'Geen bevoegdheid om het te bekijken'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1220216

Topicstarter
Dag,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want kom er (ondanks veel googlen) niet uit. Daarnaast ben ik ook niet zo technisch..

Bij een map met foto's krijg ik vaker het bericht dat ik het bestand niet kan worden geopend, 'omdat u geen bevoegdheden hebt om het te bekijken.'.
Zo heb ik bijvoorbeeld zojuist foto's van een camera op mijn iMac gezet, maar krijg ik deze melding.
Ik heb onder 'Archief' > 'Toon info' de bevoegdheid gecheckt, van zowel de individuele foto's, de bovenliggende map, als het bureaublad waar de map staat. Heb de foto's al verplaatst naar andere locaties, naam veranderd, maar niks werkt.
In iPhoto kan ik ze wel openen, maar via 'Archief' > 'Toon in Finder' krijg ik weer dezelfde melding.
Als ik een losse foto verplaats naar een andere plek, heeft dit geen effect. Als ik een andere foto die ik wel kan openen verplaats naar de betreffende map, verschijnt het probleem ineens wel. De bevoegdheden staan dus juist (ook toegepast op 'alle ingesloten onderdelen).

Het zijn .JPG bestanden vanaf een SDHC kaart.

Weet iemand waar dit mee te maken heeft?

Alvast hartelijk dank.
Groet,
Britt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:34
Welke macOS-versie? Gebruik je iPhoto of Foto’s? Van welke camera zijn die foto’s afkomstig? Gebruik je een externe kaartlezer, die in de iMac of verbind je je camera direct met de Mac? Welke iMac heb je? Wat heb je zelf al gevonden en waarom werkte dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@Anoniem: 1220216
Ik heb onder 'Archief' > 'Toon info' de bevoegdheid gecheckt
Maar wat staat daar precies onder "Delen en bevoegdheden"? Dat is een nogal belangrijk detail. :P
Vooral de gebruikers/groepen (van de map en/of individuele foto's) zijn belangrijk. Dit klinkt als een permissieprobleem namelijk.

Staat er geen "<Gebruikersnaam> (ik)" bij?
Als dat het geval is, probeer dan dit eens:
- "Right"-click op de map waar de foto's instaan en kies "Toon info...".
- Onderin bij Delen/bevoegdheden, klik je op de + knop. (Is die grijs? Klik dan eerst op het slotje rechts en unlock de permissies, dit kan enkel als je beheerdersrechten hebt op de Mac)
- Kies je eigen gebruikersnaam uit de lijst en klik op "Selecteer"
- Je naam verschijnt nu onder "Delen en bevoegdheden" in die lijst, klik je naam aan
- Klik op het tandwieltje en kies "Maak <gebruikersnaam> (ik) de eigenaar"
- Klik daarna op "Pas toe op ingesloten onderdelen"
Als het goed is kan je nu wél alle foto's in die map openen vanuit Finder en welke app dan ook.

Als dat probleem er vaker is, schijnt er ook een wat sterker paardenmiddeltje te zijn, maar daar heb je de terminal voor nodig: https://support.apple.com/nl-nl/HT203538
Sowieso gaat chmod/chown (wat je via Toon info eigenlijk doet) via de Terminal ook tienduizend keer sneller en fijner, maarja - dat moet je ook maar weten (hoe het te gebruiken). :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-07 11:28

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Vond op youtube een filmpje over een soort gelijk (permissie) probleem. Is al wel iets ouder, maar misschien kan het je helpen als je nog op een oudere versie van OSX zit.

YouTube: couldn't be opened because you don't have permission to view it YOSE...

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 17:55
Wolvganger schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:11:
Vond op youtube een filmpje over een soort gelijk (permissie) probleem. Is al wel iets ouder, maar misschien kan het je helpen als je nog op een oudere versie van OSX zit.

YouTube: couldn't be opened because you don't have permission to view it YOSE...
Dit is alleen voor Yosemite (10.10) en lager. disk permission repair is vanaf El Capitan (10.11) en hoger ingebouwd in Disk First Aid (Schijfcontrole).

Verder kun je ook de bevoegdheden opnieuw instellen via https://support.apple.com/nl-nl/HT203538.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-07 11:28

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Geronimous schreef op maandag 10 juni 2019 @ 14:10:
[...]

Dit is alleen voor Yosemite (10.10) en lager.
Hmm, dat klopt. TS spreek echter specifiek over het programma "iPhoto" in plaats van het programma "Foto's". Kan zijn dat TS achterloopt qua OS versie en dan ziet alles er anders uit. Laatste versie waar iPhoto nog bij zat was volgens mij ook Yosemite en werd er vanaf El Capitan standaard het programma "Foto's" meegeleverd.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Pagina: 1