Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Hurkihurkibang
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:28
Beste Tweakers,

Ik ben sinds kort bevangen door het zonnepanelen virus en als je daar eenmaal last van hebt wil je ze zo snel mogelijk op je dak leggen. Nu ben ik erachter gekomen dat mijn schuine dak eerst nog een paar andere serieuze klussen nog heeft (isolatie, dakpannen liggen nu los... ander verhaal). Maar ik kan al beginnen op mijn schuur met 6 losse panelen!

Nu de vraag, welke panelen, welke set etc etc. Ik heb een xls overzicht gemaakt van panelen en omvormers en de kosten (voornamelijk van solar bouwmarkt punt nl)

Nu mijn vraag aan jullie, wat zien jullie als beste keuze, zie ik iets over het hoofd? Ik wil ze graag zelf op mijn dak monteren, lijkt me niet lastig, maar moet er nog wel kennis voor opdoen :*)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hL5443o.png

Wat het overzicht mij vertelt is dat je je niet meteen moet laten afschrikken door dure panelen als ze op de lange termijn gewoon meer opbrengen. Daarbij valt op dat je je niet hoeft blind te staren op de terugverdien tijd. Na 30 jaar heb je toch een ander beeld.

Ik heb al een offerte van greeny bros waaruit ik deze informatie bij kan voegen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PYlMYXY.png

Dat kleine platte dak, daar wil dus beginnen met panelen, en daar ga ik wel last hebben van schaduw in het 2e gedeelte van de dag. eerst het ene paneel, dan de kolom ernaast en dan de 3e kolom.

Ik wil de panelen leggen in landschaporientatie, zo adviseert greeny bros ook.

Goed, wat zeggen jullie ervan?

EDIT:
VRAAG: wat zeggen jullie van mijn keuze voor deze panelen?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/duo-345wp-perc.html

EDIT: plaatjes zijn gefixed! (door een moderator)

[ Voor 15% gewijzigd door Hurkihurkibang op 10-06-2019 15:59 ]

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

Hurkihurkibang schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:03:

.....misschien eerst een andere vraag.. waarom zie ik hier geen afbeelding... ik voel me nu major noob
Bij IMGUR rechtsboven bij de afbeelding het "pull down menu" en dan "get share links" en "BBcode" kiezen, dan krijg je de linkjes naar de JPG bestanden.

Wat betreft dure panelen, het is natuurlijk maar de vraag of je er 30 jaar woont.
Ook kan je met goedkopere panelen méér panelen binnen hetzelfde budget leggen.

Zo heb ik 68x 300Wp panelen van Talesun liggen. Had ik Panasonic gelegd, dan was ik €7000 meer kwijt geweest en had ik er veel minder kunnen leggen.

En kwaliteit? Dat kan je toch pas over 25 jaar beoordelen... resultaten uit het verleden...

[ Voor 35% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-06-2019 12:12 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hurkihurkibang schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:03:
Wat het overzicht mij vertelt uit dat dure panelen in aanschaf je niet direct moeten afschrikken als ze op de lange termijn gewoon meer opbrengen. En dat je je dus niet moet blindstaren op de terugverdien jaren. Na 30 jaar heb je toch een ander beeld.
Daar zijn de meningen over verdeeld, je moet ook rekening houden met een onbetrouwbare overheid. Die veranderd de laatste tijd bijna elk half jaar de toekomstige regels m.b.t. zonnepanelen. Ik denk dat als er 'teveel' mensen zonnepanelen nemen (en het groeit hard nu) onze overheid dat financiële voordeel in de toekomst stevig gaat afromen. Dat is namelijk iets waar ze heel goed in zijn, er zijn meer dan genoeg voorbeelden. Daarom is mijn insteek zo snel mogelijk terug verdienen, daarna zien we wel verder. Als je wat goedkopere panelen neemt en gaat voor een normale stringomvormer met optimizers ga je makkelijk € 500,- in de knip houden voor aanschaf.

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-10 16:20
Houden jullie ook rekening met de mensen die er naar moeten kijken? Ik heb een overbuurman met verschillende types panelen en om alles heen gelegd. Het is gewoon foei lelijk. Tijd voor esthetische regels.

Ik heb uiteindelijk meer uitgegeven en het geïntegreerd in het dak aan laten leggen. Uiteindelijk horen we met zijn allen het ook een beetje fatsoenlijk te houden.

• Megalodon_67
  • Niet online
KaiTak schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:56:
Tijd voor esthetische regels.
Hier gruw ik van. Wat jij wilt is een bemoeizuchtige overheid die voor jou gaat bepalen wat goede smaak is en wat niet. Ja, dat hebben we al min of meer in de vorm van een welstandscommissie. Mijn punt is dus dat ik niet nòg meer van dit soort staatsbemoeienis wil wanneer het gaat om het vormgeving van mijn eigendom waar ik dik voor heb betaald en blijf doen in de vorm van allerlei belastingen. We hebben in ons land een overschot aan verbiedmensen. :r

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-10 16:20
Megalodon_67 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:02:
[...]

