Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Hallo allemaal,

Ik verhuis binnenkort van de USA naar Belgie, en ben van plan om mijn job binnen ongeveer 6 weken te verlaten. Ik ben momenteel fulltime werknemer. Mijn relatie met mijn huidige werkgever en bazen is goed (klein bedrijf, 25 mensen). Heb de leiding over een groot project dat overgedragen zal moeten worden.

Ik woon in een "at will employment state" wat wil zeggen dat er wettelijk geen opzegtermijn is. Ik kan in principe van de ene dag op de andere vertrekken, en ze kunnen mij ook van de ene dag op de andere aan de deur zetten. Het is wel gebruikelijk uit beleefdheid om een opzegtermijn van 2 weken te geven.

Nu heb ik volgende week mijn jaarlijkse evaluatiegesprek, waarin de doelstellingen voor het volgende jaar worden uitgezet. Dit is dus 6 weken voor ik denk te vertrekken.

Wat doe ik?

- Zeg ik mijn werkgever tijdens mijn evaluatie dat ik over 6 weken denk te vertrekken? (met allerhande ongemakkelijkheid / onzekerheid tot gevolg gedurende de komende 6 weken. Mogelijk dat ze mij al eerder willen laten gaan, hoewel onwaarschijnlijk)

OF

- Doe ik alsof ik blijf tijdens mijn evaluatie, maar geef nadien doodleuk 2 weken opzegtermijn (leidt waarschijnlijk tot wrevel, aangezien ik dan eigenlijk "loog" tijdens mijn evaluatie).

Ik neig naar de "eerlijke optie". Ik heb het gevoel dat mijn bazen het op prijs zouden stellen om meer tijd te hebben om een ​​vervanger te vinden, mijn huidige verantwoordelijkheden over te dragen aan iemand anders, enz. Maar in theorie is het riskanter voor mezelf. Ik zou graag in goede verstandhouding vertrekken.

Wat zouden jullie doen?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:05

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

6 weken of 2 weken. Gok dat je al een half jaar bezig bent met voorbereidingen en dat je die paar extra weken eventueel ook "zonder loon" kan uitzingen?

Bespaar je baas zijn/haar tijd met evaluatie en zeg gewoon op met de vriendelijke kanttekening dat je best die 6 weken wil uitdienen, overdragen, etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:32
Hoezo verwacht je bij de 1e optie meer ongemakkelijkheid? Je geeft open en eerlijk aan dat je gaat verhuizen en dus op enige termijn weg gaat bij de werkgever. Ik denk dat, als de band goed is met de werkgever, je dan tijdens of na het gesprek kunt bespreken hoe die laatste weken jouw werk af te ronden en over te dragen.

Ga je tijdens de evaluatie doodleuk doen alsof je van niets weet en roep je 4 weken later ineens "owja, nog vergeten te zeggen... ik ben er over 2 weken niet meer", dan zou ik als ik de werkgever was meer verbaasd en verontwaardigd zijn. Dat laatste niet zo zeer omdat je weg gaat, maar omdat je dat niet even eerder verteld had.

Stel in het ergste geval doet de werkgever raar reageren op jouw nieuws, dan heb je ofwel 6 weken gedoe of 2 weken. Echter, als al direct blijkt dat ze helemaal balistic gaan... dan zeg je toch gewoon dat je over 2 weken al vertrekt (in plaats van 6)? Dan heb je 4 weken niets (geen werk daar) en moet je voor jezelf bekijken of dit rampzalig is of niet.

Kortom: ik zou gewoon zelf van het moment gebruik maken en het melden bij het evaluatiegesprek.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Als je rond kunt komen als je de dag van dat gesprek op straat gezet wordt dan geen twijfel. Anders een periode ergens in het midden. Of zoveel jij, in het ergste geval, kunt missen. Of zoveel als je denkt dat nodig is voor een effectieve overdracht.

Zeggen dat je het erg naar je zin hebt is geen liegen (veronderstel ik). Een projectie schetsen voor je project ook niet. Zelfs als je in dat gesprek vertelt op welke vlakken je jezelf gaat ontplooien komend jaar, niet.

