Toon posts:

Help? Dit is toch niet normaal??

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Oke.. het is warm pc staat al meer dan 24 uur aan, ook niet ongewoonlijk.
CPU: 57C (AMD 1Ghz @ 1Ghz)
Mobo: 46C (ASUS A7V)

En dat terwijl ik alleen beetje aan het surfen en chatten ben meer niet. Hoe kan ik dit omlaag krijgen, of is dit juist wel normaal.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je mobo is wel wat hoog, maar cpu is wel te doen. Wel hoog, maar te doen zeg maar :)

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:12
Wel hoog, maar te doen

Verwijderd

Topicstarter
Ding staat op zolder waar het ook 29C is. Zou kast open helpen?

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
eh betere kastkoeling :? :? :? :?

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 27 juli 2001 13:26 schreef Sinlath het volgende:
eh betere kastkoeling :? :? :? :?
Is een mycom bigtower. Zo een met 5 5œ bay's.

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:40
ik merk hier ook wel dattut wat warmer is. m'n digidoc5 blijft maar piepen :(

Maareh 57 graden is nog onder de limiet hoor.
Het gekke is dat bij mij emt de kast open de temp hoger is. Misschien ie zo'n tijdelijke kartonnen fanducht voor je cpu fan een idee, dattie koelere lucht van buiten de kast haalt.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz.. kast open, ging de temp al 2 graden omlaag bij mobo. Nu FAN erop gezet. ja hoor.. 33C, maar nu zweet ik mezelf de tering. En ik heb geen case fan. Heb een fan in mijn voeding en op mijn cpu. Verder niet. Altijd al zo gehad. Maakt al herrie genoeg, maar als iemand een stille fan weet, graag!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Met de CPU-temp is niks mis, mobo is wel errug ja... airflow in de kast niet helemaal optimaal ofzo? Mijn A7V word normaal gesproken 36 graden, met dit weer 39.

Virussen? Scan ze hier!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

tja we hebben allemaal last van de warmte.
als ik mijn case fans uitzet dan is mijn mobo ook rond de 40 en mijn proc 1,2 @ 1,4 ook 50 idle en 57 stressed. als ik ze aan heb dan is mobo 27,3 graden en proc 49 idle en 54 stressed.

hij mag wel op de 60 komen

Verwijderd

Ik zou toch gaan denk aan meer case fans...

Duron 900@1000 hier 49 full load... mobo 28 graden
...........5 case fans

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:02

mvds

Totally awesome!

Gewoon een paar sunons halen bij de lokale elektronica boer voor 15 gulden per stuk en die op 5 of 7 volt zetten. Het ik ook (2 x 5 volt outtake, en 2 x 7 volt intake) en die verlagen bij mij de temp met iets van 6 graden. Als jij weinig tot geen airflow hebt dan zakt de temp veel harder. Misschien zelfs 10-15 graden.

Verwijderd

Topicstarter
hmmz... wie weet er een goede stille casefan? En een andere cpu cooler en voedingsfan (stillere) zou ook geen overbodige luxe zijn.
Waar zou je zoiets kunnen krijgen tegen beetje redelijke prijs. Liefst in A'dam. En anders maar via online bestel dinges.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 27 juli 2001 13:48 schreef obsidian het volgende:
Gewoon een paar sunons halen bij de lokale elektronica boer voor 15 gulden per stuk en die op 5 of 7 volt zetten. Het ik ook (2 x 5 volt outtake, en 2 x 7 volt intake) en die verlagen bij mij de temp met iets van 6 graden. Als jij weinig tot geen airflow hebt dan zakt de temp veel harder. Misschien zelfs 10-15 graden.
euhz... weet wel aardig wat van pc's maar vlotage veranderen van die dingen euhz... :?
En heb je wel airflow als je alleen een cpu cooler + voeding fan hebt?

