Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafdaleman
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-06-2023
x

[ Voor 104% gewijzigd door Rafdaleman op 29-01-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YRH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:16

YRH

Ik zou gewoon het gesprek aangaan met iemand die leiding geeft aan die 2. Dit gedrag is natuurlijk niet ideaal, vooral niet als jij als stagiair daarnaast ook nog een andere opdracht hebt daarnaast.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Leer "NEE" zeggen en verwijs mensen door naar je collega's. Je hebt het druk genoeg met dat wat je nu op je bordje hebt. Hierdoor geef je aan dat je prioriteiten kunt stellen, wat je nu niet doet omdat je op alles "JA" zegt. Klant heel aardig dat je dat doet maar je merkt nu al wat dat met je doet: jij doet alles en een ander doet niks.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• deadmeatsubs
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 14:18
Het mooie van stage lopen is dat je ontdekken kunt wat je wel en niet wilt. Dan kun je straks veel beter kiezen waar en hoe je wel wilt werken. De situatie die je beschrijft is super triest. De rest van je werkzame leven je de pleuris vervelen en manga boekjes lezen, dat is erger dan lekker bezig zijn met werken. De dag vliegt om en je leert een boel. Dus maak je niet te druk en snel weer door naar een leuk bedrijf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:40
Lekker laten gaan. In een stageperiode ga je toch geen potten breken. Zorg inderdaad wel dat je soms Nee zegt, want anders heb je geen tijd voor dingen het schrijven van scripties en verslagen.
Draai het ook om - jouw dag loopt lekker snel voorbij doordat je wat te doen hebt. Wellicht is er ook nog veel te leren omdat je veel te doen krijgt. Er zit menig stagiair zich te vervelen omdat er even geen werk is.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
Moeilijke periode als je stage loopt. Hoop niet dat 1 van de 2 jouw later gaat beoordelen? Als je iets ervan zegt is er een grote kans dat ze je later naaien en je een onvoldoende ervoor zullen geven. Heb het eerder meegemaakt namelijk. Op school kozen ze de kant van mijn stagebegeleider omdat mijn docent de stagebegeleider vroeger als student had en ze altijd 'keurig' was.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rafdaleman schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:21:
Beste tweakers,

Ik ben een mbo ict student die momenteel stage loopt bij een logistiek bedrijf waarin ik de servicedesk met twee collega's beman. Voorheen zat er ook een ICT manager, maar hij is aan het begin van mijn stage gestopt.

Sindskort heb ik het probleem dat ik merk ik bijna alles doe op de servicedesk.. Mijn directe collega's zitten voor mijn gevoel weliswaar niks te doen.. soms uren naar 't scherm kijken(stream, reddit of manga lezen), op een mobiel spelletje spelen, beetje whatsappen en prive telefoneren.

Terwijl ik ondertussen bijna alle tickets moet afhandelen, bij de eerste lijns klachten ik vaak gebeld wordt voor hulp en ondertussen ook nog een project moet doen voor het bedrijf. Ik raak de laatste tijd een beetje de motivatie kwijt om dit soort dingen te doen omdat ik constant met super veel dingen bezig ben... Ze delegeren alle werkzaamheden over aan mij. Terwijl zij zelf genoeg tijd hebben om iets zelfs te kunnen doen.

Zij doen natuurlijk her en der wel is een moeilijk ticket dat ik niet kan oplossen.. maar op dagelijkse basis doen ze bijzonder weinig.

Ik heb dit eerder al aan de ICT-manager aangekaart. Zijn reactie was kort gezegd als volgt:
[...]

Maar bovenstaande geloof ik bars weinig van omdat mijn collega's praktisch safe zitten, complexe/paniek situaties worden gewoon gedelegeerd naar een 3e lijns ict premium leverancier die vervolgens het gaat oplossen. Hierdoor kunnen mijn collega's bijna niet uit de mand vallen, ze kunnen heel goed praten waardoor de directie denkt dat deze twee ICT-toppers zijn.

Daarnaast waren de voormalige ICT-manager en de collega's destijds goeie vrienden buiten werk. Het lijkt me duidelijk dat hij ze niet al te hard aanpakt. Mijn collega's hebben ondertussen wel een promotie gekregen na vertrek van de ICT-manager.

Ik vraag me het volgende af als stagiar zijnde: moet ik hier iets aan gaan doen?, ik loop nog even stage
maar zulk personeel dat verantwoordelijk is voor een heel bedrijf is zeker niet goed?
Ik ken de situatie persoonlijk niet maar: Ben blij dat ze je werk mét een grote verantwoordelijkheid laten doen. Voor het zelfde geld mag je als stagiaire de hele dag koffie halen voor de afdeling óf 't kopieerapparaat / de printer bijvullen :P

Even serieus: Als eerste-lijns supportdeskmedewerker leer je een organisatie het snelste kennen van "A - Z" doordat je de "problemen" direct vanop de werkvloer mee krijgt en ze ook moet kunnen relateren. Daar heb je later serieus voordeel van!!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:41

EiT

Is toch mooi? Leer jij meer tijdens je stage, na die paar maanden ga je toch weer weg.

Ik vind het erg vreemd dat je dit zelfs bespreekt, als stagiair, met hun leiding gevende. Bij mij had je hier niet mee aan hoeven te komen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-BRAIN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 20:09
EiT schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:27:
Is toch mooi? Leer jij meer tijdens je stage, na die paar maanden ga je toch weer weg.

Ik vind het erg vreemd dat je dit zelfs bespreekt, als stagiair, met hun leiding gevende. Bij mij had je hier niet mee aan hoeven te komen.
Als het niet helpt dat er iets aan gedaan wordt nog een stapje hoger gaan. Zulke stage plekken zijn niet echt motiverend

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 14:05

Ja want als stagiair ben je niets meer dan een gratis werkkracht die 0 zeggenschap heeft en alles maar moet slikken? Ja als stagiair sta je niet boven aan in de rangorde, echter betekent dit niet dat je zomaar alles moet slikken. Zeker als je daarnaast ook nog gewoon een stageverslag moet maken en je collega's de hele dag voor zicht uit zitten te staren.

Ik vind het juist positief dat je er iets van hebt gezegd, mits op een nette manier uiteraard. Dit toont initiatief en karakter in mijn ogen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het is juist goed dat hij er over nadenkt en ja, als hem het een en ander onmogelijk gemaakt wordt. Onder andere om zijn stageopdrachten te volbrengen omdat er twee van dergelijke luilakken bezich zijn de zaak te verzieken. Dan moet hij daar iets mee. Als ik de leidinggevende zou zijn, zou ik het serieus nemen en had je aan mij een heel slechte als er iets van zou kloppen. De eerst volgende beoordeling zou ook niet leuk zijn voor jou.

