Goed. Bijna klaar met de elektra in m'n klushuis. Alleen de keuken nog. En dat is ook meteen een van de meest ingewikkelde ruimtes. Althans, voor mijn situatie in ieder geval.
De kastelementen komen bij IKEA vandaan (werkblad en apparatuur elders). Nou zijn er verschillende verhalen over de ruimte achter IKEA-kasten. De een zegt dat er nauwelijks ruimte is, terwijl IKEA-verkopers zeggen dat er ongeveer 5cm ruimte is (blad is 63,5 diep, kasten worden bevestigd aan rails en dat schijnt ook nog uit te maken). Hoe dan ook: ik ga zo veel mogelijk inbouwen, aangezien dat toch relatief weinig werk is.
Vanuit de meterkast (direct grenzend aan de keuken) ga ik met leidingen de zandcementdekvloer in en kom ik naar boven op de plekken van de aansluitingen. Hieronder de prachtige schetsjes
Het is een keuken in U-vorm, zonder bovenkastjes. Wel ga ik planken maken met geïntegreerde LED-strips.

Vragen waar ik nog mee zit:
De kastelementen komen bij IKEA vandaan (werkblad en apparatuur elders). Nou zijn er verschillende verhalen over de ruimte achter IKEA-kasten. De een zegt dat er nauwelijks ruimte is, terwijl IKEA-verkopers zeggen dat er ongeveer 5cm ruimte is (blad is 63,5 diep, kasten worden bevestigd aan rails en dat schijnt ook nog uit te maken). Hoe dan ook: ik ga zo veel mogelijk inbouwen, aangezien dat toch relatief weinig werk is.
Vanuit de meterkast (direct grenzend aan de keuken) ga ik met leidingen de zandcementdekvloer in en kom ik naar boven op de plekken van de aansluitingen. Hieronder de prachtige schetsjes

Vragen waar ik nog mee zit:
- Hoe hoog ga ik de wcd's voor de inbouwapparatuur plaatsen? Ik lees veel over het plaatsen van de wcd's op plinthoogte. Lijkt me in mijn situatie niet handig, aangezien de plinten 8cm hoog zijn en de GIRA-afdekplaatjes precies even hoog. Waarschijnlijk lukt dat dus niet eens met het boren van de gaten en aanleggen van de buizen.
- Mag ik, volgens de NEN 1010, wcd's doorlussen zoals op de tekening aangegeven? Qua aansluitwaarden is dat allemaal geen punt, er komt alleen lichte apparatuur op (zwaarste zijn de afzuigkap en koffiemasjien). Ik las bijvoorbeeld dit:Ik las bijvoorbeeld dit:
- Aftakkingen vanuit inbouwdozen mogen alleen bij dozen die 50mm diep zijn, en dan met maximaal 2 lasdoppen a 4 draden, of 3 lasdoppen met max 3 draden elk.
- Van een reeds afgetakte wcd/schakelaar mag niet opnieuw worden afgetakt.
- Wat is handiger: WCD voor koelvriescombi bóven het element of aan de onderkant in het kastje ernaast?