Netwerk aanleggen in groot huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurrif
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-01 14:35
Beste tweakers,

Mijn ouders gaan binnenkort verhuizen naar een vrij groot (qua oppervlakte) huis wat uit één woonlaag bestaat. Aan mij de taak om het netwerk daar aan te leggen. Ik heb hiervoor nu een plan gemaakt, zie de plattegrond hieronder (klik voor groot). De kabels worden Cat6 of Cat6a. Het is een vrijstaand huis uit de jaren 80 met dunne muren van 10cm en dikke muren van 30cm, als ik de tekening mag geloven. Er zijn niet veel buurnetwerken, slechts 2 die ik nog net kon oppikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ummcunKYUX9OyTf2m6h4auYI/full.png

Router
De router blijft waarschijnlijk voorlopig de Ziggo modemrouter die ze bij hun abonnement hebben gekregen, dit is de Cisco EPC3928. Vanaf de router komt een netwerkkabel naar de switch in de meterkast via wandcontactdoos 4.

Switch
In de meterkast komt een switch waar de access points en wandcontactdozen op worden aangesloten. Dit wordt waarschijnlijk de pricewatch: TP-Link TL-SG108PE of pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) indien het budget het toelaat.

Access points
Ik beoog om twee keer de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) aan te schaffen en bedraad aan te sluiten. In theorie zou AP1 voldoende dekking moeten bieden voor de keuken en kamer 1, en AP2 genoeg voor de schuur (aka kamer 4). Kamer 2 en de hal hoeven niet per se snelle WiFi te hebben, maar wel genoeg om verbonden te blijven. Buiten hoeft er voor nu geen WiFi te komen, maar ik sluit niet uit dat ze in de toekomst toch een buiten access point willen.

Wandcontactdozen
Aangezien mijn ouders niet veel bedraad internet gebruiken komen er 3 wandcontactdozen in het huis. WCD 1 is voor de TV, WCD 2 voor een PC in kamer 3 en WCD 3 voor een eventuele PC o.i.d. in de schuur. Bij WCD 1 moet ook een TV aansluiting zijn. Is hiervoor een gecombineerde wandcontactdoos zoals deze een goede optie, of is het beter om één wandcontactdoos voor TV/coax en één voor netwerk te doen?

Tests
Ik heb even wat speedtests gedaan met de router alleen. Ze hebben het 250/25 abonnement van Ziggo. Bedraad haal ik 245/13 Mbps, de upload speed is dus te laag maar dit is niet zo belangrijk. In de woonkamer haal ik draadloos tussen de 100 en 130 Mbps. In kamer 1 ongeveer 90 Mbps, waarschijnlijk door de dunne muur en het feit dat er nu in die muur nog een open deur zit. In kamer 3 en de hal houdt het bereik op.

De vraag
De eigenlijke vraag is of dit plan wel deugt :+ . Ik woon zelf in een klein appartementje waar ik 1 kabel naar mijn PC heb getrokken en de rest draadloos doe, een "uitgebreid" netwerk zoals dit heb ik nog nooit aangelegd. Graag hoor ik van jullie of ik niet ergens grandioos de mist in ben gegaan!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wat me niet helemaal duidelijk wordt is of de AP's ook bedraad aangesloten worden. Zo niet dan is het logisch dat de snelheid halveert namelijk de helft voor AP naar router en de helft voor AP naar PC.
Daarnaast zou ik op het eerste gezicht de AP eerder in de buurt van netwerk WCD 1 plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurrif
@synoniem het is inderdaad de bedoeling dat de AP’s bedraad worden aangesloten, heb het even toegevoegd aan de TS. Bedoel je dat jij AP1 op WCD1 aan zou sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik bedoel in de buurt van WCD1 (je kunt ook twee WCD maken daar). Dat omdat ik denk dat het met name in de huiskamer beter ontvangst oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurrif
Voor mijn ouders is dat denk ik overkill. Met de router in de hoek halen ze 120 Mbps in de woonkamer, wat voor hen voldoende is (zolang ze een beetje kunnen browsen en YouTube kunnen kijken is het oké). Het idee van AP1 is dat ook het terras buiten de keuken en kamer 2 nog enigszins van van WiFi zijn voorzien, vandaar dat ik hem in de keuken gepland heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
- Leg overal dubbele ethernet WCD's. Kabels moet je toch al trekken. Denk ook aan de toekomst (bv IPTV bxoen)
- Ligt er ergens glasvezel? Als dat niet in de meterkast zit, maak daar dan ook 2 aansluitingen naar de meterkast voor de toekomst.
- Plaats de AP's aan het plafond. Niet strak in de hoek ivm reflecties maar liefst 1m uit de hoek
- De wifi van die Cisco modem/router is niet super en je hebt minimale controle. Ik zou die niet gebruiken (je gaat gegarandeerd problemen krijgen met sticky clients)

Ik zou 3 ap's nemen
- In kamer 1 (dan heb je de woonkamer ook, maar niet in zicht)
- In de schuur ergens in het midden
- In kamer 2, aan de kant van de keuken. Ervanuitgaand dat de tuin aan die kant ligt pak je die ook meteen mooi mee.

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 08-06-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 07:23
even terug naar het begin..

Je meter kast wordt aangeduid in roze?
En je router wordt aan geduid met groen??

De router zal je sowieso in je meterkast moeten plaatsen. Eventueel met een switch. dan in de woonkamer.
Ziggo is niet zo blij als de antenne vanaf de AOP meer dan 50 CM is :+ tenzij een oud huis met de AOP in de woonkamer ipv meterkast

Daarna moet je kijken waar wil ik nou internet hebben?
Is dat het hele huis, of alleen een gedeelte van het huis?
Vervolgens moet je gaan kijken wat voor apparatuur je wil gaan gebruiken...

Als voorbeeld. Ubiquiti heeft Access Points die je "moet" ophangen. maar ze hebben ook Access Points die je op je WCD direct kan monteren en tegelijkertijd ook extra lan porten beschikbaar stelt.

De hangende AP's hebben een groter bereik en zou eventueel minder AP's nodig hebben, maar er zou eigenlijk dan wel opgehangen moeten worden aan het plafond. De InWall zijn bedoeld voor de ruimte zelf waar ze inhangen.

daarna moet je gaan testen. koop een AP die je wel ziet zitten. Sluit hem aan plaats deze waar je de AP wil hebben en ga dan met je laptop meten hoe goed het bereik is en wat acceptabel is. mocht de AP niet voldoen aan je verwachtingen.. Kan je de AP binnen 14 dagen terug sturen naar de verkoper.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1