Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glonnzo Alonzo
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-04-2022
Hi allemaal, ik zit op dit moment in mijn vierde jaar Technische Informatica aan de Hogeschool Rotterdam. Ik ben 21 jaar oud en na m'n derdejaarsstage blijven plakken bij m'n stageplek, waar ik inmiddels ruim anderhalf jaar met veel plezier 24 uur per week werk als junior frontend developer, met hier en daar wat IoT achtige opdrachten. Echter mis ik o.a. door mijn tijd op deze manier te gebruiken nu 70 studiepunten, waaronder 30 afstuderen. Propedeuse is in het eerste jaar gehaald. Opzich vrij goed te overzien en compleet bereid om deze 70 punten alsnog te halen. Probleem is echter dat een er een aantal vakken zijn die ik mis, die na de zomervakantie niet meer bestaan, omdat deze in het nieuwe curriculum geintegreerd zijn in projecten. Hierdoor zou ik bijvoorbeeld een project van 28 punten moeten afronden om 3 van de openstaande vakken te behalen. Dit is opzich ook niet problematisch. Kwa moeilijkheidsgraad is het halen van de vakken geen probleem.

Mijn werkgever is bereid om in mij te investeren zodat zij op ten duur IoT development kunnen aanbieden. Natuurlijk onder de voorwaarde dat ik daar blijf werken. Mijn interesse ligt in IoT, en de openstaande vakken zullen mij geen nieuwe IoT gerelateerde skills aanleren.

Een van de projecten die ik zou moeten afronden als ik er voor kies om mijn HBO alsnog af te maken, vereist dat ik een half schooljaar lang elke dag de hele dag op school ben. Dit zou dus betekenen dat ik in ieder geval tijdens deze periode niet kan werken.

Ik twijfel enorm tussen de keuzes. Ik haal erg veel energie uit mijn werk, en het afronden van mijn HBO zou betekenen dat ik hoogstwaarschijnlijk nog 2 jaar naar school zou moeten. Ik weet dat ik hier niet gelukkig van wordt, maar misschien is het de slimste keuze. Ik heb het idee dat ik een geweldige kans laat schieten op het moment dat ik stop met werken om mijn HBO af te maken, terwijl ik voor mijn idee m'n HBO juist aan het halen was om ergens m'n voet tussen de deur te kunnen krijgen.

Als ik kijk naar de vakken die ik nog moet halen, ga ik naar mijn idee bijna geen nieuwe relevante kennis opdoen, dus het halen van het diploma gaat puur om het hebben van een HBO diploma. Ik heb het idee dat een HBO diploma vooral waardevol is voor grote bedrijven en dat in andere gevallen aantoonbare werkervaring en skills voldoende zijn. Ik ambitieer niet echt om bij een groot bedrijf te werken, dus dat zou opzich geen probleem moeten zijn.

Wat denken jullie hiervan?

Beste antwoord (via Glonnzo Alonzo op 08-06-2019 20:09)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ook als het inhoudelijk aan je ontwikkeling niets bijdraagt, is een hbo diploma bij veel bedrijven een vrij sterke pre-selector voor nieuw personeel en ook bij grote bedrijven met wat formelere HR processen zelfs voor doorgroeikansen. Je ziet het in de reacties in dit topic al. Een diploma zien aan doorzettingsvermogen enzo. Er zijn heel veel conclusies die mensen snel trekken als ze geen diploma zien. Terecht of niet...

Zonder hbo diploma kan je er absoluut ook komen, maar je snijdt er vele, vele ingangen mee af en dit maakt kansen lastiger bereikbaar. Je zal zonder diploma meer moeten overtuigen dat je het niveau hebt of zal je het meer en meer van je netwerk moeten hebben.

Ik heb om de reden die jij geeft een master niet afgemaakt. Ik heb hier altijd een beetje een knagend gevoel bij gehad (ik vind dat ik dat niveau makkelijk zou moeten aankunnen). Maar ik heb wel de basis: hbo diploma. Dus ik kom overal wel binnen en krijg daar altijd uitstekende kansen om te laten zien wat ik kan. Ik heb mezelf op zich voorgenomen om alleen op plekken te gaan werken waar mensen mij vragen. Ik snap je gevoel en ik kan me levendig die periode die ik 15 jaar geleden doorging herinneren.

