*mocht het in de verkeerde categorie zitten, sorry mods
Hallo allemaal.
Recent ben ik samen met mijn collega's een discussie gestart omtrent het gebruik van een val gordel op een hoogwerker.
Volgens je hoogwerker trainingen ben je verplicht een val gordel te gebruiken om, wat de naam al zegt, een eventuele val op te vangen. Klaarblijkelijk zijn er mensen die de gekste dingen doen op een hoogwerker, waardoor een val gordel dus nodig is. Ik ben van mening dat wanneer je gewoon normaal werkt op een hoogwerker en nooit hoger gaat staan dan de grond dat je er onmogelijk uit kunt vallen, maar dat ter zijde.. Anyway.... ik en mijn collega's het met elkaar eens dat een val helemaal niet veilig is op het moment van een ongeluk.

Als we even als voorbeeld dit rapport pakken, dan is er uit te lezen dat ongelukken met een hoogwerker vrijwel altijd te wijten zijn aan het omvallen van een hoogwerker.
Echter, op het moment dat je met een val gordel vast zit aan een hoogwerker en de hoogwerker valt wordt je meegesleurd. Je bent als het ware een soort katapult. Je wordt door de hoogwerker gewoon op de grond geslagen door de massa van de hoogwerker omdat je geen enkele vrijheid hebt.
Ik en mijn collega's zijn van mening dat wanneer de hoogwerker je niet kan meetrekken terwijl hij omvalt en je zelf (tot zover het lukt) de val en richting kunt beïnvloeden dat de grootte van het letsel verkleint kan worden.
Hoe denken jullie hier over?
Hallo allemaal.
Recent ben ik samen met mijn collega's een discussie gestart omtrent het gebruik van een val gordel op een hoogwerker.
Volgens je hoogwerker trainingen ben je verplicht een val gordel te gebruiken om, wat de naam al zegt, een eventuele val op te vangen. Klaarblijkelijk zijn er mensen die de gekste dingen doen op een hoogwerker, waardoor een val gordel dus nodig is. Ik ben van mening dat wanneer je gewoon normaal werkt op een hoogwerker en nooit hoger gaat staan dan de grond dat je er onmogelijk uit kunt vallen, maar dat ter zijde.. Anyway.... ik en mijn collega's het met elkaar eens dat een val helemaal niet veilig is op het moment van een ongeluk.

Als we even als voorbeeld dit rapport pakken, dan is er uit te lezen dat ongelukken met een hoogwerker vrijwel altijd te wijten zijn aan het omvallen van een hoogwerker.
Bij het werken in een hoogwerker is het belangrijk met de voeten op de vloer van het
werkplatform te blijven om valrisico te beperken. En dus niet over de rand van de
railing te hangen. Verder kan het aanvullend gebruiken van een valbeveilingsharnas
extra zekerheid bieden.
De meeste ongevallen met hoogwerkers zijn te wijten aan foutief gebruik. Ook bij dit
ongeval is dat het geval. De meeste ongevallen met hoogwerkers worden
veroorzaakt doordat de hoogwerkers niet goed waren afgestempeld. Als de
ondergrond te zacht is en geen platen gebruikt worden, zakken de poten namelijk
weg.
Dit ongeval werd deels veroorzaakt omdat de omgeving van de hoogwerker niet
goed was afgezet en deels door onoplettendheid van de chauffeur van het voertuig
dat tegen de hoogwerker aanreed.
Hoe de hoogwerker kon omvallen, kon niet met zekerheid achterhaald worden.
Waarschijnlijk was de zachte ondergrond de oorzaak van het kantelen.
Verzakking, aanrijding etc. Ook bij elke training dat ik tot nu toe heb gehad word er op gehamerd dat een hoogwerker stabiel en op een stevige ondergrond staat omdat de meeste ongevallen bestaan uit het omvallen van een hoogwerker.Voor het gebruik van de hoogwerker waren slechts twee van de vier stempels
uitgeklapt. Staande in de werkbak heeft het slachtoffer zichzelf vervolgens met het
besturingspaneel omhoog verplaatst. Tijdens het heffen van de korf bevond de knik
van de arm zich tussen de uitgeklapte stempels. Vervolgens heeft hij met de
besturing de knikarm gedraaid, waardoor het zwaartepunt zich buiten de stempels
verplaatste.
Echter, op het moment dat je met een val gordel vast zit aan een hoogwerker en de hoogwerker valt wordt je meegesleurd. Je bent als het ware een soort katapult. Je wordt door de hoogwerker gewoon op de grond geslagen door de massa van de hoogwerker omdat je geen enkele vrijheid hebt.
Ik en mijn collega's zijn van mening dat wanneer de hoogwerker je niet kan meetrekken terwijl hij omvalt en je zelf (tot zover het lukt) de val en richting kunt beïnvloeden dat de grootte van het letsel verkleint kan worden.
Hoe denken jullie hier over?
[ Voor 27% gewijzigd door Luchtbakker op 09-06-2019 10:53 ]