Hier gruw ik van. Wat jij wilt is een bemoeizuchtige overheid die voor jou gaat bepalen wat goede smaak is en wat niet. Ja, dat hebben we al min of meer in de vorm van een welstandscommissie. Mijn punt is dus dat ik niet nòg meer van dit soort staatsbemoeienis wil wanneer het gaat om het vormgeving van mijn eigendom waar ik dik voor heb betaald en blijf doen in de vorm van allerlei belastingen. We hebben in ons land een overschot aan verbiedmensen. :r
Helaas zijn er teveel mensen die toch sch*t hebben aan andere en het niet uitmaakt wat andere er misschien van vinden. Met een beetje regels kan je dit bijvoorbeeld al voorkomen. Je moet er toch 25 jaar naar kijken... als je er tegen over woont..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bVdtbGBdCslUxkCRaQJQ1JHN/full.jpg

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:16

RvV

Tis maar net waar je zin in hebt. Ik ben meer voorstander van goedkope panelen voor de helft van het geld tov de premium merken. Stroom komt er ook uit en als ze na 15 jaar stuk zijn dan koop ik wel nieuwe 500W panelen (of wat er tegen die tijd normaal is of misschien is pv niet eens meer toegestaan voor particulieren...who knows :) ). Garantie claimen voor 1 paneel wat na 15 jaar stuk is, zal ook niet alles zijn als de leverancier niet meer mocht bestaan.

Voor mijn delen met veel schaduw heb ik de APS YC600 microinverters. Die Enphase IQ7 dingen doen maar 250VA en dat is, als je het mij vraagt veel te weinig voor 345W panelen. De APS YC600 gaat met 2x325W panelen al best vaak aftoppen op 611W.

Looks vind ik totaal niet interessant. Ik vind alleen full-black panelen lelijk die alle kleuren van de regenboog hebben of van die in-dak systemen met 3 panelen per woning. Maar als anderen er gelukkig mee zijn, prima. Qcells full-black met vreemde kleuren in onderstaande voorbeeld:

https://www.photovoltaikf...tachment/6177-bild-2-jpg/

Edit: En in dat plaatje boven mijn post zou ik eerder de dakpannen vervangen. Die gekke oranje dingen eraf. :*) Nee, alsjeblieft niet nog meer regels.

[ Voor 8% gewijzigd door RvV op 09-06-2019 13:12 ]

Y'24

• Hurkihurkibang
BlueTooth76 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:08:
[...]

Bij IMGUR rechtsboven bij de afbeelding het "pull down menu" en dan "get share links" en "BBcode" kiezen, dan krijg je de linkjes naar de JPG bestanden.

Wat betreft dure panelen, het is natuurlijk maar de vraag of je er 30 jaar woont.
Ook kan je met goedkopere panelen méér panelen binnen hetzelfde budget leggen.

Zo heb ik 68x 300Wp panelen van Talesun liggen. Had ik Panasonic gelegd, dan was ik €7000 meer kwijt geweest en had ik er veel minder kunnen leggen.

En kwaliteit? Dat kan je toch pas over 25 jaar beoordelen... resultaten uit het verleden...
thnx voor de link info... werkt nog steeds niet RAAR

Over de panelen, er zijn niet zoveel 345 Wp panelen, ik heb nu een paneel gevonden voor net geen 200,- per stuk, lijkt me een goeie deal!

• Hurkihurkibang
Megalodon_67 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:45:
[...]

Daar zijn de meningen over verdeeld, je moet ook rekening houden met een onbetrouwbare overheid. Die veranderd de laatste tijd bijna elk half jaar de toekomstige regels m.b.t. zonnepanelen. Ik denk dat als er 'teveel' mensen zonnepanelen nemen (en het groeit hard nu) onze overheid dat financiële voordeel in de toekomst stevig gaat afromen. Dat is namelijk iets waar ze heel goed in zijn, er zijn meer dan genoeg voorbeelden. Daarom is mijn insteek zo snel mogelijk terug verdienen, daarna zien we wel verder. Als je wat goedkopere panelen neemt en gaat voor een normale stringomvormer met optimizers ga je makkelijk € 500,- in de knip houden voor aanschaf.
Het is natuurlijk ook de afweging, wat wil ik nu kwijt zijn vs onzekerheid over 30 jaar, true. Toch lees ik al 10 jaar dat zonnepanelen niet rendabeler te maken zijn dan 20%. en dat is de laatste generatie voor de consument zo'n beetje, verwacht niet dat het straks (over 30 jaar) opeens 40% gaat zijn, echt niet.

