Kleurverschil na spuiten (schade)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:34
Beste mede-tweakers,

Wellicht zijn er mensen hier met ervaring of verstand van spuiten (spuiters in spé?) die kunnen adviseren of helpen.
Na een schade aan mijn auto door onbekende in een parkeervak is er gepoogd om de auto te spuiten na een schadehersteller.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MPPZ5vC/IMG-20190514-121901.jpg

Er zaten voornamelijk krassen en een paar plekken waar de lak eraf is.
De krassen kon ik wegpoetsen waarna ik de spuiter gevraagd heb of de kale plekken hersteld konden worden.

Eerste spuitpoging liet een afwijkende kleur zien, met bekende kleurcode en na scannen van de autokleur.
Aangegeven dat ik dit een mega verschil vond waar ik echt een brok van in me maag kreeg.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Fw6bTRm/IMG-20190528-003632.jpg

Hierna is een tweede herstel poging geweest. Op een of andere manier kleurde de verf paars, en zijn de rode tinten eruit gefilterd en is er opnieuw gespoten. Wederom is er kleur verschil. Teveel naar mijn mening.
Gezien de schade en de leeftijd van de auto wilde ik het knap laten repareren, maar van een relatief kleine schade heb ik nu een afwijkend en zichtbaar paneel

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4RLn5bn/IMG-20190608-063709.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5xY75pL/IMG-20190607-014433.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r6SXY6M/IMG-20190607-001205.jpg

Spuiter geeft aan dat dit komt omdat de onderlaag niet genoeg dekt of dekkend gespoten is, en de kleur hierdoor anders word? Ik heb nergens anders op de auto verschil, en er is nog niet eerder schade geweest aan de auto.

Is dit echt het meest onzichtbare wat er mogelijk is..? :| Of verschillen hier de meningen over.

Nog even de andere zijde die goed is, zie je verder geen verschil in de panelen onderling
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RQpvzts/IMG-20190607-001148.jpg

(Gespoten kapje daarin tegen bij een garage die opkleurcode zonder de auto te zien gespoten heeft is geen probleem... )
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qxGP1Pq/IMG-20190607-002818.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:06

Tomatoman

Fulltime prutser

Je betaalt de spuiter voor het eindresultaat. Hij kan allerlei redenen aanvoeren waarom het resultaat niet voldoet, maar dat is zijn probleem, niet het jouwe. Ik ben het met je eens: ik zie op de foto’s een duidelijk kleurverschil. Dit is echt niet acceptabel.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Ik zie geen kleurverschil. Foto's kan je beter overdag maken.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:48
Dit ziet er absoluut niet uit. Niet accepteren.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-07 11:19

DataGhost

iPL dev

Mandrake466 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:24:
Dan zou ik toch even langs de opticien gaan, het is echt heel duidelijk. Er zijn ook foto's zowel overdag als 's nachts gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 17:47

MrMonkE

★ EXTRA ★

Mandrake466 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:24:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VSVW4fJ/IMG-20190528-003632.jpg

Als ik dit zou zien zou ik denken dat 'mijn' spuiter -een kennis- mij een gephotoshopte foto had gestuurd om mij te stangen. Het lijkt haast wel of er een ander onderdeel in is gezet met een kleur die er op leek.

Misschien - geen grapje - is de spuiter kleurenblind.

@Anoniem: 37297 Geen FOCWA zeker? O-)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:09
MrMonkE schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:39:
[...]

Als ik dit zou zien zou ik denken dat 'mijn' spuiter -een kennis- mij een gephotoshopte foto had gestuurd om mij te stangen. Het lijkt haast wel of er een ander onderdeel in is gezet met een kleur die er op leek.
Zou haast kunnen zeggen dat dit het geval is om 'goedkoper' uit te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-07 16:06
Een spuiter zal altijd de overige delen moeten 'meespuiten'. Vernevelen omdat de lak een metallic laag heeft. Dat is overduidelijk niet gebeurt. Even een vraag is dit een professionele schadeherstel of en vriend van een kennis die dat wel eens vaker heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Daar is dus alleen de bumper 'los' gespoten, en niet de juiste 'verkleurde' kleur

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
blauwester schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 16:02:
Een spuiter zal altijd de overige delen moeten 'meespuiten'. Vernevelen omdat de lak een metallic laag heeft. Dat is overduidelijk niet gebeurt. Even een vraag is dit een professionele schadeherstel of en vriend van een kennis die dat wel eens vaker heeft gedaan?
Er zou een heel deel uitgewaaierd zijn begreep ik.. met name omdat de schade al klein was.

