Linux mint 19 amd gpu drivers..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Ben sinds 3 weken met 1 systeem over op linux mint 19.1 mate tessa..

Heb amper tot geen ervaring met dit OS.. Eerder heb ik wel eens een installatie gedraait van ubuntu.

Ben momenteel een hoop zelf aan het uitvogelen..
Maar ik heb ook nog last van screen tearing, dat merk ik vooral in de webbrowser en het os zelf.

Momenteel heb ik dit geinstalleerd gekregen:

Graphics:
Device-1: AMD Ellesmere [Radeon RX 470/480/570/570X/580/580X]
vendor: Sapphire Limited Nitro+ driver: amdgpu v: kernel bus ID: 09:00.0
Display: x11 server: X.Org 1.19.6 driver: amdgpu,ati
unloaded: fbdev,modesetting,radeon,vesa resolution: 1920x1080~60Hz
OpenGL: renderer: Radeon RX 580 Series (POLARIS10 DRM 3.23.0
4.15.0-51-generic LLVM 8.0.0)
v: 4.5 Mesa 19.0.1 - padoka PPA direct render: Yes
Audio:

Maar ik heb het idee dat ik nog dingen mis.. Zie nergens waar ik freesync aan kan zetten.
Verder geen idee of ik nog een opencl driver nodig heb..
Ben zelf alleen de installatie van windows gewend waar meestal alles al in de driver pakket zit.

Mijn vraag is.

1. Mis ik nog onderdelen van de gpu driver?

2. Heb ik de juiste gpu driver geinstalleerd? Want in het begin wilde ik de AMDGPUPRO driver installeren maar om een of vage reden werden er sommige files niet geinstalleerd en gaven dus een error aan.
Toen besloten om de driver te deinstalleren.. Totdat ik weer vast kwam te zitten in het TTy1 terminal venster (wat ik niet eerder van mijn leven gezien had) Eenmaal weer ingelogd en via internet dit gevonden:

"apt install xserver-xorg xserver-xorg-video-all" Daarna kwam ik weer in de GUI. Dit commando heeft mij de bovenstaande driver geinstalleerd.. Had geen enkel idee welke driver ik moest hebben want vond het best wel een puinhoop als je een AMD grafische kaart hebt.

3. Hoe kan ik freesync aan zetten, en hebben de drivers misschien ook nog een GUI in het OS zelf?

4. Mis ik nog iets als DXVK, OPENCL, of iets anders zoals gpu hardware acceleratie in de webbrowser?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:10
Welke videokaart heb je? Het helpt ons als je de details van je systeem geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Robin4, We missen nog een paar details over je systeem, zoals hier boven is aangegeven. Je geeft ook weinig informatie over wat je zelf hebt gevonden of gedaan om je eigen vragen te beantwoorden.

Dan je vragen:
1. Zonder te weten welke videokaart je precies hebt, kunnen we weinig zeggen erover. Je hebt blijkbaar iets dat tussen een RX 470 en 580X zit. Hooguit mis je nog de firmware package, maar Mint kennende zal je die wel hebben.

2. Er is tegenwoordig maar 1 driver voor AMD videokaarten. Omdat er wordt aangegeven dat de amdgpu driver wordt gebruikt en je hebt beeld, zou het vreemd zijn als je de verkeerde hebt. ;)
Bij het installeren van de amdgpupro drivers kreeg je dus een foutmelding. Welke dan? Het is belangrijk om dat te weten, mocht je die toch weer willen installeren/gebruiken.

3. Heb je al gezocht of het op Linux beschikbaar is en hoe je het per desktop omgeving op kan geven?

4. DXVK is een Windows ding (onderdeel van DirectX), dus dat ga je hier op Linux niet krijgen. Hoe het met OpenCL zit, geen idee. Er zijn aparte packages voor, maar waarom zou je het nodig moeten hebben of mogelijk missen?

Hardware versnelling in je browser kan je testen met verschillende sites en tools. Houd er rekening mee dat niet elke browser het ondersteund of erg buggy is als het aanzet/forceert. Zo heb ik zelf al ondervonden dat het met Firefox en iig Intel en nVidia drivers standaard uit staat en het forceren geeft je niet het gewenste resultaat.

Commandline FTW | Tweakt met mate