Mijn laptop zwijgt in alle talen (Manjaro audio issue)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:21

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb zo'n kekke Pinebook gekocht om mee te 'tinkeren'. Maar ik loop een beetje vast op een item dat volgens 'de users' makkelijk op te lossen is, niemand beschrijft echter hóe.

Harde waar: Pinebook (daarin zit dus een ARM Cortex denkdoosje, 2GB ram enzo)

Issue: Geen geluid (uit speakers en/of headphone jack)

Wat heb ik geprobeerd:

Clean install van Manjaro op een SD card (daar boot dit schatje namelijk van, er zit een soortment van Raspberry Pi ripoff in). Ik open een browser en probeer een youtube filmpje, en draai een lokaal opgeslagen .wav. bestandje af.

Volume in de GUI staat op 100%. Ik heb ook via volume control alles opengezet (line out, master enzo) en via de CLI in Alsamixer hetzelfde gedaan. Volume control laat als enige 'output' optie 'analog output' zien en die staat aan, niks staat op mute ofzo. Stomme is: Als ik de app "volume control' open krijg je even een 'tikje' door de speakers te horen, alsof hij initialiseert. Maar dat is dan ook alles. Zet ik echter de microfoon ver genoeg open, gaat het rondzingen als een malle (de hardware werkt dus kennelijk prima).

Er zit een HDMI poort op naast de audiochip, maar daar zijn 'no controls' voor beschikbaar aldus ALSA - het kan natuurlijk zijn dat de laptop het geluid via de HDMI probeert te duwen, maar hoe wijzig ik dat dan...

Onder de CLI een audiotest draaien speelt ogenschijnlijk iets af, maar je hoort nog steeds niks.

Ik wil het prima zelf oplossen, maar ik heb even een duwtje in de goede richting nodig van een forum wat wél users heeft :P. Iemand een ideetje?

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 08-06-2019 18:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eerste wat ik denk is: check je output devices en ga met aplay of speaker-test de verschillende outputs af. Kijk ook eens in de logs of je iets vind over je audio device. Misschien mis je firmware om werkelijk geluid te krijgen? Heb dat eens gehad met een x86 laptop via HDMI. Audio leek goed te zijn, volume controle stond vol open, ik zag dat er wat speelde, maar hoorde niets. Had ik nog de Intel audio firmware nodig. Wellicht heb jij nog de ARM SoC firmware nodig voor audio.

En heel gek, maar heb je naast ALSA ook met een andere audio server getest, zoals PulseAudio. Toegegeven, het zou met alleen ALSA al moeten werken, maar soms wil dat niet altijd even lekker gaan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:21

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Dat is helaas niet gelukt. Er lijkt ergens iets in de GUI te missen waardoor hij de extra output nergens laat zien (de output die eigenlijk actief is). In de CLI Alsamixer was dat niet te fixen.

Ik heb nu de KDE versie gebruikt en daar werkte de audio initieel ook niet, maar deze was via de GUI wel te selecteren (en daarna als default in te stellen). Helaas loop ik nu tegen issues aan bij het verplaatsen van de installatie naar de interne EMMC, maar daarvoor open ik een nieuw topic.