Overigens is dit gewoon een strike I van III en exit.

Een stagiaire komt er om iets te leren en niet jouw werk te doen.

P.s. Ikzelf heb genoeg stagiaires begeleid en daarnaast coördinerende functies gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 07-06-2019 21:35 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hoe lang moet je nog stage lopen? En hebben deze twee invloed op jouw cijfer? In dat geval, kies voor jezelf, bijt op je tanden en zing het uit tot je klaar bent met je stage. Het is het niet waard in dit geval om ertegen te gaan vechten. Naast dat die baas dus duidelijk niets ziet, is het jouw woord als stagair, tegen 2 medewerkers. Dat is een gevecht wat je niet gaat winnen. Dus in dit geval, het is maar een stage, zou ik proberen zo goed mogelijk de boel af te ronden en weg te wezen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafdaleman
Oke nu komt er nog een hoofdstuk uit het verhaal namelijk het volgende:
Ze zijn erg "positief " over mijn werkzaamheden en hebben mij een vakantie baan aangeboden voor 14 euro per uur deze zomer.

Ik ben nu aan het twijfelen of ik deze moet aannemen, het is natuurlijk een mooi loontje, met een ICT ervaring op het CV? Ik weet niet in hoe verre dit relevante ervaring is als de richting waar ik naar toe wil gaan(backend developer). Omdat het toch het heel veel verschilt als programmer en servicedesk haha

Wat denken jullie? doen? of niet

[ Voor 13% gewijzigd door Rafdaleman op 07-06-2019 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 21:16
Helaas waar maar; welkom in de echte wereld. Je kunt je beoordelaar op je stageplek (in de praktijk dus) vragen of je echt zo productief bent ten opzichte van je collega's als dat je denkt. Als dat zo is: in je rapport zetten en een goed cijfer beuren!

Je gaat als stagiair denk ik geen enorme veranderingen teweeg kunnen brengen. Denk aan jezelf - als je net zo wordt als deze collega's heb je je carrière al de das omgedaan voordat je begint. Laat vooral zien dat jij wel initiatief hebt en wil doorpakken, als ze uiteindelijk deze nietsdoeners naar huis sturen geven ze jou misschien nog wel een belletje als je afgestudeerd bent! Belangrijkste is je stage zelf succesvol afronden!

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

SmurfLink schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:36:
Hoe lang moet je nog stage lopen? En hebben deze twee invloed op jouw cijfer? In dat geval, kies voor jezelf, bijt op je tanden en zing het uit tot je klaar bent met je stage. Het is het niet waard in dit geval om ertegen te gaan vechten. Naast dat die baas dus duidelijk niets ziet, is het jouw woord als stagair, tegen 2 medewerkers. Dat is een gevecht wat je niet gaat winnen. Dus in dit geval, het is maar een stage, zou ik proberen zo goed mogelijk de boel af te ronden en weg te wezen.
Daar heb jij gelijk in, maar hij moet wel duidelijk aangegeven op het moment dat hij overladen wordt met werk en daardoor bepaalde opdrachten niet kan afhandelen. Dit moet hij goed besproken met zowel de stagebegeleider van school als bij het bedrijf zelf (Ik mag hopen dat niet één van de twee als stagebegeleider is aangewezen).

@TS Wees daar dus duidelijk in. Als jij bijvoorbeeld even geen tijd hebt voor telefoon aanname, geef dat te kennen zodat één van de twee heren dat moet oppikken, zodat jij met jouw opdracht bezig kunt. Het kan zijn dat zij aangeven dat de telefoon bijvoorbeeld belangrijker is, maar geef het aan zodat men jou daar later niet op aanspreekt als jij jouw werk niet af krijgt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:52
Hoe vervelend het ook is om het gevoel te hebben dat jij alles doet, dit zorgt er tegelijk voor dat je er het meeste van oppikt. Het geeft je ook de kans om de organisatie goed te leren kennen en terwijl je mensen helpt te begrijpen wat die andere afdelingen doen.

Zoals hierboven gesuggereerd wordt, zorg dat je tijd vindt om aan je verslag te werken en probeer ervoor te zorgen dat je positief zichtbaar bent op de afdeling.

Als er twee sjagerijnen zitten die elke binnenloper wegkijken terwijl jij iedereen weer op gang helpt, krijgt je baas vanuit de organisatie vanzelf positieve geluiden over je te horen. Probeer je in te houden en probeer niet in een klaagmodus tercht te komen, dat kan erg tegen je werken.

Je weet niet of de leidinggevende bezig is om een HR dossier op te bouwen, want daar kan hij niets over loslaten. De vakantiebaan is een goede... 14 euro Per week ???

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• burnedhardware
Van servicedesk naar Backend developer is een opmerkelijke carrierepad, maar niet onmogelijk. Programmeren is toch een iets andere sport, maar een programmeur met communicatieskills (die je nu opdoet) is goud waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

burnedhardware schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:44:
Van servicedesk naar Backend developer is een opmerkelijke carrierepad, maar niet onmogelijk. Programmeren is toch een iets andere sport, maar een programmeur met communicatieskills (die je nu opdoet) is goud waard!
Niets aan toe te voegen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Laatst online: 22:30
Rafdaleman schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:39:
Ze zijn erg "positief " over mijn werkzaamheden en hebben mij een vakantie baan aangeboden voor 14 euro per week deze zomer.

Ik ben nu aan het twijfelen of ik deze moet aannemen, het is natuurlijk een mooi loontje, met een ICT ervaring op het CV? Ik weet niet in hoe verre dit relevante ervaring is als de richting waar ik naar toe wil gaan(backend developer). Omdat het toch het heel veel verschilt als programmer en servicedesk haha

Wat? 14 EURO per WEEK?! 1) Dat mag niet, en 2) Je zit nu al met collegas die blijkbaar weinig doen. Leuk als er dan iemand is die wel alles wilt doen, maar zo moet het niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Inderdaad 14 euro per week is veel te weinig, daar zijn gewoon wettelijke richtlijnen voor dat heet minimum loon en jeugdlonen, als zij jou echt het minimum willen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Het is vast een typo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafdaleman
is 14 euro echt weinig? ik ben pas 19 en rond mijn mbo ict opleiding deze zomer af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Per uur of per week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Rafdaleman schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:48:
is 14 euro echt weinig? ik ben pas 19 en rond mijn mbo ict opleiding deze zomer af
14 euro per week is een slavenloontje.