Wat mij betreft is een werknemer die (netjes) vertrekt een standaard bedrijfsrisico en kies je als werknemer dus eerst voor jezelf. Als het op een manier kan die voor beide voordeliger is is dat een plus - dan dus zónder risico.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2019 17:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je graag in goede verstandhouding wilt vertrekken dan zou ik het nu al aangeven dat je denkt over 6 weken te vertrekken, zeker omdat het niet alleen van de ene werkgever naar de andere is maar ook nog eens naar een ander land.

Ik zou daarbij duidelijk aangeven dat je je werk met plezier doet en dat je graag je lopende project(en) aan een (nieuwe) collega wilt overdragen voor een soepel verloop, ook voor het bedrijf. Leg uit waarom je dit nu al vast vertelt en niet 2 weken voor vertrek. De kans is hiermee groter dat je tot de laatste dag kunt blijven dan wanneer je uit het niets aangeeft weg te gaan.

Wanneer je aangeeft weg te gaan én mee wilt denken over hoe verder denk ik dat men daar meer waardering voor heeft dan alleen maar de boodschap dat je over 6 weken weg gaat.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
Denk je dat je het beste advies krijgt op een Nederlands forum? Waar niemand van de 1 op andere dag op staat gezet kan worden, en wellicht is er daardoor een groot cultureel verschil wat gezien wordt als netjes en niet netjes? Hoe doen je collega's in de VS zulke dingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:46
Als ik mijn amerikaanse collega's hoor dan is het heel normaal als werkgevers in de VS je van de een op andere dag op straat zetten(doos vullen en wegwezen). Mocht hij jouw kennis wel belangrijk vinden dan hadden ze een ander contract moeten maken. In onze ogen is zonder voorvermelding vertrekken niet netjes, maar als dit in het contract staat.. Tsja? Vraag eens een goede amerikaanse collega?

Overdracht en goede verstandhouding is leuk, dit kunnen wij niet ruiken of de werkgever daar waarde aan hecht.

[ Voor 30% gewijzigd door LED-Maniak op 09-06-2019 17:23 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:45

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Als je alles netjes wil achterlaten in de toekomst niet bekend als zomaar vertrekkend wil staan in referentie zou ik gewoon eerlijk zijn en aangeven dat je weggaat en in hun belang de overdracht wil doen.

Maar wat andere ook zeggen NL en US is hele andere werk relatie.

[ Voor 14% gewijzigd door 42dpi op 09-06-2019 17:23 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het lijkt me juist erg ongemakkelijk om twee weken voor vertrek op te zeggen terwijl je een maand daarvoor nog mooi weer speelde. Zeker als de relatie verder goed is.

Je gevoel is goed denk ik. Je loopt wellicht een risico maar het belangrijkst is hoe jij jezelf in de spiegel ziet als je eenmaal in BE zit.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:52
Je verhuizing is privé en staat los van je werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:59

Rmg

At will state waar 2 weken gebruikelijk is? 2 weken dan. Of je moet 6 weken kunnen overbruggen.

Ik zou er bij Amerikanen niet op gokken, best kans dat je dezelfde dag met je doos personalia het bedrijf uit geëscorteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@lazershark Het kan goed dat jij niet wist tijdens je evaluatie. er kan in een paar weken veel veranderen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:00
Stel je zegt ‘op termijn overweeg in terug naar BE te gaan, hoe zouden jullie dan graag zien dat ik de boel overdraag?’.

Even ‘flauw’ hypothetisch maken en de reactie peilen? Beetje zoekende naar ruimte om het bespreekbaar te maken zonder een zwart-wit situatie te veroorzaken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:18:
[...]

Denk je dat je het beste advies krijgt op een Nederlands forum? Waar niemand van de 1 op andere dag op staat gezet kan worden, en wellicht is er daardoor een groot cultureel verschil wat gezien wordt als netjes en niet netjes? Hoe doen je collega's in de VS zulke dingen?
Zat mensen die werken onder een uitzendovereenkomst en dus wél van de één op de andere dag op straat kunnen staan. En zzp'ers die leven met de spanning van wel of geen vervolgopdracht. Mensen in een proeftijd die liever vertrekken. Etc.