En met tiental jaren ervaring die zelfstandig is gegaan en op aanraden van langs gegaan..
MrMonkE schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:39:
[...]

[Afbeelding]

Misschien - geen grapje - is de spuiter kleurenblind.

@Anoniem: 37297 Geen FOCWA zeker? O-)
Nee geen focwa ;(

Wat ik dus begrijp niet het ondanks de "lastige metallic kleur", veel beter kunnen kwa kleur stelling. Mag ik aannemen dat het kleurverschil bijna niet zichtbaar mag zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Soullancer schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:17:
[...]
Wat ik dus begrijp niet het ondanks de "lastige metallic kleur", veel beter kunnen kwa kleur stelling. Mag ik aannemen dat het kleurverschil bijna niet zichtbaar mag zijn
Verkleurde lak kan moeilijk zijn, maar daarom ga je naar de vakman.

Alle schades die ik heb laten repareren, 6 tot nu toe, zag je er niets van.
Dit is bij 4 verschillende schade herstel bedrijven gebeurt.
Zelfs als je weet waar het zat zie je het niet als het goed is gedaan.
Soms kun je het een beetje zien als je er echt naar zoekt.
Zou toch ook wel raar zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door MrMonkE op 09-06-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb zelf meer dan 10 jaar in een spuiterij gewerkt. Nooit met een kleur scanner gewerkt omdat de resultaten vaak matig waren (van horen zeggen). Ik zocht eerst de kleur code op, dan op basis van de kleurcode de referentie kaartjes van de verf leverancier en dan zocht ik de juist kleur erbij (en dan op verschillende plekken op de auto). Bij 1 kleur code kunnen zo 12 referentie kleuren zitten. Als het dan nog niet naar mijn zin was ging ik heel de bak door met kleuren net zolang ik de goede kleur had. Maar je raad het al, dat kost geld. Resultaat was wel voortreffelijk. Spuiter blij, ik blij, en nooit klanten die terug kwamen vanwege kleur verschil.

Op deze foto's is het duidelijk te zien dat er kleur verschil zit. Aan de andere kant, alleen een bumpertje spuiten wordt ook wel duur (wat is duur is een goede vraag) om het handmatig te zoeken.

Aan de andere kant, het lijkt een redelijk nieuwe auto, waarschijnlijk had de bumper al een kleurverschil toen de auto van de band kwam rollen. (body en plastic worden apart gespoten)

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MrMonkE Focwa is niet het enige erkende schadeherstel keurmerk, dat zegt dus weinig.(oa Schadegarant en ASN,ABS,AAS heb je ook nog)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Soullancer Dat wat er op de foto's zichtbaar is is een typisch effect van het 'los' spuiten van een kunststof bumper zónder de overige panelen mee te nemen. Met een metallic lak ga je dan altijd dit effect krijgen doordat de lichtinval op de metallic 'flakes' anders is dan de lichtinval op de rest van de auto (kleur zal beslist 100% overeen komen met de gemeten kleur).

Het lijkt me héél sterk dat er hier 'uit-geneveld' is, ook al beweert de schadehersteller van wel (contrast bestaat op de foto's uit één harde lijn/overgang).

Als dit nog netjes uit-geneveld moet gaan worden dan kun je nú ongeveer tot de helft van het voorportier "uitspuiten"!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Hackus schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:39:
@MrMonkE Focwa is niet het enige erkende schadeherstel keurmerk, dat zegt dus weinig.(oa Schadegarant en ASN,ABS,AAS heb je ook nog)
Okay, ik ken alleen focwa omdat die bordjes hier overal aan de weg staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Uitnevelen gaat ook lastig vanwege de metallic kleur toch? Want daar moet tenslotte een blanke lak overheen die dan ook weer uitgeneveld moet worden. Maar zelfs dan denk ik dat je nog een verschil kan waarnemen, gezien het op de foto's al best duidelijk is, zal het in het echt misschien nog wel meer zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

_ferry_ schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:49:
Uitnevelen gaat ook lastig vanwege de metallic kleur toch? Want daar moet tenslotte een blanke lak overheen die dan ook weer uitgeneveld moet worden. Maar zelfs dan denk ik dat je nog een verschil kan waarnemen, gezien het op de foto's al best duidelijk is, zal het in het echt misschien nog wel meer zichtbaar zijn.
Uitnevelen doe je vooral om de metallic 'flakes' optisch in de zelfde richting te zetten zodat 't licht op de rakende delen gelijkwaardig 'gebroken' wordt. Blanke lak heeft geen 'flakes' en dus is 't effect van die laag niet zo héél groot meer (maar ook weer niet volledig afwezig).