Per uur is een ander verhaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rafdaleman
Excuses 14 euro per uur was het hahaha!, lange stagedag gehad :O

[ Voor 35% gewijzigd door Rafdaleman op 07-06-2019 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Dat is een mooi vakantiewerkloon, inhuur via een detacheringsbureau is iets van 20-25 euro voor een starter, maar dat is inclusief de werkgeverslasten, dus dat is in lijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Rafdaleman schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:49:
Excuses 14 euro per uur was het hahaha!, lange stagedag gehad :O
Haha, dan zit je jij volgens mij best goed als dat per uur is. Voor een MBOer met vakantie baantje… _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

14 euro is denk ik best redelijk.. meer dan je bv in de horeca zou verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
14 euro per uur is een aardig loontje, maar zorg er dan wel voor dat de huidige situatie zich niet voortzet! Je merkt nu al een aardige last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Is het per uur of per week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Rafdaleman Ik ken je gevoel uit mijn tijd. Maar door mijn inzet destijds heb ik enorm veel waardering gekregen binnen het bedrijf waardoor ik eigenlijk altijd als eerste de leuke dingen kon doen. De lui voor wie ik het werk zat te doen kregen hierdoor de simpele, saaie taakjes. Ik was wel altijd slecht in nee zeggen en dat heeft me op den duur wel opgevreten in de vorm van een burn-out. Zorg dus dat je wel altijd goed voor jezelf op blijft komen. Het fijne is dat als je de credits opgebouwd hebt (door wat je nu laat zien), je makkelijker kunt onderbouwen waarom je iets een keer niet kan doen. Maak daar gebruik van!

Het allerbelangrijkste in je kredietwaardigheid is, volgens mij, dat je je afspraken nakomt. Dus maak afspraken die je na kan komen. En realiseer je dat het bellen en zeggen dat je een afspraak niet na kan komen, beter is dan niks van je laten horen.

Waarom ik dit vertel; doordat ik slecht nee kon zeggen, maakte ik afspraken die ik niet na kon komen. Dit werd een sneeuwbal die uiteindelijk tot overbelasting leidde. Zolang jij je tijd (en de verwachtingen van anderen) goed leert te managen, zul je enorm veel plezier kunnen hebben met de kansen die je nu krijgt als stagiaire! Je begint zonder enige ervaring en daarmee weinig verantwoordelijkheid, terwijl je wel de belangrijke taken kunt oefenen. Geniet daarvan! Hetzelfde geldt voor je vakantiebaan. Als je je werk leuk vindt, zou ik hem zeker aannemen. En 14 euro per uur (ongeveer €2352,- per maand bij FTE) is een zeer prima salaris!
Ja, dit was al beantwoord, zie vijf reacties boven je. Zit jij een reactiequota te scoren of zo, met je one-liners? :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wat betreft de vakantiebaan: persoonlijk zou ik lekker wat anders zoeken want die 2 collega’s gaan echt niet veranderen dan, waarschijnlijk roepen ze dan zelfs dat je ervoor betaald wordt en je moet werken voor je geld :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 10:15
Voor je vakantiebaan: kun je voor jezelf gewoon lekker werken zonder je al teveel aan te trekken van je collega's, dan kun je daar mooi centjes verdienen en ervaring opdoen. Je weet al dat je er veel te doen hebt, een mooie periode om ervaring op te doen in het stellen van prioriteiten en je klanten "managen", zeker als het druk is. Blijf vooral richting collega's op de vlakte over je directe ict collega's.

Ik zou ook erg blij zijn als je deze signalen zou delen, probeer er vooral voor jezelf het voordeel van in te zien: je kan persoonlijk veel leren en vakinhoudelijk krijg je ook alle ruimte. Deze mensen komen zichzelf nog wel tegen, als ze het überhaupt inzien.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je niet druk maken en het, gedocumenteerd (in een ticket systeem is altijd duidelijk wie wat doet) opnemen in je stage verslag. Je zeker niet onmogelijk maken op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Voor een zomerbaantje van 14/euo per uur, zou ik even goed overwegen of je je eigen glaze wilt ingooien. Zoals gezegd is het goed betaald. Je weet wat er van je wordt verwacht, en houd er rekening mee dat waarschijnlijk je collega's op vakantie gaan, dus dat er nog meer werk naar je toe komt (aan de andere kant zijn de gebruikers ook op vakantie, dus daalt misschien de hoeveelheid werk ook)

Wat ik niet uit je topicstart haal, is of je project je stage opdracht is. Het belangrijkste voor nu is je stage opdracht. Dus als je je opdracht / project niet kan afmaken doordat je andere werkzaamheden moet doen/doet, is het aan jou om dat aan te kaarten. Niet dat je collega's niets doen, dat is de job van de teamleider/manager. En ik help je vast uit de droom, die doet niets zolang het niet mis gaat (les 1 van de werkende wereld) want waarom zou hij iets veranderen, daarmee risico lopen dat hij er op wordt aangesproken als het fout gaat (want dan was het zijn beslissing en dus zijn fout).

Als blijkt dat (het afronden van) je stageopdracht gevaar loopt, dan kan je dat aankaarten. Je zou een overzicht kunnen maken van tickets die jij hebt afgerond vs totale tickets (je manager kan dan zo zien of je meer dan de andere 2 samen doet), in aantallen, maar misschien kan je ook iets doen in zwaarte. Idem voor aangenomen calls.

Het is sowieso een goed idee om zoiets voor je stage verslag te gebruiken..... En dan niet op je borst slaan, maar iets positiefs van de trand. "De omgeving is een ideale plek om ervaring op te doen, ik kan steeds meer calls zelf afhandelen." En dan een staatje per week.
of als er een golf/pieken in zitten. "Het blijkt lastig te voorspellen wanneer er een golf aan icidenten op je afkomt, waardoor ik de ene week meer tijd voor het project heb als een andere week. Hiermoet je rekening gaan houden in de planning van het project" (je toont aan dat je er van geleert hebt, dat de cijfers nog iets anders zeggen, dat kan iemand zelf wel concluderen)

Iets anders wat je nu nog kan doen is naar je collega's schermen dat je prioriteit bij het afronden van je stage opdracht ligt. Dus je zegt vaker nee tegen je collega's met dat als argument. Natuurlijk niet doen bij prio1 of productie verstoringen, dan is alle hands on deck....

Een andere manier is zorgen dat je wat afspraken en deadlines met je opdrachtgever en of stagebeleider maakt, die je makkelijk haalt of als hebt gehaald (maar nog niet gedeeld met je opdrachtgever en of stagebeleider), en die gebruiken om vaker nee te zeggen als het je minder makkelijk afgaat.

