Tempratuur invloed op IBM 60 GXP?

Pagina: 1
Acties:

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-03 13:26
Net een nieuwe IBM 60 GXP 40 Gb gekocht.
Zeer snelle en stille schijf. Alleen een groot probleem, na verloop van tijd (5 minuten) zit het hele systeem vast. Na een reset treedt hetzelfde probleem weer op, alleen dan op een ander willekeurig moment. Nou dacht ik zelf dat de schijf misschien iets te warm wordt, en dat het systeem daardoor stopt. Het is namelijk erg warm op mijn kamer.
Maar in een andere pc werkt de schijf prima! De kamer waarin die pc staat is wel wat koeler. Zou het echt de tempratuur kunnen zijn? Volgens de site van IBM kan zo'n schijf tot 55 graden gebruikt worden. Ik heb als mobo een Abit BH6.

Alvast bedankt voor tips.

Verwijderd

Wie zegt dat je schijf de veroorzaker is??
Hoe heet wordt je schijf? Boven die 55 graden??

• radicalEMT
Ik weet dus niet zeker of het de harde schijf is. Ik weet alleen niet wat het anders zou kunnen zijn. Wat de temp. precies wordt weet ik ook niet, heb geen thermometer bij de hand.

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 16:00
Euhm ... ik heb die schijf ook (werkt trouwens probleemloos ... snel en fluisterstil :P), maar hoe meet je de temperatuur van dat ding dan :?

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:02
hey man ik heb hetzelfde probleem gehad!
gewoon random slaat die pc vast en je HD led blijft branden?

ik heb hem weggebracht en ja hoor, bleek kapot te zijn. hij was 2 weken oud.

• radicalEMT
Maar op die andere pc zit ik nu al een tijdje zonder problemen te werken. Dit zou er op duiden dat het ook aan de pc kan liggen, en dat het niet zozeer de harddisk is!

Verwijderd

Ik heb die schrijf ook net nieuw. 60 gig, en er zit een 45 gig ibm tegenaan..allebij blijven ze wel redelijk cool..dus ik snap niet hoe zo'n ding 55 graden kan worden ofzo?

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
voeding te zwak?

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:53
Drie mogelijkheden, waarvan er al twee genoemd zijn:
1. Harde schijf is brak (dan is het alleen gek als die het in een ander systeem wel goed doet)
2. Voeding te zwak (goede optie als je veel zut hebt)
3. Proc wordt te heet (misschien heb je je airlow om zeep geholpen met extra kabels en schijf, en de extra warmte van die HD doet ook geen goed)

• radicalEMT
Bedankt voor de tips. Ik denk zelf ook dat de voeding de boosdoener is (230 Watt).
Zal eens een nieuwe voeding erin zetten.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Leg er anders wat socket 7 koelblokkies van 1-2 cm dik op. Dat scheelt al best veel. :)

Verwijderd

Op zaterdag 28 juli 2001 11:18 schreef Aikon het volgende:
Leg er anders wat socket 7 koelblokkies van 1-2 cm dik op. Dat scheelt al best veel. :)
heh, dat doe ik ook :P
Komen die oude heatsinks toch nog mooi van pas. Ik was eigenlijk van plan de sticker van de hd af te pulken en er twee gewoon permanent op te lijmen met AS adhesive, maar dan raak ik me garantie kwijt. Dus ik heb ze der toch maar gewoon op laten liggen.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:02
ik denk dat het probleem eerder je PROC is....

die kan ook wel eens te heet worden....
Pagina: 1