Problemen met netwerk in appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukenutma
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-09 19:57
Beste medetweakers,

Ik woon sinds een aantal jaar in een appartementencomplex met 14 appartementen/kamers. Het eerste jaar dat ik hier woonde heb ik nooit problemen gehad met netwerk en ik heb hier ook nooit naar om hoeven kijken. Het afgelopen jaar was dat helaas anders, meerdere keren moest het centrale modem gereset worden, omdat ik geen netwerk had. Meestal loste dit het probleem wel op. De afgelopen keren ging het alleen niet goed weg na een totale reset. De Ookla speedtest geeft een nette 90mbps download en 30 upload, met een ping van 14 aan, maar hier merk ik vrij weinig van. Mijn telefoon en laptop laden websites niet tot matig en mijn desktop (bedraad) wil ook niet echt meewerken. Deze laatste wil bijvoorbeeld geen verbinding maken in battlefield en als hij dat wel doet, heb ik ineens een ping van 314, waardoor het ook niks meer wordt. Mijn Kodi mini pc en de xbox geven ook geen signaal meer weer. De storing voor de huidige heb ik handmatig het ip adres veranderd, er waren toen een tijdje geen verbindingen mogelijk omdat hij problemen had met het vinden van de juiste dns. Deze verandering was een tijdelijke oplossing, want ook dit ging op een gegeven moment niet goed meer. Het rare is dat ik nog wel gewoon kan downloaden met hoge snelheid, maar online spelletjes, wifi en websites laden, werkt voor geen meter meer.

Helaas ben ik een ongelooflijke leek op het gebied van netwerken, dus ik weet niet meer hoe ik dit op kan lossen. Ik heb als router een archer c7 v2 (iedereen heeft hier een eigen router) en mijn buren hebben vaak nog wel internet als ik deze problemen heb. Als ik verder nog informatie moet verstrekken geef ik deze graag! Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, want ik zit er zelf redelijk doorheen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door aukenutma op 09-06-2019 18:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
In de eerste regels klinkt het een beetje als een situatie die ik ook meegemaakt heb. Bij een vriend van me, die in een complex met 15 appartementen woont, heb ik een router en switch geplaatst en alle netwerken netjes gescheiden. Zij hadden echter problemen met foutief ingestelde routers waardoor ze bijna allemaal totaal geen internet hadden.

Als ik het goed begrijp dan is je eigen router de Archer C7. Als je bekabeld een test doet, gaat dit dan beter? Zeker met gamen is een bekabelde verbinding altijd het beste en zeer aan te raden.

Welke provider is er aanwezig? En wat zou de internetsnelheid moeten zijn? Je kunt dit testen door even als enige op de router te zitten, de rest dus afkoppelen. Ik bedoel dan de router waar iedereen op zit, dit kan ook het modem/router van de provider zijn. Verder is het misschien handig om even te kijken welk type dit is en hoeveel apparaten hij aangeeft dat er verbonden zijn.

Er zijn een heleboel zaken die mis kunnen gaan in een netwerk dat zo complex en gevarieerd is als bij jullie. Iedereen z'n eigen netwerkje geven kan een heleboel problemen oplossen en voorkomen, maar is geen garantie op succes. Er kunnen natuurlijk nog meer zaken misgaan.

