Aanleggen elektra IKEA-keuken, feedback nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 14.441 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Goed. Bijna klaar met de elektra in m'n klushuis. Alleen de keuken nog. En dat is ook meteen een van de meest ingewikkelde ruimtes. Althans, voor mijn situatie in ieder geval.

De kastelementen komen bij IKEA vandaan (werkblad en apparatuur elders). Nou zijn er verschillende verhalen over de ruimte achter IKEA-kasten. De een zegt dat er nauwelijks ruimte is, terwijl IKEA-verkopers zeggen dat er ongeveer 5cm ruimte is (blad is 63,5 diep, kasten worden bevestigd aan rails en dat schijnt ook nog uit te maken). Hoe dan ook: ik ga zo veel mogelijk inbouwen, aangezien dat toch relatief weinig werk is.

Vanuit de meterkast (direct grenzend aan de keuken) ga ik met leidingen de zandcementdekvloer in en kom ik naar boven op de plekken van de aansluitingen. Hieronder de prachtige schetsjes :+ Het is een keuken in U-vorm, zonder bovenkastjes. Wel ga ik planken maken met geïntegreerde LED-strips.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fPJW9eP.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vnjStra.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CJREfsZ.png

Vragen waar ik nog mee zit:
  • Hoe hoog ga ik de wcd's voor de inbouwapparatuur plaatsen? Ik lees veel over het plaatsen van de wcd's op plinthoogte. Lijkt me in mijn situatie niet handig, aangezien de plinten 8cm hoog zijn en de GIRA-afdekplaatjes precies even hoog. Waarschijnlijk lukt dat dus niet eens met het boren van de gaten en aanleggen van de buizen.
  • Mag ik, volgens de NEN 1010, wcd's doorlussen zoals op de tekening aangegeven? Qua aansluitwaarden is dat allemaal geen punt, er komt alleen lichte apparatuur op (zwaarste zijn de afzuigkap en koffiemasjien). Ik las bijvoorbeeld dit:
    Ik las bijvoorbeeld dit:
    • Aftakkingen vanuit inbouwdozen mogen alleen bij dozen die 50mm diep zijn, en dan met maximaal 2 lasdoppen a 4 draden, of 3 lasdoppen met max 3 draden elk.
    • Van een reeds afgetakte wcd/schakelaar mag niet opnieuw worden afgetakt.
  • Wat is handiger: WCD voor koelvriescombi bóven het element of aan de onderkant in het kastje ernaast?
Ik vind het een wat te uitgebreide vraag voor dit draadje dus ik heb maar een nieuw topic aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Positie wcd koelvriescombi dusdanig dat je zonder demontage van de rest de koelkast los kunt halen.

Ruimte achter kastjes; ik dacht dat bij Ikea alles er achter kon, in ieder geval van onderaf. Wellicht hapjes uit zijwanden voor horizontale leidingen. Ik heb een paar kastjes van het oude Ikea systeem, en daar zit nog een hoge plint onder. Als je een dieper blad hebt wordt het natuurlijk meer.

Achter de wcd kun je lasklemmen gebruiken. Bij een raam met vijf WCD's plaats ik liever ook lasklemmen dan dat ik vier keer doorlus.

Bij gootsteen zou ik extra leiding voor een boiler voorzien.

Waar plaats je de lichtschakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb laatst metod kasten gebruikt in mijn bijkeuken. Er is krap 2cm achter de achterwand van de kasten dus ik heb alles op plinthoogte gemaakt en voor de bovenkastjes een gat in de achterwand gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Stomme opmerking wellicht, en misschien ook te laat, maar als ruimte achter de kastjes zo belangrijk is, waarom dan niet gewoon 5cm dieper werkblad gekocht? :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ikea keukenkastje monteer je aan de achterzijde aan een rails vast. Mooi systeem, maar dat betekend dat de kastjes altijd op een vaste afstand van de muur staan. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:49
Je kunt uiteraard ook een balkje tegen de wand aanschroeven waar je die rail aan vast maakt.

Ik heb zelf een voorkeur voor de wcd's zo laag mogelijk zodat je de plint los kunt trekken om bij de stekkers te komen. Maar 8cm is wel weinig ja.

