Pakketfraude met achteraf betalen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubanl
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-05 21:35
Beste Tweakers,

Deze week zijn de buren (en ik) slachtoffer geworden van pakket fraude, dit werkt als volgt.

Aangezien de buren niet thuis waren om het pakketje te ontvangen, werd deze bij mij bezorgd.
Een dag later staat er een man voor de deur voor het pakketje, hij zegt de man te zijn van de naam op het pakketje. Ik check de naam en geef het pakketje mee. (Achteraf gezien domme keuze, en had om een ID moeten vragen).

Een dag later staat de desbetreffende buurman voor mijn deur met een briefje van postNL dat er bij mij een pakketje zou zijn bezorgd. Ik zeg dat ik die al heb weggeven, en dan komen we tot de conclusie dat we waarschijnlijk zijn opgelicht. Door een pakket met een verkeerde naam op een adres te laten bezorgen met de optie om achteraf met acceptgiro te betalen.

Via de track & trace code konden we de desbetreffende webwinkel achterhalen, die vertelde ons inderdaad dat het om een bestelling via acceptgiro ging met een waarde van 500 euro. Ze gaan er nu mee verder, en horen nog van ze.

Nu vraag ik me een aantal dingen af:

- Is het niet verplicht om bij een levering met achteraf betalen een handtekening bij ontvangst van het pakket te zetten ?
- Aangezien ik en de buurman beide geen handtekening hebben gezet voor ontvangst, wie is er aansprakelijk voor de schade ?

Mvg,

Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:59
Kan zo maar zijn dat de bezorger elf een krabbel op zn scherm gegeven heeft...

Edit:

Zit me nu ook wel af te vragen... deze truc werkt alleen als de mensen op het oorspronkelijke bezorgadres niet thuis zijn. En de buren wel. Dat moet men dan wet weten :?

[ Voor 53% gewijzigd door Nickname55 op 08-06-2019 16:55 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
IANAL, maar je hebt helemaal geen overeenkomst gesloten met de webwinkel.

Iemand anders heeft onder dubieuze omstandigheden een overeenkomst gesloten met de webwinkel.

De persoon die de overeenkomst heeft gesloten moet betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Balen.
Het is wel een bekendere fraude, heb hem ook een keer bij kassa oid zien langskomen.
Binnenkort komen de aanmaningen binnen bij de buurman en dan mag die het proberen op te lossen met de betreffende website en afterpay eisers.
Nickname55 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 16:50:
Edit:
Zit me nu ook wel af te vragen... deze truc werkt alleen als de mensen op het oorspronkelijke bezorgadres niet thuis zijn. En de buren wel. Dat moet men dan wet weten :?
Hij werkt ook als ze wel thuis zijn, buurman kijkt raar omdat er een vreemde naam op staat en de volgende dag staat dezelfde gozer op de stoep die zegt dat er iets op zijn naam verkeerd bezorgd is..

// verder heeft de fraudeur beschikking over de T&t link, dus die ziet precies waar en wanneer het fraude pakket aankomt.

[ Voor 61% gewijzigd door YakuzA op 08-06-2019 17:02 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Wellicht begrijp ik het niet goed, maar hoe kan dit van te voren bedacht worden zonder medewerking van de bezorger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hubanl schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 16:47:
Beste Tweakers,

Deze week zijn de buren (en ik) slachtoffer geworden van pakket fraude, dit werkt als volgt.

Aangezien de buren niet thuis waren om het pakketje te ontvangen, werd deze bij mij bezorgd.
Een dag later staat er een man voor de deur voor het pakketje, hij zegt de man te zijn van de naam op het pakketje. Ik check de naam en geef het pakketje mee. (Achteraf gezien domme keuze, en had om een ID moeten vragen).

Een dag later staat de desbetreffende buurman voor mijn deur met een briefje van postNL dat er bij mij een pakketje zou zijn bezorgd. Ik zeg dat ik die al heb weggeven, en dan komen we tot de conclusie dat we waarschijnlijk zijn opgelicht. Door een pakket met een verkeerde naam op een adres te laten bezorgen met de optie om achteraf met acceptgiro te betalen.

Via de track & trace code konden we de desbetreffende webwinkel achterhalen, die vertelde ons inderdaad dat het om een bestelling via acceptgiro ging met een waarde van 500 euro. Ze gaan er nu mee verder, en horen nog van ze.

Nu vraag ik me een aantal dingen af:

- Is het niet verplicht om bij een levering met achteraf betalen een handtekening bij ontvangst van het pakket te zetten ?
- Aangezien ik en de buurman beide geen handtekening hebben gezet voor ontvangst, wie is er aansprakelijk voor de schade ?