Ach je moet het zo zien, nog maar 45+ jaar tot je AOW/Pensioen....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

Logisch dat ze je een vakantiebaantje aanbieden, anders moeten ze zelf nog aan de slag als je weg bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengeenvis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
burnedhardware schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:52:
Dat is een mooi vakantiewerkloon, inhuur via een detacheringsbureau is iets van 20-25 euro voor een starter, maar dat is inclusief de werkgeverslasten, dus dat is in lijn
Detacheringstarieven NOOIT vergelijken met salaris in dienst. Ik ken gevallen waarbij het detacheringsbureau een uurloon van bijna 3x het loon van de medewerker ving. Verder lijken salarisen bij detacheringsbureau's vaak hoog door het relatief hoge kale loon maar het gebrek aan secundaire arbeidsvoorwaarden compenseert die 5 a 10% ruimschoots. Zo zie ik dit keer op keer ook bij ons gebeuren, jongens die zien dat hun kale loon hoog is en dat hetzelfde willen bij overname klant en zich niet realiseren hoe veel overuren/reisuren/winstuitkering/adv dagen enz waard zijn.

Als mbo starter kun je niet veel meer dan 14 euro per uur verwachten als support medewerker. Als hij dat nu al krijgt als vakantiebaantje is dat leuk meegenomen. Baan heeft weinig leercurve dus veel verder stijgen zul je niet.

[ Voor 30% gewijzigd door ikbengeenvis op 08-06-2019 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stane
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 07:25
Laat ik eerst zeggen dat het bijzonder lastig is om op jonge leeftijd voor jezelf op te komen. Naarmate je ouder bent, wordt het een stuk gemakkelijker. Een stagecontract of een oproepcontract maakt het niet gemakkelijk. Het is dus logisch dat je daar moeite mee hebt, maar je mag op een vriendelijke manier best voor jezelf opkomen.

Ik raad je aan om in ieder geval aan te geven dat je nu echt x van de y dagen dat je er loopt, bezig wil zijn met je verslag. Dat is nu de hoogste prioriteit voor jou. Zorg er dan voor dat je ook werk af durft te slaan van de andere collega's ('Helaas ben ik vandaag druk met mijn verslag. Ik kan niet bijspringen/helpen.').

Over vakantiewerk: salaris helpt, maar als het werk niet leuk is dan moet je het niet doen. Ik kan je afraden om met tegenzin naar je werk te gaan. Vind je het wel leuk: dan doen, maar opnieuw: durf voor jezelf op te komen. Neem niet teveel hooi op de vork want je wil natuurlijk wel enigszins uitgerust zijn voor het nieuwe schooljaar.

Denk er dus goed over na voordat je een keuze maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:08
Wat al eerder is gemeld in reacties, zet prioriteiten:
1. Je scriptie/stageopdracht; blok een aantal uur per week om hier onder werktijd aan te werken. Overleg dit met je stagebegeleider en leg dit vast. Op die uren doe jij gewoon geen meldingen.
2. Je stage zelf; zoals gemeld is het opdoen van ervaring en kijken wat jouw wel of niet bevalt. Het bedrijf heeft een goedkope kracht en mag blij zijn met de input die je levert.

Meldt trouwens ook aan je twee collega’s dat je die afspraken hebt gemaakt t.a.v. Werken aan je scriptie, kunnen ze niet melden dat ze van niets wisten (neem je stagebegeleider mee in de cc).
Ga ook fysiek ergens anders zitten als dat mogelijk is.

Vraag jezelf af of je hier zou willen werken. Is het antwoord nee dan kan je meer nadruk leggen op prioriteit 1.

Succes met de laatste loodjes

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Even een ander geluid:

Stage is ook (en misschien wel vooral): leren omgaan met collegae, leidinggevenden, werkethos, en struggles die niks met werkinhoud te makken hebben, maar alles met alles er om heen. Exact dit dus. Daar ben ik zelf - helaas - pas achter gekomen toen ik stagebegeleidster werd en ik vind het jammer dat ze daar op school te weinig aandacht aan besteden. Leren het op school geleerde in praktijk te brengen is maar 50% van het doel van de stage. De rest ligt op heel andere vlakken.

Tevens: als ze je vragen om na je stage te blijven, kunnen ze het ook niet maken om je een slecht cijfer te geven voor je stage, dat zou nergens op slaan. Als je nu al aangeeft dat je echt geen zin hebt om te blijven, bestaat die kans wel. Dat risico wil je gewoon niet lopen.

Ander heel belangrijk punt: als jij, om welke reden dan ook, gevraagd wordt door je stage-bedrijf om te blijven, staat dat écht verdomd goed op je CV. Zeggen dat je gevraagd bent, maar dat je het hebt afgewezen, staat niet half zo goed als op je CV kunnen zetten "stage: jan-juni 2019. Werk juli-sept 2019".

Dus zelfs al is het kutwerk, en al zijn je collegae rot, ik zou het enkel afwijzen als je INHOUDELIJK beter werk kunt vinden dat INHOUDELIJK beter aansluit bij je opleiding dan wat je stage nu biedt. Anders is het carrière-technisch gewoon een slechte move (tenzij je ergens gewoon echt bakken met geld kunt verdienen én je dat geld broodnodig hebt).

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 08-06-2019 13:47 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i_r_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 13:30

i_r_

Originele G

Dit is voor mijn een bekend verhaal, MBO-stage gelopen als werkplekbeheerder en ik mocht alle zware klussen oppakken. Mijn begeleider zal ook de hele dag een beetje te bellen en plaatste zelfs soms maar 1 printer in de week. (36-urige werkweek)
Ik had destijds ook jongens in de klas zitten die de hele dag dozen in en uit mochten pakken, dus wees ook blij met wat je hebt, ik heb tijdens die stage toch veel waardevolle beheer en communcatie skills opgedaan waar ik nu nog veel aan heb.

Collega’s die hele dag met privé dingen bezig zijn of met manga-boekje, bitcoins of whatever ga je veel vinden op MBO-ICT-niveau.

Mijn advies is blijf gewoon je best doen werk hard (dat zal het management wss ook opvallen, wie weet heb je daar in de toekomst nog wat aan) , pak dat vakantiebaantje zorg dat je je MBO4 haalt en pak ook direct een paar van de betere certificeringen (MCSA server / MCSE / CCNP) en houd de eer aan jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 19:41

Meen je dit nou? Mag van harte hopen dat jij geen leidinggevende bent of ooit zal worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:41

EiT

O
mugenmarco schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:30:
[...]

Meen je dit nou? Mag van harte hopen dat jij geen leidinggevende bent of ooit zal worden ;)
Jammer genoeg zit ik al in zo’n positie.

Even ter verduidelijking, omdat mijn reactie schijnbaar niet helemaal goed begrepen wordt.

Ik vind dat je als stagiair blij moet zijn dat je veel werk hebt, genoeg stagiairs bij onze externe bedrijven gezien die of niets te doen hebben of het niets konden door te weinig/geen begeleiding. Tijdens mijn eerste stage juist zoveel geleerd in zo’n korte tijd door goede begeleiding en veel opdrachten. 2e stage was veen minder, geen begeleiding en moest het maar uitzoeken.