Maak je beslissing goed geinformeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 08-06-2019 19:37 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het behalen van je diploma is belangrijk. dat geeft aan dat je alles wat je hebt geleerd beheert. verder leer je in de praktijk ook en evt. eigen scholing om je te verbeteren. zonder heb je dus niets, en zul je na een evt. ontslag niets in de hand hebben om op 'terug te vallen'

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De baankansen van een niet-HBO of uni geschoolde beperken zich de laatste jaren tot het niveau van servicedeskwerk. Dus als je dat tot je pensioen wilt doen, prima, maar zo niet zou ik nog echt even doorbijten.
Reden is overigens vrij simpel: outsourcing en AI. Een pool of indier is beter opgeleid dan jij en goedkoper, en AI neemt steeds meer dingen over, dat gaat echt een vlucht maken. Je hebt steeds meer een aantoonbar niveau nodig.

Dus ff doorbijten en nog twee jaar in jezelf investeren zou ik zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:47

St@m

@ Your Service

Deeltijd een optie?
Geen diploma halen is geen optie.

[ Voor 47% gewijzigd door St@m op 08-06-2019 18:43 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Gewoon halen, als je een reden nodig hebt: de investering aan tijd, je eigen geld en belastinggeld tot zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:44
Haal gewoon je diploma man, het kost je nu even moeite maar je gaat er gegarandeerd spijt van krijgen. Misschien besluit je later dat je wilt doorstuderen of een carriereswitch wilt, en dan is een diploma op zak erg gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravitar
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Als het nieuwe curriculum na de zomervakantie pas start en dus niet al een aantal jaren loopt, zouden er in ieder geval nog herkansingen aangeboden moeten worden voor de studenten die dit jaar tijdens het huidige curriculum het vak niet gehaald hebben. Aangezien je aangeeft je P gehaald te hebben zou het om tweedejaars en hoger vakken gaan, het tweede jaar dat na de zomer start zou nog onder het huidige curriculum vallen. Na dat jaar moeten er nog minimaal een jaar herkansingen aangeboden worden.

In veel gevallen zal de opleiding bovendien bereid zijn om enige vorm van maatwerk te leveren voor studenten die tussen wal en schip dreigen te vallen, bespreek dit met je begeleider en/of onderwijs directeur. Een vak van 3 punten dat wordt vervangen door een vak van 28 punten is daar zeker aanleiding toe.

Even los daarvan, denk ook eens na over de toekomst. Het bevalt je nu geweldig, maar wat nu als je over 5 jaar naar een andere werkgever over wilt stappen of je huidige baan ophoudt te bestaan. Als je huidige werkgever bereid is in je te investeren, dan moet juist het afronden van je HBO geen enkel probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wil jij bij elke sollicitatie uit moeten leggen waarom je je opleiding niet hebt afgerond? Zeker voor een derdejaars zal het veel eerder als zwakte gezien gaan worden dan een pluspunt. Zeker als je in die tijd slechts junior ontwikkelaar bent geweest.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:55
Een diploma laat zien dat je toegewijd bent en dingen af maakt. Best een goede karaktereigenschap voor een developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
Je huidige WG accepteert het dat je geen diploma hebt, maar wat doet een volgende WG? Of wellicht een nieuwe leidinggevende? Mijn vader kon altijd prima mee met de HBOers, maar had geen HBO (of des tijds nog HTS). Toko werd over genomen en promotiekansen vielen verder in het water, want geen HBO papiertje en het beleid was daarin keihard. Wil je überhaupt dat risico lopen?

Je bent 21, je zult nog totdat je ergens 70 bent nog wel moeten werken. Neem nu je tijd en haal lekker dat papiertje. Als je WG echt zo tevreden over je is, willen ze je over een half jaar ook nog wel en zouden ze het juist aan moeten moedigen dat je je papiertje haalt. Nu is dat nog relatief goedkoop, als je het op kosten van de WG moet doen is het een stuk duurder. Gaat je WG dwars liggen, dan is het een eikel en ben je slechts een goedkope kracht die toevallig wat up to date informatie hebt.

In de IT en ICT lijkt het mee te vallen, maar je hebt echt functies die je keihard niet kan uitvoeren door het ontbreken van een diploma. Constructeur en architect bijvoorbeeld, daar heb je een aantoonbaar (diploma) opleidingsniveau voor nodig om überhaupt aan de vakopleiding te mogen beginnen.

Die 40 EC's aan vakken die je nog open hebt staan, die zou je toch wel in een half jaar moeten kunnen halen? Gewoon knop om en knallen. Afstudeeropdracht zou je eventueel bij je huidige WG kunnen doen. Je valt tussen wal en schip met de nieuwe formulering, daarom zou je al een verzoek moeten kunnen indienen bij de examencommissie. Meestal wordt dat ook wel gehonoreerd. Tenzij je nu natuurlijk de afgelopen jaren geen tentamens e.d. bezocht het. Dan zul je met iets meer motivatie tonen. Bereid je daar vast goed op voor. En regel het dit schooljaar. Je hebt nog een week of 3, aan de slag!