Mvg,

Niels
Indien de naam niet overeenkomt met die van je buren, of je niet bekend is, niks aannemen. waarom geef je een pakketje af aan iemand anders dan je buren ?
dit trucje wordt vaker uitgehaald als er partijen als afterpay bij betrokken zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hubanl

Edit:

Deze truc werkt inderdaad het beste als mensen niet thuis zijn, maar daar houden ze rekening. Want laat het nou net zo zijn dat het huis sinds een aantal dagen op funda staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:45

Edit:

Het werkt ook bij studentenhuizen. Hoe meer verwarring hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubanl
Hackus schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:02:
[...]

Indien de naam niet overeenkomt met die van je buren, of je niet bekend is, niks aannemen. waarom geef je een pakketje af aan iemand anders dan je buren ?
dit trucje wordt vaker uitgehaald als er partijen als afterpay bij betrokken zijn.
Ik ben niet bekend met alle buren in de straat en neem wel vaker pakketjes aan. Maar had bij weggeven van het pakketje zeker om een ID moeten vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubanl
Dacuuu schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:04:
[...]

Het werkt ook bij studentenhuizen. Hoe meer verwarring hoe beter.
Klopt, dit is namelijk ook een studentenhuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hubanl schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:04:
[...]

Ik ben niet bekend met alle buren in de straat en neem wel vaker pakketjes aan. Maar had bij weggeven van het pakketje zeker om een ID moeten vragen.
Dus niets aannemen voor iemand die je niet 'kent'

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hubanl schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:04:
[...]

Hoe helpt dat?
Die man kan gewoon een id laten zien waar de naam van het pakketje mee matcht.

Dan heb je nog steeds hetzelfde probleem.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubanl
YakuzA schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 16:57:
Binnenkort komen de aanmaningen binnen bij de buurman en dan mag die het proberen op te lossen met de betreffende website en afterpay eisers.
Daarom vraag ik me af waarom ze niet verplichten om een handtekening te zetten bij ontvangst van het pakket. Of zelfs bij achteraf betalen het onmogelijk maken het pakket bij de buren te laten bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubanl
YakuzA schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:09:
[...]

Hoe helpt dat?
Die man kan gewoon een id laten zien waar de naam van het pakketje mee matcht.

Dan heb je nog steeds hetzelfde probleem.
Dan heb je wel een echte naam van de desbetreffende persoon (ervan uitgaande dat het geen fake ID is).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dacuuu
Hackus schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:08:
[...]

Naja, niets aannemen wat op jouw adres staat icm een onbekende naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubanl
Hackus schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:08:
[...]

Ja heb mijn les zeker geleerd. Maar vraag mij nog steeds af, waarom ze bij achteraf betalen geen handtekening verplichten. En nog beter bij achteraf betalen het niet mogelijk maken het pakket bij de buren te laten bezorgen. Dat zou deze vorm van fraude een stuk moeilijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 07:59
YakuzA schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 16:57:
Een winkel waar je voor €500 op afbetaling kunt kopen kent deze truuk natuurlijk ook allang. Misschien valt het wel mee als je ze weet te overtuigen dat het niet jouw bestelling is, maar fraude (dat lijkt hier ook proactief te zijn gebeurd).

Alhoewel het voor een winkel natuurlijk ook wel erg makkelijk is om alle onbetaalde rekeningen gewoon het probleem van het incassobureau te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:15
Hubanl schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:12:
[...]

Ja heb mijn les zeker geleerd. Maar vraag mij nog steeds af, waarom ze bij achteraf betalen geen handtekening verplichten. En nog beter bij achteraf betalen het niet mogelijk maken het pakket bij de buren te laten bezorgen. Dat zou deze vorm van fraude een stuk moeilijker maken.
Wij gebruiken Billink als achteraf betaalmethode. Zelfde soort partij als Afterpay en Klarna. Als een klant kiest voor Billink dan moeten wij een label aanmaken met handtekening voor ontvangst. Uiteraard zodat Billink een sterkere zaak heeft mocht betaling uitblijven.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De winkel is slachtoffer geworden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rub147
  • Laatst online: 21:16
Hubanl schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:10:
[...]

Daarom vraag ik me af waarom ze niet verplichten om een handtekening te zetten bij ontvangst van het pakket. Of zelfs bij achteraf betalen het onmogelijk maken het pakket bij de buren te laten bezorgen.
Dat is aan de winkel zelf, "Handtekening voor ontvangst" en "Enkel huisadres" zijn aparte aanvullende diensten bij PostNL, en die kosten geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:40

d0s

sssst

Ze mikken dus op iemand waarvan ze vrijwel zeker weten dat deze niet thuis is? En waarvan ze weten dat de postbode snel bij buren aflevert.