Als je werk druk te hoog is kan je dit natuurlijk altijd aangeven

Waar je bij mij als stagiair dus niet mee aan hoeft te komen is: kijk mij eens goed/veel werken en de rest voert geen flikker uit. Zoals ik het lees zijn het allemaal aannames.
Er kunnen ook verschillende redenen achter zitten:
- ze doen werk onder niveau, geen doorgroei
- ze geven jouw meer verantwoordelijkheid omdat je dit schijnbaar aan kan.
- te weinig werk, misschien doen hun het klusje van de stagiair in 5 min en kost de stagiair een halve dag.
- best kans dat het werk genoeg is voor 1,5 fte en er 2 man zit voor vakanties etc, tja, dan ga je jezelf vervelen.
- misschien wil het bedrijf gewoon dat er een aanspreekpunt is, hoe het opgelost word boeit ze niet, dat er geen reet te doen is misschien ook niet.
- vergeet niet dat die IT manager ook weg is, die gaf die gasten misschien een overzicht wat ze er naast hun dagelijkse taken moesten doen.
- Etc

Om dan als stagiair over je collega’s te zeiken vind ik dan not done. Dit hoort de leiding gevende zelf in te zien anders heb je daar ook een probleem ;)

Naar mijn idee kan je beter aangeven dat er te veel werk wordt door geschoven en of dit wat ingeperkt kan worden omdat er minder tijd voor het project over blijft. Dan krijgen die collega’s het vanzelf wel weer wat drukker (of niet als er te weinig te doen is).

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starke
  • Laatst online: 19-09 16:28
EiT schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 16:17:
O
[...]

Jammer genoeg zit ik al in zo’n positie.

Even ter verduidelijking, omdat mijn reactie schijnbaar niet helemaal goed begrepen wordt.

Ik vind dat je als stagiair blij moet zijn dat je veel werk hebt, genoeg stagiairs bij onze externe bedrijven gezien die of niets te doen hebben of het niets konden door te weinig/geen begeleiding. Tijdens mijn eerste stage juist zoveel geleerd in zo’n korte tijd door goede begeleiding en veel opdrachten. 2e stage was veen minder, geen begeleiding en moest het maar uitzoeken.

Als je werk druk te hoog is kan je dit natuurlijk altijd aangeven

<snip>

Om dan als stagiair over je collega’s te zeiken vind ik dan not done. Dit hoort de leiding gevende zelf in te zien anders heb je daar ook een probleem ;)

Naar mijn idee kan je beter aangeven dat er te veel werk wordt door geschoven en of dit wat ingeperkt kan worden omdat er minder tijd voor het project over blijft. Dan krijgen die collega’s het vanzelf wel weer wat drukker (of niet als er te weinig te doen is).
Gezien van stagiair verwacht wordt dat je, je 120% moet inzetten en je er elk moment zonder reden uitgeflikkerd kan worden vind ik dat geen reden dat je geen dingen aan kan geven waar je het niet mee eens bent / vind dat het niet klopt. Temeer omdat je als stagiair verwacht wordt te functioneren als werknemer (in opleiding).

Als werknemer (in niet stage functie en als het goed is ook in wel stage functie) is er minstens een vertrouwenspersoon waar je dit kan aanlopen zodat je niet spontaan iemand de grond in boort omdat je, je aan hem/haar irriteert. Dit kunnen naast personen natuurlijk ook werkwijzes / processen van bedrijven zijn.

Maar goed je leert pas nee zeggen en onderbouwen met ervaring die je opdoet, dat doet niemand in het begin.

Zeiken over collega's tegen "niet die collega's" vind ik ook not done maar op school (tenminste niet in mijn tijd) krijg je niet de communicatie mee:
A:
1. Stap naar collega
2. Ik vind <x> omdat <x> (goed onderbouwd niet denigrerend)
3. Ik zou het fijn vinden als je <x> en/of <x> doet zodat ik ook tijd heb voor <y>

B:
1. Kaart aan bij vertrouwenspersoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:45
@Ardana heeft wel een heel belangrijk punt. Als je kan blijven, doen!

Voor jezelf in de gaten blijven houden wat het belangrijkste is. Uiteindelijk moet jij je diploma halen en moet jij voorop stellen wat voor jou het belangrijkste is, namelijk je schoolopdracht. Als jij niet aan je opdracht toe komt, doordat je teveel nevenzaken moet doen, moet je dat aangeven. En zeg dat dan ook gewoon afwijst: "Ik moet nu aan mijn schoolopdracht." En als je dat niet zo hard durft te stellen, vraag je aan de collega's om hulp: "Jongens, ik heb een x aantal tickets liggen, maar ik moet ook aan mijn schoolopdracht. Kunnen jullie de tickets overnemen?" Daarmee laat je iedereen in zijn waarde en ben je in feite je collega's aan het vlijen, omdat je ze om hulp vraagt (terwijl je eigenlijk gewoon je werkzaamheden afschuift/je collega's dwingt hun eigen werk weer te doen). En als ze dan onredelijk zijn, zeggen ze nee en is het voor jou zaak om door te stappen, wederom weer met de hulpvraag: "Ik moet aan mijn schoolopdracht en heb tickets, collega's kunnen niet helpen door hun werkzaamheden, help."

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

burnedhardware schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:44:
Van servicedesk naar Backend developer is een opmerkelijke carrierepad, maar niet onmogelijk.
Absoluut niet opmerkelijk. Dit soort carriereswitches, in welke sector dan ook, zijn al jaren doodnormaal. Vandaag de dag gaat het zelfs een graadje verder dan dat door het loslaten van harde eisen aan vooropleiding(en). Het gaat niet meer om behaalde papiertjes maar om zaken als vaardigheden, instelling/mentaliteit, flexibiliteit (makkelijk iets aan kunnen leren) en vooral een bepaalde manier van denken (zoals hoe je een probleem oplost).

Als je naar ICT kijkt dan zul je zien dat dit ooit uit diverse andere vakgebieden is ontstaan. Vroeger waren er geen eens specifieke opleidingen voor. Dat zag ik terug bij mijn ICT docenten (niemand met een ICT opleiding, meesten hadden iets van kernfysica gedaan) en vandaag de dag ook bij mijn collega's. Van de mensen die een technische ICT functie vervullen heeft de helft een ICT opleiding genoten, de andere helft opleidingen een of andere universitaire opleiding als psychologie. Het gaat hierbij vooral om dingen als analytisch kunnen denken omdat programmeren in een bepaalde taal of iets als testen aan te leren zijn (zat opleidingen/cursussen).
Ardana schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:45:
Ander heel belangrijk punt: als jij, om welke reden dan ook, gevraagd wordt door je stage-bedrijf om te blijven, staat dat écht verdomd goed op je CV. Zeggen dat je gevraagd bent, maar dat je het hebt afgewezen, staat niet half zo goed als op je CV kunnen zetten "stage: jan-juni 2019. Werk juli-sept 2019".
Ook belangrijk om te weten: dit gaat op voor sommige bedrijven maar niet alle. Wat vaak veel belangrijker is, is het verloop van je CV en of de dingen die erop staan aansluiten bij het werk waarop je solliciteert.
mugenmarco schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:30:
[...]

