kielkiel schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 21:05:
[...]
Het gaat om de snelheid die Windows aangeeft als linkspeed. Met een ex laptop van het werk heeft windows ooit 300mbps aangegeven. Nu haal ik 150mbps, ook als ik de laptop naast de asus zet en dan maakt het geen verschil uit of ik 2,4 of 5ghz gebruik.
Ik zal volgende week eens testen hoe snel ik een bestand intern kan kopieren van mijn laptop draadloos naar mijn wifi en dan bedraad naar mijn nas.
Die "snelheid" is een link rate, dat is geen gemeten waarde, maar de combinatie van een aantal factoren die invloed hebben op de snelheid. Als je zoekt op "WiFi-N MCS" kun je een tabel van die zaken vinden. Gelukkig hebben we het hier over erg makkelijke waardes, dus dat hoef je niet op te zoeken.
Om te beginnen: je hebt erg goed signaal! 150Mbps is voor de hardware die je hebt de maximale waarde. Het is namelijk de max die je binnen de WiFi-n spec kunt halen met een 40MHz brede OFDM-kanaal zonder MIMO. Zonder MIMO betekent dat je NIC maar een enkele radio heeft.
En die 450Mbps en 600Mbps dan? Dat zijn de waardes die je krijgt met 3x3 MIMO, dus drie radio's die tegelijk data kunnen verzenden over de verbinding. 450Mbps is binnen WiFi-n spec, 600Mbps is een proprietary uitbreiding van Broadcom (de fabrikant van de WiFi-chips in de N66U) waarmee je in theorie hogere snelheden kan halen - maar omdat verder niemand anders die uitbreidingen ondersteunt heb je daar niets aan. Pure marketing.
Nu, je hebt het over een "USB 600Mbps" stick. Dan rijst de vraag gelijk: welke dan? Want marketeers zijn erg creatief met hoe ze aan die getallen komen. Wat ik hier vermoed: het is een 1x1 SISO stick die WiFi-ac ondersteunt, die in de 5GHz 433Mbps kan halen, daar tellen ze 150Mbps voor 2.4GHz bij op en ronden dat dan naar boven af naar "600Mbps"

Mooi die ac, maar dat ondersteunt je N66U niet, dus het valt terug op WiFI-n standaarden en dan kom je weer terug bij de 150Mbps link rate...
Wat hieraan te doen? Twee opties:
1) router/AP upgraden naar WiFi-ac model. Daarmee kun je met die "600Mbps" NIC in ieder geval een link rate van 433Mbps halen.
2) laptop upgraden naar 2x2 of 3x3 MIMO. 3x3 gaat intern niet lukken als er niet al drie antennes in zitten, en dat lijkt me erg onwaarschijnlijk met een 1x1 adapter zoals je nu hebt. Afhankelijk van laptoptype kan er best wel eens een tweede antenne in hangen waardoor een upgrade naar een 2x2 adapter mogelijk is. Daarmee haal je met huidige AP 300Mbps link rate en bij evt upgrade naar ac is 866Mbps mogelijk. USB is ook mogelijk, maar 3x3 MIMO USB is erg lomp en IMHO niet iets dat je bij een draagbaar laptop wilt gebruiken, dus in prakitjk kom je ook op 2x2 uit. Nadeel is dat de antennes nagenoeg altijd kleiner/slechter zijn dan de interne antennes en daar waar dat niet het geval is de dongles alsnog groot en lomp zijn. Ik zou dus aanraden je interne WiFi te upgraden indien nodig.
Exact wat kan hangt af van exact wat je hebt, volledige specs in een topicstart zijn geen overbodige luxe
Oh, nog een laatste punt: zoals gezegd is 40MHz kanaalbreedte in de 2.4GHz sterk af te raden. Je hebt inderdaad 3dB minder RSSI aangezien je de maximale 100mW energie uit moet smeren over twee keer zoveel spectrum, maar veel dramatischer is dat je met 40MHz kanalen niet netjes 1, 6 of 11 kunt gebruiken en dus noodgedwongen half overlap hebt met andere netwerken. Dat is funest aangezien netwerken die half overlappen wel elkaar in de weg zitten, maar niet in staat zijn om collision avoidance (pas zenden als de ander stil is) zoals in hetzelfde kanaal. Gevolg is dat de netwerken ruis voor elkaar zijn en performance zeer sterk eronder te lijden heeft. Dat is zeker niet 24/7 het geval, want onder die omstandigheden haalde je de 150Mbps link rate niet, maar het kan op elk moment optreden. Daarom altijd het advies 20MHz te gebruiken in de 2.4GHz. Gevolg is wel dat je maximale link rate terugvalt naar 72Mbps...
In de 5GHz is geen sprake van dergelijk half overlap, dus kun je veilig 40MHz (of 80MHz bij WiFi-ac) kanaalbreedte gebruiken.
Bedenk sowieso dat je in praktijk tussen de 60 en 70% van de bruto link rate haalt aan netto TCP throughput, dus die "72Mbps" betekent in praktijk ~50Mbps, de "150Mbps" rond de 100Mbps netto uitkomt en de "450Mbps" best-case net iets meer dan 300Mbps kan leveren.