Dit moet een postnl idd kunnen voorkomen door handtekening verplicht en bezorgen bij buren niet toe te staan. Maarja, PostNL...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dacuuu schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:11:
[...]

Naja, niets aannemen wat op jouw adres staat icm een onbekende naam.
Het ging op pakje voor 'de buren'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:59
@d0s wat heeft dat perse met postnl te maken? Ik heb graag dat ze bij de buren bezorgen als ik er niet ben. Maar ja, sommige webshops doen alleen maar aan handtekening en niet bij de buren.

Voor iemand die het niet wil, is er ook iemand die het wel wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Arunia schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:29:
@d0s wat heeft dat perse met postnl te maken? Ik heb graag dat ze bij de buren bezorgen als ik er niet ben. Maar ja, sommige webshops doen alleen maar aan handtekening en niet bij de buren.

Voor iemand die het niet wil, is er ook iemand die het wel wil.
Ik bedoel de afspraken met PostNL (of welke andere leverancier dan ook) door de webwinkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:24

JdM

Humbled

Interessant dit, het is dat ik de meeste mensen hier in de straat ken, en daarom als er een pakket voor de buren wordt afgeleverd door PostNL (of wie dan ook) dan neem ik het aan. Als dan later iemand voor mijn deur staat (met eventueel een vals ID) en zegt dat ie bij mijn buur vijf deuren verderop inwoont, omdat ie een neef is die hier een tijdje op vakantie is, dan geloof ik dat ook. Laat staan dat je in een wijk woont waar je je buren nauwelijks kent, dan is het al helemaal lastig in te schatten. Enige wat hier tegen helpt is helemaal geen pakket van de buren meer aannemen, op de juiste naam of niet en voor je eigen afleveradres geen pakket aannemen met een verkeerde naam erop. (of wel aannemen en direct de politie inschakelen, maar of die daar iets mee kunnen betwijfel ik, aangezien er nog geen strafbaar feit is gepleegd).
Verder mag ik daarbij hopen dat de juridische kant zo is, dat de verzendende webshop degene is die met het probleem zal blijven zitten, ik volg de uitkomst hiervan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Hackus schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:28:
[...]

Het ging op pakje voor 'de buren'
Oh ja. :) ik lees hier ook over een handtekening. Maar zet ooit iemand zijn echte handtekening neer bij het ontvangen van een pakketje? Ik zet altijd gewoon een "x" of the een -"@#-+" bezorger vind alles prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:50
Mja ik neem ook regelmatig pakketjes aan, maar als ik die persoon niet ken waarvoor bestemd is accepteer ik het niet.

Maar ik had niet verwacht dat er nog webshops zijn dat achteraf betalen ondersteunen, meen dat het altijd eerst betalen was en dan pas versturen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:15
Het is wettelijk verplicht om een optie te hebben om de klant niet meer dan 50% vooraf te laten betalen. Je kan dit oplossen door bijvoorbeeld verzenden onder rembours. Dit zijn echter serieuze kosten en doet erg pijn wanneer de klant dan het pakket weigert. De 2e optie is achteraf betalen (Afterpay, Billink, Klarna, etc.). Dat is een veiligere optie.

Mocht de wet aangepast worden dan zullen veel webshops stoppen met achteraf betalen vermoed ik.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dacuuu schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:44:
[...]

Oh ja. :) ik lees hier ook over een handtekening. Maar zet ooit iemand zijn echte handtekening neer bij het ontvangen van een pakketje? Ik zet altijd gewoon een "x" of the een -"@#-+" bezorger vind alles prima.
Ik probeer mijn echte handtekening wel te zetten maar die touchscreenkastjes die de bezorgers tegenwoordig hebben werken voor geen meter en dus is het resultaat vaak een krabbel die geen enkele overeenkomst meer heeft met mijn handtekening. Het boeit de bezorgers echt helemaal niks. Niet zelden zetten ze die krabbel gewoon zelf. Als het ooit hun woord tegen het mijne is, dan verlies ik, en dat weten ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:51
mr_evil08 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:53:
Mja ik neem ook regelmatig pakketjes aan, maar als ik die persoon niet ken waarvoor bestemd is accepteer ik het niet.

Maar ik had niet verwacht dat er nog webshops zijn dat achteraf betalen ondersteunen, meen dat het altijd eerst betalen was en dan pas versturen.
De meeste winkel doen aan Achteraf betalen. Omdat je volgens de wet maar 50% aanbetaling eisen op minimaal 1 betaal methode. En Achteraf betalen is daarom een makkelijke aankomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

downtime schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 18:07:
[...]

