Bijgebouw: omgevingsvergunning vs bestemmingsplan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Ik zit met de volgende situatie.

Na verbouwing (omgevingsvergunningplichtig, uitbouw aan de zijkant van ons huis) hebben wij de volgens bestemmingsplan maximale 70 m2 aan bijgebouwen. We willen dan echter nog op ons achtererfgebied een schuur + overkapping plaatsen, a 28 m2.

Omgevingsloket geeft aan dat daar geen omgevingsvergunning voor nodig is, maar dat het plan wel moet voldoen aan het bestemmingsplan. Ik zie dat eerlijk gezegd niet terug in Wabo, (artikel 2 bijlage II BOR) en ook dit artikel lijkt te suggeren dat bestemmingsplan niet ter zake doet.

Hoe zit dit nu, is bestemmingsplan inderdaad alleen relevant bij toetsing van omgevingsvergunningen en komen we daar in onze situatie dus niet aan?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Je hebt 2 mogelijkheden om vergunningvrij te bouwen. Artikel 2 van bijlage II Bor en Artikel 3 van bijlage II Bor.
2 mag vergunningvrij zonder toets aan bestemmingsplan (mits het wel "erf" is, zoals het bestemmingsplan zegt), en 3 is alleen vergunningvrij als het bestemmingsplan het toelaat.
Stel dat het bestemmingsplan 50m2 zegt, dan kan het dus niet, want er staat al 70.

Ik denk ook dat je even goed naar je toets moet kijken. Je moet alle bijbehorende bouwwerken (alle aanbouwen, bijgebouwen en overkappingen, alles met een dak) optellen, en die oppervlakte aangeven als aantal m2 aan bijbehorende bouwwerken op je perceel.
Mits deze in het bebouwinggebied liggen.

Als je een hoekhuis hebt, en in je aanbouw zit een verblijfsgebied (woonkamer, keuken, slaapkamer) dan telt de oppervlakte er van ook mee.

Dus iets meer informatie is gewenst.
Hoe groot is je bebouwing gebied? En hoeveel m2 bijbehorende bouwwerken heb je ingevuld dat in je bebouwing gebied ligt? Heb je een hoekhuis (met een zijerf wat aan de straat of openbaar groen ligt)?

Aanvulling:de link die je geeft was hoe het voor 1 november 2014 was. Oude wetgeving dus.
Het beste kijk je naar het omgevingsloket of naar de wettekst zelf van bijlage II Bor.

[ Voor 9% gewijzigd door Hsb-3 op 09-06-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
@Hsb-3 Tnx! Ik begreep inderdaad de status van artikelen 2 en 3 van bijlage II niet goed. Met jouw input en met wabo artikel 2.1 lid 1 erbij snap ik hem. Het gaat er nu dan om hoe wij in onze situatie het bebouwingsgebied moeten berekenen om te kijken of we met het gestelde onder artikel 2 uit de voeten kunnen. Als dat niet lukt komen we op artikel 3 en voldoen we niet aan het bestemmingsplan.

Wat betreft bebouwingsgebied: ons hoekhuis grenst aan de zijkant aan openbaar toegankelijk gebied. We hebben dan dus aan de zijkant voorerfgebied. De vraag nu is of we bij het bepalen van de voorerfgrens moeten uitgaan van (het verlengde van) de oorspronkelijke zijgevel, of van (het verlengde van) de zijgevel van onze zijuitbouw (met verblijfsgebied (woonkeuken en bijkeuken)).

Uitgaande van nieuwe zijgevel hebben we volgens artikel 2 slechts nog 6 m2 ruimte om bijbehorende bouwwerk vergunningsvrij te plaatsen. Uitgaande van oorspronkelijke zijgevel veel meer, ruim voldoende om schuur plus overkapping nog te plaatsen. Schuur plus overkapping komt op achtererfgebied.