[ Voor 44% gewijzigd door ASW1 op 09-06-2019 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:06:
Positie wcd koelvriescombi dusdanig dat je zonder demontage van de rest de koelkast los kunt halen.
Ik was van plan om het dus in het kastje ernaast te doen. Eventueel een gat in achterwand zagen zodat je er gemakkelijk bij kan. Hetzelfde verhaal met de dozen voor kookplaat, vaatwasser en oven. Volgens mij wordt dat zo vaak gedaan?
Achter de wcd kun je lasklemmen gebruiken. Bij een raam met vijf WCD's plaats ik liever ook lasklemmen dan dat ik vier keer doorlus.
Oké. Maar mag ik dus doorlussen van de ene naar de andere doos, op een andere hoogte, in dezelfde muur? Vooral dát is me nog onduidelijk.
Bij gootsteen zou ik extra leiding voor een boiler voorzien.
Ik plaats een dubbele WCD. Het is in mijn situatie eenvoudig om een hot-fill boiler aan te sluiten. Die trekt maar 500W dus kan prima bij de vaatwasser (2400W).
Waar plaats je de lichtschakelaar?
Ja, dat is een lastige. Daar is geen simpele oplossing voor. De schakelaar (voor de centraaldooslamp) zat op een van de leidingen. Maar die moet ik dus hergebruiken voor de WCD's. Aangezien ik toch Hue-lampen ga gebruiken, boeit het me niet zo.

@Kaasplank
Heb je daar ook gebruik gemaakt van zo'n rail om het aan op te hangen?
@SeatRider Geen stomme vraag. En het zou overigens ook nog kunnen; het werkblad bestel ik ergens anders. Maar: omdat ze toch aan een rail komen te zitten, staan ze afaik toch altijd op dezelfde afstand (zoals @Question Mark al schrijft). Daarnaast is het een keuken in U-vorm, waarin alle elementen echt precies lijken te passen. Bij een breder blad lukt dat waarschijnlijk nét niet.
@ASW1 Dat zou inderdaad ook nog kunnen. (Al ga ik de keuken zelf niet plaatsen; soms ook fijn om dingen uit te besteden :p).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:59
sOid schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 11:56:

Vragen waar ik nog mee zit:
• Hoe hoog ga ik de wcd's voor de inbouwapparatuur plaatsen? Ik lees veel over het plaatsen van de wcd's op plinthoogte. Lijkt me in mijn situatie niet handig, aangezien de plinten 8cm hoog zijn en de GIRA-afdekplaatjes precies even hoog. Waarschijnlijk lukt dat dus niet eens met het boren van de gaten en aanleggen van de buizen.
Overweeg anders om opbouw schakelmateriaal te gebruiken onder/achter je keuken. Directe kabel invoer (YMvK of XMvK) en die stijf op de vloer te monteren, zo kan je door de plint weg te nemen het apparaat van de spanning afhalen.
• Mag ik, volgens de NEN 1010, wcd's doorlussen zoals op de tekening aangegeven? Qua aansluitwaarden is dat allemaal geen punt, er komt alleen lichte apparatuur op (zwaarste zijn de afzuigkap en koffiemasjien). Ik las bijvoorbeeld dit:
[...]
Overweeg evt. om de WCD's boven je aanrechtblad van onder te laten komen, evt. doorgelust vanaf het WCD voor je koel/vries combi.
• Wat is handiger: WCD voor koelvriescombi bóven het element of aan de onderkant in het kastje ernaast?

Ik vind het een wat te uitgebreide vraag voor dit draadje dus ik heb maar een nieuw topic aangemaakt.
Je weet evt. niet hoe lang de aansluitkabel is van je koel/vries combi?
Als die lang genoeg is om evt. je KV-combi eruit te kunnen halen en op de vloer te zetten kan je ook overwegen om het wcd pal achter de KV combi te plaatsen (wel beetje aan de zijkant, dat als de kabel aan de korte kant is je wel door beetje schuiven nog bij het WCD kunt).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Annuk schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:18:
[...]

Overweeg anders om opbouw schakelmateriaal te gebruiken onder/achter je keuken. Directe kabel invoer (YMvK of XMvK) en die stijf op de vloer te monteren, zo kan je door de plint weg te nemen het apparaat van de spanning afhalen.
Ja, dat kan ook. Maar gevoelsmatig doe ik het liever met buizen en VD-draad. Terwijl dat meer werk is... Vind het lastig om te bedenken wat nou wijsheid is. Ik hoorde van een elektricien dat ze vaak met kabels werken, en de WCD's op een plankje monteren zodat ze die via de plint naar zich toe kunnen trekken als dat nodig is. Gevoelsmatig vind ik dat dus geen 'nette' oplossing/
[...]