Ik probeer mijn echte handtekening wel te zetten maar die touchscreenkastjes die de bezorgers tegenwoordig hebben werken voor geen meter en dus is het resultaat vaak een krabbel die geen enkele overeenkomst meer heeft met mijn handtekening. Het boeit de bezorgers echt helemaal niks. Niet zelden zetten ze die krabbel gewoon zelf. Als het ooit hun woord tegen het mijne is, dan verlies ik, en dat weten ze.
Inderdaad alleen op te lossen met een camera bij de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar zelfs als die kastjes perfect werkte, dan nog zie ik niet in hoe een handtekening hier had geholpen. Dan had er TS zijn handtekening op gestaan, en dan? Dat lijkt me geen 'bewijs' dat jij niet degene bent die het pakketje heeft besteld, immers kan iedereen wel een andere handtekening zetten dan zijn eigen. Er zijn weinig dingen minder betrouwbaar dan handtekeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VapingQueen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

downtime schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 18:07:
[...]

Niet zelden zetten ze die krabbel gewoon zelf. Als het ooit hun woord tegen het mijne is, dan verlies ik, en dat weten ze.
Bullshit, zelf enkele keren meegemaakt, geen pakket, maar wel een handtekening. Webshop heeft toen aangifte gedaan en ik heb mijn medewerking verleend voor een handschriftanalyse. Dat is iedere keer postitief voor mij uit gepakt.

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik durf te wedden dat uitkomst van een handschrift analyse zou zijn dat ik mijn handtekeningen niet zelf zet op zo'n PostNL touchscreen.

En DHL hier gebruikt bij ophaalpunt gewoon een telefoon waar ik mijn handtekening moet zetten, dus met een goed touchscreen. En nog steeds lijkt mijn handtekening daarop totaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 12:23
Bij mij in de buurt is het juist anders, als de buren een pakketje verwachten en weten dat ze niet thuis zullen zijn komen ze even langs met de vraag of ik/wij wel thuis zijn. Zo ja, hangen ze even een briefje aan de deur met de opmerking dat het bij de buren afgeleverd kan worden. Waarop ik dan ook direct kan zeggen dat ik het verwacht, en kijk dan ook nog eens of het klopt met wat de buren hebben aangegeven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:17
De truc werkt omdat mensen over het algemeen behulpzaam zijn. Als bij ons een koerier aan de deur komt voor een van de buren dan neem ik vooralsnog automatisch aan dat dat ook zo is en dat het allemaal klopt. Ik heb dan ook nog nooit gecontroleerd welke naam er op een pakket staat op het moment van aanpakken, de koerier zegt immers dat het voor de buren is. Zou ik wel de naam (willen) controleren dan weet ik bij beide buren niet wat de meisjesnaam is van de buurvrouw en of ze die gebruikt om maar een voorbeeld te noemen en van een paar huizen verder ken ik voornamen maar geen achternamen.
Ik kan nu gaan beweren dat ik beter op ga letten en dat het mij niet zal gebeuren maar ik vrees dat ik dat niet waar kan/zal maken in de praktijk omdat je op het moment dat die koerier aanbelt er weer niet aan bent denkt en velen met mij zullen vrees ik hetzelfde hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door ninjazx9r98 op 08-06-2019 21:43 . Reden: Swipen en niet alles controleren geeft soms vreemde teksten ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Ik neem überhaupt niks voor een ander aan .
Als bestel zorg ik er altijd voor dat er een afhaal punt gekozen kan worden of dat er iemand thuis is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Nooit pakketjes voor anderen aannemen inderdaad, ik sta bij geen enkel bezorgbedrijf op de loonlijst dus ik voer ook geen werkzaamheden voor hun uit.

[ Voor 19% gewijzigd door Henk007 op 09-06-2019 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Dacuuu schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:44:
[...]

Ik snap niet waarom ze bij pakjes waarbij een handtekening vereist is niet om een id vragen om de handtekening te controleren.
Alleen diegene waaraan het pakje gericht is laten tekenen en anders meenemen naar een ophaalpunt.
mr_evil08 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:53:

Hoe kom je daarbij? Steeds meer winkels bieden achteraf betalen aan. Zelfs AliExpress sinds kort. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Medione1210 op 09-06-2019 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Medione1210 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 07:19:
[...]