Over die overheid die niet meer wil subsidiëren, dat is een reden om nu al te kijken naar accupacks, jatoch!
Overdag opwekken, avonds gebruilken! Hebben we nog steeds geen oplossing voor zomer/winter verschil, maar is een begin!

[ Voor 8% gewijzigd door Hurkihurkibang op 09-06-2019 14:18 ]

• Hurkihurkibang
KaiTak schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:56:
Houden jullie ook rekening met de mensen die er naar moeten kijken? Ik heb een overbuurman met verschillende types panelen en om alles heen gelegd. Het is gewoon foei lelijk. Tijd voor esthetische regels.

Ik heb uiteindelijk meer uitgegeven en het geïntegreerd in het dak aan laten leggen. Uiteindelijk horen we met zijn allen het ook een beetje fatsoenlijk te houden.
Ik ben niet ongevoelig voor esthetiek, dus hou daar wel enigszins rekening mee. Panelen in het dak is natuurlijk een mooie oplossing, daardoor ventileren je panelen wel weer minder en dat geeft weer rendementsverlies, maar goed, ziet er wel mooier uit :)

• Hurkihurkibang
RvV schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:07:
Tis maar net waar je zin in hebt. Ik ben meer voorstander van goedkope panelen voor de helft van het geld tov de premium merken. Stroom komt er ook uit en als ze na 15 jaar stuk zijn dan koop ik wel nieuwe 500W panelen (of wat er tegen die tijd normaal is of misschien is pv niet eens meer toegestaan voor particulieren...who knows :) ). Garantie claimen voor 1 paneel wat na 15 jaar stuk is, zal ook niet alles zijn als de leverancier niet meer mocht bestaan.

Voor mijn delen met veel schaduw heb ik de APS YC600 microinverters. Die Enphase IQ7 dingen doen maar 250VA en dat is, als je het mij vraagt veel te weinig voor 345W panelen. De APS YC600 gaat met 2x325W panelen al best vaak aftoppen op 611W.

Looks vind ik totaal niet interessant. Ik vind alleen full-black panelen lelijk die alle kleuren van de regenboog hebben of van die in-dak systemen met 3 panelen per woning. Maar als anderen er gelukkig mee zijn, prima. Qcells full-black met vreemde kleuren in onderstaande voorbeeld:

https://www.photovoltaikf...tachment/6177-bild-2-jpg/

Edit: En in dat plaatje boven mijn post zou ik eerder de dakpannen vervangen. Die gekke oranje dingen eraf. :*) Nee, alsjeblieft niet nog meer regels.
thnx! was me er totaal niet bewust van dat die Enphase niet voldoet, daar moet ik me maar eens in gaan verdiepen :)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hurkihurkibang schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:15:
[...]

Ik ben niet ongevoelig voor esthetiek, dus hou daar wel enigszins rekening mee. Panelen in het dak is natuurlijk een mooie oplossing, daardoor ventileren je panelen wel weer minder en dat geeft weer rendementsverlies, maar goed, ziet er wel mooier uit :)
Vanwege (o.a.) het esthetische deel heb ik hier vorige week het dak aan de achterkant volledig 'dicht' gelegd met dakpannen (sneldekkers). M'n dak (100% 'Zuid' gepositioneerd) was daar voorzien van twee Velux kiep/kantel dakramen en die lagen optisch én effectief in de weg. Dak kan daar nu dus volledig van panelen voorzien gaan worden.

Op de de zolder heb ik nu dus géén daglicht meer (kan er nu dus van alles doen wat 't ..... :9 ) maar aangezien daar toch niemand 'woont' kan ik die ruimte ook wel verlichten met LED verlichting op het moment dat ik er even moet zijn. Moet er ooit wel iemand gaan 'wonen' dan komt er wel een dakkapel op 't noordelijke dakdeel.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Megalodon_67
  • Niet online
Hurkihurkibang schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:14:
Het is natuurlijk ook de afweging, wat wil ik nu kwijt zijn vs onzekerheid over 30 jaar, true. Toch lees ik al 10 jaar dat zonnepanelen niet rendabeler te maken zijn dan 20%. en dat is de laatste generatie voor de consument zo'n beetje, verwacht niet dat het straks (over 30 jaar) opeens 40% gaat zijn, echt niet.