Zoals je in zijn verklarende reactie kunt lezen zit er meer achter. Als iemand die ook stagiairs heeft begeleid begreep ik itt velen zijn reactie wel (en vond hem een beetje kort door de bocht).

Studenten en scholieren willen zichzelf nog wel eens overschatten in wat ze kunnen en doen. Dat komt door de leeftijd en het gebrek aan ervaring (zowel levens- als werkervaring). Dat is allemaal doodnormaal, niks mis mee en ook de reden waarom je juist stage moet lopen. Als begeleider (zowel als directe en als domweg 1 van de collega's) moet je zo'n stagiair dan ook de kneepjes van het werken (en dus niet alleen het specifieke vak) aanleren en hierin ook begeleiden. Dat betekent dat je stagiairs allerlei klusjes geeft en kijkt hoe ze die uitvoeren. Gaat het goed, dan kun je het opvoeren anders moet je wat meer begeleiding geven of simpelere klusjes aandragen. Betekent ook dat je ze moet tippen dat ze ook hun werkzaamheden qua tijd gaan indelen zodat ze zichzelf niet overladen (dat is iets wat je echt in de praktijk moet leren, daar kan geen enkel schoolboek je bij helpen) en hierbij ook gewoon hulp van een ander vragen ("kun jij een klusje van mij overnemen?", "het kan niet vandaag maar morgen om 14.00 heb ik wel tijd, is dat goed?"). Het gaat er dus niet om dat je "nee" leert zeggen, sterker nog, "nee" zeggen werkt averechts omdat het geïnterpreteerd kan worden als "liever lui dan moe" en zelfs als werkweigering!

Je moet heel erg oppassen met kijken naar wat je collega's doen. Dat creëert over het algemeen een vijandige werksfeer en daarin werken is absoluut niet leuk. Leren omgaan met collega's die niet dezelfde werkethos hebben als jou is iets wat je moet leren, stagiair of niet. Houd er ook rekening mee dat klagen dat een collega alleen maar met zijn telefoon bezig is, niet veel anders is dan een kleuter die met zijn vingertje wijst, wordt over het algemeen absoluut niet gewaardeerd (zie de reactie van EiT). Dat moet je anders verwoorden. Je kunt het beter hebben over de gevolgen van dat gedrag dan het gedrag zelf (bijv. melden dat werkdruk hoger is geworden, dingen blijven liggen, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Laatst online: 19-09 16:28
ppl schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 18:54:
<snip>
Het gaat er dus niet om dat je "nee" leert zeggen, sterker nog, "nee" zeggen werkt averechts omdat het geïnterpreteerd kan worden als "liever lui dan moe" en zelfs als werkweigering!

Je moet heel erg oppassen met kijken naar wat je collega's doen. Dat creëert over het algemeen een vijandige werksfeer en daarin werken is absoluut niet leuk. Leren omgaan met collega's die niet dezelfde werkethos hebben als jou is iets wat je moet leren, stagiair of niet. Houd er ook rekening mee dat klagen dat een collega alleen maar met zijn telefoon bezig is, niet veel anders is dan een kleuter die met zijn vingertje wijst, wordt over het algemeen absoluut niet gewaardeerd (zie de reactie van EiT). Dat moet je anders verwoorden. Je kunt het beter hebben over de gevolgen van dat gedrag dan het gedrag zelf (bijv. melden dat werkdruk hoger is geworden, dingen blijven liggen, etc.).
Nee zeggen is juist iets wat je als iemand in de IT moet leren. Je levert IT afhankelijk van baan aan mensen via een servicecontract of arbeidscontract.

Mensen zijn geneigd dat alles wat onder IT valt over de schutting naar IT mensen te gooien terwijl ze zelf vaak rechten en mogelijkheden om dit op te lossen. Daarom zeg ik "nee" moet je leren zeggen om je eigen servicecontract of arbeidscontract te bewaken want alles wat daar niet onder valt (maar mogelijk wel leuk is om te doen) is misschien best iets wat je wil doen maar mag dan best ook wat tegenover staan.

(Dit zeg ik uit ervaring door voor een niet al te beste baas te lange tijd te hebben gewerkt en daardoor bewaak ik mijn eigen grenzen en zorg ik dat niet alles bij mij gedumpt wordt als momenteel enige IT beheerder in een organisatie).

Maar goed ik gaf ik niet voor niks aan later in de post hoe je nee kan zeggen.

En dan even iets uit een cursus communiceren of wat het ook was:
Iets afnemen / verbieden (nee zeggen) is initiatief wegnemen bij de personen waar je dat bij doet. Als je dit initiatief dus probeert weg te nemen omdat dit door verkeerde interpretatie opgevat kan worden als <z> in plaats van <a>, dan kan je net zo goed zeggen dat iedereen beter niks kan zeggen omdat alles voor interpretatie open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Nee zeggen is juist iets wat je als iemand in de IT moet leren. Je levert IT afhankelijk van baan aan mensen via een servicecontract of arbeidscontract.
Dat zou je denken maar het is in realiteit de verkeerde aanpak. Het probleem hier is werkdruk en die los je niet op door "nee" te zeggen maar door je tijd goed en efficient in te delen. Dat betekent dat je dingen indeelt op basis van deadline en prioriteit maar ook dat je dingen op je planning verschuift of dat je daar inderdaad "nee" tegen zegt.

Je eigen grenzen bewaak je door je tijdsbesteding in de gaten te houden en hierover duidelijk te communiceren richting anderen. Dat doe je dus niet door "nee" te zeggen. Ook is het handig voor anderen. Projectmanagers willen heel graag weten hoe lang iets duurt en wanneer je dat kunt doen.

Iets als "nee" is ook lang niet altijd het juiste of enige antwoord, je kunt ook dingen aan collega's doorschuiven. Uiteindelijk ben je dienstverlener en ben je er voor de klant. De klant moet geholpen worden maar dat hoeft niet altijd jij te zijn die dat doet.
Daarom zeg ik "nee" moet je leren zeggen om je eigen servicecontract of arbeidscontract te bewaken want alles wat daar niet onder valt (maar mogelijk wel leuk is om te doen) is misschien best iets wat je wil doen maar mag dan best ook wat tegenover staan.
Dat is het allerdomste wat je maar kunt doen. Dit is gewoon aangeven dat je op geen enkele wijze geïnteresseerd bent in het verdienen van geld. Het feit dat een klant iets wil wat de SLA niet dekt is een uitgelezen kans om geld te verdienen. Je kunt 'm iets extra's verkopen of een duurder SLA laten afsluiten. Bij dit soort situaties dien je de verkoop of de servicemanager in te lichten en die het verder te laten afhandelen. Wanneer je op eigen houtje "nee" gaat verkopen dan ga je daarmee problemen krijgen binnen het bedrijf omdat je een klant hebt weggejaagd.
Bij iets wat buiten je arbeidscontract valt is het weer een uitgelezen kans om over je contract te babbelen. Je zult verstelt staan hoe vaak je daar een extra vergoeding mee weet te scoren.