Ik snap niet waarom ze bij pakjes waarbij een handtekening vereist is niet om een id vragen om de handtekening te controleren.
Alleen diegene waaraan het pakje gericht is laten tekenen en anders meenemen naar een ophaalpunt.
Al doe ik nog zo m'n best, dat ding waar ik 99 van de 100 keer op moet tekenen krijg ik geen krabbel op die lijkt op welke id dan ook. Komt nog bij dat je eigenlijk voorstelt dat ik m'n eigen voordeur open doe om iets aan te nemen en dan ook nog eens aan een wildvreemde moet gaan bewijzen wie ik ben en dat ik recht heb op een pakketje met mijn adres?
Uiteraard ook niet vergeten dat dat "leuk" is voor pakketjes die mijn partner bestelt en andersom. Ben ik gewoon thuis, doe de deur open, kan me niet als haar identificeren en dan moet het pakket maar naar een ophaalpunt? Lekker efficiënt.

Zal ongetwijfeld de wet van de grote getallen zijn. Bij X pakketten op een dag past een bedrag bedraagt men bereid is om te betalen bij een hoeveelheid fraude die te overzien is. Op ieder adres laten identificeren en een stortvloed aan pakketten bij ophaalpunten wordt niemand blij van en helemaal niet als de kosten dan ook nog eens een stuk hoger zijn.

Er is een oplossing voor, niet online kopen of alleen bij webshops die aanbieden dat een handtekening vereist is en dat het niet bij de buren mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je geeft het pakje toch alleen aan je buur als hij het briefje van PostNL heeft, tenzij je de buurman kent?

Daarmee zou deze fraude niet werken, tenzij de fraudeur toegang heeft tot de woning van je buurman.

Snap ook niet wie er verantwoordelijk wordt voor de vordering in een studentenhuis. Als je met achteraf betalen op de naam John Doe bestelt, dan komen de aanmaningen op die naam. Wie gaat bewijzen welke bewoner het pakketje heeft? Gelukkig zijn de meeste studenten zelf geen criminelen, maar zou wel kunnen voorkomen bij kansarme woongroepen.

Heb een nog beter idee om fraude te plegen. Huur een huis op air bnb met een fake id, bestel wat duurs met afterpay en de verhuurder is de klos. Let op dit is geen tip, dus niet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strafschop
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Z___Z schreef op zondag 9 juni 2019 @ 08:44:
Daarmee zou deze fraude niet werken, tenzij de fraudeur toegang heeft tot de woning van je buurman.
Toegang tot de brievenbus is voldoende.

Met een klemtang uit de keukenla haal je mijn hele brievenbus leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:13

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ik ben zelf bezorger, en dat van het handtekening/scanner verhaal klopt als een bus. De scanners die wij gebruiken komen nog uit de 2e wereldoorlog ongeveer, en geen enkele handtekening lukt er op. Ik zeg altijd maar, als mijn naam er niet op staat vind ik het prima. Meeste mensen doen een kruisje/krulletje/1 letter.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Z___Z schreef op zondag 9 juni 2019 @ 08:44:
Je geeft het pakje toch alleen aan je buur als hij het briefje van PostNL heeft, tenzij je de buurman kent?

Als ik iets ophaal bij de buren neem ik zelden het briefje mee en dat geldt andersom ook en zou imo ook helemaal niet hoeven. Dat is echter ook niet hoe de truc werkt, buren zijn ook niet nodig voor deze truc.
Het gaat om de naam op het pakket en juist niet om het adres. Je krijgt totaal onverwachts een pakket en voor je het goed en wel beseft staat er iemand voor je deur met exact dezelfde naam als op het pakket en weet ik veel wat voor smoes waarom het jouw adres is. Om dan nee te zeggen en de deur dicht te doen is best lastig als iemand net een of ander id heeft laten zien met de juiste naam en verder ook gewoon vriendelijk is. Veel mensen stinken daar gewoon in en geven het pakket gewoon mee, geef je het niet mee dan weten ze waar je woont en hoe je er uit ziet (wat angstig kan zijn mocht je daar gevoelig voor zijn) maar gedoe is het altijd. Of het pakket is weg en de webshop wil geld zien of het pakket is er nog en je moet moeite doen om het weer terug te krijgen bij de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ninjazx9r98 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:45:
[...]

