Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-06 19:42
Beste Tweakers,

Misschien een stomme vraag, die ik ook gewoon aan mijn werkgever kan vragen, maar omdat ik er echt net werk en het me al heletijd afvraag, wil ik het graag hier eerst vragen.

Ik ben per 27-05 begonnen bij mijn werkgever en heb ik een contract van 6 maanden (dus tot eind November) met een verlenging bij goede beoordeling van 1 jaar. In mijn contract staat over vakantiegeld het volgende aangegeven:

''Medewerker heeft recht op wettelijke 8% vakantietoeslag van het bruto jaarsalaris, deze zal voldaan worden in de maand mei van het lopende jaar. Indien medewerker slechts een deel van het kalenderjaar in dienst is geweest wordt toeslag naar evenredigheid vastgesteld.''

Omdat ik pas eind mei ben begonnen en omdat mijn eerste contract maar 6 maanden is, vroeg ik me af of ik ook recht had op vakantiegeld en wanneer ik deze zou moeten uitbetaald krijgen. Bijvoorbeeld aankomende maand, of als extra volgend jaar mei?

Alvast bedankt!
...

Im notorious

Beste antwoord (via Thenotorious op 08-06-2019 18:05)

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:18
Volgend jaar mei of bij uittreden van dienst

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:18

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:21

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Vakantiegeld bouw je op je werkgever betaald 8% toelage van je brutoloon en spaart dit op voor 12 maanden en betaald het dan uit.

Dus of je krijgt paar euro (ligt er aan welke datum mei je werkgever aanhoudt), en volgend jaar pas meer wat je opgebouwd hebt 12x 8% brutoloon.

[ Voor 20% gewijzigd door 42dpi op 08-06-2019 18:01 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ligt aan het moment van vaststelling.
Krijg je daar je vakantiegeld in Mei, dan is het op 1 mei vastgesteld welk bedrag dat moet zijn
Zou je het in juni krijgen, krijg je het over 4 dagen (berekend) , en het restant over 6 maanden ( of in mei bij verlenging van contract

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Je hebt gewoon recht op vakantiegeld. Dat zal je in dit geval waarschijnlijk alleen over de maand mei uitbetaald krijgen. Andere optie is, maar dat zou je op je loonstrook moeten nakijken, dat je het per maand erbij krijgt. Dat is wel altijd opletten, want er zijn WG's die je maandsalaris noemen en dat inclusief vakantiegeld doen.

Als je in dienst blijft krijg je volgend jaar gewoon vanaf juni dit jaar tot en met mei volgend jaar je vakantiegeld uitbetaald. Ga je uit dienst, dan krijg je je vakantiegeld uitbetaald met je laatste salarisbetaling of volgt daartoe een extra betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Pizza_Boom schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:58:
Andere optie is, maar dat zou je op je loonstrook moeten nakijken, dat je het per maand erbij krijgt. Dat is wel altijd opletten, want er zijn WG's die je maandsalaris noemen en dat inclusief vakantiegeld doen.
topic-start niet helemaal goed gelezen?
deze zal voldaan worden in de maand mei van het lopende jaar
Als je op 27 mei begonnen bent, en in mei wordt het vakantiegeld uitgekeerd, dan krijg je geen vakantiegeld bij je eerste salaris (die wss in juni zal zijn). Je bouwt natuurlijk wel gewoon vakantiegeld op, maar dit krijg je pas in mei 2020 of bij uitdiensttreding.

[ Voor 23% gewijzigd door naitsoezn op 08-06-2019 18:04 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

hellfighter87 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:57:
Exact dit. Iedereen heeft recht op vakantiegeld.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:44
Als je over zes maanden uit dienst gaat, zal er een eindafrekening worden opgesteld. Het vakantiegeld zal hier onderdeel van zijn aangezien dat normaal maar 1x per jaar wordt uitbetaald bij jouw werkgever maar je dan niet meer in dienst zal zijn, net als de verrekening van het overschot/tekort aan vakantiedagen dat je hebt. Uitbetaling kan je meestal in de 1-2 maanden na einde dienstverband verwachten of tegelijk met de laatste salarisbetaling, maar daar hoef je pas over na te denken als het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
naitsoezn schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 18:01:
topic-start niet helemaal goed gelezen?
Oeps, nee.
Als je op 27 mei begonnen bent, en in mei wordt het vakantiegeld uitgekeerd, dan krijg je geen vakantiegeld bij je eerste salaris (die wss in juni zal zijn). Je bouwt natuurlijk wel gewoon vakantiegeld op, maar dit krijg je pas in mei 2020 of bij uitdiensttreding.
Dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Let wel op dat een CAO anders kan bepalen over uitbetaling van vakantiegeld. Verder let goed op dat je vakantiegeld een percentage is van het totale bedrag aan brutoloon incl de waarde van de vakantiedagen. Die vakantiedagen worden nog wel eens overgeslagen bij de berekening.

Verder

Je zou wel uitbetaling van vakantiegeld per maand kunnen krijgen. Het mag wel in beginsel (let wel op CAO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:43

Honesty

kattenneus!

LucyLG schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:29:
Let wel op dat een CAO anders kan bepalen over uitbetaling van vakantiegeld. Verder let goed op dat je vakantiegeld een percentage is van het totale bedrag aan brutoloon incl de waarde van de vakantiedagen. Die vakantiedagen worden nog wel eens overgeslagen bij de berekening.

Verder

Je zou wel uitbetaling van vakantiegeld per maand kunnen krijgen. Het mag wel in beginsel (let wel op CAO)
Je bedoelt bijvoorbeeld na een jaar werken heb je 20 dagen over, je vakantie dagen is dan je je jaarloon+20 vakantiedagen? Dit namelijk nooit meegemaakt terwijl ik altijd veel dagen heb opgepot.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:00
Honesty schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:09:
[...]

Je bedoelt bijvoorbeeld na een jaar werken heb je 20 dagen over, je vakantie dagen is dan je je jaarloon+20 vakantiedagen? Dit namelijk nooit meegemaakt terwijl ik altijd veel dagen heb opgepot.
Nee. Wat @LucyLG denk ik bedoelt, is dat als je uit dienst gaat, de werkgever je resterende vakantiedagen uit zal betalen. Over die uitbetaling, moet hij ook vakantiegeld (doorgaans 8%) uitbetalen.

Vakantiegeld is eigenlijk een soort spaarpotje. Elke maand wordt 8% van je bruto maandsalaris gespaard in dat potje (gaat niet van je maandsalaris af, maar is gewoon extra). Aan het einde van het jaar wordt dat uitbetaald (meestal in mei, of juni). Hoeveel vrije dagen je hebt of opneemt in een jaar is volgens mij niet relevant. Dat speelt pas bij een restant aan vakantiedagen bij uitdiensttreding (of op andere wijze uitbetaling van die dagen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

hellfighter87 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:57:
Hij moet sowieso over de 5 werkdagen van de maand mei loon uitbetaald krijgen. Het zit er dik in dat dat met de loonbetaling van juni meekomt.
Maar het kan zijn ze dan ook gelijk het beetje vakantiegeld over die 5 dagen uitbetalen. Op die manier is verdere administratie juist weer simpeler.
Pagina: 1