Cv verplaatsen naar zolder

Pagina: 1
Acties:

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Beste Klusserts,

Na 18 jaar heeft onze cv ketel het begeven en willen we een nieuwe laten plaatsen maar gelijk op zolder.
De grootste uitdaging is omleggen van bestaande leidingen en het aanleggen van een afvoer voor de HR ketel. Huidige ketel is nog een VR ketel.

Nou hebben we op zolder het volgende aangetroffen
zolder

We vermoeden dat dit de ontluchting is van het riool en wij vroegen ons af kan hier eventueel een afvoer op aangesloten kan worden voor de nieuwe CV ketel?

Het alternatief is namelijk alle leidingen omleggen via oude gaten in het plafond waardoor het complete verlaagde plafond open moet.

We zijn benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft of tips kan geven.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:15
whocarez schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 18:38:
Beste Klusserts,

Na 18 jaar heeft onze cv ketel het begeven en willen we een nieuwe laten plaatsen maar gelijk op zolder.
De grootste uitdaging is omleggen van bestaande leidingen en het aanleggen van een afvoer voor de HR ketel. Huidige ketel is nog een VR ketel.

Nou hebben we op zolder het volgende aangetroffen
[Afbeelding: zolder]

We vermoeden dat dit de ontluchting is van het riool en wij vroegen ons af kan hier eventueel een afvoer op aangesloten kan worden voor de nieuwe CV ketel?

Het alternatief is namelijk alle leidingen omleggen via oude gaten in het plafond waardoor het complete verlaagde plafond open moet.

We zijn benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft of tips kan geven.
Nee, die mag je daar niet op aansluiten. Een CV-ketel heeft ook altijd aanvoer van lucht nodig. Daar wordt dan zo'n dakdoorvoer voor gebruikt die zich binnen boven de ketel vertakt naar een inlaat en de schoorsteen.

Verzeker je in ieder geval er van dat één van die leidingen inderdaad het riool is. Een HR-ketel loost dagelijks wel een 20 liter condenswater op het riool. Dat red je niet met een emmertje...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• whocarez
Oekiejoekie schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 18:47:
[...]

Nee, die mag je daar niet op aansluiten. Een CV-ketel heeft ook altijd aanvoer van lucht nodig. Daar wordt dan zo'n dakdoorvoer voor gebruikt die zich binnen boven de ketel vertakt naar een inlaat en de schoorsteen.

Verzeker je in ieder geval er van dat één van die leidingen inderdaad het riool is. Een HR-ketel loost dagelijks wel een 20 liter condenswater op het riool. Dat red je niet met een emmertje...
Voor het afvoeren van de rookgassen krijgt de ketel uiteraard een mooi eigen pijpje door het dak. Gaat ons om de afvoer van het water. Doordat we de pijp niet open krijgen is het niet 100% zeker vast te stellen dat het riool is. Op basis van de positie van de Toilet, Kruipruimte en leiding op zolder is het aannemelijk dat het om de standleiding gaat.

Iemand een tip om de flex slang los te krijgen uit de vaste buis om te kunnen controleren of het echt om het riool gaat.

• Oekiejoekie
whocarez schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 19:04:
[...]

Voor het afvoeren van de rookgassen krijgt de ketel uiteraard een mooi eigen pijpje door het dak. Gaat ons om de afvoer van het water. Doordat we de pijp niet open krijgen is het niet 100% zeker vast te stellen dat het riool is. Op basis van de positie van de Toilet, Kruipruimte en leiding op zolder is het aannemelijk dat het om de standleiding gaat.

Iemand een tip om de flex slang los te krijgen uit de vaste buis om te kunnen controleren of het echt om het riool gaat.
Ik zie aan de bovenkant van de flexibele slang gewoon een slangenklem zitten. Dat is waarschijnlijk de makkelijkste manier.

• whocarez
Mijn excuses het gaat om het voorste pijpje (de dunste) de 2 achterste hebben we los gehad. die zijn voor ventilatie (badkamer en toilet). Alleen de voorste buis krijgen we niet open. Hier zit een dop half in het beton wat verloopt naar een flexibele buis welke vast zit (verlijmt) in de dop.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verlijmd PVC kan je los krijgen met een brander.

Maar beter laat je dat even aan een loodgieter over.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Er zijn pompjes in de handel die het condenswater net zoals bij bijvoorbeeld een airco wegpompen. De slang kan dan door het dak in de regenpijp gehangen worden.

