x
[ Voor 104% gewijzigd door Rafdaleman op 29-01-2023 11:56 ]
[ Voor 104% gewijzigd door Rafdaleman op 29-01-2023 11:56 ]
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Ik ken de situatie persoonlijk niet maar: Ben blij dat ze je werk mét een grote verantwoordelijkheid laten doen. Voor het zelfde geld mag je als stagiaire de hele dag koffie halen voor de afdeling óf 't kopieerapparaat / de printer bijvullenRafdaleman schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:21:
Beste tweakers,
Ik ben een mbo ict student die momenteel stage loopt bij een logistiek bedrijf waarin ik de servicedesk met twee collega's beman. Voorheen zat er ook een ICT manager, maar hij is aan het begin van mijn stage gestopt.
Sindskort heb ik het probleem dat ik merk ik bijna alles doe op de servicedesk.. Mijn directe collega's zitten voor mijn gevoel weliswaar niks te doen.. soms uren naar 't scherm kijken(stream, reddit of manga lezen), op een mobiel spelletje spelen, beetje whatsappen en prive telefoneren.
Terwijl ik ondertussen bijna alle tickets moet afhandelen, bij de eerste lijns klachten ik vaak gebeld wordt voor hulp en ondertussen ook nog een project moet doen voor het bedrijf. Ik raak de laatste tijd een beetje de motivatie kwijt om dit soort dingen te doen omdat ik constant met super veel dingen bezig ben... Ze delegeren alle werkzaamheden over aan mij. Terwijl zij zelf genoeg tijd hebben om iets zelfs te kunnen doen.
Zij doen natuurlijk her en der wel is een moeilijk ticket dat ik niet kan oplossen.. maar op dagelijkse basis doen ze bijzonder weinig.
Ik heb dit eerder al aan de ICT-manager aangekaart. Zijn reactie was kort gezegd als volgt:
[...]
Maar bovenstaande geloof ik bars weinig van omdat mijn collega's praktisch safe zitten, complexe/paniek situaties worden gewoon gedelegeerd naar een 3e lijns ict premium leverancier die vervolgens het gaat oplossen. Hierdoor kunnen mijn collega's bijna niet uit de mand vallen, ze kunnen heel goed praten waardoor de directie denkt dat deze twee ICT-toppers zijn.
Daarnaast waren de voormalige ICT-manager en de collega's destijds goeie vrienden buiten werk. Het lijkt me duidelijk dat hij ze niet al te hard aanpakt. Mijn collega's hebben ondertussen wel een promotie gekregen na vertrek van de ICT-manager.
Ik vraag me het volgende af als stagiar zijnde: moet ik hier iets aan gaan doen?, ik loop nog even stage
maar zulk personeel dat verantwoordelijk is voor een heel bedrijf is zeker niet goed?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Druk en zetfouten voorbehouden.
Als het niet helpt dat er iets aan gedaan wordt nog een stapje hoger gaan. Zulke stage plekken zijn niet echt motiverendEiT schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:27:
Is toch mooi? Leer jij meer tijdens je stage, na die paar maanden ga je toch weer weg.
Ik vind het erg vreemd dat je dit zelfs bespreekt, als stagiair, met hun leiding gevende. Bij mij had je hier niet mee aan hoeven te komen.
Ja want als stagiair ben je niets meer dan een gratis werkkracht die 0 zeggenschap heeft en alles maar moet slikken? Ja als stagiair sta je niet boven aan in de rangorde, echter betekent dit niet dat je zomaar alles moet slikken. Zeker als je daarnaast ook nog gewoon een stageverslag moet maken en je collega's de hele dag voor zicht uit zitten te staren.EiT schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:27:
Is toch mooi? Leer jij meer tijdens je stage, na die paar maanden ga je toch weer weg.
Ik vind het erg vreemd dat je dit zelfs bespreekt, als stagiair, met hun leiding gevende. Bij mij had je hier niet mee aan hoeven te komen.
Het is juist goed dat hij er over nadenkt en ja, als hem het een en ander onmogelijk gemaakt wordt. Onder andere om zijn stageopdrachten te volbrengen omdat er twee van dergelijke luilakken bezich zijn de zaak te verzieken. Dan moet hij daar iets mee. Als ik de leidinggevende zou zijn, zou ik het serieus nemen en had je aan mij een heel slechte als er iets van zou kloppen. De eerst volgende beoordeling zou ook niet leuk zijn voor jou.EiT schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:27:
[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 07-06-2019 21:35 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
I have stability. The ability to stab.
