Mac Pro 4.1 werkt niet meer na firmware flash

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirklaurens
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-10-2020
Ik heb begin dit jaar een mac pro gekocht en ben er heel blij mee. Ik heb een firmwareflash gedaan zodat ik de best mogelijke procesoren er in kan doen. 2X Xeon x5580. Na dit alles gedaan te hebben werkte de mac hardstikke goed en draaide de nieuwste Mojave update.

Vandaag heb ik (niet zo slim )mijn mac geprobeerd up te daten naar een iets nieuwere versie en kreeg een waarschuwing dat de firmware eerst geflashed moest worden voor ik up ging daten.

Nu start de machine niet meer op en krijg ik niet eens een "chime" heb geprobeerd de orginele gpu er in te doen maar te vergeefs wilt hij niet starten. Is er iemand die hier ook tegenaan is gelopen of een oplossing heeft

Groet,

Dirk

Beste antwoord (via dirklaurens op 10-06-2019 20:28)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Vergeet niet dat die firmware upgrade voor de 4,1 naar 5,1 niet van Apple komt, dus dat je daarna weer een firmware eroverheen dumpt die wel van Apple komt is eigen verantwoordelijkheid ;)

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-05 07:22
Branden er rode lampjes op je moederbord aan de linkerkant onder de 1e harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirklaurens
Ja maar niet de CPU A en CPU B lampjes https://ibb.co/brbcYKR

[ Voor 23% gewijzigd door dirklaurens op 08-06-2019 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirklaurens
Update: ik ben er achter dat mijn mac net zo gebricked is als de mac van https://www.macfreak.nl/h...-na-(door)-system-update/ .

Ik heb er alleen een oplossing voor gevonden via deze Threat:

hhttps://forums.macrumors.com/threads/2nd-mac-pro-bricked-by-an-apple-update.2160359/

het komt er op neer dat ik een specifiek chipje moet hebben die mijn bootrom overwrite. de makers hiervan zijn van Nederlandsche kom af! http://www.cmizapper.com/buy/mattcard-mac-desktops.html

Het alternatief was een nieuw backboard scoren of de bootrom van het bord af solderen het vervolgens uitlezen met speciale software en aanpassen.

Apple zorgt er in iedergeval voor dat je als gebruiker uitgedaagd word!

[ Voor 4% gewijzigd door dirklaurens op 09-06-2019 11:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Vergeet niet dat die firmware upgrade voor de 4,1 naar 5,1 niet van Apple komt, dus dat je daarna weer een firmware eroverheen dumpt die wel van Apple komt is eigen verantwoordelijkheid ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirklaurens
Erger dan dit kan het op dit moment volgends mij niet worden? Ik moet waarschijnlijk de oude cpus er weer in doen en mijn apparaat weer opnieuw flashen. En op Apples support verwacht ik zoiezo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-06 12:54
efi bios kan worden hersteld.
ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar wat ik o.a gelezen heb op macrumors fora van andere gebruikers, moet de efi chip er af, in een bios/eeprom reader worden geplaatst en de efi Apple rom er opnieuw worden opgezet.
het s/n van de MacPro moet ook worden geplaatst in de EFI rom en dan zou hij het weer moeten doen.

Ik heb bricks gelezen van andere gebruikers daar, en dit schijnt de enigste manier te zijn wat ik zo lees.
Dus wellicht kan bijv. een handige tweaker of computer/apple reparatie zaak je helpen..
kortom het herstellen van een EFI firmware update brick is zeker mogelijk..

Het flashen van mijn 4,1 naar 5,1 ging helemaal prima.
ook de firmware updates daarachterna van High Sierra en Mojave ook zonder problemen elke keer.
enigste wat belangrijk is bij start naar Mojave is dat er een metal compatible video kaart inzit, anders weigert de MacPro de firmware update te starten omdat Mojave een Metal video kaart vereist..
Ik heb een geflashde GTX680 in mijn MacPro workstation zitten, dus geen probleem voor mij.. ;)
Ook de CPU al geupgrade naar een X5690.. >:)

Heb je een SMC en of Nvram al eens geprobeerd.. ?
ook de 3,3volt battery al eens van het moederbord afgehaald.. ?

er is ook een EFI herstel firmware cd te maken en te downloaden voor de 5,1 en 4,1 MacPro.
meer info hier te vinden : (Ik adviseer je hier zeker eens naar te kijken, en dit te proberen..)
https://support.apple.com/kb/dl1320?locale=nl_NL

[ Voor 46% gewijzigd door FlorisVN op 11-06-2019 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirklaurens
Mijn usb gaat niet eens meer aan dus ik kan met mijn keyboard mijn MacPro niet meer aansturen. In het begin ging de disktray nog open maar nu blijft hij dicht. In de middag komt de smizapper binnen ik laat weten hoe het af is gelopen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirklaurens
Update! mijn mac pro doet het weer als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
dirklaurens schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:27:
Mooi, hoe heb je hem weer gefixt ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:37

4POX

Everybody is wired

dirklaurens schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:27:
Dus als ik het goed begrijp, heb jij voor 130 euro een chippie gekocht die de flash heeft gerepareerd?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirklaurens
Ik heb een chipje gekocht via chipmunk en de computer later draaien op os el capitain! toen contact opgenomen met iemand via macrumors, mijn oude bios gedumpt doormidel van het chipje er uit te trekken terweil de machine aan het draaien was, en mijn mac weer met de juiste serie nummers aan de praat gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlorisVN
volgens mij gebruikt chipmink deze chips.. ?