Als ik iets ophaal bij de buren neem ik zelden het briefje mee en dat geldt andersom ook en zou imo ook helemaal niet hoeven. Dat is echter ook niet hoe de truc werkt, buren zijn ook niet nodig voor deze truc.
Het gaat om de naam op het pakket en juist niet om het adres. Je krijgt totaal onverwachts een pakket en voor je het goed en wel beseft staat er iemand voor je deur met exact dezelfde naam als op het pakket en weet ik veel wat voor smoes waarom het jouw adres is. Om dan nee te zeggen en de deur dicht te doen is best lastig als iemand net een of ander id heeft laten zien met de juiste naam en verder ook gewoon vriendelijk is. Veel mensen stinken daar gewoon in en geven het pakket gewoon mee, geef je het niet mee dan weten ze waar je woont en hoe je er uit ziet (wat angstig kan zijn mocht je daar gevoelig voor zijn) maar gedoe is het altijd. Of het pakket is weg en de webshop wil geld zien of het pakket is er nog en je moet moeite doen om het weer terug te krijgen bij de webshop.
en daarom neem ik dus niks aan . voorkom je een hoop gezeik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Henk007 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 01:45:
Nooit pakketjes voor anderen aannemen inderdaad, ik sta bij geen enkel bezorgbedrijf op de loonlijst dus ik voer ook geen werkzaamheden voor hun uit.
En als er een keer onverwacht een pakket voor jou bij de buren afgeleverd wordt moeten ze die maar in de kliko gooien?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Anoniem: 279475 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:46:
[...]

en daarom neem ik dus niks aan . voorkom je een hoop gezeik :)
Overdrijven is ook een kunst. Omdat m'n vrouw wisseldiensten werkt neemt ze vrij regelmatig pakketten aan en ook voor ons wordt vrij regelmatig wat aangenomen. Dit soort gezeik hebben we in al die jaren nog nog nooit gehad maar wel wat kleinigheidjes die niet opwegen tegen het ongemak van niet aannemen. Ik ben er blij mee dat buren bij ons in de straat pakketten voor elkaar aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

Yucon

*broem*

ninjazx9r98 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:51:
[...]
Ik ben er blij mee dat buren bij ons in de straat pakketten voor elkaar aannemen.
Klopt, maar zolang je dat pakket niet aan een onbekende meegeeft is er eigenlijk ook helemaal geen probleem. Laten we die twee niet door elkaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Yucon schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:52:
[...]

Klopt, maar zolang je dat pakket niet aan een onbekende meegeeft is er eigenlijk ook helemaal geen probleem. Laten we die twee niet door elkaar halen.
Denk dat je zelf wat door elkaar haalt, lees anders eens waar ik op reageer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ninjazx9r98 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:51:
[...]

Overdrijven is ook een kunst. Omdat m'n vrouw wisseldiensten werkt neemt ze vrij regelmatig pakketten aan en ook voor ons wordt vrij regelmatig wat aangenomen. Dit soort gezeik hebben we in al die jaren nog nog nooit gehad maar wel wat kleinigheidjes die niet opwegen tegen het ongemak van niet aannemen. Ik ben er blij mee dat buren bij ons in de straat pakketten voor elkaar aannemen.
Welk ongemak? Je kunt toch gewoon een ophaal punt kiezen . En wij draaien ook wisseldiensten. Ik vind het prima zo. Waarom zou daar blij om moeten zijn? Met het zelfde gemak haal ik zelf af bij een afhaal punt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

Yucon

*broem*

ninjazx9r98 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:57:
[...]

Denk dat je zelf wat door elkaar haalt, lees anders eens waar ik op reageer ;)
Ik gaf je juist gelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Anoniem: 279475 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:04:
[...]

Welk ongemak? Je kunt toch gewoon een ophaal punt kiezen . En wij draaien ook wisseldiensten. Ik vind het prima zo. Waarom zou daar blij om moeten zijn? Met het zelfde gemak haal ik zelf af bij een afhaal punt .
Het ongemak dat ik ergens heen moet, betaald moet parkeren, in de rij moet staan om iets op te halen wat ik nu juist online bestel omdat ik dan nergens heen hoef te gaan. Afhaalpunten zijn voor mij ongemak, ik kom thuis en bel even bij de buren dat is voor mij gemak. Overigens kan ik vooralsnog zeer zelden een afhaalpunt kiezen en als ik kan kiezen is het onlogisch. Vlakbij het werk een an het eind van de straat staat zo'n postnl automaat maar die kan 99 van de 100 keer niet. Wat soms wel kan is meerdere winkels die bijna naast elkaar zitten in een gebied met betaald parkeren waar ik voor om moet rijden en in redelijke drukte terecht kom aan het eind van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Medione1210 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 07:19:
[...]

Dan moet je aangetekend kiezen wanneer het waardevol is, dan mogen ze dat niet bij de buren leveren.
Maar ben het met je eens indien ze niet op de afgesproken adres leveren (buren) dat ze dan id moeten tonen.