[ Voor 13% gewijzigd door Rafdaleman op 07-06-2019 21:50 ]
It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.
Daar heb jij gelijk in, maar hij moet wel duidelijk aangegeven op het moment dat hij overladen wordt met werk en daardoor bepaalde opdrachten niet kan afhandelen. Dit moet hij goed besproken met zowel de stagebegeleider van school als bij het bedrijf zelf (Ik mag hopen dat niet één van de twee als stagebegeleider is aangewezen).SmurfLink schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:36:
Hoe lang moet je nog stage lopen? En hebben deze twee invloed op jouw cijfer? In dat geval, kies voor jezelf, bijt op je tanden en zing het uit tot je klaar bent met je stage. Het is het niet waard in dit geval om ertegen te gaan vechten. Naast dat die baas dus duidelijk niets ziet, is het jouw woord als stagair, tegen 2 medewerkers. Dat is een gevecht wat je niet gaat winnen. Dus in dit geval, het is maar een stage, zou ik proberen zo goed mogelijk de boel af te ronden en weg te wezen.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Niets aan toe te voegen.burnedhardware schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:44:
Van servicedesk naar Backend developer is een opmerkelijke carrierepad, maar niet onmogelijk. Programmeren is toch een iets andere sport, maar een programmeur met communicatieskills (die je nu opdoet) is goud waard!
Wat? 14 EURO per WEEK?! 1) Dat mag niet, en 2) Je zit nu al met collegas die blijkbaar weinig doen. Leuk als er dan iemand is die wel alles wilt doen, maar zo moet het niet gaan.Rafdaleman schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:39:
Oke nu komt er nog een hoofdstuk uit het verhaal namelijk het volgende:
Ze zijn erg "positief " over mijn werkzaamheden en hebben mij een vakantie baan aangeboden voor 14 euro per week deze zomer.
Ik ben nu aan het twijfelen of ik deze moet aannemen, het is natuurlijk een mooi loontje, met een ICT ervaring op het CV? Ik weet niet in hoe verre dit relevante ervaring is als de richting waar ik naar toe wil gaan(backend developer). Omdat het toch het heel veel verschilt als programmer en servicedesk haha
Wat denken jullie? doen? of niet
14 euro per week is een slavenloontje.Rafdaleman schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:48:
is 14 euro echt weinig? ik ben pas 19 en rond mijn mbo ict opleiding deze zomer af
[ Voor 35% gewijzigd door Rafdaleman op 07-06-2019 21:49 ]
Haha, dan zit je jij volgens mij best goed als dat per uur is. Voor een MBOer met vakantie baantje…Rafdaleman schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:49:
Excuses 14 euro per uur was het hahaha!, lange stagedag gehad
Ja, dit was al beantwoord, zie vijf reacties boven je. Zit jij een reactiequota te scoren of zo, met je one-liners?Krulliebol schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 03:42:
Is het per uur of per week?
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Verwijderd
Everything is better with Bluetooth
Detacheringstarieven NOOIT vergelijken met salaris in dienst. Ik ken gevallen waarbij het detacheringsbureau een uurloon van bijna 3x het loon van de medewerker ving. Verder lijken salarisen bij detacheringsbureau's vaak hoog door het relatief hoge kale loon maar het gebrek aan secundaire arbeidsvoorwaarden compenseert die 5 a 10% ruimschoots. Zo zie ik dit keer op keer ook bij ons gebeuren, jongens die zien dat hun kale loon hoog is en dat hetzelfde willen bij overname klant en zich niet realiseren hoe veel overuren/reisuren/winstuitkering/adv dagen enz waard zijn.burnedhardware schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:52:
Dat is een mooi vakantiewerkloon, inhuur via een detacheringsbureau is iets van 20-25 euro voor een starter, maar dat is inclusief de werkgeverslasten, dus dat is in lijn
[ Voor 30% gewijzigd door ikbengeenvis op 08-06-2019 09:11 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 08-06-2019 13:47 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Meen je dit nou? Mag van harte hopen dat jij geen leidinggevende bent of ooit zal wordenEiT schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:27:
Jammer genoeg zit ik al in zo’n positie.mugenmarco schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:30:
[...]
Meen je dit nou? Mag van harte hopen dat jij geen leidinggevende bent of ooit zal worden
Druk en zetfouten voorbehouden.
