Videokaart overleden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obversarix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09-2023
Beste tweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Even een schets van de situatie:
Ik zette mijn pc aan zoals gebruikelijk. Terwijl ik Spotify probeerde te navigeren (leek zeer traag naar verhouding tot gisteravond) werd mijn aandacht buiten mijn voordeur vereist. Ik heb mijn pc aan laten staan en kwam na hooguit 5 minuutjes weer terug.
Ik werd begroet met een zwart scherm en een monotoon geluid wat niet veel goeds voorspelde. Het geluid kwam uit mijn boxen dus het was niet van de hardware. Gezien de pc letterlijk nergens op reageerde, heb ik hem via de herstart knop van de case geforceerd te rebooten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DKKCjNt.jpg

Ik werd begroet door bovenstaand beeld (excuus voor de beeldorientatie) Wanneer Windows door gaat naar de volgende stap, was het weer alleen een zwart scherm, ditmaal zonder geluid (lijkt mij dus vanuit Spotify te zijn geweest).

Zover ik het nu zie, lijkt mijn videokaart (ATI radeon hd 7950 van grofweg 8 jaar oud) gewoonweg de geest te hebben gegeven. Heb ik hier gelijk in, of moet ik de oorzaak misschien ergens anders vinden?

Edit:
Het moederbord is incm de processor een kleine 2 jaar geleden vervangen, maar ik durf niet uit mijn hoofd te zeggen welke het zijn. Ik ben nog druk aan het zoeken naar de documentatie van beide.
Qua videokaart is het dus een ATI Radeon HD 7950 van grofweg 8 jaar oud.

De monitor is via HDMI direct op de kaart aangesloten. Geluid gaat via de jacks van het moederbord.

[ Voor 14% gewijzigd door Obversarix op 09-06-2019 15:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Gestart in veilige modus geprobeerd?
Daarna in logboek kijken welke hardware faalt?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obversarix
keur0000 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:47:
Gestart in veilige modus geprobeerd?
Daarna in logboek kijken welke hardware faalt?
Nog niet geprobeerd uit angst dat het iets anders is waardoor het probleem vergroot word. Ik zal het nu gaan proberen en het resultaat posten. Het probleem bevind zich overigens ook in de bios.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AcAoR6w.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Obversarix op 09-06-2019 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Aangezien je helemaal niks vertelt over je PC (zelfs niet of je geluid over HDMI komt), denk ik niet dat je veel kan verwachten van de reacties. Allemaal gokwerk namelijk.

Beeld ziet er uit als corrupt geheugen en dit wijst i.d.d. op de videokaart.

Edit: uit het screenshot maak ik op dat je ook een iGPU hebt, test het systeem eens zonder videokaart.

[ Voor 17% gewijzigd door Cio op 09-06-2019 14:56 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obversarix
Cio schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:55:
Aangezien je helemaal niks vertelt over je PC (zelfs niet of je geluid over HDMI komt), denk ik niet dat je veel kan verwachten van de reacties. Allemaal gokwerk namelijk.

Beeld ziet er uit als corrupt geheugen en dit wijst i.d.d. op de videokaart.

Edit: uit het screenshot maak ik op dat je ook een iGPU hebt, test het systeem eens zonder videokaart.
Ik zal de topic start zo aanpassen met de nodige info.
Ik zal eerst testen wat er gebeurd als ik de videokaart "omzeil"

Edit:
Het resultaat van de test is geen strepen meer. Het lijkt alleen maar te bevestigen dat het videokaart-gerelateerd is. Opstarten doet de pc niet ivm Windows problemen vermoedelijk veroorzaakt door het feit dat er inderdaad iets corrupt is.

[ Voor 17% gewijzigd door Obversarix op 09-06-2019 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Cio schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:55:
A
Ook dat er geen ssd gebruikt wordt in het systeem :P

@Obversarix Heb je de videokaart er helemaal uitgehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Obversarix Het is van belang veel en duidelijk info te geven.

oa je gehele systeem incl welke videokaart en merk en type voeding.(niet alleen stukje bios met i5-7500 en ram op 2133)
(je komt uit de ICT, wat heb je allemaal ondernomen )

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obversarix
Uszka schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:15:
[...]

Ook dat er geen ssd gebruikt wordt in het systeem :P

@Obversarix Heb je de videokaart er helemaal uitgehaald?
SSD's ben ik nog mee bezig.
Ik heb hem er nog niet volledig eruit gehaald. Mag ik vragen waarom ik dat zou doen op dit moment? (Dankzij stress van allerlei dingen, denk ik niet geweldig logisch na op het moment)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Eruit halen omdat de kaart dan helemaal geen problemen meer kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio

Cio

Obversarix schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:25:
[...]

