Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 16:54
Mijn vraag
Ik heb nu een D7100. Hierbij een 18-50 F2.8 (Sigma)
Een sigma 85mm F.14 (niet de art lens)
Een Nikor 70-300.

Twee situaties waar ik deze camera voor gebruik.

1. Vakanties, de 70-300 voor grotere beesten (beren/elanden dat soort spul)
2. Indoor sport(tafeltennis).

De snelheid (FPS) zou hoger mogen maar hoeft niet perse.

Ik zou vooral voordeel zien in een mirrorless met electronic shutter omdat het dan gewoon 100% stil is.

Maar alles wat ik heb gezien is er nog geen mirrorless camera die met electronic shuter

Dan zou ik voor de D500 kunnen gaan. Maar worden de foto's daar echt veel beter van (behalve door een betere autofocus).

Of is het eigenlijk gewoon het slimst om te wachten op de nieuwe generaties mirrorless waar de electronic shutter veel beter van is?

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Beste antwoord (via Kevinp op 10-06-2019 11:17)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kevinp schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:43:
Ik ga mijn best doen.

Buiten / vakantie is vaak prima. Helaas heb ik dan toch lang niet altijd de tijd om te wachten dus zijn foto's sowieso minder (te hard licht). Dan gaat het meer om hoe je iets op de foto zet.

Echter 80% van mijn foto's zijn binnen onder TL licht.
Problemen: De ISO prestaties op hogere ISO's. Hierdoor blijf ik iets lager en een iets kortere sluitertijd. Dat beperkt wat qua keuze van foto's.
Een snelheidupgrade is fijn, maar zeker geen must. Het is wel een no go wanneer de camera helemaal niks meer kan als de buffer vol zit.

Het is dus ook zo dat ik het fijn zou vinden als de camera (veel) minder geluid maakt dan de sluiter van de D7100.

Ik snap dat electronic shutter geen betere foto's maakt (sterker nog momenteel lijkt dat veel slechter te zijn). Als het stil is zorgt dat er wel voor dat het niet afleid en ik dus de foto eventueel wel kan maken.
Aan je wensen te horen wil je echt een pro fullframe camera en zou ik eens kijken naar een D750.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:24

fdees

Trust me I'm an Engineer

Voor zover ik weet hebben alle mirrorless camera's de optie voor electronic shutter te gebruiken. Althans dit is bij de Fujifilms en Sonys zo en zou niet weten waarom andere merken het niet hebben.

Hier zit alleen een groot nadeel aan van rolling shutter. Dit ontstaat wanneer je beweging fotografeert/filmt dat er dan het beeld scheef trekt. Dit heeft te maken met dat de huidige sensoren pixelrij voor pixelrij worden uitgelezen. Dit kost nu 1/60 bij de Fujifilm X-T3(0). Zodra de sensoren in de toekomst beschikken over zogenaamde globalshutters (1x complete sensor uitlezen) is dat geen probleem meer om alleen de elektronische schutter gebruiken. Persoonlijk vind ik de huidige mirroless camera's ook al een stil en met wat omgevingsgeluid hoor je dit al snel niet meer op een korte afstand

Ik ben niet bekend met Nikon camera's maar het zou ook goed kunnen dat de D500 een nieuwere sensor heeft die wel beter is met minder licht.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
fdees schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 19:08:
Voor zover ik weet hebben alle mirrorless camera's de optie voor electronic shutter te gebruiken. Althans dit is bij de Fujifilms en Sonys zo en zou niet weten waarom andere merken het niet hebben.
Sorry misschien was ik niet duidelijk.

Ik weet dat ze dit allemaal hebben. Alleen dat "scheeftrek" verhaal betekend eigenlijk een no go. Tenzij er camera's zijn die een andere keuze gemaakt hebben.

Het is namelijk ideaal als je gewoon niks meer hoort. Dus als het stil is dat je dan toch een foto kan maken zonder dat iemand het door heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje500
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-09 22:53
Wat zoek je precies in het upgraden van de D7100? Tegen welke beperkingen en wensen loop je aan?
Beeldkwaliteit? Stiller gebruik? Bedieningsgemak? Iets anders?

Een 100% stille opname door gebruik van een elektronische sluiter maakt niet dat de foto ineens wonderbaarlijk beter is. Enkel dat het maken van een opname niet opvalt. En bij sommige lichtbronnen kan het ook nog eens banding geven wat juist een slechtere kwaliteit foto oplevert.
Voor (indoor) sport kan ik mij voorstellen dat het scheeftrekken met rolling shutter een probleem is.