Mores daar zal vast afwijken. TS geeft zelf al aan dat twee weken gebruikelijk is.

Voor mij is de vraag dan ook vooral een morele. Zakelijk vs netjes. Belang van medewerker (een mens) vs een bedrijf (een abstract iets)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:44
NiGeLaToR schreef op zondag 9 juni 2019 @ 20:10:
Stel je zegt ‘op termijn overweeg in terug naar BE te gaan, hoe zouden jullie dan graag zien dat ik de boel overdraag?’.
Dit vind ik eigenlijk de mooiste optie.
Áls zij dan zeggen dat ze dat graag zo lang mogelijk van tevoren willen weten dan is dat het uitgelezen moment om te vertellen hoe de vork in de steel zit.
Dan kunnen ze theoretisch alsnog een doos met je spullen vullen, maar de kans is stukken kleiner en dan zijn zij de leugenaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Ik zou gewoon een korte termijn aanhouden, omdat het contract daar ruimte voor geeft. In de USA hebben ze geen problemen om mensen direct te ontslaan, waarom zou je dan het risico nemen? Dit zeg ik op basis van de verhalen die ik heb gelezen van ICT'ers in de USA. Daar is het vaak zo, als je ontslag neemt dan krijg je nergens meer toegang tot en je mag gelijk vertrekken. Uiteindelijk ben je daar voor jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wat is de reputatie van de werkgever? Strict volgens de regels of ook oog voor de omstandigheden? Zijn er anderen weggegaan (in tegenstelling tot weggestuurd) de laatste tijd en hoe ging dat?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou het aangeven nu. en aangeven dat ik graag meehelp met overdragen.

mar ja cultuur. ik weet het niet

Iperf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Fish schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:40:
Ik zou het aangeven nu. en aangeven dat ik graag meehelp met overdragen.

mar ja cultuur. ik weet het niet
De cultuur van het bedrijf waar je zelf werkt, die ken je toch wel ? Of die puur zakelijk is of meer sociaal ? @TS heeft in de loop der jaren dat hij er gewerkt heeft toch wel gezien of er mensen werk overdroegen, of met de verhuisdoos richting deur gestuurd werden ?

In Nederland ken ik ook wel voorbeelden van bijvoorbeeld bouwbedrijven, die tijdens de crisis klakkeloos personeel ontsloegen. En ik ken ook voorbeelden van bedrijven waar de DGA het vervelend vond om mensen te ontslaan, en met zijn eigen geld de mensen in dienst hield.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

lazershark schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:59:

Ik woon in een "at will employment state" wat wil zeggen dat er wettelijk geen opzegtermijn is. Ik kan in principe van de ene dag op de andere vertrekken, en ze kunnen mij ook van de ene dag op de andere aan de deur zetten. Het is wel gebruikelijk uit beleefdheid om een opzegtermijn van 2 weken te geven.
Ik heb het gevoel dat mijn bazen het op prijs zouden stellen om meer tijd te hebben om een ​​vervanger te vinden, mijn huidige verantwoordelijkheden over te dragen aan iemand anders, enz.
Bij gebrek aan wettelijke regels en omdat wij ook de lokale mores niet kennen is een goed antwoord onmogelijk. Wij kennen jouw werkgever niet en weten niet hoe zij denken. Zes weken inkomen verliezen met een (waarschijnlijk dure) verhuizing voor de boeg is nogal wat. Ik zou goed nadenken voordat ik dat risico nam.

Maar als je mooi weer speelt tijdens je evaluatie en dan binnen een maand alsnog je vertrek aankondigt dan kunnen die laatste twee weken wel eens in een slechte sfeer verlopen. Of je wordt alsnog op straat gezet. Niemand gelooft dat je tijdens die evaluatie nog niet wist dat je zou emigreren.

De evaluatie gebruiken om te peilen hoe zij het graag zouden zien lijkt mij de slechtste tussenweg. De kans is groot dat ze daar doorheen prikken en snappen dat je al concrete plannen hebt. Anders zou je die vraag niet stellen. Dat is nooit puur hypothetisch. En wat zeg je dan?