Edit: dit complex met die 15 appartementen draait inmiddels al een jaar als een zonnetje. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Qlimaxxx op 09-06-2019 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukenutma
Deze test was bekabeld, op wifi kwam ik niet eens op de site. De snelheid weet ik niet en het modem ook niet. Deze laatste zit achter slot en grendel en is alleen toegankelijk voor de huisbaas, wat het allemaal een stuk lastiger maakt. De provider is KPN en er zouden 14 verschillende routers verbonden moeten zijn, welke bijna allemaal op de 2.4 ghz en de 5ghz bandbreedte uitzenden, er zijn hier ongeveer 21 wifi netwerken. Zijn er instellingen die ik in de router kan veranderen waardoor ik in ieder geval stabiel internet kan krijgen in deze situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
aukenutma schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:49:
Deze test was bekabeld, op wifi kwam ik niet eens op de site. De snelheid weet ik niet en het modem ook niet. Deze laatste zit achter slot en grendel en is alleen toegankelijk voor de huisbaas, wat het allemaal een stuk lastiger maakt. De provider is KPN en er zouden 14 verschillende routers verbonden moeten zijn, welke bijna allemaal op de 2.4 ghz en de 5ghz bandbreedte uitzenden, er zijn hier ongeveer 21 wifi netwerken. Zijn er instellingen die ik in de router kan veranderen waardoor ik in ieder geval stabiel internet kan krijgen in deze situatie?
Als je er niet bij kunt kun je denk ik moeilijk achterhalen wat het probleem is. Je zou kunnen proberen te spelen met de instellingen van je wifi. Als het bekabeld wel enigszins werkt en met wifi niet dan is dat een duidelijke indicatie dat er iets in je Archer of tussen Archer en apparaten niet goed gaat. Kun je je 5GHz eens een aparte naam geven zodat je zeker weet dat je hiermee verbonden bent? Verder zou ik kiezen voor een vaste kanaalbreedte van 40MHz en met het kanaal spelen. Het liefst een DFS kanaal. Het kan even proberen zijn voor je een goede hebt gevonden.

Als je router ook als router ingesteld is kun je proberen 1.1.1.1 en 1.0.0.1 als DNS te gebruiken.

Als het KPN is dan heb je vermoedelijk maximaal een 100Mbit/s lijntje. Dat is wel een beetje karig voor 14 appartementen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het een kwestie is van even je internetsnelheid verhogen.

[ Voor 13% gewijzigd door Qlimaxxx op 09-06-2019 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als je desktop ook niet laad is het niet het draadloze gedeelte, natuurlijk. Is het een centraal modem, of een centraal modem/router? En staat de routerfunctie van je Archer aan of is het ingesteld als accesspoint?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris-1992
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-03-2024
Heb je toevallig geen nieuwe buur gekregen sinds kort die jullie bandwidth leegtrekt?
De speedtest krijgt vermoedelijk gewoon voorrang waardoor die testen OK zijn, maar wanneer je dan gewoon gaat surfen moet je netjes wachten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Ik zou eerst testen of het echt het centrale verbinding is, of dat het aan jouw router ligt (vooral omdat anderen geen problemen hebben). Sluit eens een bekabeld apparaat (PC bijvoorbeeld) direct aan op de aanlsuiting in je kamer, in plaats van de router. En kijk eens hoe het dan werkt.

Als dan blijkt dat het echt niet aan jouw apparatuur ligt, zou ik toch echt het probleem bij je verhuurder neerleggen. Jij betaald waarschijnlijk huur voor appartement, inclusief die interverbinding. Als die het niet doet, zal de verhuurder dat dus op moeten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukenutma
Qlimaxxx schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:05:
[...]

Als je er niet bij kunt kun je denk ik moeilijk achterhalen wat het probleem is. Je zou kunnen proberen te spelen met de instellingen van je wifi. Als het bekabeld wel enigszins werkt en met wifi niet dan is dat een duidelijke indicatie dat er iets in je Archer of tussen Archer en apparaten niet goed gaat. Kun je je 5GHz eens een aparte naam geven zodat je zeker weet dat je hiermee verbonden bent? Verder zou ik kiezen voor een vaste kanaalbreedte van 40MHz en met het kanaal spelen. Het liefst een DFS kanaal. Het kan even proberen zijn voor je een goede hebt gevonden.

Als je router ook als router ingesteld is kun je proberen 1.1.1.1 en 1.0.0.1 als DNS te gebruiken.

