[VPS] TransIP X1 genoeg voor mijn wensen? (+CP vraagje)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooYoungHi
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-08 20:27
Excuus als hier al een gerelateerd topic over is (niet kunnen vinden) of als het verkeerd staat.

Ik ben, eigenlijk uit pure nieuwsgierigheid en interesse, aan het kijken voor een VPS. Ook deels om ervaring op te doen in deze tak van sport.
Mijn uiteindelijke doel is kijken of ik het voor elkaar kan krijgen om zo'n 4 websites er op te draaien met op dit moment vrij weinig traffic. Bij 3 van de 4 domeinen hangt ook een webhosting, dus zijn er kosten te besparen. Mocht dat niet lukken is 2 wel het minimum.
Mijn voorkeur ligt bij TransIP, omdat ik daar al jaren zeer tevreden mee ben en nu daar alles ook gehost is. Ze geven ook de VPS de eerste maand gratis, dus dat is een mooie bijkomstigheid.
Nu zijn de specs van hun 'X1' pakket in mijn ogen meer dan voldoende als ik kijk naar bijv traffic en opslag, maar het geheugen is voor mij een punt. Is 1GB genoeg voor het hosten van 4 simpele (Wordpress) websites?

2e vraagje:
Het OS van de VPS zelf zal denk ik CentOS gaan worden (meest gebruikt?) met een nog nader te beslissen Control panel. Ik ben een complete n00b op dit gebied (zal wel overduidelijk zijn ;) ), dus weet ik niet of het verstandig is om een gratis control panel te gebruiken ipv bijvoorbeeld Plesk, wat TransIP aanbiedt. Ik vind die prijzen per maand wat pittig. Ik zit niet bijzonder goed ik de slappe was, dus moet ik keuzes maken. Zou ik teveel in het diepe springen met een open source CP? Is het überhaupt niet handiger om goed om te kunnen gaan met bijv. Plesk, vanwege de populariteit (dus tutorials etc)?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-10 11:31

jurroen

Security en privacy geek

De VPS is genoeg voor vier WordPress websites. Ik zou tegen het gebruik van een controle paneel adviseren, omdat het heel weinig toevoegt, zwaar is en met allerlei bloat komt die je niet nodig hebt.

Zet er Ubuntu of Debian op, WordOps en het draait als een zonnetje. Eventueel kun je ook nog WP Rocket met Rocket-nginx er bovenop installeren.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:52
jurroen schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:04:
De VPS is genoeg voor vier WordPress websites. Ik zou tegen het gebruik van een controle paneel adviseren, omdat het heel weinig toevoegt, zwaar is en met allerlei bloat komt die je niet nodig hebt.

Zet er Ubuntu of Debian op, WordOps en het draait als een zonnetje. Eventueel kun je ook nog WP Rocket met Rocket-nginx er bovenop installeren.
Dit zijn goede suggesties :) Zeker als je wat ervaring wilt op doen met de terminal is het wel leuk om er zo wat mee te pielen. Je kunt eventueel ook naar andere hosters kijken die je misschien wat meer resources geven voor ongv het zelfde bedrag (hetzner, ovh, contabo).

Als je het nog niet aan durft om zonder CP te werken dan kun je ook kijken naar gratis CP's, als je een server van 10 eu pakt dan zijn de kosten van een betaald CP relatief hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-10 11:31

jurroen

Security en privacy geek

Maaark schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:30:
[...]

Als je het nog niet aan durft om zonder CP te werken dan kun je ook kijken naar gratis CP's, als je een server van 10 eu pakt dan zijn de kosten van een betaald CP relatief hoog.
Thanks voor het compliment

Wat ik mij wel afvraag, bieden die gratis CPs dezelde gemakken voor de beginnende gebruiker? Webstack automatisch installeren en configureren, etc? Volgens mij - maar dat is gebaseerd op een wat verouderde ervaring - doet Webmin dat niet. En dan vallen eigenlijk alle voordelen van een CP ook al direct weg.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-10 19:00
Je kan ook kijken naar ispconfig, op https://www.howtoforge.co...nd-dovecot-ispconfig-3-1/ heb je een stappenplan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Houdt er wel rekening mee dat er ook wat onderhoud bij komt kijken.

Ik vind persoonlijk Ubuntu/Debian wat prettiger werken, maar ik heb dan ook niet zoveel ervaring met CentOS. Je kunt bij bijvoorbeeld Vultr of Digitalocean wel een stuk goedkoper uitzijn. Daarnaast biedt Vultr geloof ik wel de mogelijkheid om een Ubuntu-based Plesk server te draaien, wat bij Transip niet kan (zonder zelf alles op te tuigen).
Pagina: 1