Overweeg evt. om de WCD's boven je aanrechtblad van onder te laten komen, evt. doorgelust vanaf het WCD voor je koel/vries combi.
De WCD's in de ene muur (bij de afzuigkap) komen inderdaad vanaf de onderkant. Omdat er op de andere muur (bij de koelkast) al een bestaande leiding loopt, wou ik die eigenlijk doortrekken naar beneden toe.
[...]

Je weet evt. niet hoe lang de aansluitkabel is van je koel/vries combi?
Als die lang genoeg is om evt. je KV-combi eruit te kunnen halen en op de vloer te zetten kan je ook overwegen om het wcd pal achter de KV combi te plaatsen (wel beetje aan de zijkant, dat als de kabel aan de korte kant is je wel door beetje schuiven nog bij het WCD kunt).
Het snoer is geloof ik 2.30m. Ik zie je suggestie niet helemaal voor me. Het is toch enorm onhandig om die wcd achter de kv-combi te plaatsen? (N.b. het is een inbouwkoelkast, met aan de linkerkant ervan een muur).

Ik neig ernaar om het stopcontact voor de kv-combi aan de bovenkant ervan te plaatsen. Is dat logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:59
sOid schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:27:
[...]

Ja, dat kan ook. Maar gevoelsmatig doe ik het liever met buizen en VD-draad. Terwijl dat meer werk is... Vind het lastig om te bedenken wat nou wijsheid is. Ik hoorde van een elektricien dat ze vaak met kabels werken, en de WCD's op een plankje monteren zodat ze die via de plint naar zich toe kunnen trekken als dat nodig is. Gevoelsmatig vind ik dat dus geen 'nette' oplossing/

[...]

De WCD's in de ene muur (bij de afzuigkap) komen inderdaad vanaf de onderkant. Omdat er op de andere muur (bij de koelkast) al een bestaande leiding loopt, wou ik die eigenlijk doortrekken naar beneden toe.
Waarom is het volgens je gevoel geen nette oplossing?
Je ziet er niets van en mits netjes uitgevoerd niets gevaarlijker dan je eigen oplossing.

Je ziet er niets meer van als de plint ervoor zit en je hebt geen (grote) gaten in je kastjes.
[...]

Het snoer is geloof ik 2.30m. Ik zie je suggestie niet helemaal voor me. Het is toch enorm onhandig om die wcd achter de kv-combi te plaatsen? (N.b. het is een inbouwkoelkast, met aan de linkerkant ervan een muur).

Ik neig ernaar om het stopcontact voor de kv-combi aan de bovenkant ervan te plaatsen. Is dat logisch?
Vermoedelijk zit er geen (volledige) achterwand in de kast voor de inbouw kv-comi om die z'n warmte kwijt te kunnen.
Als je (ga er vanuit dat de deur naar de muur draait) het wcd aan de rechterkant plaatst in de muur kan je de combi naar voren halen en evt een klein stukje opzij en kan je zo makkelijk erbij om de stekker uit het wcd te halen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Annuk schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:39:
[...]

Waarom is het volgens je gevoel geen nette oplossing?
Je ziet er niets van en mits netjes uitgevoerd niets gevaarlijker dan je eigen oplossing.

Je ziet er niets meer van als de plint ervoor zit en je hebt geen (grote) gaten in je kastjes.

[...]
Goede vraag. Ik denk omdat ik gewend ben om leidingen zo veel mogelijk weg te werken. Heb alleen in de kelder en zolder wat opbouw. Maar het is inderdaad wél een voordeel om geen gaten in de kastjes te hebben.
Vermoedelijk zit er geen (volledige) achterwand in de kast voor de inbouw kv-comi om die z'n warmte kwijt te kunnen.
Als je (ga er vanuit dat de deur naar de muur draait) het wcd aan de rechterkant plaatst in de muur kan je de combi naar voren halen en evt een klein stukje opzij en kan je zo makkelijk erbij om de stekker uit het wcd te halen.
Ah juist, op die manier. Neem ik in overweging!

