Offerte zonnepanelen gehad, graag advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButcherJF
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 10:14
Offerte gehad, lijkt me aan de hoge kant.

Gaat om:
15 st. Astronergy Mono CHSM6610-300WP
15 st. Solaredge Power Optimizers
Clickfit Evo montagesysteem
Solaredge SE3500-H 1 omvormer voorzien van Solar werkschakelaar(?)
Totaal incl. levering en montage elektra- en UTPkabel

In de offerte staat ook dat de meterkast aangepast/uitgebreid wordt, maar er is al een 3 fasen aansluiting vanwege koken op inductie, dus zal hooguit een extra groep betreffen.

Plan is 8 panelen op de zuidoostzijde en 7 op de zuidwestzijde, beide zijden schaduwwerking van hoge bomen.
Prijs excl. BTW is €6.995,-, ong. €1,55 per Wattpiek.

Online zoeken leert me dat de genoemde panelen vaak uitverkocht zijn waardoor ik het vermoeden heb dat die inmiddels vervangen zijn door panelen met meer vermogen. De offerte is gedaan door de installateur die momenteel bezig is in ons huis, tijdens een grote verbouwing. Ik zou graag alles in één hand houden, gun ze hun verdienste, maar vraag me nu af of ik niet beter af ben met een andere partij.

Iemand ervaringen met het merk, betere c.q. goedkopere alternatieven? Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-10 13:14

EiT

Duurzame Energie & Domotica

Daar staan veel voorbeelden.
Prijs is aan de hoge kant.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Met optimizers is altijd duurder.

Kans dat kleine installateur offerte doet op basis van wat hij eerder verkocht heeft en er pas later achterkomt dat het paneel een type nieuwer wordt.

Werkschakelaar is tegenwoordig verplicht, volgens mij zelfs aan twee kanten van de omvormer, kan ook verwerkt zitten in de omvormer, zeker voor de DC kant.
ButcherJF schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:47:
In de offerte staat ook dat de meterkast aangepast/uitgebreid wordt, maar er is al een 3 fasen aansluiting vanwege koken op inductie, dus zal hooguit een extra groep betreffen.
Dat zegt helemaal niks. Dan kan ook een jaren '70 kast zijn met smeltzekeringen, plakkende schakelaars en totale afwezigheid van aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButcherJF
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 10:14
@EiT Ga ik bekijken, dank!

@kabeltjekabel Zoals ik het begrijp zijn die optimizers bijna een must gezien de schaduwwerking. Ik ben me ervan bewust dat het daardoor duurder wordt.
Dat van die werkschakelaar wist ik niet, dank.
De installateur weet dat we een ‘nieuwe’ (2015) groepenkast hebben die voldoet aan de huidige standaarden. Ik denk bij nader inzien dat er mogelijk een extra groep in komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier heb je wat vergelijkingsmateriaal:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
Drumatiko in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Dit zijn webshops natuurlijk (dus lagere prijzen), maar bieden ook montage aan.
Als ik het zo zie, best een dure aanbieding heb je.
Daar komt nog bevestigingsmateriaal en montage bij natuurlijk.

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-06-2019 09:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is een werk schakelaar ?

Ik vind het een dure offerte ik heb er dan maar 10 ook een S.E omvormer dat iets meer dan de helft

Compleet met montage all inn

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2019 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat is een schakelaar in de buurt van het object (bij voorkeur waterdicht, UV bestendig en onder een afdakje) zodat deze spanningsloos geschakeld kan worden. Blijft er bij panelen wel altijd spanning op staan totdat
het donker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bouwfraude schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:08:
[...]

Dat is een schakelaar in de buurt van het object (bij voorkeur waterdicht, UV bestendig en onder een afdakje) zodat deze spanningsloos geschakeld kan worden. Blijft er bij panelen wel altijd spanning op staan totdat
het donker wordt.
Buiten het huis bedoel je dan.?

Ik.kan bij ons alleen de groep uit zetten in de meterkast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 22:03
Een SE omvormer heeft een schakelaar onderop om alle optimizers (DC) uit te schakelen.
Werkschakelaar is een schakelaar aan de AC kant van de omvormer. (Niet zijnde de aangesloten groep in de meterkast die natuurlijk ook uitgeschakeld kan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GeoStax schreef op zondag 9 juni 2019 @ 00:16:
Een SE omvormer heeft een schakelaar onderop om alle optimizers (DC) uit te schakelen.
Werkschakelaar is een schakelaar aan de AC kant van de omvormer. (Niet zijnde de aangesloten groep in de meterkast die natuurlijk ook uitgeschakeld kan worden).
Heeft niet elk merk dat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:17
Dit is gewoon te duur. Voor minder liggen er bij mij al 2 jaar 27 stuks op het dak, Bauer met SMA omvormer, zonder optimizers (alleen schaduw van vogels en vliegtuigen mogelijk.. ;) ).

Extra groep maken in MK is standaard, evenals werkschakelaar. Er zullen wat extra uren zijn i.v.m. 2 dakdelen, maar dan nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 9 juni 2019 @ 00:03:
[...]
Buiten het huis bedoel je dan.?
Ik.kan bij ons alleen de groep uit zetten in de meterkast
Ja, in sommige landen is dat verplicht, Dave van EEVBlog in Australië was aan het klagen dat de werkschakelaar van zijn panelen vol water stond.
In Nederland zie je het vooral bij dingen op een dak, buitenunits van airco's bijvoorbeeld, zodat ze schoongemaakt kunnen worden zonder dat het gaat draaien en ze niet binnen naar de zekering hoeven te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
bouwfraude schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:14:
[...]

Ja, in sommige landen is dat verplicht, Dave van EEVBlog in Australië was aan het klagen dat de werkschakelaar van zijn panelen vol water stond.
In Nederland zie je het vooral bij dingen op een dak, buitenunits van airco's bijvoorbeeld, zodat ze schoongemaakt kunnen worden zonder dat het gaat draaien en ze niet binnen naar de zekering hoeven te zoeken.
En vooral dat er terwijl je bezig bent niet iemand in het pand de zekering weer er in doet...

Bij binnenunits in koelcellen ze je ze ook wel. Handig om folie uit de fans te trekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 11:37
WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 20:05
€1 per Wp moet je kunnen krijgen/benaderen, ook met Solaredge... Ben ik bezig en heb er nu zelfs 1 voor 0.94 €/Wp met Solaredge.

Wel op schaal van 32 panelen.
Pagina: 1