TS heeft nog geluk dat 't, zo te zien, géén 'CANDY' gespoten lak is..... 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 09-06-2019 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

wimmel_1 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:52:
[...]

Uitnevelen doe je vooral om de metallic 'flakes' optisch in de zelfde richting te zetten zodat 't licht op de rakende delen gelijkwaardig 'gebroken' wordt. Blanke lak heeft geen 'flakes' en dus is 't effect van die laag niet zo héél groot meer (maar ook weer niet volledig afwezig).

TS heeft nog geluk dat 't, zo te zien, géén 'CANDY' gespoten lak is..... 8)
Qua kleur doet die blanke lak wel wat, de metallic moet er mee afgetopt worden. Zonder blanke lak is het een nogal matte laag, en niet beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
_ferry_ schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:16:
[...]

Qua kleur doet die blanke lak wel wat, de metallic moet er mee afgetopt worden. Zonder blanke lak is het een nogal matte laag, en niet beschermd.
Kreeg juist het idee dat de kleur wel.oke was, maar de lak lak m paars maakte.. :'(
wimmel_1 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:40:
@Soullancer Dat wat er op de foto's zichtbaar is is een typisch effect van het 'los' spuiten van een kunststof bumper zónder de overige panelen mee te nemen. Met een metallic lak ga je dan altijd dit effect krijgen doordat de lichtinval op de metallic 'flakes' anders is dan de lichtinval op de rest van de auto (kleur zal beslist 100% overeen komen met de de gemeten kleur).

Het lijkt me héél sterk dat er hier 'uit-geneveld' is, ook al beweert de schadehersteller van wel (contrast bestaat op de foto's uit één harde lijn/overgang).

Als dit nog netjes uit-geneveld moet gaan worden dan kun je nú ongeveer tot de helft van het voorportier "uitspuiten"!
...meer werk dus? En de vraag of het dan wel onzichtbaar is :'( ?

Als ik het zo lees is het advies dus om een andere schadehersteller te zoeken met dit probleem en dan het dan nog wel opgelost zou kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Soullancer schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:18:
[...]

Kreeg juist het idee dat de kleur wel.oke was, maar de lak lak m paars maakte.. :'(
[...]

...meer werk dus? En de vraag of het dan wel onzichtbaar is :'( ?

Als ik het zo lees is het advies dus om een andere schadehersteller te zoeken met dit probleem en dan het dan nog wel opgelost zou kunnen worden?
Op je éérste vraag: Ja én JA!! :*)

Op je tweede vraag: We weten hier niet wat jij afgesproken hebt met de huidige schadehersteller maar ik kán me zo voorstellen dat er door jou, gezien het feit dat het het een 'niet verhaalbare schade' is, er iets geroepen is in de trend van "Doe 't maar zo goedkoop mogelijk!"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

verkeerde venster

[ Voor 88% gewijzigd door Blerp op 09-06-2019 14:58 ]

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soullancer
wimmel_1 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:51:
[...]

Op je éérste vraag: Ja én JA!! :*)

Op je tweede vraag: We weten hier niet wat jij afgesproken hebt met de huidige schadehersteller maar ik kán me zo voorstellen dat er door jou, gezien het feit dat het het een 'niet verhaalbare schade' is, er iets geroepen is in de trend van "Doe 't maar zo goedkoop mogelijk!"?
Tijdje verder, hoe is het afgelopen?
Zelfde prijs, andere spuiterij bij navragen via garages over waar men erg tevreden was..
Zagen geen probleem en moesten wel een beetje lachen stiekem toen ze het bekeken. Zou klein klusje zijn voor ze.

Volgende dag kon ik hem ophalen......vlekkeloos resultaat :7 :7 *vertrouwen in mensheid hersteld*

Zelfs een paar bijgestipte plekjes van eerder zijn nu ook onzichtbaar
Pagina: 1