Tip: alles wat buiten bestaande contracten/overeenkomsten valt is een verkoopkans die je naar de juiste afdeling/persoon moet doorspelen. Uit bestaande contracten/overeenkomsten haal je niet je winst, dat doe je uit de dingen die daar buiten vallen. Dat schaar je onder zogenoemd "maatwerk" waar dan ook een hoger tarief voor gerekend wordt.
En dan even iets uit een cursus communiceren of wat het ook was:
Iets afnemen / verbieden (nee zeggen) is initiatief wegnemen bij de personen waar je dat bij doet. Als je dit initiatief dus probeert weg te nemen omdat dit door verkeerde interpretatie opgevat kan worden als <z> in plaats van <a>, dan kan je net zo goed zeggen dat iedereen beter niks kan zeggen omdat alles voor interpretatie open staat.
Dat is ofwel een hele verkeerde cursus geweest ofwel heb je er niet het volledige verhaal van onthouden. Wat je hier mist is de uitleg dat iets afnemen/verbieden iets heel negatiefs is waar mensen tegen in verweer komen. Daarom is het van belang dat je die negativiteit probeert om te buigen in iets positiefs. Dat doe je door ze een alternatief aan te bieden: "nee het kan niet nu maar overmorgen om 14.00 uur heb ik tijd, schikt dat?" of "ik weet dat Pietje daar laatst een keer mee bezig is geweest, heb je hem al eens gevraagd?" maar ook aan collega's vragen of iemand iets van je over kan nemen omdat je er geen tijd voor hebt.

TL;DR: het gaat niet om "nee" zeggen maar om je tijd goed en efficient in te delen. Als je "nee" zegt weet dan hoe je "nee" zegt, het kan je namelijk handel kosten. Uiteindelijk draait het om duidelijk zijn naar een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ppl schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 21:24:
[...]

Dat is het allerdomste wat je maar kunt doen. Dit is gewoon aangeven dat je op geen enkele wijze geïnteresseerd bent in het verdienen van geld. Het feit dat een klant iets wil wat de SLA niet dekt is een uitgelezen kans om geld te verdienen. Je kunt 'm iets extra's verkopen of een duurder SLA laten afsluiten. Bij dit soort situaties dien je de verkoop of de servicemanager in te lichten en die het verder te laten afhandelen.
Niemand zit erop te wachten dat ik elke keer een servicemanager aanhaak als ik een random eindgebruiker Nee moet verkopen. De simpele reden is dat die eindgebruiker geen bevoegdheid heeft om een SLA af te sluiten en hun eigen manager er in 90% van de gevallen bewust voor gekozen heeft om een bepaalde dienst buiten het contract te laten.

Als je op zo'n manier wilt werken dan kan de servicemanager maar beter gewoon de logs van de servicedesk monitoren op zoek naar vragen/verzoeken die afgewezen zijn. Da's makkelijk zat. Zorg gewoon dat de servicedesk elke call logt en dat er een aparte classificatie is voor verzoeken die buiten contract vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:02:
[...]
Als je op zo'n manier wilt werken dan kan de servicemanager maar beter gewoon de logs van de servicedesk monitoren op zoek naar vragen/verzoeken die afgewezen zijn. Da's makkelijk zat. Zorg gewoon dat de servicedesk elke call logt en dat er een aparte classificatie is voor verzoeken die buiten contract vallen.
Dit. Het beste is indien het vaak voorkomt dit wel te bespreken om - inderdaad - die verkoopkans te pakken. Wat je niet moet doen is op exceptie basis het bespreken.

Je spreek de grenzen af om de service te kunnen leveren, alles daar boven heeft een risico waardoor de SLA niet gehaald wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Er is maar 1 belangrijk iets. Een goed cijfer voor je stage. De rest, hoe vervelend ook, is totaal niet van belang. Wanneer dit een goed cijfer oplevert, so be it. Je hoeft er geen 10 jaar te werken. Desnoods daarna even "cashen" met je vakantie baantje en daarna ben je weg.

1. Je verliest het altijd
2. Je zal mensen tegen je krijgen
3. Het kost je een goede beoordeling.

Dus, even paar weken slikken en dan... Doei!

Een slecht cijfer levert je meer van dit soort banen, een goes cijfer brengt je op leukere posities in de toekomst.

[ Voor 12% gewijzigd door Wim-Bart op 09-06-2019 00:56 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik ben nu aan het twijfelen of ik deze moet aannemen, het is natuurlijk een mooi loontje, met een ICT ervaring op het CV? Ik weet niet in hoe verre dit relevante ervaring is als de richting waar ik naar toe wil gaan(backend developer).
Gewoon niet; het is geen relevante ervaring. Prima als je het voor 't geld doet, maar ik zou als 'vakantiebaantje' liever een leuker baantje hebben dat iets meer verdient.

Er zijn best wel bedrijven die je als student-developer aannemen voor een part-time baantje trouwens, goeie kans dat dat een stuk beter betaalt ook.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als backend developer maak je uiteindelijk software die op de eoa manier, direct of indirect, gebruikt gaat worden door eindgebruikers. Juist kennis van hun belevingswereld is relevant om later je werk als developer goed te doen.

Daarbij leer je op een servicedesk ook veel over bedrijfsprocessen in het algemeen, politiek, etc. Ook dát is waardevolle kennis waar je later als je meer achter de schermen werkt, heel veel aan hebt.

Om die redenen alleen al: Doen.

(En zoals anderen ook zeggen, het staat verdomd goed op je CV dat je ná je stage gevraagd bent nog even te blijven. Blijkbaar doe je het dan zo goed dat ze je nog even willen houden en dat is voor een potentiële nieuwe werkgever absoluut prettig om te lezen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:57
Ik heb niet alles gelezen maar ga wel even na of die €14 bruto of netto is. Niet geheel onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Deef_K schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:01:
Ik heb niet alles gelezen maar ga wel even na of die €14 bruto of netto is. Niet geheel onbelangrijk.
Dat zal gegarandeerd bruto zijn. :)
Netto is, zeker voor een vakantiebaan, absurd hoog.