Gezien van stagiair verwacht wordt dat je, je 120% moet inzetten en je er elk moment zonder reden uitgeflikkerd kan worden vind ik dat geen reden dat je geen dingen aan kan geven waar je het niet mee eens bent / vind dat het niet klopt. Temeer omdat je als stagiair verwacht wordt te functioneren als werknemer (in opleiding).EiT schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 16:17:
O
[...]
Jammer genoeg zit ik al in zo’n positie.
Even ter verduidelijking, omdat mijn reactie schijnbaar niet helemaal goed begrepen wordt.
Ik vind dat je als stagiair blij moet zijn dat je veel werk hebt, genoeg stagiairs bij onze externe bedrijven gezien die of niets te doen hebben of het niets konden door te weinig/geen begeleiding. Tijdens mijn eerste stage juist zoveel geleerd in zo’n korte tijd door goede begeleiding en veel opdrachten. 2e stage was veen minder, geen begeleiding en moest het maar uitzoeken.
Als je werk druk te hoog is kan je dit natuurlijk altijd aangeven
<snip>
Om dan als stagiair over je collega’s te zeiken vind ik dan not done. Dit hoort de leiding gevende zelf in te zien anders heb je daar ook een probleem
Naar mijn idee kan je beter aangeven dat er te veel werk wordt door geschoven en of dit wat ingeperkt kan worden omdat er minder tijd voor het project over blijft. Dan krijgen die collega’s het vanzelf wel weer wat drukker (of niet als er te weinig te doen is).
Absoluut niet opmerkelijk. Dit soort carriereswitches, in welke sector dan ook, zijn al jaren doodnormaal. Vandaag de dag gaat het zelfs een graadje verder dan dat door het loslaten van harde eisen aan vooropleiding(en). Het gaat niet meer om behaalde papiertjes maar om zaken als vaardigheden, instelling/mentaliteit, flexibiliteit (makkelijk iets aan kunnen leren) en vooral een bepaalde manier van denken (zoals hoe je een probleem oplost).burnedhardware schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:44:
Van servicedesk naar Backend developer is een opmerkelijke carrierepad, maar niet onmogelijk.
Ook belangrijk om te weten: dit gaat op voor sommige bedrijven maar niet alle. Wat vaak veel belangrijker is, is het verloop van je CV en of de dingen die erop staan aansluiten bij het werk waarop je solliciteert.Ardana schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:45:
Ander heel belangrijk punt: als jij, om welke reden dan ook, gevraagd wordt door je stage-bedrijf om te blijven, staat dat écht verdomd goed op je CV. Zeggen dat je gevraagd bent, maar dat je het hebt afgewezen, staat niet half zo goed als op je CV kunnen zetten "stage: jan-juni 2019. Werk juli-sept 2019".
Zoals je in zijn verklarende reactie kunt lezen zit er meer achter. Als iemand die ook stagiairs heeft begeleid begreep ik itt velen zijn reactie wel (en vond hem een beetje kort door de bocht).mugenmarco schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:30:
[...]
Meen je dit nou? Mag van harte hopen dat jij geen leidinggevende bent of ooit zal worden
Nee zeggen is juist iets wat je als iemand in de IT moet leren. Je levert IT afhankelijk van baan aan mensen via een servicecontract of arbeidscontract.ppl schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 18:54:
<snip>
Het gaat er dus niet om dat je "nee" leert zeggen, sterker nog, "nee" zeggen werkt averechts omdat het geïnterpreteerd kan worden als "liever lui dan moe" en zelfs als werkweigering!
Je moet heel erg oppassen met kijken naar wat je collega's doen. Dat creëert over het algemeen een vijandige werksfeer en daarin werken is absoluut niet leuk. Leren omgaan met collega's die niet dezelfde werkethos hebben als jou is iets wat je moet leren, stagiair of niet. Houd er ook rekening mee dat klagen dat een collega alleen maar met zijn telefoon bezig is, niet veel anders is dan een kleuter die met zijn vingertje wijst, wordt over het algemeen absoluut niet gewaardeerd (zie de reactie van EiT). Dat moet je anders verwoorden. Je kunt het beter hebben over de gevolgen van dat gedrag dan het gedrag zelf (bijv. melden dat werkdruk hoger is geworden, dingen blijven liggen, etc.).