Ik kwam deze PDF van IKEA tegen over het plaatsen van wcd's. Op hun Belgische site. (Opmerkelijk genoeg niet terug te vinden op hun NL site.) Wel interessant, want zij adviseren om alles inderdaad achter de kastjes te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
sOid schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:02:

@Kaasplank
Heb je daar ook gebruik gemaakt van zo'n rail om het aan op te hangen?
Ja, Je kunt het ook zonder doen maar het systeem werkt vrij prettig. De rail kun je waterpas stellen aan de muur zodat iig de achterkant van je kastjes al waterpas zijn en je alleen vooraan hoeft te stellen.

De kast voor een koelkast mist inderdaad een deel achterwand. Toch vond ik de ruimte tussen achterzijde koelkast en wand niet bijzonder veel. Nu heb ik een niet ikea koelkast in een ikea kast geplaatst. Misschien dat ikea koelkasten minder diep zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
Hai,

Volgens de NEN1010 mag je wcds doorlussen mits deze op dezelfde wand zijn.
Hij mag dus niet een hoek om in een wand... Dit is overigens ook best lastig te vrezen.
Dit is trouwens wel beperkt tot maximaal 3 keer.
Dus maximaal 3 wcds in een wand doorlussen.

Standaard maten in de elektra zijn:
-25 of 30 voor lage stopcontacten, denk aan lamp n tv
-155 voor Schakelaars.

In een keuken is het erg belangrijk je vermogens te weten en je groepen hier in te delen,
Verder doe je kookplaat koelkast vaatwasser boiler etcetera gewoon netjes achter de lat weg werken.
als je die doorboort naar je kruipruim, stukje flexibel buis erover. n werk met kabel!
vlak op de grond zet je een botervloot, attema 3611 lasdoos, met een enkel opbouw wcd. deze is er trouwens ook in perilex voor al die mensen met een nieuwe keuken in een oud huis;-)

Belangrijk is label alles. op n kabel aan t begin en op n 50cm.
In een kruipruimte beugelen is erg lastig.
mede door de piepschuim isolatie.
Installateurstruc is over leidingen leggen en eventueel mee tierappen.
Hierdoor zit je van t grondwater! let wel geen hete leidingen raken.
de kabel vindt dat niet leuk. n t is koper.

Verder moet je achter je spatplaat en dergelijke gewoon vrezen en kan je onderuit de muur n slurfje laten hangen en draad trekken...
Heb je je wasemkap ook gelijk ;-)

Vanuit je NEN1010 ook belangrijk! alles boven de 2300Watt is een eigen groep.
Dus ook die ene close in boiler;-) Soms helaas wel...

Zo nou heeft u n paar trucjes en kent u de normen en meer.ik weet zeker dat u keuken u gaat lukken.
Qua groepenkast adviseer ik u wel een elektricien. aangezien hier niet zomaar bijgebouwd kan worden, het vermogen moet er wel zijn 8)

Beste wensen en een goed 2020!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer21
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 23:20
Het is echt aan te raden om de wcd's van je oven en kookplaat (zo ver mogelijk) op plinthoogte te doen omdat je dan de stekkers eruit kunt halen en erin kunt doen zonder het apparaat te verwijderen. Je hoeft dan alleen maar even de plint van het keukenblok weg te halen. Als je dit niet zo doet moet je bij installatie ook tegelijk het apparaat plaatsen en de stekker erin krijgen, wat met de korte snoeren niet altijd lekker gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Engineer21 op 28-12-2019 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
Goh ik dacht al waarom hebben opeens zoveel mensen elektra vragen. Maar iemand wil graag mensen met problemen van anderhalf jaar terug nog helpen :)

Netjes dat je zulke uitgebreide antwoorden plaatst, maar dan liever ook op recente topics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Twijfels Dit topic is nog maar een half jaar oud... Uiteraard zal de keuken in kwestie al geplaatst zijn maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
sypie schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:13:
@Twijfels Dit topic is nog maar een half jaar oud... Uiteraard zal de keuken in kwestie al geplaatst zijn maar toch.
En de rest van de 15 topics, waarvan sommige uit 2017 stammen.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zag ik later pas, scherm van telefoon is niet zo groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Voor de goede orde doe ik hem dicht. Mocht hij weer open moeten, stuur mij een DM

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.