Ik heb het donker bruine vermoeden dat we moeten uitgaan van de nieuwe zijgevel, na uitbouw, en dat we dus niet veel meer bij mogen bouwen. Dan maar een klein schuurtje en daarnaast een grote pergola met klimplanten (wordt gezien als tuinmeubilair) die ook schaduw en verkoeling geeft op het terras.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hsb-3
@Joba Het bebouwinggebied wordt bepaald door het hoofdgebouw. Niet het oorspronkelijk hoofdgebouw.

achtererfgebied: erf achter de lijn die het hoofdgebouw doorkruist op 1 m achter de voorkant en van daaruit evenwijdig loopt met het aangrenzend openbaar toegankelijk gebied, zonder het hoofdgebouw opnieuw te doorkruisen of in het erf achter het hoofdgebouw te komen;

In je aanbouw zit een hoofdfunctie. Deze moet dus meegenomen worden bij de bepaling van je achtererfgebied. En valt dus ook binnen de m2 aan bijbehorende bouwwerken in je bebouwinggebied.
Je bebouwingsgebied is groter geworden, maar het aantal m2 bebouwd ook.

Als je een schetsje met maten van je woning, uitbouw en andere bijbehorende bouwwerken en afmetingen van je kavel hebt (mag ook in dm) kan ik eens een voor je kijken welke mogelijkheden ik binnen artikel 2 zie. (dit is iets wat ik dagelijks doe ;)).

Mbt je pergola, een pergola die bedoeld is om een overkapping te zijn om onder te zitten en een constructie bovenop heeft, is in de regel (en volgens rechtspraak) gewoon een overkapping. Dus dat zal je helaas niet helpen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
@Hsb-3 OK, je uitleg van bebouwingsgebied bevestigt mijn donkerbruine vermoeden. Dan wordt het inderdaad een klein schuurtje. Wat je zegt over pergola is nieuw voor mij. Idee is dus een pergola als ondersteuning van een groen dak van klimplanten. Inderdaad boven een terras, maar dus primair om klimplanten te ondersteunen. De constructie is dus open en zeker niet waterdicht.... Is dat in jouw ogen volgens de wet dan een overkapping? Heb je misschien links ?

Als dat zo is vraag ik me wel een beetje af waar we in NL mee bezig zijn. Een hele tuin vol met tegels is geen enkel probleem maar een beetje hout met mooie klimplanten waar toevallig ook mensen voordeel hebben van een beetje schaduw (ook nog goed vanuit oogpunt volksgezondheid), oei oei oei.... Iets met klimaatadaptatie. Goed, ik werk zelf bij de Rijksoverheid (www.atlasleefomgeving.nl) en snap dat het lastig is om de leefomgeving mooi en gezond te houden.

Wat zijn andere opties om toch schaduw te hebben op het terras. Zo’n invouwbaar zonnedak (lelijk...) tussen 4 palen, mag dat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
Ik heb zo de jurisprudentie even niet bij de hand, maar er is een uitspraak over een carport waarvan de mensen zeiden dat het een pergola was (ook palen met een begroeid dak). Oordeel van de raad van State was dat de functie maakt wat het is. En dus een carport/overig bouwwerk geen gebouw zijnde en in elk geval geen tuinmeubilair.

Hetzelfde met uitspraken over een pergola als erfafscheiding, functie is erfafscheiding dus maximaal 2,0m hoog. (of 1 meter voor de voorgevel).

Wat je kan doen, je hebt van dat schaduwdoek wat je tussen palen kunt hangen. Als het een schuifdak is, moet het in dichte staat beoordeeld worden.
Een dak is een constructie die beschermt tegen oa regen. Een doek is dus geen dak.

Er moet wel voldaan worden aan de regels voor bouwwerken geen gebouwen zijnde.

Een pergola is in elk geval niet iets met een vierkant vlak dat dicht is. Vaak is dat een langwerpige constructie, bedoeld voor het te laten begroeien met planten. En niet om er onder te zitten.
Pagina: 1