Je plaatst ze dacht ik op de Jtag header, van een Mac.
En dan gebruikt hij deze externe chip met EFI rom erin
Zeer handig als je bijv. een brick hebt lijkt me :

http://www.cmizapper.com/buy/mattcard-mac-desktops.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vignale
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-08-2020
Beste Dirk Laurens,

Ik wil je bedanken voor deze post!
Ik heb dezelfde cmizapper bij Chipmunk vandaag opgehaald, nadat ik 4 dagen mezelf heb ingelezen over 4.1/5.1 zwart scherm......
Na montage van t chipje werkte mijn 4.1/5.1 weer gelijk als vanouds!

Nu heb ik een vraagje over het weer loshalen van t chipje terwijl de computer aan staat: je zegt dat je contact hebt gehad met iemand van macrumours: is dat dezelfde als in je URL?
hhttps://forums.macrumors.com/threads/2nd-mac-pro-bricked-by-an-apple-update.2160359/

Daar word namelijk uitdrukkelijk vermeld dat je t chipje er NIET moet uithalen, terwijl de machine draait
Of is er een andere sequence of oplossing om alles weer te laten draaien zonder t chippie?

Ik hoor graag van je,

Mvgr,
Chris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

@dirklaurens, zo krijgt hij een notificatie @Vignale

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vignale
Ah, dankjewel Killer!
@dirklaurens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 09:14
het komt maar heel weinig voor dat deze MacPro's bricken, hebben jullie een oorzaak kunnen herleiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vignale
Nou, dat valt best wel tegen! op internet vind ik veel berichten over hetzelfde probleem! en de apple tech repair geeft hier geen oplossing voor: heeft met t flashen te maken van 4.1 naar 5.1; zoals iemand hierboven al aangaf: die flash is niet iets wat van Apple afkomt en daarom niet word ondersteund.......

Het probleem zit m in de EFI chip, waar een bepaalde ROM versie van op moet staan; ook weer afhankelijk van welk besturingssysteem op je HD staat en de cmizapper omzeilt eigenlijk de EFI chip.

Als je dus een brick hebt kan je 3 dingen doen: nieuw (gebruikte) backplane, een EFI chip lossolderen en een nieuwe erin zetten met daarop de juiste ROM versie, of zo'n chippie halen: http://www.cmizapper.com/buy/mattcard-mac-desktops.html

Correct me if I'm wrong: ik heb er de ballen verstand van! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
@Vignale Wat heeft bij jou de brick getriggerd?

Heel af en toe lees je eens dat verkeerde bootrom combi/update/ windows inderdaad de mac kan bricken.

https://forums.macrumors....read-144-0-0-0-0.2132317/

Maar macrumours vooral veel 4.1 die probleemloos door alle updates heen gaan en mojave/catalina draaien en nu zelfs Big Sur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vignale
Nou, ik weet t niet zeker/precies Roel; ik had de machine net een maandje en was m nog n beetje aan t inrichtten; ik wilde van een andere schijf opstartten, waar een bootable 10.8.5 op stond en ergens daarvoor of erna verscheen het Mojave installatie progr; wilt u......
Ik heb toen voor nee gekozen en BAM, alles op zwart.....

Ondertussen schreef iemand me op een ander forum dat al die soort mattcard chips hetzelfde zijn en dat Apple t serienummer (?) heeft geblokkerd, dus geen iCloud, iMessage en nog n paar andere dingetjes......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Dankjewel Vignale, aangezien ik die van mijzelf ook nog aan het inrichten ben. En hoop een deze dagen naar Mojave te gaan. Wil niet dezelfde fout maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vignale
Keep us posted Roel! ;-)

Groet,

Chris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Ik ga deze volgen:
https://forums.macrumors....tructions-thread.2142418/

Ben nog aan het wachten op de GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Heb zojuist een Sapphire Pulse RX580 binnengekregen en succesvol bootrom: MP51.0089.B00 geflashed naar bootrom: 144.0.0.0.0 (paar minuutjes). Vervolgens Mojave geinstalleerd (uur total).
MacPro 4.1>5.1 draait nu netjes op Mojave.

Je moet er inderdaad goed op letten dat je vanaf de goede bootrom update, en alle andere harde schuiven verwijderd, Windows kan nog moeilijkheden geven ivm met de EFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac pro 4.1
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-01-2021
ik heb een mac pro 5.1 en heb ook het zelfde voor wil niet meer opstarten waar kan ik een efi rom chipje bestelen of toestel om de rom weer te overschrijven :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
Wat heb je gedaan?
Welke rom?
Wat doet ie wel wat doet ie niet

Matt Card hier als je weet dat jouw efi stuk is:
http://www.cmizapper.com/buy/mattcard-mac-desktops.html
Pagina: 1