(Daarbij word een uurloon eigenlijk nooit uitgedrukt in netto uurloon omdat dat niet goed te berekenen is. Van je bruto maandloon gaan nog allerlei zaken vanaf die niet per-se hangen aan het aantal uren dat je werkt.)

[ Voor 26% gewijzigd door unezra op 09-06-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 19:49

3DDude

I void warranty's

Ze zijn erg "positief " over mijn werkzaamheden en hebben mij een vakantie baan aangeboden voor 14 euro per uur deze zomer.

Wat @Ardana in dit topic zei: tenzij jij iets anders hebt wat ook goed betaald.
Ohja als dit bruto is, onderhandel :D --> Zeg maak er 16 per uur van dan heb je een deal :)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:13
unezra schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:30:
[...]

Dat zal gegarandeerd bruto zijn. :)
Netto is, zeker voor een vakantiebaan, absurd hoog.

(Daarbij word een uurloon eigenlijk nooit uitgedrukt in netto uurloon omdat dat niet goed te berekenen is. Van je bruto maandloon gaan nog allerlei zaken vanaf die niet per-se hangen aan het aantal uren dat je werkt.)
Uiteindelijk geldt voor scholieren/studenten natuurlijk vaak bruto = netto omdat de loonheffing niet boven de loonheffingskortingen valt

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

€ 14,00 bruto is nagenoeg € 14,00 netto. Maar wel na teruggave belastingdienst, dus wel even volgend jaar T-biljet online invullen :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadmeatsubs
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 14:18
Ha ha, ze hebben blijkbaar behoefte aan mensen die een beetje doorwerken. Goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hebben de tickets een nummer?

Dan zou ik alle tickets die jij afsluit, kenmerken met je initialen.

Aan het eind van de rit heb je mooi inzichtelijk hoeveel tickets jij hebt afgehandeld in tegenstelling tot de twee anderen. En die cijfers kun je mooi gebruiken bij je beoordelings gesprek.

Gewoon laten, en je werk blijven doen waarvoor je betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hydra schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:40:
[...]

Gewoon niet; het is geen relevante ervaring. Prima als je het voor 't geld doet, maar ik zou als 'vakantiebaantje' liever een leuker baantje hebben dat iets meer verdient.

Er zijn best wel bedrijven die je als student-developer aannemen voor een part-time baantje trouwens, goeie kans dat dat een stuk beter betaalt ook.
Een MBO'er als part-time developer aannemen? Ik denk dat servicedesk het beste is wat hij als vakantiebaantje kan verwachten.

En dat salaris is prima voor een MBO'er. Heel goed zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

HyperTrophy schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:55:

Aan het eind van de rit heb je mooi inzichtelijk hoeveel tickets jij hebt afgehandeld in tegenstelling tot de twee anderen. En die cijfers kun je mooi gebruiken bij je beoordelings gesprek.
Erhm, een beetje ticketsysteem (lees: ieder ticketsysteem dat verder is dan een hobbyknutselproject van een handig neefje) kent agents en daarmee kun je domweg aan de reporting zien wie welke tickets behandelt en afsluit.

Initialen zijn niet nodig dus, dit soort gegevens zitten al in het ticketsysteem. (Zo niet, dan zou ik als ik TS was meteen voorstellen een fatsoenlijk ticketsysteem te implementeren.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Waar ik me over verbaas is dat je je blijkbaar behoorlijk blijkt te ergeren, in plaats van dat je de voordelen erin ziet. Ik zou die collega's hartstikke dankbaar zijn, je leert enorm veel en als er dingen niet helemaal lopen zoals het hoort ben je er zelf niet verantwoordelijk voor (uiteraard moet je die wel nemen voor zover mogelijk). Dit is echt een prachtige uitgangssituatie als starter of stagiair op de arbeidsmarkt. Je zit de eerste paar jaar maar voor 1 ding en dat is leren, leren, leren.

En ja, ik ben ook zo begonnen ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 10-06-2019 10:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Het klinkt alsof je collega's het prima voor elkaar hebben dus, hier kun je vast nog een hoop van leren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 09:25

Ik vind het vreemd dat jij als leidinggevende, tegen een stagiair met verantwoordelijkheidsgevoel zegt, dat hij met zoiets niet bij jou moet aankomen. Als je mij vraagt (beter van niet wellicht) zegt dat meer over jouw kwaliteiten als leidinggevende dan over deze stagiair.
Ik wou dit soort dingen altijd graag weten zodat ik kon proberen de productiviteit van het team te verbeteren en de werkdruk beter te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 13:44
HyperTrophy schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:55:

Gewoon laten, en je werk blijven doen waarvoor je betaald wordt.
Maakt vaak geen fluit uit, bij mijn vorige baan zat ik ruim de helft boven mijn collega's met afgehandelde incidenten en changes. (zat 1500 incidenten en 600 changes boven de rest)

Toen mijn manager hier vragen over ging stellen bij andere collega's kwamen er tal smoesjes en werd dit gelooft door de manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Rafdaleman hoe sta jij er nu in? Nog ontwikkelingen of is voor jou het onderwerp afgehandeld?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtomgogo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hoi!

Ik snap je situatie. Gezien het een stage periode is zou ik hier lekker alle ervaring opdoen wat je kunt. Ook dit soort situaties horen daar bij. Wat ik je wel zou willen meegeven is dat je aan het einde van je stage een klein stukje tekst maakt. In dit stukje tekst geef je dan aan wat je hebt geconstateerd binnen de bedrijfsvoering en waar je verbeter punten ziet. Wanneer je deze verbeterpunten/constatering doorgeeft, is het aan hen om er iets mee te doen. Jij hebt je ding gedaan en hebt altijd volledige inzet getoond.

Wellicht wat offtopic: Ik weet niet welke richting je graag op wilt. Mocht je van Servicedesk uiteindelijk iets in beheer willen gaan doen kan ik je aanraden te kijken naar de examens van Microsoft. Het gaat dan om de onderstaande certificaten waarmee je met wat ervaring al snel in aanmerking komt voor de leukere functies. Een examen is ongeveer €170 maar is het dubbel en dwars waard om nog voor je eerst echte baan te hebben.

Windows server 2016
- 70-740
- 70-741
- 70-742

Succes met het afronden van je stage!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 16:02
Ik denk dat je er allemaal wat te zwaar aan weegt:
1. het is een stage, dus per definitie tijdelijk. Je hoeft hier geen carrière op te bouwen
2. het aanbod voor zomerbaan zou ik aannemen; het betaalt dikke prima, je kent het werk en dergelijk werk vinden op korte termijn wat aansluit bij je ambitie ga je niet vinden.

kortom, het is slechts een zomerbaan, geen carriere keuze en september begint school weer.

wijze woorden

Pagina: 1