Als we meer weten van de wensen en beperkingen, kunnen we beter met je meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Ik ga mijn best doen.

Buiten / vakantie is vaak prima. Helaas heb ik dan toch lang niet altijd de tijd om te wachten dus zijn foto's sowieso minder (te hard licht). Dan gaat het meer om hoe je iets op de foto zet.

Problemen: De ISO prestaties op hogere ISO's. Hierdoor blijf ik iets lager en een iets kortere sluitertijd. Dat beperkt wat qua keuze van foto's.
Een snelheidupgrade is fijn, maar zeker geen must. Het is wel een no go wanneer de camera helemaal niks meer kan als de buffer vol zit.

Het is dus ook zo dat ik het fijn zou vinden als de camera (veel) minder geluid maakt dan de sluiter van de D7100.

Ik snap dat electronic shutter geen betere foto's maakt (sterker nog momenteel lijkt dat veel slechter te zijn). Als het stil is zorgt dat er wel voor dat het niet afleid en ik dus de foto eventueel wel kan maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kevinp schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:43:
Ik ga mijn best doen.

Aan je wensen te horen wil je echt een pro fullframe camera en zou ik eens kijken naar een D750.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 16:21
Heb je wel eens een flitser gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

avanreijn schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:49:
Heb je wel eens een flitser gebruikt?
Dat lijkt mij nog storender dan een luide sluiter toch?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Ventieldopje schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:27:
[...]

Dat lijkt mij nog storender dan een luide sluiter toch?
Haha een flitser bij sport is echt een no go.

Misschien eens een d750 huren dat is natuurlijk goed om het geheel te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 16:21
Artikel gevonden wat ik in gedachte had bij mijn opmerking. Maar misschien is NBA geen sport

https://petapixel.com/201...-games-may-never-noticed/

Bedoelde ook niet on-camera flash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:22

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Bij binnensport met TL verlichting is een Electronic shutter sowieso een no-go. Je krijgt gegarandeerd ontzettend lelijke banding. Tenzij je van mooie paarse en groene zebra-strepen op je foto's houdt natuurlijk...

Autofocus lijkt me ook niet echt een hoge prio hebben. Bij tafeltennis is vrij voorspelbaar waar de actie plaats gaat vinden, lijkt me. En bij daglicht focussen alle camera's wel goed tegenwoordig.

Dus ga op zoek naar een systeemcamera met een stille mechanische shutter, zou ik zeggen. Panasonic heeft er een paar maar das MFT en weer niet zo denderend voor in de sporthal ivm kleine sensor.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@Kevinp Fotografeer je het tafeltennis met de Sigma 85mm?
Is de autofocus van deze lens snel genoeg?

Als je de Nikon F-mount gaat verlaten, moet je flink geld in vergelijkbare lenzen gaan steken. Daarvan ben je je bewust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Vanoverdegrens schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:49:
@Kevinp Fotografeer je het tafeltennis met de Sigma 85mm?
Is de autofocus van deze lens snel genoeg?

Als je de Nikon F-mount gaat verlaten, moet je flink geld in vergelijkbare lenzen gaan steken. Daarvan ben je je bewust?
Ja en Ja.

In het tweede geval zou het heel erg afhangen van wat ik terug krijg voor de lenzen.

En ja deze lens is snel genoeg. Wat al eerder is aangegeven het is een vrij statische (qua focus) sport. Er hoeft weinig gefocussed te worden.

Maar dit kan ook liggen aan de keuzes van de foto welke kunnen veranderen als de camera het beter doet. Maar ach dat is dan een luxe probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Hoe statisch tt is, hangt wel een beetje van het niveau af. En van de DoF van je foto. Met een open diafragma is het nog niet zo eenvoudig.

Voor je spullen krijg je veel te weinig terug, om ook maar enigszins iets vergelijkbaars terug te kunnen kopen, als je een systeemkamera wilt.

Je voorlaatste zin snap ik niet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Vanoverdegrens schreef op maandag 10 juni 2019 @ 00:22:
Hoe statisch tt is, hangt wel een beetje van het niveau af. En van de DoF van je foto. Met een open diafragma is het nog niet zo eenvoudig.
Een van mijn teamgenoten zou ook dames eredivisie kunnen spelen (welliswaar niet om het kampioenschap, maar het niveau is dus wel redelijk goed ;-) ).

Klopt met F1.8 is de kans op missen van de foto wel aanwezig. Maar op een wat grotere afstand valt het wel mee.

Pagina: 1