Let op: niet in een zinken of koperen goot/pijp laten eindigen daar dit condensaat erg agressief is en metalen gewoon opvreet.

• whocarez
Delakhan schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:04:
Er zijn pompjes in de handel die het condenswater net zoals bij bijvoorbeeld een airco wegpompen. De slang kan dan door het dak in de regenpijp gehangen worden.

Let op: niet in een zinken of koperen goot/pijp laten eindigen daar dit condensaat erg agressief is en metalen gewoon opvreet.
Die gaat helaas niet op hele mooi zinken goten en pijpen rondom het huis.

• Delakhan
whocarez schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:11:
[...]

Die gaat helaas niet op hele mooi zinken goten en pijpen rondom het huis.
Dan moet je het echt niet proberen.

Je kan de kap eraf halen maar dan weet je nog steeds niet of deze leiding op afschot en gelijmd gelegd is.

Zo is bijvoorbeeld de beluchtingsleiding aan de achterzijde van mijn woning niet op afschot gelegd. Zou ik deze op zolder alsnog aansluiten ontstaan er een 'waterslot' en heeft de badkamer geen beluchting meer van het riool. Wat weer voor andere problemen gaat zorgen.

• whocarez
Blijft een uitdaging dus. Wel horen we water door de leiding lopen als we de WC doortrekken, Nu nog een mogelijkheid vinden om in de pijp te kunnen kijken of deze daadwerkelijk is wat we denk dat hij is.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-12 18:46
Die flexibele slang trek je er wel uit hoor. Trekken en draaien :)
Hij kan daarna waarschijnlijk niet meer goed erin dus hou daar rekening mee. Andere optie is een stukje buis halen binnenmaat van die flexibele slang. Dan de flexibele slang knippen op de helft, recht houden en erin kijken of het de standpijp is. Daarna kun je hem weer aan elkaar zetten met het stukje buis en 2 slangenklemmen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Oekiejoekie
Jim423 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:43:
Die flexibele slang trek je er wel uit hoor. Trekken en draaien :)
Hij kan daarna waarschijnlijk niet meer goed erin dus hou daar rekening mee. Andere optie is een stukje buis halen binnenmaat van die flexibele slang. Dan de flexibele slang knippen op de helft, recht houden en erin kijken of het de standpijp is. Daarna kun je hem weer aan elkaar zetten met het stukje buis en 2 slangenklemmen.
Snee er in met een stanleymes, en dichtmaken met ducktape ?

Vraagje aan @whocarez : De achterste 2 slangen zijn van toilet en badkamer. Zit er op nog meer plaatsen ventilatie in je woning (Keuken / Afzuigkap ?)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-12 18:46
Tape gaat uiteindelijk weer kapot en dan krijg je stankoverlast. Bovendien zie je dan geen hout, je moet hem echt compleet opensnijden om erin te kijken. Maar uit het pvc trekken blijft het beste. Of de andere kant losmaken alleen kan ik niet zien waar die heenloopt. (dakbeschot?)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Oekiejoekie
Jim423 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 23:04:
Of de andere kant losmaken alleen kan ik niet zien waar die heenloopt. (dakbeschot?)
Slang nummer 2 zit vast met een slangenklem,. Maar voor slang nummer 1, staat het niet op de foto.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-12 19:07
Waarom zou je de ketel op zolder willen? Duurt een eeuwigheid voordat je beneden warm water hebt. Hou daar rekening mee.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Met een föhn warm maken en de flexibele slang eruit trekken. Ik denk dat het je riool beluchting is en die zal best gelijmd zijn. Slangetje van condenspomp door dakbeschot niet doen ivm kans op bevriezing.
Heb je ook gas boven?

Please state the nature of the technical emergency

• Delakhan
edsandje schreef op zondag 9 juni 2019 @ 08:50:
Met een föhn warm maken en de flexibele slang eruit trekken. Ik denk dat het je riool beluchting is en die zal best gelijmd zijn. Slangetje van condenspomp door dakbeschot niet doen ivm kans op bevriezing.
Heb je ook gas boven?
Eigenlijk dit...

Ik verwacht ook wel dat het gelijmd is zeker als de leiding in de beton ligt. Ze zijn te bang dat deze tijdens de bouw wordt los getrapt of met storten los schiet. En een pot lijm staat toch wel in de buurt als ze er mee bezig zijn. Maar zekerheid heb je nooit.