Maar indien de bestemming toch opendoet is dat toch niet erg, je gaat er niet vanuit dat een crimineel de deur opendoet, meestal is dat een gezinslid. :+

Of vertrouw je eigen gezin/familie niet? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:45:
[...]

Ik neem altijd het briefje mee en ken de meeste buren wel van gezicht. Als er een vreemde voor de deur staat, dan vraag ik wel het briefje.

Het briefje vragen heeft meer zin dan ID vragen. Alsof je gaat opschrijven wie het pakje opgehaald heeft.

Als je de post uit de brievenbus kan hengelen is het ook een beetje je eigen schuld dat je post gestolen wordt. Niet dat dit een excuus is voor iemand om je post te mogen stelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Z___Z schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:15:
[...]

Ik neem altijd het briefje mee en ken de meeste buren wel van gezicht. Als er een vreemde voor de deur staat, dan vraag ik wel het briefje.

Het briefje vragen heeft meer zin dan ID vragen. Alsof je gaat opschrijven wie het pakje opgehaald heeft.

Als je de post uit de brievenbus kan hengelen is het ook een beetje je eigen schuld dat je post gestolen wordt. Niet dat dit een excuus is voor iemand om je post te mogen stelen.
Hoe zou ik dat dan moeten voorkomen? De sleuf extra klein maken waardoor brievenbus pakketten er niet meer doorheen kunnen? Ik denk niet dat de VvE akkoord ermee gaat als ik een eigen brievenbus naast de gewone neerzet met allemaal trucjes om te voorkomen dat iemand erbij zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ninjazx9r98 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:11:
[...]

Het ongemak dat ik ergens heen moet, betaald moet parkeren, in de rij moet staan om iets op te halen wat ik nu juist online bestel omdat ik dan nergens heen hoef te gaan. Afhaalpunten zijn voor mij ongemak, ik kom thuis en bel even bij de buren dat is voor mij gemak. Overigens kan ik vooralsnog zeer zelden een afhaalpunt kiezen en als ik kan kiezen is het onlogisch. Vlakbij het werk een an het eind van de straat staat zo'n postnl automaat maar die kan 99 van de 100 keer niet. Wat soms wel kan is meerdere winkels die bijna naast elkaar zitten in een gebied met betaald parkeren waar ik voor om moet rijden en in redelijke drukte terecht kom aan het eind van de dag.
Gelukkig heb ik daar geen last van . Ik vind het juist een ongemak als.me.buren aan de deur komen voor hun pakketjes.

Anders had ik wel een baan genomen bij de post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 279475 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:05:
[...]

Anders had ik wel een baan genomen bij de post
Ik ben nog niemand van PostNL/UPS/DHL/whatever tegengekomen waarbij ik naar zijn huisadres toe moet gaan om m'n pakjes op te halen :?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fsfikke schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:17:
[...]

Ik ben nog niemand van PostNL/UPS/DHL/whatever tegengekomen waarbij ik naar zijn huisadres toe moet gaan om m'n pakjes op te halen :?
Het gaat over buren aan de deur . Ben toch zeker geen postbode ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:54
Het kan helaas ook andersom: pakketje is bij een van je buren afgeleverd maar die zeggen niks ontvangen te hebben ondanks je track/tracé aangeeft van wel... Later blijkt dat ze wel degelijk je pakje hadden aangenomen maar zelf gehouden of verkocht. Dit komt helaas in complexen voor met bepaalde bewoners. Of dat je buurman de volgende dag zelf op vakantie is... De ideale situatie is natuurlijk elkaar helpen als eerlijke betrouwbare buren maar in de huidige samenleving is dat niet meer zo makkelijk, helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 10:47
fsfikke schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:17:
[...]

Ik wel...
Pakketje was bezorgd bij "de buren" in de straat, 20 huizen verderop...
Toen ik het ging ophalen bleek de bezorger bij mij in de straat te wonen. Het was zijn eigen huis.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
mr_evil08 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:50:
[...]

Maar ben het met je eens indien ze niet op de afgesproken adres leveren (buren) dat ze dan id moeten tonen.
Jij maakt het helemaal bont, de buren die geen partij zijn en slechts behulpzaam willen zijn moeten zich legitimeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
ninjazx9r98 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:11:
[...]

Jij maakt het helemaal bont, de buren die geen partij zijn en slechts behulpzaam willen zijn moeten zich legitimeren?
Zo gebeurd het hier altijd, niks anders gewend zolang het niet aangetekend is, als ze ID tonen prima toch.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 09-06-2019 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
mr_evil08 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:21:
[...]