Over die overheid die niet meer wil subsidiëren, dat is een reden om nu al te kijken naar accupacks, jatoch!
Overdag opwekken, avonds gebruilken! Hebben we nog steeds geen oplossing voor zomer/winter verschil, maar is een begin!
Je moet doen waar jij je het beste bij voelt. Maar ik ga niet 30 jaar vooruit kijken voor een elektrische installatie, apparaat of wat dan ook. Er zijn zovele zaken welke in die tijd zullen gaan veranderen. Niet meer dan 10 jaar vooruit kijken. Ik heb ook een 6-paneels installatie zelf gelegd en heb er € 1.440 voor betaald, daar gaat nog ruim € 200 btw vanaf en ga er 3,5-4 jaar over doen om terug te verdienen. En dat vind ik persoonlijk al lang zat.

• Hurkihurkibang
wimmel_1 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:23:
[...]

Vanwege (o.a.) het esthetische deel heb ik hier vorige week het dak aan de achterkant volledig 'dicht' gelegd met dakpannen (sneldekkers). M'n dak (100% 'Zuid' gepositioneerd) was daar voorzien van twee Velux kiep/kantel dakramen en die lagen optisch én effectief in de weg. Dak kan daar nu dus volledig van panelen voorzien gaan worden.

Op de de zolder heb ik nu dus géén daglicht meer (kan er nu dus van alles doen wat 't ..... :9 ) maar aangezien daar toch niemand 'woont' kan ik die ruimte ook wel verlichten met LED verlichting op het moment dat ik er even moet zijn. Moet er ooit wel iemand gaan 'wonen' dan komt er wel een dakkapel op 't noordelijke dakdeel.
Haha, _/-\o_

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

wimmel_1 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:23:
[...]

Heb ik ook gedaan, 1 van de 2 ramen er uit en op noord er in gezaagd, nu dus 2 op noord 1 op zuid ipv andersom.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Hurkihurkibang
Megalodon_67 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:24:
[...]

Je moet doen waar jij je het beste bij voelt. Maar ik ga niet 30 jaar vooruit kijken voor een elektrische installatie, apparaat of wat dan ook. Er zijn zovele zaken welke in die tijd zullen gaan veranderen. Niet meer dan 10 jaar vooruit kijken. Ik heb ook een 6-paneels installatie zelf gelegd en heb er € 1.440 voor betaald, daar gaat nog ruim € 200 btw vanaf en ga er 3,5-4 jaar over doen om terug te verdienen. En dat vind ik persoonlijk al lang zat.
Aha, wil je met me delen wat voor set je hebt neergelegd?

• Megalodon_67
  • Niet online
@Hurkihurkibang. 6 x JA Solar 325 Wp, omvormer GoodWe GW1500-NS, bevestiging Clickfit Evo, oriëntatie 190 graden zuid, dakhoek ca. 40 graden, 's morgens eerste 2,5 uur schaduw.

• Hurkihurkibang
Megalodon_67 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 15:21:
@Hurkihurkibang. 6 x JA Solar 325 Wp, omvormer GoodWe GW1500-NS, bevestiging Clickfit Evo, oriëntatie 190 graden zuid, dakhoek ca. 40 graden, 's morgens eerste 2,5 uur schaduw.
Poly panelen?
Geen optimizers, dat scheelt natuurlijk ook.
Ziet er uit als een solide set!
Ik neem hem mee in mijn xls overzicht en ga er eens goed over nadenken

• Megalodon_67
  • Niet online
@Hurkihurkibang. Ik deze bij Winkelman gekocht voor € 142,00 per stuk, maar in de zomer schijnt ie altijd wat duurder te worden. Optimizers zijn denk ik alleen zinvol als je overdag schaduw hebt en niet zoals ik in de eerste uren als er sowieso weinig productie is door de laagstaande zon. Bovendien kan je nog wat voordeel halen als je shadowmanagement in de omvormer aanzet.

• Hurkihurkibang
@Megalodon_67 Aha, ik denk dat ik in een vergelijkbare situatie zit, de schaduw op dat dak heb ik pas rond zessen in de avond, en dan gaat langzaam het hele dak weg de duisternis in. Optimizers hebben voor die 2 uurtjes geen zin? scheelt natuurlijk weer lekker. Wordt steeds goedkoper zo :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Hurkihurkibang op 10-06-2019 18:25 ]

• Megalodon_67
  • Niet online
Wat je zou kunnen doen is op PV Output pv-systemen in je omgeving zoeken die ongeveer dezelfde oriëntatie hebben. Mocht je daar dan bij achterblijven qua efficiency (dagopbrengst in kWh/kW systeem) dan zou je kunnen kiezen om dan pas actie te ondernemen, zoals bv. het plaatsen van optimizers. Mijn systeem heeft niet alleen schaduw, maar heeft ook een ondergedimensioneerde omvormer (max. 1.500 W AC). Ondanks deze nadelen draai ik met ongeveer dezelfde efficiency als vergelijkbare systemen in de regio.
Pagina: 1