Hoewel ik de slang i.c.m. pomp door dakbeschot inbracht ben ik er ook zeker geen voorstander van vanwege idd de bevriezing. Mijn buren hebben het laatst zo gemaakt en ik wacht nog steeds op een flinke vorst periode om te zien of het echt een duurzame oplossing is. Gelukkig schoot TS deze optie snel af! Zou ik persoonlijk ook alleen als al het andere niet kon toepassen.

Wat je evt nog kan proberen is achter een sifon een verdieping lager een rookpatroon in de leiding leggen en afsluiten. Dan zie je meteen waar de rook onder het dak vandaan komt en dus de beluchting eindigt. Zie je rook op zolder is het iig een leiding naar het riool.

Wel ff een bord voor op het trottoir zetten dat je een rookproef uitvoer. Mocht één van de oplettende buren de brandweer bellen omdat ze rook zien krijg je i.i.g. geen rekening. Ex-conculega van mij weleens meegemaakt... _O-

Evt. daarna grote gieter water door de leiding op zolder gooien en herhalen. Komt er opnieuw rook blijft de beluchting iig 'gedeeltelijk' open en heb je afschot. Wederom zekerheid heb je nooit.

Verwijderd

Delakhan schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:01:
[...]

Eigenlijk dit...

Ik verwacht ook wel dat het gelijmd is zeker als de leiding in de beton ligt. Ze zijn te bang dat deze tijdens de bouw wordt los getrapt of met storten los schiet. En een pot lijm staat toch wel in de buurt als ze er mee bezig zijn. Maar zekerheid heb je nooit.

Hoewel ik de slang i.c.m. pomp door dakbeschot inbracht ben ik er ook zeker geen voorstander van vanwege idd de bevriezing. Mijn buren hebben het laatst zo gemaakt en ik wacht nog steeds op een flinke vorst periode om te zien of het echt een duurzame oplossing is.
Hebben mijn ouders al jaren.. Nooit problemen met bevriezing ervaren. Komt bij dat de ketel tijdens vorst vrijwel de hele dag aanstaat, en het condenswater natuurlijk flink op temperatuur is.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Verwijderd schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:25:
[...]

Hebben mijn ouders al jaren.. Nooit problemen met bevriezing ervaren. Komt bij dat de ketel tijdens vorst vrijwel de hele dag aanstaat, en het condenswater natuurlijk flink op temperatuur is.
Je kan ook wel eens geluk hebben ;)
Maar dit moet je alleen doen als je echt geen mogelijkheid hebt om op een riolering aan te sluiten.
Bevriezingsgevaar en condenswater lozen in een goot is gezien de zuren die eruit komen ook niet aan te raden. TS heeft een riolering boven zitten en daar op aansluiten is de simpelste en goedkoopste oplossing.

@whocarez Ga je zelf de ketel installeren?

• Delakhan
Verwijderd schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:25:
[...]

Mijn buren werkt het nu ook al denk 4 jaar goed. Plus er zit een beveiliging op wanneer de pomp het condensaat niet meer weg krijgt valt de ketel uit. Dus zou in geval van strenge vorst alleen voor ongemak kunnen zorgen maar niet voor schade. Anders zou ik het nooit (!) adviseren.

Offtopic
Meen dat 1 m3 gas ongeveer voor 1L condensaat zorgt (is wel erg lang geleden dat ik dat heb moeten leren... dus kan ernaast zitten) Dus bij erg strenge vorst neemt het gasgebruik toe. Voor mijn woning verbruik ik 8-10m3 gas per dag op een redelijk strenge winter. Een reservoir heeft 2L opslag dus pomp slaat 4 tot 5 maal aan om het condensaat weg te pompen. De standtijd (5-6uur) in de slang is m.i. lang genoeg om te doen aanvriezen. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de situatie.: verbruik en hoe de leiding gelegd is.

Nog even 1 klein advies naar TS: Mocht je het zelf doen...vervang niet de VR ketel door een HR met dezelfde capaciteit. Rendement is dermate hoger dat je dan een te grote ketel krijgt. Die continue gaat staan pendelen.

Verwijderd

Bij mijn ouders gebeurt het zonder pompje. Hangt op vliering/zolder.. Pijpje van een metertje met afschot in de regenpijp. (wel pvc gedipt dus niet in contact met zinken dakgoot).
Is bij hun huizenblok redelijk standaard aangezien het oude huizen zijn waar (standaard) boven geen riolering aanwezig is. (badkamer beneden). Cv is later aangelegd.. En er was plek op zolder, en de eerste ketels hadden geen afvoer nodig.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:10
Als je de keuze hebt tussen afvoer onder verval en een pompje, dan zou ik het wel weten.
Als het de ontluchting van het riool is, dan zie ik niet waarom daar de condensafvoer van de ketel niet op zou kunnen. Een zijtak met een zwanenhals maken, klaar. Dat het nu even hakken en klooien wordt, tja, dan verniel je de huidige deksel, krijg je wel weer een nieuwe op. Wl even kijken waar de flexibele slang heen gaat.