Zorg daarna dat je je maakopdrachten in de zomer doet, dat je die direct bij aanvang van het nieuwe schooljaar in kan leveren. Ga zelfstudie oppakken en zorg ervoor dat je over een jaar gewoon klaar bent. 70 EC's in een jaar is geen onmogelijkheid, zeker niet als je ook de makkelijke dingen hebt laten varen omdat je aan het werk was. Maar daartoe zul je je wel moeten zetten dan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 71% gewijzigd door Pizza_Boom op 08-06-2019 19:27 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ook als het inhoudelijk aan je ontwikkeling niets bijdraagt, is een hbo diploma bij veel bedrijven een vrij sterke pre-selector voor nieuw personeel en ook bij grote bedrijven met wat formelere HR processen zelfs voor doorgroeikansen. Je ziet het in de reacties in dit topic al. Een diploma zien aan doorzettingsvermogen enzo. Er zijn heel veel conclusies die mensen snel trekken als ze geen diploma zien. Terecht of niet...

Zonder hbo diploma kan je er absoluut ook komen, maar je snijdt er vele, vele ingangen mee af en dit maakt kansen lastiger bereikbaar. Je zal zonder diploma meer moeten overtuigen dat je het niveau hebt of zal je het meer en meer van je netwerk moeten hebben.

Ik heb om de reden die jij geeft een master niet afgemaakt. Ik heb hier altijd een beetje een knagend gevoel bij gehad (ik vind dat ik dat niveau makkelijk zou moeten aankunnen). Maar ik heb wel de basis: hbo diploma. Dus ik kom overal wel binnen en krijg daar altijd uitstekende kansen om te laten zien wat ik kan. Ik heb mezelf op zich voorgenomen om alleen op plekken te gaan werken waar mensen mij vragen. Ik snap je gevoel en ik kan me levendig die periode die ik 15 jaar geleden doorging herinneren.

Maak je beslissing goed geinformeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 08-06-2019 19:37 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:52
Mijn advies sluit aan bij wat de rest ook al aangeeft, rond je studie af. Nu zit je nog prima, maar wat als dat niet langer het geval is? Je zal zeker in het begin van je carrière op achterstand staan t.o.v. sollicitanten die wel hun studie hebben afgerond, en er zijn nog genoeg organisaties waar je zonder diploma niet eens binnen komt (of het nou om ICT of andere functies gaat).

Naarmate je verder komt in je carrière zal je opleiding inderdaad minder belangrijk worden, maar dan ben je een flink aantal jaar verder voordat het daadwerkelijk zo ver is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Glonnzo Alonzo
Bedankt voor al jullie reacties. Voordat ik deze post maakte, dacht ik te weten dat alles wel goed zou komen zonder HBO maar met voldoende werkervaring, maar door jullie posts begrijp ik nu dat dat niet zo is. Ik ga dus zeker even doorbikkelen en m'n HBO afmaken, of dat nou binnen 1 of 2 jaar is. Nogmaals bedankt!!!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:01
Diploma zegt niet heel veel meer tegenwoordig. Ik heb stagiaires onder mij gehad met een Bachelor en die wisten nog niets ;( 8)7 Marketing/commerciele opleidingen. Probleem hiermee is dat veel van dit soort opleidingen veel te vlak zijn en nergens echt de diepte in gaan. Je mag jezelf ''marketeer'' noemen, maar zo werkt dat niet in de praktijk.

Daarnaast geloven wij niet in papiertjes. Al solliciteer jij met een universitair papiertje, dan nog kan het zijn dat wij je niet aannemen en diegene met VMBO wel. Skills leer je niet uit een boek zullen we maar zeggen.

SiberischeHusky Shepsky

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:00
nvm

[ Voor 125% gewijzigd door GrooV op 23-09-2020 10:43 ]

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-06 10:31

Dhrax

Prog Lord

Wij geloven al jaren niet meer in papiertjes. We hebben HBO mensen over de vloer gehad die met moeite een potlood van een pen konden onderscheiden. CV's van 5 pagina's lang omdat ze zich overal te goed voor vinden, krankzinnige salaris eisen hebben. Veel negatieve ervaringen.

@CryptoNL Volledig eens! Well said.