Als het KPN is dan heb je vermoedelijk maximaal een 100Mbit/s lijntje. Dat is wel een beetje karig voor 14 appartementen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het een kwestie is van even je internetsnelheid verhogen.
Ik heb de kanaalbreedte aangepast naar 40 MHZ en het is een DFS kanaal. Ik heb ook de dns verandert in 1.1.1.1 en 1.0.0.1 en dit werkte. Meteen na de routerreboot kon ik weer gamen met een ping van 14 en was zowel bekabeld als draadloos weer stabiel. Gek genoeg hebben mijn apparaten het altijd minder goed gedaan op 5ghz dan op 2.4, weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?
Nat-Water schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:08:
Als je desktop ook niet laad is het niet het draadloze gedeelte, natuurlijk. Is het een centraal modem, of een centraal modem/router? En staat de routerfunctie van je Archer aan of is het ingesteld als accesspoint?
Voor zover ik het weet is het een centraal modem, mijn archer staat op de routerfunctie.
Chris-1992 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:06:
Heb je toevallig geen nieuwe buur gekregen sinds kort die jullie bandwidth leegtrekt?
De speedtest krijgt vermoedelijk gewoon voorrang waardoor die testen OK zijn, maar wanneer je dan gewoon gaat surfen moet je netjes wachten. :)
Voor zover ik weet niet, er zijn namelijk ook geen duidelijke pieken en dalen in snelheid en betrouwbaarheid. Het kan soms zo zijn dat de verbinding op maandagmorgen 5 uur slecht is, en s'avonds om 7 uur weer optimaal. Zijn er manieren/mogelijkheden om mijn router enigzins te onderscheiden van de massa en eventuele storingen te vermijden?
Cpt.Morgan schreef op maandag 10 juni 2019 @ 15:18:
Ik zou eerst testen of het echt het centrale verbinding is, of dat het aan jouw router ligt (vooral omdat anderen geen problemen hebben). Sluit eens een bekabeld apparaat (PC bijvoorbeeld) direct aan op de aanlsuiting in je kamer, in plaats van de router. En kijk eens hoe het dan werkt.

Als dan blijkt dat het echt niet aan jouw apparatuur ligt, zou ik toch echt het probleem bij je verhuurder neerleggen. Jij betaald waarschijnlijk huur voor appartement, inclusief die interverbinding. Als die het niet doet, zal de verhuurder dat dus op moeten lossen.
Ik kan niet rechtstreeks apparaten aansluiten op de aansluiting in de muur. Als ik dit bijvoorbeeld met mijn desktop doe, geeft hij geen netwerk. Ook accesspoints kunnen niet direct worden aangesloten. Ik gok dus dat het ergens in mijn router fout gaat. Hij werkt niet helemaal goed samen met het centrale modem lijkt het wel.

Buiten dit alles wil ik jullie sowieso allemaal bedanken voor jullie reacties!!!!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
aukenutma schreef op maandag 10 juni 2019 @ 15:37:
[...]
Ik kan niet rechtstreeks apparaten aansluiten op de aansluiting in de muur. Als ik dit bijvoorbeeld met mijn desktop doe, geeft hij geen netwerk. Ook accesspoints kunnen niet direct worden aangesloten. Ik gok dus dat het ergens in mijn router fout gaat. Hij werkt niet helemaal goed samen met het centrale modem lijkt het wel.
Er is technisch gezien geen enkele reden waarom een (willekeurige) router wel zou werken, en een PC niet. Heb je op je PC wellicht een vast IP adres ingesteld, in plaats van dat je PC via DHCP een IP adres krijgt? Zo ja, dan eerst DHCP selecteren. Zo nee, dan zou ik toch even de huisbaas eens vragen de aansluiting te controleren.

Misschien ook verstandig als je even aangeeft wat je instellingen allemaal zijn in je router en hoe je hem aansluit (welke kabel zit waar in e.d.). Dat kan wellicht helpen bij het kijken of dat allemaal wel in orde is.

Ook een idee is even als test de router van je buren bij jou aansluiten, dan kan je ook vertellen waar het probleem zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 10-06-2019 16:28 ]

Pagina: 1