• whocarez
Zo het is gelukt. Het is inderdaad de standleiding van het huis. Toilet, badkamer en wasmachine zitten er op. Het was even pielen maar door de pvc pijp warm te maken en wat kneedwerk van de flexibele slang kwam alles los. Met een korte zaklamp inspectie kon ik zo naar beneden kijken en het water zien stromen bij het doortrekken van het toilet.

Thnx voor de tips. scheelt ons in ieder geval weer een leiding trekken voor het condens water. Nu gas en water nog verleggen. Maar dat mag de loodgieter lekker doen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Oekiejoekie schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 18:47:
[...]

Ik dacht dat de branch had afgesproken om alleen nog ketels met concentrische uitlaat/inlaat te leveren, dus die splitsing is er dan niet meer. Iets met dat het te vaak mis ging, voornamelijk met beunhazerij.
Delakhan schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:21:
[...]

Mijn buren werkt het nu ook al denk 4 jaar goed. Plus er zit een beveiliging op wanneer de pomp het condensaat niet meer weg krijgt valt de ketel uit. Dus zou in geval van strenge vorst alleen voor ongemak kunnen zorgen maar niet voor schade. Anders zou ik het nooit (!) adviseren.

Offtopic
Meen dat 1 m3 gas ongeveer voor 1L condensaat zorgt (is wel erg lang geleden dat ik dat heb moeten leren... dus kan ernaast zitten) Dus bij erg strenge vorst neemt het gasgebruik toe. Voor mijn woning verbruik ik 8-10m3 gas per dag op een redelijk strenge winter. Een reservoir heeft 2L opslag dus pomp slaat 4 tot 5 maal aan om het condensaat weg te pompen. De standtijd (5-6uur) in de slang is m.i. lang genoeg om te doen aanvriezen. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de situatie.: verbruik en hoe de leiding gelegd is.

Nog even 1 klein advies naar TS: Mocht je het zelf doen...vervang niet de VR ketel door een HR met dezelfde capaciteit. Rendement is dermate hoger dat je dan een te grote ketel krijgt. Die continue gaat staan pendelen.
Bij veel huizen kies je de ketel op gewenste tapwatercapaciteit; het vermogen om het huis warm te houden zit je al erg snel aan.

Ik kan het met 3 kW prima warm stoken, maar ik ga echt niet douchen onder een straaltje uit een 3 kW ketel. ;)

• Delakhan
kabeltjekabel schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:51:
Bij veel huizen kies je de ketel op gewenste tapwatercapaciteit; het vermogen om het huis warm te houden zit je al erg snel aan.

Ik kan het met 3 kW prima warm stoken, maar ik ga echt niet douchen onder een straaltje uit een 3 kW ketel. ;)
Eigenlijk nooit echt bij stilgestaan... Blijf het liefste ook ver weg van huisinstallaties.
Maar weer wat geleerd! _/-\o_

Vraag is toch beantwoordt dus kan wel ff wat offtopic.

Heb de tijd nog meegemaakt dat men bestaande woningen beter begon te isoleren en het rendement van de ketels tegelijkertijd ook flink omhoog ging. Zeker bij vervanging van die ketels met open verbrandingskamers. Vaak ook nog een aparte tapwatervoorziening. Ook was moduleren in huisinstallatie nog niet echt doorgedrongen. Er was m.i. toen een groot kennis probleem onder installateurs. Zeker wanneer ze vaak badkamers deden en af en toe een keteltje. Damn ik word oud... :X

Ik zie dat trouwens nu weer gebeuren met de komst van de warmtepomp. Mijn zus heeft bijvoorbeeld haar (aard)warmtepomp na 3 jr 'buiten' gegooid en een klein gasketeltje opgehangen omdat ze steeds problemen bleef hebben met de bronnen. Gewoon verkeerd ontworpen/aangelegd. Keuze voor 'open' bronnen in combinatie met ijzerhoudend water en dan heb je idd doorstroming problemen.

Ik kwam zelf eigenlijk alleen bij stookinstallatie met een gasbelasting vanaf boven de 130kW.