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:12
Hangt natuurlijk wel heel erg af van de soort opleiding er worden tegenwoordig steeds meer zo genoemde "leisure" studies gegeven op het HBO, hierbij leer je geen "vak", waardoor dat papiertje in veel gevallen niet veel waard is. hierbij is het veel belangrijker om te kijken naar de specifieke projecten die gedaan zijn tijdens de opleiding en van welke kwaliteit die zijn.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Nou, zo goed vind ik zijn post niet dat hij daarvoor een topic van meer dan een jaar oud moet bumpen....

I have stability. The ability to stab.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-06 10:31

Dhrax

Prog Lord

SmurfLink schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:34:
[...]

Nou, zo goed vind ik zijn post niet dat hij daarvoor een topic van meer dan een jaar oud moet bumpen....
Niet op gelet, maar doet verder niks af aan de post zelf imo :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Ik vraag mij een beetje af wat voor mensen er bij sommige bedrijven langskomen, die zo'n slechte indruk hebben achtergelaten dat een volledige studie gedegradeerd wordt tot een 'papiertje'.

Jarenlang enorm de diepte ingaan, op bepaalde manieren leren denken, dat kan bijna niemand thuis of bij een bedrijf even leren.

Als je dokter wil worden kom je ook niet aan de bak zonder diploma, maar in de IT wordt het als optioneel gezien of kijkt men je zelfs gek aan.

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Anoniem: 316512 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:45:
Ik vraag mij een beetje af wat voor mensen er bij sommige bedrijven langskomen, die zo'n slechte indruk hebben achtergelaten dat een volledige studie gedegradeerd wordt tot een 'papiertje'.

Jarenlang enorm de diepte ingaan, op bepaalde manieren leren denken, dat kan bijna niemand thuis of bij een bedrijf even leren.

Als je dokter wil worden kom je ook niet aan de bak zonder diploma, maar in de IT wordt het als optioneel gezien of kijkt men je zelfs gek aan.
Tja, ik vermoed dat het een combinatie is van meerdere factoren. Het zou heel goed kunnen dat er bij een bedrijf een aantal mensen werken die geen opleiding hebben gehad / uitgestroomd zijn en al jaren hebben geporgrammeerd. Wanneer er iemand binnenkomt die een opleiding heeft gedaan en op bepaalde gebieden minder weet dan diegene die geen opleiding heeft genoten dan krijgen sommigen al een versterkt gevoel dat het allemaal maar nutteloos is.

Daarnaast leer je bij een opleiding vaak dingen die ook als onzin wordt beschouwd of als niet belangrijk door mensen die het niet gedaan hebben en zullen sommigen het ook weer naar beneden praten.

Anoniem: 882605

Anoniem: 316512 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:45:

Dit heeft natuurlijk ook veel te maken met de houdbaarheidsdatum van opgedane kennis. Vakken en programmeertalen die 10 jaar geleden gegeven zijn inmiddels een stuk minder relevant. Meeste opleidingen lopen achter op de realiteit, die in de IT buitensporig snel verandert. Er is natuurlijk wel een denkwijze die je leert, en bepaalde patronen (architectuur e.d.) blijven grotendeels hetzelfde.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:12
Glonnzo Alonzo schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 18:30:
...en na m'n derdejaarsstage blijven plakken bij m'n stageplek, waar ik inmiddels ruim anderhalf jaar met veel plezier 24 uur per week werk ...
Story of my life, nog vier jaar ingeschreven gestaan en nauwelijks nog studiepunten weten te behalen.
Inmiddels 41 met een goedbetaalde baan. Achteraf soms wel spijt, maar geen beperkingen opgeleverd, want op een gegeven moment gaat je CV en ervaring zwaarder meetellen.
24u wordt 32u wordt 40u werken als je niet oppast.
Maar zeker in 't begin loop je risico dat je in langer in lagere functie(s) blijft hangen.

Ontopic, ga het gesprek aan met je studieloopbaanbegeleider. Er moet wel een weg zijn om vakken te compenseren met alternatieve vakken dan wel, vrijstellingen door werk gefaciliteerde trainingen.
Vakken aan een andere opleiding volgen was in mijn tijd ook nog een optie. Een afstudeercommissie zal kunnen beoordelen of de vervangende vakken voldoende inhoud en samenhang hebben om uiteindelijk tot een diploma te kunnen komen.

Je mist 70, afstuderen moet je sowieso nog voor 30 punten. Dus blijven er nog 40 open staan. Hoeveel punt/vakken zijn/worden op dit moment daadwerkelijk een probleem wat betreft beschikbaarheid?