Dat zou je denken maar het is in realiteit de verkeerde aanpak. Het probleem hier is werkdruk en die los je niet op door "nee" te zeggen maar door je tijd goed en efficient in te delen. Dat betekent dat je dingen indeelt op basis van deadline en prioriteit maar ook dat je dingen op je planning verschuift of dat je daar inderdaad "nee" tegen zegt.Nee zeggen is juist iets wat je als iemand in de IT moet leren. Je levert IT afhankelijk van baan aan mensen via een servicecontract of arbeidscontract.
Dat is het allerdomste wat je maar kunt doen. Dit is gewoon aangeven dat je op geen enkele wijze geïnteresseerd bent in het verdienen van geld. Het feit dat een klant iets wil wat de SLA niet dekt is een uitgelezen kans om geld te verdienen. Je kunt 'm iets extra's verkopen of een duurder SLA laten afsluiten. Bij dit soort situaties dien je de verkoop of de servicemanager in te lichten en die het verder te laten afhandelen. Wanneer je op eigen houtje "nee" gaat verkopen dan ga je daarmee problemen krijgen binnen het bedrijf omdat je een klant hebt weggejaagd.Daarom zeg ik "nee" moet je leren zeggen om je eigen servicecontract of arbeidscontract te bewaken want alles wat daar niet onder valt (maar mogelijk wel leuk is om te doen) is misschien best iets wat je wil doen maar mag dan best ook wat tegenover staan.
Dat is ofwel een hele verkeerde cursus geweest ofwel heb je er niet het volledige verhaal van onthouden. Wat je hier mist is de uitleg dat iets afnemen/verbieden iets heel negatiefs is waar mensen tegen in verweer komen. Daarom is het van belang dat je die negativiteit probeert om te buigen in iets positiefs. Dat doe je door ze een alternatief aan te bieden: "nee het kan niet nu maar overmorgen om 14.00 uur heb ik tijd, schikt dat?" of "ik weet dat Pietje daar laatst een keer mee bezig is geweest, heb je hem al eens gevraagd?" maar ook aan collega's vragen of iemand iets van je over kan nemen omdat je er geen tijd voor hebt.En dan even iets uit een cursus communiceren of wat het ook was:
Iets afnemen / verbieden (nee zeggen) is initiatief wegnemen bij de personen waar je dat bij doet. Als je dit initiatief dus probeert weg te nemen omdat dit door verkeerde interpretatie opgevat kan worden als <z> in plaats van <a>, dan kan je net zo goed zeggen dat iedereen beter niks kan zeggen omdat alles voor interpretatie open staat.
Niemand zit erop te wachten dat ik elke keer een servicemanager aanhaak als ik een random eindgebruiker Nee moet verkopen. De simpele reden is dat die eindgebruiker geen bevoegdheid heeft om een SLA af te sluiten en hun eigen manager er in 90% van de gevallen bewust voor gekozen heeft om een bepaalde dienst buiten het contract te laten.ppl schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 21:24:
[...]
Dat is het allerdomste wat je maar kunt doen. Dit is gewoon aangeven dat je op geen enkele wijze geïnteresseerd bent in het verdienen van geld. Het feit dat een klant iets wil wat de SLA niet dekt is een uitgelezen kans om geld te verdienen. Je kunt 'm iets extra's verkopen of een duurder SLA laten afsluiten. Bij dit soort situaties dien je de verkoop of de servicemanager in te lichten en die het verder te laten afhandelen.
Dit. Het beste is indien het vaak voorkomt dit wel te bespreken om - inderdaad - die verkoopkans te pakken. Wat je niet moet doen is op exceptie basis het bespreken.downtime schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:02:
[...]
Als je op zo'n manier wilt werken dan kan de servicemanager maar beter gewoon de logs van de servicedesk monitoren op zoek naar vragen/verzoeken die afgewezen zijn. Da's makkelijk zat. Zorg gewoon dat de servicedesk elke call logt en dat er een aparte classificatie is voor verzoeken die buiten contract vallen.