Heb bijvoorbeeld wel mijn eigen ketel gehangen maar Periodieke Inspectie heb ik wegens drukte één keer laten uitvoeren. In ieder geval totdat ik achteraf om een uitdraai van de gasanalyse vroeg aan de monteur. Die had deze gewoon niet uitgevoerd. 8)7 ketel was toen 7 jr oud en ik had niet het logboek overhandigd. Lag nog op mijn kantoor om afspraak te maken en type nr. door te geven. Dus hij wist ook niet hoelang het geleden was. Weet niet of dit bij particulieren normaal is...? Toen ik ook nog dezelfde avond steeds vlamstoring kreeg doordat de ionisatie verkeerd was teruggemonteerd (slechte connectie) was het voor mij echt de laatste keer... over beunhazen gesproken!

Vergis je niet er zijn installateurs die het echt snappen. Lees ook vaak die topics op tweakers en wordt daar echt blij van! Dit mede omdat ik ~1000kWh PV capaciteit over heb en aan een aparte L/L multi-unit of type D ventilatie systeem zit te denken. Maar ben er nog niet aan uit.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Delakhan schreef op zondag 9 juni 2019 @ 20:50:
[...]
Heb bijvoorbeeld wel mijn eigen ketel gehangen maar Periodieke Inspectie heb ik wegens drukte één keer laten uitvoeren. In ieder geval totdat ik achteraf om een uitdraai van de gasanalyse vroeg aan de monteur. Die had deze gewoon niet uitgevoerd. 8)7 ketel was toen 7 jr oud en ik had niet het logboek overhandigd. Lag nog op mijn kantoor om afspraak te maken en type nr. door te geven. Dus hij wist ook niet hoelang het geleden was. Weet niet of dit bij particulieren normaal is...? Toen ik ook nog dezelfde avond steeds vlamstoring kreeg doordat de ionisatie verkeerd was teruggemonteerd (slechte connectie) was het voor mij echt de laatste keer... over beunhazen gesproken!
Zo´n kassabonnetje van een rookgasanalysemeter zegt ook niet alles.
Bij sommige ketelfabrikanten moet je een rookgastest doen en als deze binnen de waardes vallen hoeft de ketel niet open.
Mijn mening is dat onderhoud betekent dat je de ketel openmaakt en de ketel schoonmaakt.
De ¨grote jongens¨ hebben het daarom altijd over een inspectiebeurt. Dan sta je na 20 minuten weer buiten inclusief koffie 8)7
Onderhoud is poetsen en daarna meten of je het goed hebt gedaan. Als je regelmatig bij een ketel komt kan je aan de vervuilingsgraad wel zijn of de keel goed afgesteld staat. Dan is de meting een goede controle en meestal mankeert er niet zoveel aan.

• Delakhan
edsandje schreef op maandag 10 juni 2019 @ 10:31:
[...]

Zo´n kassabonnetje van een rookgasanalysemeter zegt ook niet alles.
Bij sommige ketelfabrikanten moet je een rookgastest doen en als deze binnen de waardes vallen hoeft de ketel niet open.
Mijn mening is dat onderhoud betekent dat je de ketel openmaakt en de ketel schoonmaakt.
De ¨grote jongens¨ hebben het daarom altijd over een inspectiebeurt. Dan sta je na 20 minuten weer buiten inclusief koffie 8)7
Onderhoud is poetsen en daarna meten of je het goed hebt gedaan. Als je regelmatig bij een ketel komt kan je aan de vervuilingsgraad wel zijn of de keel goed afgesteld staat. Dan is de meting een goede controle en meestal mankeert er niet zoveel aan.
Helemaal met je eens!

Ik vroeg het me echt af hoe het gewoonlijk bij huis installaties ging. Viel mij toen erg tegen. Maar ik zit zelf niet meer in het vak. Dan verouderd je kennis echt snel. En een particulier heeft daar helemaal geen zicht op.

Als je geen geschiedenis vind bij een ketel van 7 jr oud vind ik het idd vrij normaal dat je de verbrandingskamer openmaak. En die is toen idd ook gereinigd. Ik deed altijd een stookproef als ik de warmte kwijt kon op dat moment en binnen gascontracten kon blijven. En je kan dan nadien beter aantonen dat de ketel naar behoren werkte toen je wegging. Is misschien ook een stukje dossiervorming.

Binnen 20 minuten weer weg inclusief koffie... Ik was vaak al 20 minuten kwijt voordat de vluchtroutes terug in orde waren gebracht door de opdrachtgever. Misschien in die tijd ook wel ff snel een bakje koffie tussendoor. ;)
Pagina: 1