Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:09
Mijn vraag
Situatie is nu: 2x8 Gb ram ddr4 maar dit is te weinig vooral met de vele dingen die ik tegelijk doe.
Ik heb dus meer ram nodig, alleen hoe kan ik dit beste aanpakken? 2x16 of er 2x8 erbij doen?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord mpg z390 pro gaming carbon
een na nieuwste firmware
9700k
1080
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Voor wat ik heb kunnen zien ondersteunt het moederbord alleen Dual channel.
En moederbord is niet zo kieskeurig als het gaat om geheugen.

Wat doe ik ermee?
75% werk veel chrome tabs + andere browsers open + wat adobe pakketjes
25% games.

Alvast bedankt!
...

How are you doing?

Alle reacties

• Readdy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 09:56
Persoonlijk, maar dat ben ik, zou ik er 4x8 in doen. Dat is ook wat ik in mijn pc toen die tijd heb gedaan. Ik draai ook op 32GB ram. Dus 2x8 erbij.

• stftweaker
Readdy schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:29:
Persoonlijk, maar dat ben ik, zou ik er 4x8 in doen. Dat is ook wat ik in mijn pc toen die tijd heb gedaan. Ik draai ook op 32GB ram. Dus 2x8 erbij.
Merk jij verschil in performance? Ik heb nu dual channel en dan met 2 erbij is er geen dual channel meer. Ik weet niet in hoeverre ik dit merk.

How are you doing?

• Readdy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 09:56
stftweaker schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:31:
[...]

Merk jij verschil in performance? Ik heb nu dual channel en dan met 2 erbij is er geen dual channel meer. Ik weet niet in hoeverre ik dit merk.
Het verschil tussen single channel en dual Channel is wel redelijk groot. Maar het verschil tussen dual en Quad channel durf ik niet te zeggen helaas.

Misschien heb je hier wat aan?:
https://techguided.com/si...-channel-vs-quad-channel/

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
2x of 4x ram maakt niets uit voor dual channel, daarom heb je A1, A2 en B1, B2 ;-), dan worden er gewoon 2 reepjes op 1 channel gezet.

Verwijderd

stftweaker schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:31:
[...]

Jouw moederbord ondersteunt geen quad channel, met 2 dimms erbij blijft het dual channel.
Zorg wel dat je liefst 2 dezelfde modules erbij zet, andere modules van een ander merk, met andere specificaties, kunnen wel eens problemen veroorzaken.

• stftweaker
Verwijderd schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:10:
[...]

Jouw moederbord ondersteunt geen quad channel, met 2 dimms erbij blijft het dual channel.
Zorg wel dat je liefst 2 dezelfde modules erbij zet, andere modules van een ander merk, met andere specificaties, kunnen wel eens problemen veroorzaken.
Dit zal vast een domme vraag zijn dus dan wordt het 1 x dual channel ( 2x8gb) en de rest single channel?
Of is het 2x dual channel ( 2x 2x8gb)

How are you doing?

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Het blijft gewoon dual channel. Ik heb ook 4 x 8Gb reepjes 3200Mhz. Maar zoals eerder gezegd is wel aan te raden dezelfde soort en merk reepjes te nemen.

Performance merk je 0,0 van. Je hebt gewoon meer intern geheugen tot je beschikking. Dual channel zal het gewoon blijven.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:55
Het wordt dan allebei dual channel. Als het goed is hebben de bankjes op het moederbord ook 2 verschillende kleuren om aan te geven welke bij elkaar horen.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
stftweaker schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:14:
[...]

Dit zal vast een domme vraag zijn dus dan wordt het 1 x dual channel ( 2x8gb) en de rest single channel?
Dutch2007 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:50:
2x of 4x ram maakt niets uit voor dual channel, daarom heb je A1, A2 en B1, B2 ;-), dan worden er gewoon 2 reepjes op 1 channel gezet.
TL;DR

2x ram of 4x ram-reepjes blijft Dual-channel (mits in de bios ingesteld op dual-channel). :+

[ Voor 9% gewijzigd door Dutch2007 op 07-06-2019 14:48 ]

Verwijderd

stftweaker schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:14:
[...]