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:13
Het probleem is dat deze module 1 module voor 30 ecs is. De aanwezigheid is dan 40 uur per week. In die vorm snap ik TS wel.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 16:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Gezien TS al lang verder is gegaan, en een algemene discussie over de waarde van papiertjes niet echt hier op z'n plaats is, gaat het topic op slot.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 16:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Op verzoek van TS heropend.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• Glonnzo Alonzo
Daar was ik weer. Inmiddels 2 jaar na het starten van dit topic toch m'n HBO bachelor in ontvangst mogen nemen!

Uiteindelijk is het me meegevallen, aangezien het vak waarvoor de aanwezigheidsplicht gold plaatsvond tijdens de eerste lockdown. Hierdoor heb ik het vak prima kunnen combineren met mijn 24 uurs contract bij dezelfde werkgever. Daarnaast heb ik mijn scriptie afgerond bij dit bedrijf, en ben ik inmiddels aan de slag bij een andere werkgever. Overigens was het HBO diploma een vereiste bij deze werkgever.

Nogmaals dank voor jullie reacties! Waarschijnlijk had ik zonder jullie argumenten de studie opgegeven, wat achteraf een slechte keuze bleek te zijn, gezien mijn nieuwe werkgever.

Mochten mensen in de verre, verre toekomst zich in een zelfde situatie bevinden en dit topic tegenkomen: Probeer de energie te vinden om je opleiding af te ronden. Ik heb zelf ondervonden dat het op sommige momenten als een absurde keuze klinkt, maar uiteindelijk heb je er later alleen maar profijt van. Het is echt beter om nog even 2 jaar door te bikkelen, dan de rest van je leven spijt te hebben van je keuze. En daarnaast, het afkappen van een opleiding waar je al jaren is hebt gestoken, dat is pas echt verspilde tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Glonnzo Alonzo op 20-07-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Van harte gefeliciteerd en dank voor de terugkoppeling! Ik heb ook ongeveer in jouw situatie gezeten en herken je conclusie volledig.

Lekker bezig! (y) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 08:23

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Fantastisch. Proficiat. Voor andere mensen die nog twijfelen: als je denkt het te kunnen en je krijgt de kans, doe het. Het geeft gewoon zoveel meer mogelijkheden.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Glonnzo Alonzo schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:02:
Daar was ik weer. Inmiddels 2 jaar na het starten van dit topic toch m'n HBO bachelor in ontvangst mogen nemen!
Gefeliciteerd!

Ik heb zelf mijn HBO helaas nooit afgemaakt, maar besef mij ook goed dat een HBO diploma simpelweg deuren opent. Je komt gewoon makkelijker binnen bij allerlei bedrijven dan wanneer je het niet hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door Lethalis op 23-07-2021 13:05 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-06 17:50
Van harte proficiat! Goede keuze en nog leuker dat je erop terugkomt om het te laten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:54
Glonnzo Alonzo schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:02:
(...)
Het is echt beter om nog even 2 jaar door te bikkelen, dan de rest van je leven spijt te hebben van je keuze. En daarnaast, het afkappen van een opleiding waar je al jaren is hebt gestoken, dat is pas echt verspilde tijd.
Het eerste kan ik het als iemand die zijn HBO niet afgemaakt heeft, alleen maar mee eens zijn.

Dat tweede ben ik het echter pertinent mee oneens! Dat je het diploma niet behaalt, wil natuurlijk niet zeggen dat je niets geleerd hebt! Het belet je natuurlijk niet om dat deel wat je wel geleerd hebt, gewoon toe te passen. (Daar ken ik nog een grap over: "Weet je wat het verschil is tussen gratis en voor niets? Mijn opleiding was gratis, die van jou was voor niets..." 8) )

Als je eenmaal een behoorlijk CV hebt opgebouwd, wordt het steeds minder interessant dat er een onafgemaakte opleiding op staat. Ik kreeg onlangs bij een sollicitatie zelfs een compliment dat ik het gewoon op mijn CV heb staan, dat ik die opleiding niet afgemaakt heb. Vonden ze wel vertrouwen wekken dat ik over de rest ook eerlijk ben.

Goed, ik deed een deeltijd-HBO, naast destijds een baan in het onderwijs. Dan kan je al vrij snel aannemelijk maken, dat je echt wel HBO denk en werkniveau hebt. Als je vers van school komt, zal het zonder diploma een stuk moeilijker zijn om een baan op HBO niveau te vinden zonder diploma. Vandaar dat ik ook iedereen zou adviseren om wèl gewoon zijn/haar diploma te halen.

EDIT: En natuurlijk gefeliciteerd met je diploma!! _/-\o_ *O* :)F oOo

iRacing Profiel

Pagina: 1