Traag lokaal ssh, smtp, ftp en xdm

Pagina: 1
Acties:

• bras
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08 14:08
Ik heb eerst een redhat 6.1 machine gehad en die heeft hetzelfde probleem als m'n huidige freebsd 4.3 machine, hij doet dienst als nat, mail en http server.
het probleem is, dat lokaal gebruik van ssh, smtp, ftp en xdm naar die machine heel traag verloopt. ssh en smtp kosten 5 minuten om in te loggen en xdm en ftp timen out. zodra ik ben ingelogd werkt het weer wel op normale snelheid.
ik kan gebruik maken van m'n domeinnaam of van het ip adres van die machine (netwerkkaart aan het interne netwerk) en beide heeft hetzelfde resultaat (geen dns probleem denk ik dan).
als ik eerst naar een machine buiten mijn netwerk ssh en dan terug naar die machine gaat het wel snel.
services als http en pop3 werken wel snel, dus met de netwerkkaarten is ook niets mis.

heeft iemand dit ook wel eens gehad, of weet iemand hier een oplossing voor?

"When you find yourself in the company of a halfling and an ill-tempered Dragon, remember, you do not have to outrun the Dragon...you just have to outrun the halfling."

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Misschien een daemon die aan lokale IP's lage prioriteit geeft?
(Je zit lokaal in de 192.168.x.x. range, neem ik aan).

• bras
lokaal op 10.0.0.x met subnetmask 255.255.255.0

"When you find yourself in the company of a halfling and an ill-tempered Dragon, remember, you do not have to outrun the Dragon...you just have to outrun the halfling."

• bras
:? Wat is mijn SSH/FTP verbinding traaaaaaag!
De reverse lookup werkt waarschijnlijk niet. Voeg het IP met de hostname toe aan /etc/hosts of je lokale DNS server.
Waarom werkt het dan ook niet als ik gebruik maak van het ip adres van de server?

Verwijderd

Misschien staat het IP van je server ook niet in je /etc/hosts, wat erg onwaarschijnlijk is, maar wel mogelijk..?
:)

• bras
dat moet dan het ip adres zijn van de netwerk kaart aan de interne kant toch?

127.0.0.1 localhost.domein.nl localhost
10.0.0.10 domein.nl

moet er dan nog iets herstart worden?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 23:28

pistole

Frutter

Op vrijdag 27 juli 2001 13:34 schreef bras het volgende:
dat moet dan het ip adres zijn van de netwerk kaart aan de interne kant toch?

127.0.0.1 localhost.domein.nl localhost
10.0.0.10 domein.nl

moet er dan nog iets herstart worden?
het is geen windows :)
Need I say more?

Ik frut, dus ik epibreer

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Waarom werkt het dan ook niet als ik gebruik maak van het ip adres van de server?
Omdat SSH, FTP en SMTP allemaal een reverse lookup doen. Zet de IP's van de machines die lokaal connecten in /etc/hosts

• bras
hosts moest dus aangepast worden (die 2e regel heb ik erbij gezet) maar zonder resultaat, en voor zover ik weet heb ik geen daemon draaien die bepaalde ip adressen voorrang geeft, (vooral ook omdat dingen als http en pop3 wel heel vlot draaien) :?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 23:28

pistole

Frutter

even voor de zekerheid, je hebt dus wel het ipadres van de hosts waarvandaan je connect erin gezet?

Ik frut, dus ik epibreer

• bras
nu wel, en het werkt :) , dit mag wat mij betreft gesloten worden

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 27 juli 2001 13:14 schreef bras het volgende:
Als compu A met (bijv) ssh inlogt op compu B, dan voert compu B een reverse lookup uit op het IP van compu A, maw: hij probeert op te zoeken welke domeinnaam hoort bij het IP van compu A. Daarom heb je dit probleem ook als je zelf gewoon het IP adres intypt.
Om die reverse lookup te laten lukken, moet de computer een naam aan een IP kunnen koppelen en andersom. Hiervoor kijkt hij eerst in /etc/hosts, en daarna queried hij de DNS servers uit /etc/resolv.conf.
Pagina: 1