Zie @Xtr3me4me
Verder ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig waar jij die 16GB mee vol krijgt.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:48:
[...]

Zie @Xtr3me4me
Verder ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig waar jij die 16GB mee vol krijgt.
Ik draai VMware op mijn systeem voor werk ;)

Edit: Volgens mij was dit niet voor mij bedoelt, excuses |:(

[ Voor 12% gewijzigd door Xtr3me4me op 07-06-2019 14:52 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Xtr3me4me schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:50:
[...]

Ik draai VMware op mijn systeem voor werk ;)
Dan begrijp ik jou maar ben eigenlijk nieuwsgierig naar TS.

• stftweaker
Verwijderd schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:52:
[...]

Dan begrijp ik jou maar ben eigenlijk nieuwsgierig naar TS.
Allen bedankt voor jullie feedback. Heb de balkjes besteld en krijg ze vandaag binnen. Ben benieuwd.

Dan terugkomend op jouw vraag E65. ik doe heel veel multitasken op mijn systeem.

40 tabs in chrome is een rustige dag.
Dan nog wat adobe pakketjes
Office suites
Wat gaming dingetjes
En dan zit het al snel vol.

Als ik bij task manager kijk dan zit mijn geheugen al snel op 80-90 %.
nu zit ik alleen met chrome al op 5.5 gigabyte volgens task manager.

How are you doing?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:37

br00ky

Moderator Harde Waren
stftweaker schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 17:07:
[...]
Als ik bij task manager kijk dan zit mijn geheugen al snel op 80-90 %.
Dan zat je dus prima. Voor geheugen maakt het niet uit dat 20% gebruikt wordt of 90. Zolang het maar niet boven de 100% piekt. Dan wordt het immers op veel tragere opslag geswapt. Maar goed, je hebt het inmiddels besteld. Veel plezier met 40% ongebruikt geheugen :+.

• DiDiza
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-02-2020
Ik zou die 2x8 erbij doen, meestal is het hoe kleiner de module hoe sneller, alleen ook duurder, en je moet of dezelfde of een met dezelfde specs kopen

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:42

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Afhankelijk van het moederbord en type geheugen loop je de kans dat bijvoorbeeld 3200Mhz geheugen met 4 dim's niet meer op 3200Mhz wil lopen, maar terug schakeld naar zeg 3000Mhz. Bij een Intel systeem zal dat mogelijk wat minder effect geven dan bij AMD, maar dat is de reden waarom ik bij mijn AMDRyzen systeem voor 2x 16GB gekozen heb.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

DiDiza schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 00:10:
Ik zou die 2x8 erbij doen, meestal is het hoe kleiner de module hoe sneller, alleen ook duurder, en je moet of dezelfde of een met dezelfde specs kopen
Dat is iets wat voornamelijk met single of double sided dimms te maken heeft. De grootte van de module is minder belangrijk.

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Weet niet wat je budget is, maar ik zou sowieso 2x16 doen, dan ben je snel en op de toekomst voorbereid. Je kunt het altijd meenemen naar een volgend systeem.

• stftweaker
br00ky schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 23:37:
[...]

Dan zat je dus prima. Voor geheugen maakt het niet uit dat 20% gebruikt wordt of 90. Zolang het maar niet boven de 100% piekt. Dan wordt het immers op veel tragere opslag geswapt. Maar goed, je hebt het inmiddels besteld. Veel plezier met 40% ongebruikt geheugen :+.
Ik zat dus niet prima anders had ik niet willen upgraden. Systeem werd er traag van en moest engelen geduld hebben om alles weer te starten als deze uit slaapstand kwam of als ik mijn standaard tabs opnieuw moest openen.

Nu ik 2x8 erbij gedaan heb draait deze weer als een zonnetje op 3200 :)

How are you doing?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan ging je waarschijnlijk bij tijd en wijle wel boven de 16GB :).
Pagina: 1