SSD's ben ik nog mee bezig.
Ik heb hem er nog niet volledig eruit gehaald. Mag ik vragen waarom ik dat zou doen op dit moment? (Dankzij stress van allerlei dingen, denk ik niet geweldig logisch na op het moment)
En om te voorkomen dat er indirect meer schade aan het systeem ontstaat. Kapotte onderdelen doorgebruiken is onverstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GNeve
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-01-2024
Je video kaart is gewoon overleden. 8 jaar is wat mij betreft al een hele prestatie 😉

De strepen zijn een duidelijke indicatie dat je video kaart zga dood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

GNeve schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:00:
Je video kaart is gewoon overleden. 8 jaar is wat mij betreft al een hele prestatie 😉

Dit ^^^

Op exact dezelfde manier is bij mij een paat maanden terug een HD6850 overleden, voor een paar tientjes heb je gelukkig een gelijkwaardige vervanger.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio

Cio

GNeve schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:00:

Het kan ook de voeding zijn, maar geheugen is logischer. Eventueel ‘op te lossen’ met het flashen van een aangepaste BIOS op de kaart. Dood lijkt me een overstatement zonder verdere diagnose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smolotov
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09-2024
Cio schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:28:
[...]

Het kan ook de voeding zijn, maar geheugen is logischer. Eventueel ‘op te lossen’ met het flashen van een aangepaste BIOS op de kaart. Dood lijkt me een overstatement zonder verdere diagnose.
Interessant. Vertel daar eens iets meer over. Kun je daarmee corrupt geheugen uitsluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Cio schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:28:
[...]

Artifacts/lijnen over het beeld en een pc die nergens meer op reageert zijn typische tekenen van een dode gpu.
Dat i.c.m. het feit dat alles wel gewoon perfect werkt met beeld vanuit de igpu laat m.i. geen twijfel meer over.

Even een overlijdensbericht opstellen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-10 11:40

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik lees niets over een kapotte kabel? Heb je al gedacht aan kabelbreuk o.i.d.?

Ik zou die goedkope oplossing nog even testen voordat je al gelijk je GPU afschrijft.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Frozen schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:30:
Ik lees niets over een kapotte kabel? Heb je al gedacht aan kabelbreuk o.i.d.?

Ik zou die goedkope oplossing nog even testen voordat je al gelijk je GPU afschrijft.
Als de kabel kaput zou zijn zou het resultaat i.c.m. de igpu het zelfde zijn toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Als het op de IGP werkt met dezelfde kabel dan is je Tahiti helaas overleden. Dit lijkt kapotte VRAM te zijn.
Morgenavond komt de AMD Navi aankondiging. Je zal naar een nieuwe moeten gaan kijken en Navi lijkt potentieel wat interessants te gaan worden. :)

[ Voor 35% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-06-2019 19:42 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-10 11:40

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Wintervacht schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:31:
[...]

Als de kabel kaput zou zijn zou het resultaat i.c.m. de igpu het zelfde zijn toch?
Als die igpu is aangesloten via dezelfde kabel wel, maar ik kon nergens teruglezen op welke wijze de monitor was verbonden met de igpu. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio

Cio

Frozen schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:45:
[...]

Als die igpu is aangesloten via dezelfde kabel wel, maar ik kon nergens teruglezen op welke wijze de monitor was verbonden met de igpu. :)
Wintervacht schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:26:
[...]

Artifacts/lijnen over het beeld en een pc die nergens meer op reageert zijn typische tekenen van een dode gpu.
Dat i.c.m. het feit dat alles wel gewoon perfect werkt met beeld vanuit de igpu laat m.i. geen twijfel meer over.

Even een overlijdensbericht opstellen dus...
Kabelbreuk veroorzaakt naar mijn ervaring kleurfouten in het hele beeld. Dit ziet er heel typisch uit als een 'defecte' geheugenchip, maar kan ook de geheugencontroller of de stroomvoorziening van het geheugen of controller zijn.

Stroomvoorziening is OOK afhankelijk van de voeding/andere hardware, en de voeding is waarschijnlijk ook al 8 jaar oud als ik het zo lees! Wel zou ik eerst de koeling controleren en even snel kijken of er niks is doorgebrand, dat vertelt je al meer over waar je moet zoeken.

Kaart is dus niet dood (er komt beeld uit, geen rook!), maar wel goed ziek. Onduidelijk of het terminaal is. Mogelijke 'oplossingen' zijn het spelen met voltages, snelheid of zelfs timings.

