Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 16:42
Binnenkort krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis dus ik wil binnen afzienbare tijd een beslissing nemen. Dit is het plan tot nu toe.

Opmerkingen, constateringen ik hoor ze graag dan kan ik er wellicht nog iets mee.

16 stuks west
14 stuks oost
Montage met Variosole SE

Keuze voor de panels is basis van de aanschafprijs voor mij een uitgangspunt. Ik kan deze namelijk scherp inkopen.

Panels: EURENER MONO 300W BLACK
https://eurenergroup.com/...er_MEPV_60_280-300_EN.pdf

Omvormer: SOLAX INVERTER X3 TL 8000 + Wifi module
https://www.solaxpower.co...ploads/2018/01/Mic-V4.pdf

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KURaQ61.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a4QbCGu.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rGGhwvM.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:48:
@jjonkie
Ik heb toch een paar opmerkingen/vragen
Waarom geen 2x1 mtr panelen?
Waarom haken vastgeschroefd aan het dakbeschot?
Waarom is de omvormer te groot gekozen? Komen er naderhand nog panelen bij?

Dit geeft sunnydesignweb weer:
[Afbeelding]
De panels zijn voor mij het uitgangspunt, die wil ik graag hebben omdat ik daar een leuke deal voor heb. Het montage materiaal is wat me is aangedragen en gezien in de montage niet zelf ga doen heb ik daar niet zo veel aandacht aan besteed. Het moet zwart zijn en vast zitten.

Maar ik zou er verstandig aan doen om voor een anders systeem te gaan ? (clickfit ? )

Vorige panels heb ik wel zelf gemonteerd met clickfit en ik moest bij elke haak de pan bewerken met een haakse slijper en dat was geen leuke klus.

De omvormer is mijn eigen interpretatie maar had dit op pal zuid gelegen had je dan wel de 8000wp gepakt ?

Bedankt voor je feedback zover

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Je systeem levert maximaal 6300 watt, waarom een 8000 omvormer? de 6k variant is zat, de 7k variant als je geen aftopping ooit wens te zien. Als je kunt leg 18 op west en 16 op oost, je wilt toch altijd meer power en vooral in de winter ben je heel blij met de extra power. Het past dikke prima zo te zien. Je blijt 1 meter uit de kant overal, dat kan best 50 cm :)

verder zeg ik alleen maar goed bezig en doen!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
max power zo'n 70 procent door de oost west opstelling is wel gebruikelijk inderdaad maar het aftoppen vindt ik wel jammer dus liever iets groter maar komt daardoor wellicht iets later van de grond in de ochtend en slaat iets eerder af in de avond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Vandaar de 7k variant, dan zul je gegarandeerd niet aftoppen en het scheelt 70 euro en het levert zelfs ietsje meer opbrengst op.
Heb jaren geleden al gezien dat 16x250 watt mono oost-west als een tierelier draait op een kostal pico 5.5 (ja mensen, dat waren nog eens omvormers, opa verteld). Geen noemenswaardige aftopping.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb "ooit" Senersun panelen gehad, die ik na 5 jaar heb vernieuwd. Ik wilde wat nieuws en heb nu panasonics.
Helaas bestaat die franse firma Senersun niet meer. Failliet. (maar heb de panelen nog wel)

Is het spaanse Eurener ook zoiets?
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=20693#p240546

Je hebt clickfit evo gehad zeker?
Die haken zijn inderdaad dikker en pannen moet je inslijpen.
Met het oude clickfit, of het systeem van sun-solar hoeft dat niet.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2019 17:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Zou goed kunnen, ik zal eens kijken of ik dat nog kan herleiden.

Ik heb toen ook "goedkope" panels gekocht en die liggen nog steeds te bakken hier naar tevredenheid.
Dat was toen een restpartij waarbij de garantie altijd maar een vraag is. Dat zijn geloof ik Infinity250wp full black. (chinees denk ik)

Ik ben bereid wel een gokje te nemen wat dat betreft want de laatste keer heeft het goed uitgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Lardman schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 16:23:
Vandaar de 7k variant, dan zul je gegarandeerd niet aftoppen en het scheelt 70 euro en het levert zelfs ietsje meer opbrengst op.
Heb jaren geleden al gezien dat 16x250 watt mono oost-west als een tierelier draait op een kostal pico 5.5 (ja mensen, dat waren nog eens omvormers, opa verteld). Geen noemenswaardige aftopping.
Als ik de specsheet bekijk zijn de startup voltages van de omvormers allemaal gelijk.

De MPPT van de resp 6 7 8 kw versie zijn
285-750 330-800 380-800v

met 14 op oost zit daar toch vlot boven dus zullen alle 3 wel van de grond komen maar met de grotere versie geen aftopping en eventueel nog ruimte voor uitbreiding... Qua prijs maakt het niet veel uit

Maar goed ik ben niet zo ervaren PV'er dus ik hoor het graag als ik er naast zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
Het enige wat ik zou willen zeggen is het maximale oppervlak benutten. Heb ik ook bijna gedaan. En die extra 4 die ik had kunnen doen maar niet heb gedaan spoken nu achteraf door mn hoofd haha. En dat bij een huidig aantal van 52 panelen...

[ Voor 6% gewijzigd door Elmonogrande op 07-06-2019 17:48 ]

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Pagina: 1