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
Op vrijdag 27 juli 2001 13:50 schreef awraeven het volgende:
hmmz... wie weet er een goede stille casefan? En een andere cpu cooler en voedingsfan (stillere) zou ook geen overbodige luxe zijn.
Waar zou je zoiets kunnen krijgen tegen beetje redelijke prijs. Liefst in A'dam. En anders maar via online bestel dinges.
die enermax 80x80 case fans die je krijgt bij zo'n antec kast van de tweakshop zijn wel lekker stil, ik weet niet of je ze los kan krijgen.

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 27 juli 2001 13:52 schreef Sinlath het volgende:

[..]

die enermax 80x80 case fans die je krijgt bij zo'n antec kast van de tweakshop zijn wel lekker stil, ik weet niet of je ze los kan krijgen.
Enermax 80mm case fan; 0,17A, 3 pins met RPM monitoring, converterkabel van 3 pins naar 4 pins male/female, inclusief 4 schroeven ƒ 23,80 ( € 10,80).
www.tweakshop.nl

Die?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 27 juli 2001 13:51 schreef awraeven het volgende:

[..]

euhz... weet wel aardig wat van pc's maar vlotage veranderen van die dingen euhz... :?
En heb je wel airflow als je alleen een cpu cooler + voeding fan hebt?
Nou je hebt altijd airflow natuurlijk, maar het hoeft niet zo te zijn dat je PC daar genoeg aan heeft. Als ik jouw temp bekijk (van je mobo dus he) dan zou ik zeggen dat je wel wat meer airflow mag hebben.

En als je een fan op een lager (ipv 12 volt) voltage wilt hebben moet je het volgende doen:

Je gaat naar een elektroboer en vraagt om een aantal fans (even kijken hoeveel en welke maat er in je kast kunnen)
Vervolgens koop je ook een aantal molex-stekkers. (die dingen die achterin je HD gaan, maat wel de mannetjes)
Zo'n stekker heeft 4 aansluitpinnen, dat is goed want een voedingstekker heeft ook 4 aansluitngen. Je ziet 1 rode draad (5 volt), 2 keer zwart (de 0 volt) en een gele draad (de 12 volt)

Nu kun je dus de fan op de volgende manier aansluiten:

tussen geel en zwart = 12 volt
tussen geel en rood = 7 volt
tussen rood en zwart = 5 volt

Let wel even op dat je de + van de fan (meestal een rode draad, of een zwarte met een soort van markering erop) aan de draad hangt met het hoogste voltage, dus aan de gele als je 12 volt of 7 volt wilt, of aan de rode als je 5 volt wilt. Je kan makkelijk meerdere fans op een stekker doen hoor.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Die enermax fans zijn ook goed. Let er wel op dat je ze dan zelf op een ander voltage moet zetten want standaard staan ze op 12 volt. (en met 4 stuks is het niet stil meer te noemen) En je hebt waarschijnlijk toch geen 4 RPM aansluitingen meer over op je mobo dus dat is een beetje overbodig. Dan gooi je dus ((23-15)*4)=32 gulden weg.

Koop gewoon 4 (als je ze kwijt kan) 2 draads sunons met molex connectors en je bent ook klaar.

Verwijderd

Mijn a7v met duron 750 @ 900 @ 1,8 v draait momenteel op 52 / 36. Het is hier net zo warm als buiten. Die temps van jou lijken een beetje hoog dus. Ik heb wel mijn kast open staan trouwens maar ik heb naast de PSU en de CPU koeler (Coolermaster EP5-6I11 herrieschopper) geen verder fans. Als je eens op http://www.a7vtroubleshooting.com/ kijkt zul je zien dat er inmiddels een SOFTWARE KOELER is die het OOK doet op de A7V
Het enige nadeel tot nu toe id dat ie het geluid van mijn ensoniq verbaggert (kan bij andere Geluidkaarten goed gaan hoor) als ie aan staat, maar laat de temp wel droppen naar ca 41 graden. Vrij netjes zou'k zeggen...

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu mijn kast open staan:

CPU Temp: 55 C/131 F
MB Temp: 41 C/105 F
CPU Fan RPM: 4354
Power Fan: n/a
Chassis Fan: n/a
+12V: 11,977
-12V: -12,079
+5V: 4,972
-5V: -5,225