Mijn eerste suggestie is opstarten op de iGPU (maar met de kaart aangesloten). Dan via MSI Afterburner de kaart downclocken en checken of je beeld kan krijgen. Werkt dat niet? Een BIOS te zoeken voor een kaart op basis van dezelfde PCB, maar met minder geheugen (of zelf de BIOS bewerken met een tooltje).

Dit alles aangenomen dat je wel de tijd hebt en niet direct het geld voor een nieuwe GPU kan of wil missen!

[ Voor 9% gewijzigd door Cio op 09-06-2019 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvdwoude
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 15:02
Verwijder alle componenten van je videokaart, totdat je alleen de printplaat hebt. Ook de koelpasta verwijderen :P .

Verwarm je oven 10-min op 200 graden, leg de printplaat 10-min in de oven. Laat hem afkoelen voor 45/60 min.

Monteer componenten, meestal weer werkend!

Let wel.. Je oven gaat elektrisch ruiken.. Ben je thuis wonend, dan worden paps en mams niet zo blij.

Kunt proberen wat zilverfolie erom heen te doen voor de lucht. En of wellicht heb je nog een vies goor combi ding die je toch nog de deur uit wilde gooien, zou ik die gebruiken.

Je zou ook nog een heatgun kunnen proberen op de gpu.. zelf nooit geprobeerd nog.. Anderen wel over gehoord.

[ Voor 4% gewijzigd door josvdwoude op 10-06-2019 12:21 . Reden: koelpasta ook verwijderen! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:09

Nemesizz

Untouchable

Dat bakken in de oven is maar een tijdelijk lapmiddel, en werkt alleen bij microbreukjes in soldeer.

Als het een ander probleem is werkt het al niet, plus, zoals gezegd maar een tijdelijk lapmiddel wat ook niet nuttig is voor zo'n kaart (vele mid-range of zelfs low-end kaartjes komen al in de buurt van de prestaties).

Ten tijde van een GeForce 8000 was het nog wel handig. Kon je de tijd overbruggen tot je nieuwe kaart binnen was, of in het geval van een laptop, nog even wat bestanden veilig stellen (je kon ook de schijf in een andere PC hangen, maar veel laptop gebruikers hadden alleen die laptop en geen desktop, dus vandaar).

Bakken in de oven heeft als grootste nadeel dat het je condensators behoorlijk vernielt, die zijn vaak rated op 105ºC, dus in een oven met 200ºC vliegt de levensduur van die dingen omlaag.

Zelf meerdere kaarten gebakken (met oven en/of heatgun), maar na 4x is het vaak wel gedaan en is de kaart mors dood. En de kaart ging vaak na een paar weken alweer kapot (vaak 3 weken ofzo, sommige gevallen amper een week, grootste succes duurde maar een half jaar).

Dus voor de lol zou je het kunnen doen, maar verder heeft bakken weinig zin met zo'n kaart.

Zou eerder dingen als underclock eerst proberen, makkelijker en veiliger, en vaak al een goede oplossing (veel van die kaarten worden van de fabriek uit echt tot het uiterste opgefokt, kleine underclock wil dan soms de problemen als sneeuw voor de zon laten verdwijnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obversarix
Iedereen bedankt voor de reacties.

De paar dingen die ik even wil adresseren zij als volgt:

Kabelbreuk: de HDMI die standaard op de kaart zat heb ik gewoon geswitcht naar het moederbord. Dat zal het dus niet zijn.

Leeftijd andere componenten: doordat ik een paar jaar terug met andere kapotte onderdelen zat, zijn de meeste destijds vervangen afgezonderd van de videokaart. Daarmee was de videokaart vrij uniek (afgezien van de kast en de schijven)

Tijd/geld: waar ik tijd eigenlijk nauwelijks dankzij zo'n 50 tot 60 uur aan werk, heb ik gelukkig wel wat spaargeld. Gezien ik toch al langzaam aan vervanging zat te denken, ga ik dus gewoon een nieuwe kaart kopen rond de 400 tot 450 pricerange.

Mochten hierop nog suggesties komen, zal ik deze natuurlijk van harte aannemen. Zelf heb ik op het moment een RTX 2060 op het oog, maar nog niet een specifiek model.

Nogmaals bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio

Cio

Besef wel dat op midrange de RTX support niet zo nuttig is, tegen de tijd dat er brede support is komt zo'n kaart niet meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obversarix
Wat zou uw keuze zijn als alternatief hiervoor? Mijn insteek is wel om de kaart weer zo'n lange tijd te laten mee draaien.
Pagina: 1