Jij kent je werkgever het beste. Heeft er nooit eerder iemand afscheid genomen? Hoe werd daar toen op gereageerd? Kon die persoon gewoon z’n tijd uitdienen of werd ie linea recta naar de uitgang geleid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

lazershark schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:59:
Wat doe ik?

- Zeg ik mijn werkgever tijdens mijn evaluatie dat ik over 6 weken denk te vertrekken? (met allerhande ongemakkelijkheid / onzekerheid tot gevolg gedurende de komende 6 weken. Mogelijk dat ze mij al eerder willen laten gaan, hoewel onwaarschijnlijk)

OF

- Doe ik alsof ik blijf tijdens mijn evaluatie, maar geef nadien doodleuk 2 weken opzegtermijn (leidt waarschijnlijk tot wrevel, aangezien ik dan eigenlijk "loog" tijdens mijn evaluatie).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik neig naar de "eerlijke optie". Ik heb het gevoel dat mijn bazen het op prijs zouden stellen om meer tijd te hebben om een ​​vervanger te vinden, mijn huidige verantwoordelijkheden over te dragen aan iemand anders, enz. Maar in theorie is het riskanter voor mezelf. Ik zou graag in goede verstandhouding vertrekken.
jouw situatie is nog iets anders, namelijk dat je effectief een paar weken zonder salaris zou kunnen komen te zitten. Geen idee hoe je financiële situatie is, maar als je de mogelijkheid hebt om dat risico op te vangen, je denkt dat het 'beter' is om het nu al te vertellen en je voelt je daar goed bij, dan zeg ik: Doen. ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
Mijn visie is dat zolang er geen handtekeningen onder contracten gezet zijn, je nog gewoon aan het babbelen bent. Ik zou het er niet over hebben totdat je plan concreet is. Uiteraard staat dat niet in de weg de gebruikelijke twee weken in acht te nemen: het is altijd slim en leuk aardig te zijn.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Bedankt voor de reacties iedereen! Lijkt wel dat er geen eenduidig antwoord is op dit soort zaken..

Inderdaad Amerika is Nederland / Belgie niet, maar mensen zijn wel mensen.. de cultuur in mn bedrijf is eerder familiaal en sociaal zou ik zeggen. Klein bedrijfje, 20 mensen, dus dat is ook eigen aan de grootte van een bedrijf denk ik.

Natuurlijk is het doel van een klein bedrijf ook winst maken.. maar het is in hun eigenbelang om de overdracht zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dus in dat opzicht denk ik dat het "risico" eerder klein is. Ik denk dat de kans dat men 6 weken termijn apprecieert groter is dan het risico dat men averecht reageert. Maar 100% zeker weet je dat nooit natuurlijk.
naitsoezn schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:16:
[...]
jouw situatie is nog iets anders, namelijk dat je effectief een paar weken zonder salaris zou kunnen komen te zitten. Geen idee hoe je financiële situatie is, maar als je de mogelijkheid hebt om dat risico op te vangen, je denkt dat het 'beter' is om het nu al te vertellen en je voelt je daar goed bij, dan zeg ik: Doen. ;)
Bedankt! Financieel is er geen enkel probleem. Mijn vrouw en ik zijn sowieso van plan om enkele maanden te gaan reizen tussen de verhuis in, dus we hebben wel voldoende financiele reserve ingebouwd. (hebben ook geen hypotheek, geen kinderen, e.d. dus... )

Ja er is denk ik geen "juist" of "fout antwoord, maar ik voel me denk ik beter om het nu al te vertellen.
sypie schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:14:
Ik zou daarbij duidelijk aangeven dat je je werk met plezier doet en dat je graag je lopende project(en) aan een (nieuwe) collega wilt overdragen voor een soepel verloop, ook voor het bedrijf. Leg uit waarom je dit nu al vast vertelt en niet 2 weken voor vertrek. De kans is hiermee groter dat je tot de laatste dag kunt blijven dan wanneer je uit het niets aangeeft weg te gaan.