Zo gebeurd het hier altijd, niks anders gewend zolang het niet aangetekend is, als ze ID tonen prima toch.
Daar is wat mij betreft helemaal niets prima aan en de eerste bezorger die dat vraagt/voorstelt krijgt nog net niet een schop onder z'n hol maar er gaat wel een formele klacht naar dat koeriersbedrijf. Kan me er werkelijk niets bij voorstellen dat mensen dat prima vinden maar kennelijk is dat op sommige plaatsen normaal. Waar is hier eigenlijk?

Wat doet die koerier eigenlijk met dat id? Alleen tonen slaat als een tang op een varken en zolang ze er geen kopie oid van maken of iets overschrijven hebben ze geen enkele vorm van bewijs oid behalve dat iemand die niet de ontvanger is in het bezit is van een id net als iedere inwoner van dit land. Ik zie dan ook totaal niet in wat de waarde is van de buren die een id tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubanl
Z___Z schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:15:
[...]

Zo'n briefje is natuurlijk ook makkelijk nagemaakt, maar inderdaad ID vragen heeft ook weinig zin. Gewoon geen pakketjes meer aannemen voor buren die ik niet ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wickett
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-05 15:11
Ik ga de buren niet lastig vallen met mijn pakketten en andersom wil ik ook niet lastig gevallen worden met andermans pakketten. Standaard probeer ik mijn pakketten gelijk bij een afhaalpunt te laten bezorgen zodat ik het kan ophalen wanneer het mij uitkomt.

Tegenwoordig zie je ook steeds meer van die pakketautomaten. In de toekomst zullen ze wel in elke straat te vinden zijn. Kun je 24/7 je pakketten afhalen zonder dat er een mens aan te pas komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Wickett schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:50:

Tegenwoordig zie je ook steeds meer van die pakketautomaten. In de toekomst zullen ze wel in elke straat te vinden zijn. Kun je 24/7 je pakketten afhalen zonder dat er een mens aan te pas komt
Heb er twee bij ons in de buurt (postnl) maar kan die dingen maar zeer zelden kiezen om iets af te laten leveren. Als ik al iets kan kiezen is het de Jumbo of Gamma die letterlijk een aantal meters bij elkaar vandaan zijn (Doemere, Almere Buiten) en kennelijk ook nog de Bruna en de Primera waar je na drie keer struikelen vanaf de Jumbo ook bent. Eigenlijk te gek voor woorden, zoveel pakketpunten op zo'n klein oppervlak.
Zo'n automaat werkt prima maar dan moet je die wel kunnen kiezen, als ik die echter twee keer heb kunnen kiezen op tientallen pakketten het afgelopen jaar dan is het veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

Een dag later staat er een man voor de deur voor het pakketje, hij zegt de man te zijn van de naam op het pakketje.
Ken jij je eigen buren niet eens? 8)7
Daarnaast is het slim om te vragen om het 'niet-thuis'briefje van PostNL voor je het geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
CyberMania schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:56:
[...]

Ken jij je eigen buren niet eens? 8)7
Dat was iets wat al veel eerder werd opgemerkt. En nee, voor dit soort fraude kiezen ze vaak wijken met weinig sociale cohesie. Veel studenten, die regelmatig verkassen. Of een grote flat, waarbij ik misschien niet weet wie er precies 2 etages hoger wonen.
Daarnaast is het slim om te vragen om het 'niet-thuis'briefje van PostNL voor je het geeft.
Dus als ik een pakketje aanneem voor de buren, dan heb ik volgens jou een controleplicht ? Dacht ut niet... Geheel risico verkoper.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Anoniem: 279475 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:28:
[...]

Het gaat over buren aan de deur . Ben toch zeker geen postbode ....
Je zou toch eens een pakketje aan moeten nemen en die in de hal neer moeten zetten tot de buren het zelf op komen halen, die daar ook nog eens dankbaar voor zijn.. The horror! 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

toolkist schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:37:
[...]

Je zou toch eens een pakketje aan moeten nemen en die in de hal neer moeten zetten tot de buren het zelf op komen halen, die daar ook nog eens dankbaar voor zijn.. The horror! 7(8)7
Dat maak ik toch zelf wel uit . |:( ik val mijn buren er niet mee lastig dus zij ook mij niet omdat ik niks aan neem >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
Deezers schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:36:
... De ideale situatie is natuurlijk elkaar helpen als eerlijke betrouwbare buren maar in de huidige samenleving is dat niet meer zo makkelijk, helaas.
Die uitspraak klopt echt niet. Het is met de tijd niet moeilijker geworden om elkaar als betrouwbare eerlijke buren te helpen. Het is echter een stuk minder vanzelfsprekend tegenwoordig en dat is wel jammer inderdaad.
Pagina: 1