Vervanger voor Mede8er 800x3d

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Bad Al
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-03 17:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMpmgQS_aqh31ldpnApfwSAdfNM=/i/1369298166.png

Mijn Mede8er 800X3d met een 1 tb HD begint kuren te vertonen, het kopiëren van bestanden naar de HDD gaat met haperingen enfouten, ik kan soms een map niet meer deleten, dus de HDD zal zijn beste tijd wel gehad hebben.

Nou kan ik natuurlijk de interne HDD vervangen, bestaande bestanden overzetten en klaar.

Maar een nieuw apparaat met meer mogelijkheden zoals een Netflix Client zou welkom zijn, de mede8er hangt aan een 10 jaar oude Hitachi 37"HD TV die gezien ons beperkt TV kijken er pas uit gaat als hij kapot is. Afstandbediening is een Logitech met LCD schermpje, geprogrammeerd op alle apparaten die op en aan de tv hangen, met een kabel hangt de Med8er aan het netwerk.

De Mede8er wordt veel gebruikt door de kinderen, maar ook door mijn vrouw en mijzelf, ik ben handig met electronica, de rest "minder"de Mede8er is makkelijk te bedienen en fool-proof dit is wel een belangrijke eis.

Musthave:
-Interne HDD
-Gebruiksvriendelijke, simpele bediening

Nice to have:
-Netflix
-Youtube
-Uitzending gemist

Budget:
Eur. 300,- minder mag, maar qua meer is er rek ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Big Bad Al Wat in jouw situatie aan te raden is, ligt vooral aan het verdere gebruik. Kijk je bijv. vooral homevideo's, on demand services zoals Netflix; streaming platforms zoals Ziggo Sport en Eredivisie, of gekocht en gedownload materiaal dat op eigen hdd's staat. Dat bepaalt voor een groot deel je keuze voor een platformrichting en de vervolgstappen. Wil je weinig eye-candy en vooral file browser based selecteren (dat zag ik een kennis doen met zijn mede8er) of wil je juist meer eye-candy en filmplots en posters zien als je door je verzameling browsed? Met Plex en Emby heb ik weinig ervaring maar met Kodi juist heel veel. Die kan je file browser based gebruiken met vrijwel zero opsmuk, of juist overladen met toeters en bellen. Een heel prettige middenweg vind ik de Kodi skins van Jurialmunkey. (o.a. Eminece 2, Aura en Arctic Zephyr 2). Die bieden alle informatie die je nodig hebt over je Hollywoodfilms, maar zijn ook clean en prettig navigeerbaar. Arctic Zephyr 2 gebruik ik nu enkele maanden met grote tevredenheid als skin voor mijn Kodi.

Hoe je de boel gaat afspelen is in elk geval een keuze voor hardware + softwareen kan variëren van de dlna functionaliteit van je tv + een router-hdd-combi; streamen/casten middels een Chromecast; complete htpc's; zelfbouw met Raspberry Pi; eigen-OS spelers zoals van Dune, Mede8er en Zappiti, etc; of gewoon dedicated mediaspelers met Android of iOS. Er zijn zelfs speciale besturingssystemen die puur en alleen om Kodi draaien (zoals LibreElec).

Waar ik zelf voor Netflix juist de ingebouwde (4k)app van mijn tv prefereer, ligt voor het gebruik van Kodi mijn absolute voorkeur bij het gebruik van een Android- of iOS-mediaspeler. De Shield is zeker een goede keuze, maar ook een flink dure. Datzelfde geldt voor de Apple TV 4k. Voor minder geld krijg je dezelfde functionaliteit met een Xiaomi Mi Box 4k; Minix Neo U9-H of Vero 4k. Waar je niet perse voor de duurste hoeft te gaan om een fijne ervaring te krijgen, moet je in elk geval zeker niet voor de goedkoopste Ali-Express of Ebay-boxjes gaan en wel om het feit dat hierin de chipset vaak niet goed samenwerkt met de software die de fabrikant erop gezet heeft en dat de hulp en updates vanuit diezelfde fabrikanten vaak niet-bestaande zijn. Ook is de DRM op zulke goedkope mediaspelers vaak slecht geregeld waardoor je vaak geen Full HD Netflix kunt kijken, laat staan 4k. Soms is het zelfs zo bagger dat Netflix en Amazon al helemaal niet fatsoenlijk werken. Het voordeel van mediaspelers van Zappiti, WD Mede8er, Dune, Popcorn Hour etc is dat hardware + software compleet op elkaar ingesteld zijn. Vaak zijn de mogelijkheden voor andere apps zeer beperkt. Als jij ook Netflix, YT en NPO Gemist wilt bekijken, ontkom je bijna niet aan een speler die draait op Android of iOS. De Apple TV 4k is een prima speler, maar ook heel erg duur en Kodi draait er alleen in een speciaal aangepaste fork op (MrMC). Qua DRM en ondersteuning voor Netflix en co is het natuurlijk prima geregeld bij Apple. Een net zo'n goede speler voor de hoofdprijs is de Nvidia Shield. Maar ook hier geldt voor dat je lang niet altijd de duurste optie nodig hebt. Zelf ligt mijn voorkeur in elk geval bij de optie om een Android (of eventueel iOS) speler te gaan gebruiken.

In onderstaande links geef ik stap voor stap aan wat je mogelijkheden zijn en wat de voor- en nadelen zijn van een bepaalde keuze:

Jorgen in "Vraag over alternatief Popcorn Hour speler" en
Jorgen in "KODI, NAS, Media player...pfff?? welke keuze"

Een absolute must-read voor iedereen die een mediaspeler (in welke vorm dan ook) overweegt en wellicht ook Kodi en/of Netflix wil afspelen:

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916 wrxtasy is wat mij betreft dé goeroe op het gebied van mediaspelers en hij heeft in dit topic (en de vele links erin) heel duidelijk omschreven welke mediaspelers er voor welke use-case geschikt zijn. Zelfs als je geen Kodi zou willen gebruiken is het eigenlijk verplicht leesmateriaal voor iedereen die "een boxje/kastje/mediaspeler" gaat kopen.

Lees bovenstaande posts aandachtig door en kijk welke vragen je dan concreet overhoudt.

Mijn eigen ervaring bestaat uit het kijken via de laptop (met Kodi); de Minix Neo U9-H; Minix Neo X8-H Plus en de Eminent 7680. Kodi direct op de laptop is heel fijn, maar ik heb geen zin in een HDMI-kabel over de vloer over de salontafel om het op de tv te bekijken. Mijn ervaring met de Eminent is grotendeels goed, maar ik merk dat hij wat kuren begint te krijgen. Beide Minix'jes zijn geweldig en zou ik iedereen kunnen aanraden. Ik zou best eens een Shield willen testen, maar ik heb nog geen enkele goede reden gevonden om die dure speler te preferen boven bijv. die van Minix.

Als de rest van de familie niet zo handig is met computers en techniek zou ik zeker bij Android blijven. Iedereen weet inmiddels denk ik wel hoe je een icoontje aanklikt om een app te starten om daarna Netflix of wat anders te gaan bekijken. Als je bijv. kiest voor de Vero 4k of Minix dan is het starten van wat je wil niet veel meer werk dan (1) de aanknop van je afstandsbediening in te drukken; (2) de app te kiezen op het scherm; en (3) met de pijltjestoetsen en de playtoets de gewenste media uit te kiezen.

Your Friendly Neighborhood Moderator