Op 't werk hebben we sinds gisteren een W2k Advanced Server staan, alleen willen we nu de clienten gebruik laten maken van de DNS server van deze W2k bak. De lokale DNS werkt wel, alleen doet-ie geen lookups voor niet-lokale adressen. Nu vroeg ik me af hoe ik dit moet instellen..?
Verwijderd
Hier zijn 2 zaken van belang:
1) Je moet op je DNS servers zogenaamde forwarders definieren. Hier geef je ipadressen in van je ISP.
2) Het kan zijn dat je eigen DNS een root server is ( . domain). Dit moet je dan verwijderen van je server.
1) Je moet op je DNS servers zogenaamde forwarders definieren. Hier geef je ipadressen in van je ISP.
2) Het kan zijn dat je eigen DNS een root server is ( . domain). Dit moet je dan verwijderen van je server.
je kan toch gewoon in je DHCP scope als DNS servers de DNS servers van je provider opgeven? (of alle clients langs als je vaste IP adressen hebt ingeklopt).. zo gepiept!
Ja en als je een locaal adres zoekt moet je dus via de DNS server van je provider het IP adres achterhalen. Je belt dus voor elke query (en dat zijn er nogal wat in 2000) naar buiten toe niet echt handig.
Of je moet op broadcast gaan bouwen.... ook niet verstandig.
je kan idd beter ff kijken of je niet zelf een root server bent. En of alle Roothints goed staan. En idd een forwarder opgeven.
Zo worden locale adressen local geresolved en de rest gebeurd dan via de DNS van de ander.
Of je moet op broadcast gaan bouwen.... ook niet verstandig.
je kan idd beter ff kijken of je niet zelf een root server bent. En of alle Roothints goed staan. En idd een forwarder opgeven.
Zo worden locale adressen local geresolved en de rest gebeurd dan via de DNS van de ander.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
je hebt gelijk, daar heb ik nie aan gedacht, maar daar heb ik geen last van met kabel
Verwijderd
Waar kan ik dit dan vinden of ik een root server ben.
Ik lees overal iets over een . die je weg moet halen, maar ik kan het niet vinden op mijn machine
Ik lees overal iets over een . die je weg moet halen, maar ik kan het niet vinden op mijn machine
Verwijderd
Moet te vinden zijn in je DNS Console en dan je servernaampje openklappen en dan in je forward loop up zone zou volgens mij een . moeten staan.
Ik heb in een ander draadje wat over precies hetzelfde ging (die de search gebruiken..) het volgende getikt:
edit: even de meest interessante punten Bold gemaakt...Ten eerste staat je DNS server als root server ingesteld, dat doet 2000 helaas standaard. Als root server beschouwt hij zichzelf als de hoogste DNS server en zal dus al zijn ontvangen queries die hij niet kan oplossen behandelen alsof ze niet bestaan. Dit is op te lossen door in DNS in de forward lookup zone het eerste puntje weg te halen. Nu staat er als het goed is dat puntje en je domein. Na dat puntje te hebben weggegooid moet je de DNS service opnieuw starten.. Althans, dat schijnt genoeg te zijn, ik heb tot nu toe iedere keer de boel gereboot...
Als 2de moet je forwarders in vullen in de properties van je DNS server (zoekt en gij zult vinden) Hierop stel je in dat wanneer jou DNS server de domeinnaam niet aan een ip kan koppelen dat hij gaat zoeken bij die forwarders... Vul hier dus gewoon de DNS'en van je provider in. Voordeel hiervan is dat hij ook meteen een caching DNS server wordt en hij zal alle 'oplossingen' opslaan zodat hij de volgende keer zelf het antwoord kan geven (= sneller)
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
Verwijderd
Bij mij staat er nu een cached lookup als ik de servernaam uitklap. Hierin staan een hele lading zones zoals ARPA, AU, COM, EDU, FR, NET etc. Is dit goed??? Ik denk het wel.
Bij Forward Lookup zone stond geen puntje. Dus dit hoefde ik niet meer te veranderen.
Bedankt
Bij Forward Lookup zone stond geen puntje. Dus dit hoefde ik niet meer te veranderen.
Bedankt
Yep, dit klopt.. Welkom op je caching DNS machine.. Alles wat jij daar ziet zijn domeinen die jij bezocht hebt (of waar banners e.d. vandaan komen op andere pagina's... Het is ingedeeld zoals het hoort, eerst de domein-extensie (zo heet dat geloof ik, niet zeker), dus .nl, .net en daarin staat de domeinnaam zelf...Op zondag 19 augustus 2001 00:55 schreef r_buren het volgende:
Bij mij staat er nu een cached lookup als ik de servernaam uitklap. Hierin staan een hele lading zones zoals ARPA, AU, COM, EDU, FR, NET etc. Is dit goed??? Ik denk het wel.
Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...
Pagina: 1