[ Voor 12% gewijzigd door Wim-Bart op 09-06-2019 00:56 ]
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Gewoon niet; het is geen relevante ervaring. Prima als je het voor 't geld doet, maar ik zou als 'vakantiebaantje' liever een leuker baantje hebben dat iets meer verdient.Rafdaleman schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:39:
Ik ben nu aan het twijfelen of ik deze moet aannemen, het is natuurlijk een mooi loontje, met een ICT ervaring op het CV? Ik weet niet in hoe verre dit relevante ervaring is als de richting waar ik naar toe wil gaan(backend developer).
https://niels.nu
Als backend developer maak je uiteindelijk software die op de eoa manier, direct of indirect, gebruikt gaat worden door eindgebruikers. Juist kennis van hun belevingswereld is relevant om later je werk als developer goed te doen.Rafdaleman schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:39:
Ik ben nu aan het twijfelen of ik deze moet aannemen, het is natuurlijk een mooi loontje, met een ICT ervaring op het CV? Ik weet niet in hoe verre dit relevante ervaring is als de richting waar ik naar toe wil gaan(backend developer). Omdat het toch het heel veel verschilt als programmer en servicedesk haha
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Dat zal gegarandeerd bruto zijn.Deef_K schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:01:
Ik heb niet alles gelezen maar ga wel even na of die €14 bruto of netto is. Niet geheel onbelangrijk.
[ Voor 26% gewijzigd door unezra op 09-06-2019 11:31 ]
Wat @Ardana in dit topic zei: tenzij jij iets anders hebt wat ook goed betaald.Rafdaleman schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:39:
Ze zijn erg "positief " over mijn werkzaamheden en hebben mij een vakantie baan aangeboden voor 14 euro per uur deze zomer.
Be nice, You Assholes :)
Uiteindelijk geldt voor scholieren/studenten natuurlijk vaak bruto = netto omdat de loonheffing niet boven de loonheffingskortingen valtunezra schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:30:
[...]
Dat zal gegarandeerd bruto zijn.
Netto is, zeker voor een vakantiebaan, absurd hoog.
(Daarbij word een uurloon eigenlijk nooit uitgedrukt in netto uurloon omdat dat niet goed te berekenen is. Van je bruto maandloon gaan nog allerlei zaken vanaf die niet per-se hangen aan het aantal uren dat je werkt.)
Nou dag he
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Ha ha, ze hebben blijkbaar behoefte aan mensen die een beetje doorwerken. Goed bezig!Rafdaleman schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:39:
Ze zijn erg "positief " over mijn werkzaamheden en hebben mij een vakantie baan aangeboden voor 14 euro per uur deze zomer.
Een MBO'er als part-time developer aannemen? Ik denk dat servicedesk het beste is wat hij als vakantiebaantje kan verwachten.Hydra schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:40:
[...]
Gewoon niet; het is geen relevante ervaring. Prima als je het voor 't geld doet, maar ik zou als 'vakantiebaantje' liever een leuker baantje hebben dat iets meer verdient.
Er zijn best wel bedrijven die je als student-developer aannemen voor een part-time baantje trouwens, goeie kans dat dat een stuk beter betaalt ook.
Erhm, een beetje ticketsysteem (lees: ieder ticketsysteem dat verder is dan een hobbyknutselproject van een handig neefje) kent agents en daarmee kun je domweg aan de reporting zien wie welke tickets behandelt en afsluit.HyperTrophy schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:55:
Hebben de tickets een nummer?
Dan zou ik alle tickets die jij afsluit, kenmerken met je initialen.
Aan het eind van de rit heb je mooi inzichtelijk hoeveel tickets jij hebt afgehandeld in tegenstelling tot de twee anderen. En die cijfers kun je mooi gebruiken bij je beoordelings gesprek.
[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 10-06-2019 10:25 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik vind het vreemd dat jij als leidinggevende, tegen een stagiair met verantwoordelijkheidsgevoel zegt, dat hij met zoiets niet bij jou moet aankomen. Als je mij vraagt (beter van niet wellicht) zegt dat meer over jouw kwaliteiten als leidinggevende dan over deze stagiair.EiT schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:27:
Maakt vaak geen fluit uit, bij mijn vorige baan zat ik ruim de helft boven mijn collega's met afgehandelde incidenten en changes. (zat 1500 incidenten en 600 changes boven de rest)HyperTrophy schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:55:
Hebben de tickets een nummer?
Dan zou ik alle tickets die jij afsluit, kenmerken met je initialen.
Aan het eind van de rit heb je mooi inzichtelijk hoeveel tickets jij hebt afgehandeld in tegenstelling tot de twee anderen. En die cijfers kun je mooi gebruiken bij je beoordelings gesprek.
Gewoon laten, en je werk blijven doen waarvoor je betaald wordt.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
wijze woorden
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq