Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoeveel vermogen levert een PV paneel deels in de schaduw?

Pagina: 1
Acties:

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Nu ik sinds kort detail inzage heb (grafieken op paneel niveau voor de stroom, spanning, vermogen) in de details van mijn SolarEdge opstelling, vraag ik me iets af, wat voor veel meer mensen moet gelden.

Hoeveel vermogen levert een paneel dat *deels* in de schaduw ligt?

Gek genoeg kan ik daar vooralsnog weinig detail informatie over vinden. Maar dat de consequentie groot kan zijn, blijkt bij mij. Dit is het vermogen van 1 paneel dat 's ochtends last van schaduw heeft, op een prachtige zonnige dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8NDTOczJwNDJVW7lK9uKq244/full.jpg

Van 10.00 - 13.00 valt de schaduw van een schoorsteen over het paneel (Canadian Solar CS6X-295M, portrait mode). Ten eerste verbaast het me hoe weinig vermogen er eigenlijk nog vanaf komt. Nog geen 20W, terwijl het een prachtige dag was, met strak blauwe luchten.

Ten tweede valt het op hoe snel het vermogen weer toe neemt. Net voor 13.30 ligt er nog maar een klein streepje schaduw over het paneel, dik >80% van het paneel ligt dan al vol in de zon. Maar het effect is nihil. Tussen 13.30 en 14.00 schuift het laatste streepje schaduw van het paneel, en dan schiet het vermogen omhoog, naar 13 keer zoveel!

Is dit nu eigenlijk 'normaal' gedrag van zo'n paneel?

NB: ik ben er 99% van overtuigd dat het niet te maken heeft met de SolarEdge opstelling, optimizers, etc; dat heel stuk heb ik al doorgespit (zie ander topic).

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:17
Op welke manier ligt de schaduw op het paneel? Zo te zien in de breedte van het paneel. Dan is dit heel normaal gedrag

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Het paneel ligt op een schuin dak, gericht op vrijwel pal zuid. De schoorsteen staat er 'naast', ten oosten van het paneel.

Hiermee schuift de schaduw vanaf ~09.30 's ochtends eerst vrijwel horizontaal over de onderkant van het paneel (dat dus in portrait staat). Op dat moment zakt de performance dus vrijwel instantaan in tot ~18W.

Rond 13.30 ligt er nog een klein streepje schaduw over de bovenkant van het paneel; iets schuin omhoog van af de rechterkant tot linksboven.

Begrijp ik dan goed dat als de korte kant van het paneel ook maar een paar cm schaduw vangt, het hele paneel eigenlijk er mee op houdt? Althans, inzakt tot ~5% van het nominale vermogen zonder schaduw? Dat is wel heel dramatisch...

Was dat anders geweest bij een landscape opstelling? Zo ja, wat voor verliezen mag je in die situatie verwachten?

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-11 19:01
Ja, in landscape heb je 3 diodes die het voor je proberen op te lossen.
Wees blij dat je optimizers hebt. Anders had dit gelijk voor al je panelen gebeurd. :)

https://i1.wp.com/www.pow...e.png?fit=728%2C410&ssl=1

[ Voor 64% gewijzigd door Meester_J op 07-06-2019 17:25 ]

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:16
Naar wat ik begrijp klopt dat wat hierboven gezegd wordt, met daarbij de opmerkingen dat sommige panelen 5 lanes hebben ipv 3 en dat er ook andere oplossingen zijn (naast optimisers) om schaduw impact te minimaliseren (SMA Optitrac bijvoorbeeld).

Verwijderd

Bij berekening word simpel uit gegaan dat ca 80a85% van totaal paneel word behaald. Maar dat is onjuist. Bij gebrek aan info en belang om een hoog rendement te halen. Dit voorbeeld vertelt dat opbrengst flink schommelt ten op zichte van max opbrengst. Das per geval niet makkelijk in te schatten. En kost tijd om scherp te bepalen. Dan is globaal regeltje simpeler en kost weinig tijd.
Kortom of het voldoende rendement op levert zit een aardig en marge in zowel up en down!
Eigenlijk kan je het alleen in praktijk bepalen denk ik!

20w versus 300w maximaal is ca 6a7% van totaal.

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-09 20:36
Ik heb 3 panelen landscape op oost liggen. 9 panelen landscape op west. Alles op schuin dak.

Van de 3 panelen die op oost liggen, zit er op 1 paneel een rook gasafvoer voor en ook nog een rook gasafvoer naast. Het paneel haalt alsnog 75% opbrengst ten opzichte van de naastgelegen panelen.

Zijn overigens wel half cell panelen. Dit maakt denk ik ook nog wel uit. Grootste profijt is waarschijnlijk dat ze landscape liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Chris499 op 16-06-2019 15:49 ]

Pagina: 1