Wanneer je aangeeft weg te gaan én mee wilt denken over hoe verder denk ik dat men daar meer waardering voor heeft dan alleen maar de boodschap dat je over 6 weken weg gaat.
Dit is een goede suggestie! Bedankt. Ja inderdaad, ik heb momenteel de dagelijkse leiding over een groot project. Ik denk dat mn werkgever het wel zou apprecieren om wat meer tijd te hebben om dit over te dragen aan iemand anders / in goede samenwerking. Twee weken zou best kort zijn hiervoor.
evilution schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:26:
Het lijkt me juist erg ongemakkelijk om twee weken voor vertrek op te zeggen terwijl je een maand daarvoor nog mooi weer speelde. Zeker als de relatie verder goed is.

Je gevoel is goed denk ik. Je loopt wellicht een risico maar het belangrijkst is hoe jij jezelf in de spiegel ziet als je eenmaal in BE zit.
Bedankt voor de reactie! Tja inderdaad, zo denk ik er ook over. De relatie is prima, meermaals hebben ze gezegd dat ze erg blij zijn met mn werk e.d.

Uiteindelijk moet ik doen waar ik mezelf goed bij voel denk ik. Ben van nature een oprecht persoon, zou me niet goed voelen om niet open kaart te spelen tijdens de evaluatie. Wat er nadien gebeurt, heb ik niet in de hand, maar ik kan mezelf idd in de spiegel kijken.
downtime schreef op maandag 10 juni 2019 @ 12:06:
[...]

[...]
Maar als je mooi weer speelt tijdens je evaluatie en dan binnen een maand alsnog je vertrek aankondigt dan kunnen die laatste twee weken wel eens in een slechte sfeer verlopen. Of je wordt alsnog op straat gezet. Niemand gelooft dat je tijdens die evaluatie nog niet wist dat je zou emigreren.
...

Jij kent je werkgever het beste. Heeft er nooit eerder iemand afscheid genomen? Hoe werd daar toen op gereageerd? Kon die persoon gewoon z’n tijd uitdienen of werd ie linea recta naar de uitgang geleid?
Oekiejoekie schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:51:
[...]
De cultuur van het bedrijf waar je zelf werkt, die ken je toch wel ? Of die puur zakelijk is of meer sociaal ? @TS heeft in de loop der jaren dat hij er gewerkt heeft toch wel gezien of er mensen werk overdroegen, of met de verhuisdoos richting deur gestuurd werden ?

In Nederland ken ik ook wel voorbeelden van bijvoorbeeld bouwbedrijven, die tijdens de crisis klakkeloos personeel ontsloegen. En ik ken ook voorbeelden van bedrijven waar de DGA het vervelend vond om mensen te ontslaan, en met zijn eigen geld de mensen in dienst hield.
Moi_in_actie schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:08:
Ga je tijdens de evaluatie doodleuk doen alsof je van niets weet en roep je 4 weken later ineens "owja, nog vergeten te zeggen... ik ben er over 2 weken niet meer", dan zou ik als ik de werkgever was meer verbaasd en verontwaardigd zijn. Dat laatste niet zo zeer omdat je weg gaat, maar omdat je dat niet even eerder verteld had.

Kortom: ik zou gewoon zelf van het moment gebruik maken en het melden bij het evaluatiegesprek.
Bedankt voor de reacties. Ja de cultuur in mn bedrijf is eerder familiaal en sociaal zou ik zeggen. Klein bedrijfje, 20 mensen, dus dat is ook eigen aan de grootte van een bedrijf denk ik. Een grote multinational zal eerder koud en zakelijk zijn.

Ik denk inderdaad het mooie weer spelen om dan twee weken later even te zeggen dat ik toch vertrek voelt verkeerd... De kans op wrevel is in dat geval groter lijkt me. Maar daar denken verschillende mensen anders over.

Er is nog nooit iemand pal aan de deur gezet wanneer ze wilden vertrekken, maar ik denk ook niet dat de meesten veel langer dan 2 weken op voorhand aankondigen... Tja misschien is de evaluatie wel een goede gelegenheid om het aan te kondigen, ben sowieso niet erg vlot in dit soort gesprekken, dus...

[ Voor 13% gewijzigd door lazershark op 10-06-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
lazershark schreef op maandag 10 juni 2019 @ 15:05:

[...]

Bedankt voor de reactie. Ja de cultuur in mn bedrijf is eerder familiaal en sociaal zou ik zeggen. Klein bedrijfje, 20 mensen, dus dat is ook eigen aan de grootte van een bedrijf denk ik. Een grote multinational zal eerder koud en zakelijk zijn.

Er is nog nooit iemand pal aan de deur gezet wanneer ze wilden vertrekken, maar ik denk ook niet dat de meesten veel langer dan 2 weken op voorhand aankondigen... Tja misschien is de evaluatie wel een goede gelegenheid om het aan te kondigen, ben sowieso niet erg vlot in dit soort gesprekken, dus...
Dan zou ik het gewoon aankondigen.

Ik heb zelf ooit in een vergelijkbare situatie gezeten. Ik studeerde nog, en had een bijbaan (oke, wel een uur of 32 in de week). Maar op dat moment lag mijn opa slecht, en ik wilde ook wel eens doorgroeien, dus besloot ik op dat moment ontslag te nemen.

Ik dus tegen de directie verteld dat ik ontslag wou nemen. Eerste reactie: Oh shit. Dit komt ons heel slecht uit. Mijn reactie: Hoezo dan ? Ik was een van de meer ervaren krachten, maar zeker niet onvervangbaar. Wat bleek, mijn jaarcontract zou over een week aflopen, en door explosieve groei van het bedrijf, had personeelszaken een achterstand. Maar ze wilden me net morgen een vast contract aanbieden. Maar in principe had ik het recht om volgende week te stoppen...

Ik had me totaal niet gerealiseerd dat mijn contract net toen af liep. En heb ook meteen duidelijk gemaakt dat het niet mijn intentie was om meteen op te stappen, maar dat ik een normale uitwerkperiode van plan was, waarin ik mijn kennis over kon dragen. Allebei tevreden.

Goed werkgeverschap, dat gaat samen met goed werknemersschap. En een werkgever snapt ook wel dat iemand wellicht om goede redenen terug naar zijn land van herkomst wil. Of een nieuwe uitdaging wil. En alhoewel ik me besef dat in de USA de werknemersbescherming een stuk minder is, zou ik zeggen gewoon aankondigen, en op een voor beide partijen prettige manier uit elkaar gaan.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:25
Ik zit in een soortgelijke situatie, alleen dan de andere kant op. Ik ben bezig met mijn visa om naar de VS te vertrekken. Hoewel ik weet dat dit nog ongeveer een jaar op zich liet wachten heb ik het mijn baas en collega's onlangs wel al laten weten.

Waarom? Omdat ik het bedrijf goed ken, erg goed op kan schieten met mijn baas en collega's en het beste met hun voor heb. Natuurlijk ook voor mijzelf, want ik wist wel dat niet meteen het einde van mijn werk daar zou betekenen.

Naar mijn mening moet je dit dus eigenlijk helemaal zelf bepalen en ben jij ook de enige die dat het beste kan. Jij kent de gewoonten en dynamiek binnen het bedrijf en kent de Amerikaanse werkcultuur. Ben je bang buiten gezet te worden? Mondje houden. Ben je er vrij zeker van dat dit wel los zal lopen en wil je je werkgever een handreiking bieden? Overleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:39
Laat me raden, je woont in Texas :)

Exact het zelfde schuitje hier, ik heb er voor gekozen om ruim 2 maand vooraf aan te geven dat ik weg ga zodat er vervanging geregeld kan worden met een goede overdracht. Werd erg gewaardeerd. Kans dat ze je op straat zetten is IMO verwaarloosbaar, dat hadden ze wel gedaan als ze niet happy met je waren. Juist overdracht van projecten is goed voor het bedrijf. En ach, ander ben je een paar weken eerder klaar met werken.

Het ergste daaraan zou kunnen zijn dat je de US moet verlaten als je visum gekoppeld is aan je werkgever. Vraag ze in dat geval even of ze willen wachten met het doorgeven van je ontslag aan de USCIS, dat geeft jou de tijd om in de VS nog rond te trekken en/of rustig je zaken af te ronden. Let er ook op of je als niet ingezetene je bankrekeningen etc mag aanhouden, sommige banken doen daar erg moeilijk over omdat je na ontslag geen legale status in de US meer hebt.
Pagina: 1