Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

warmtepomp en zonnepanelen installatie in en op ons huis.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• syrae
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-10-2020
Ik word een beetje moe van alle installatiebedrijven online waar ik probeer offertes op te vragen voor de installatie van een warmtepomp en zonnepanelen. Wat is nu het geval. We wonen in een jaren 70 hoekhuis (bouwjaar 1970) en hoewel dat aan alle kanten door ons inmiddels is nageisoleerd en we afgelopen jaar een gasverbruik hadden van 1418m3 Zijn ze allemaal te huiverig om een warmtepomp te installeren.

Als ik met mijn gebrekkige kennis een transmissie berekening maak op http://www.bouw-energie.b...n/warmteverliesberekening Kom ik om en nabij uit op een warmtevraag van 7.33 Kw. Dat is rekening houdend met ons huidige stookgedrag, en een beter kierdichting (nieuwe voordeur) en co2 gestuurde ventilatie ipv raampjes open (climarad staat al klaar voor installatie)

Het lijkt mij, dat ik met die waarden, mijn huis makkelijk moet kunnen verwarmen met behulp van een lucht water warmtepomp. Paar zonnepanelen achterop ons dak erbij en klaar. We zijn een gezin met 2 kleine kids en 2 volwassenen. kinderen zijn jongens, dus weinig douchen en veel elektronica.

Het grote probleem wat ik heb is dat ik niet goed online kan vergelijken tussen pompen en systemen, veel installateurs houden ontzettend vast aan "hun" merken en kijken niet verder dan hun neus lang is en ze zijn allemaal bang dat wij die stooktemperatuur van 19,5 graden niet vol gaan houden en echt opschroeven naar 21 (we stoken al 6 a 7 jaar lang zo maar goed)

Ik kom met het eindeloze gegoogle heel vaak op deze site uit. veel mensen hier hebben heel veel verstand van de verschillende technische details en de cijfertjes. De technische details kan ik best aan (ja dat vinden veel installateurs echt ook maf... een vrouw die ze op sommige punten verbeterd) maar de cijfertjes... discalculie maakt al het omrekenen absoluut niet makkelijk.

Ik heb nu een offerte liggen voor een ionisatie ketel met een climer td warmtepomp ernaast voor het warm water. De ionisatie ketel zou een vaste cop hebben van 3, maar de wetenschappelijke onderbouwing vind ik heel erg ondoorzichtig. Het totale energie verbruik zou uitkomen op 3500 kwh per jaar. dat verdubbelt onze energie rekening naar net onder de 7000. Kosten inclusief installatie en exclusief de 1750 subsidie ongeveer 10000. die subsidie zou nodig zijn voor een inductie fornuis.

Ik vraag me af of er nu geen betere installaties te verzinnen zijn. De winters worden tenslotte steeds milder, de scop van lucht water toestellen dus steeds interessanter.

we verwarmen op dit moment met standaard radiatoren, afgelopen winter de cv afgesteld op 60C, inmiddels gezakt naar 55C, al jaren op eco stand.

Beste antwoord (via syrae op 07-06-2019 14:28)

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:30
Met een 9kw warmtepomp ga je het inclussief sww redden, op tweakers zit een instalateur van warmtepompen , die kan je verder opweg helpen.
Je kan contact opnemen met @koevlaas2

Ik zou de optie voor boven verwarmen wel meenemen met de aanschaf van een warmtepomp, en je stookgedrag veranderen.
Met koud weer geen nachtverlaging meer instellen.

Alle reacties

• Ramon_1984
Je kan je woning prima warm houden met een L/W warmtepomp.!

Je gasverbruik is 1418m3 per jaar, is dit incl sww ?
Hoe is je stook gedrag, staat de thermostaat 24 x 7 op de zelfde temperatuur of maak je gebruik van nacht verlaging.

Vermogen warmtepomp kan je berekenen door de volgende formule te hanteren:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.

• syrae
Dat is inclusief tapwater ja. We stoken van 07.00 tot 21.30 op 19,5 in de nacht zakken we naar 15.

Afgelopen winter was vrij mild, vandaar dat ik niet helemaal wil uitgaan van dat gasverbruik, het verbruik is trouwens van 3-1-2018 tot 3-1-2019

Edit:
We stoken trouwens eigenlijk alleen de benedenverdieping. Boven gaan in hele koude winderige nachten veel ramen dicht (badkamer altijd open) er staat maar 1 radiator een halve slag open en in de badkamer is geen verwarming (echt helemaal niks Nada 0... Die is voor we het huis kochten goedkoop gerenoveerd door een stel Polen en moeten we ooit nog helemaal openbreken om al het goedkope knip en plakwerk te vervangen maar da's geen prioriteit)

[ Voor 47% gewijzigd door syrae op 07-06-2019 13:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Ramon_1984
Met een 9kw warmtepomp ga je het inclussief sww redden, op tweakers zit een instalateur van warmtepompen , die kan je verder opweg helpen.
Je kan contact opnemen met @koevlaas2

Ik zou de optie voor boven verwarmen wel meenemen met de aanschaf van een warmtepomp, en je stookgedrag veranderen.

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 09:45
Hier op Tweakers is veel info te vinden:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7

Heb zelf 2 maanden nodig gehad om alles door te lezen, testen te doen en offertes aan te vragen.
Uiteindelijk grotendeels zelf gedaan.
Systeem draait nu 2 maanden en werkt tadeloos.

EDIT:
ik zou niet CLIMER kiezen maar 1 van de A-merken.
CLIMER is Spaans en daar hebben ze niet zo'n koude winters zoals hier wel eens voor kan komen.
De specificaties van hun systemen gaan ook niet lager dan 7 graden.

Heb je al getest of je het huis kan verwarmen als je de CV-ketel instelt op maximaal 35 graden?

[ Voor 34% gewijzigd door Remco45 op 07-06-2019 13:27 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• syrae
Remco45 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:23:
Hier op Tweakers is veel info te vinden:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7

Heb zelf 2 maanden nodig gehad om alles door te lezen, testen te doen en offertes aan te vragen.
Uiteindelijk grotendeels zelf gedaan.
Systeem draait nu 2 maanden en werkt tadeloos.

EDIT:
ik zou niet CLIMER kiezen maar 1 van de A-merken.
CLIMER is Spaans en daar hebben ze niet zo'n koude winters zoals hier wel eens voor kan komen.
De specificaties van hun systemen gaan ook niet lager dan 7 graden.

Heb je al getest of je het huis kan verwarmen als je de CV-ketel instelt op maximaal 35 graden?
Thx ik ga iig ff flink lezen.

35 graden weet ik niet. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik denk dat we dan ook een vloerverwarming moeten gaan leggen en dat kost nogal wat. Er zit nu wel een oude (zwarte leidingen) vloerverwarming in maar die is afgekoppeld. Die ligt ook onder 2 lagen tegels en 1 laat laminaat en is ingefreesd. Onze kruipruimte is wel geïsoleerd, maar met korrels, niet iets direct tegen de onderkant van de vloer aan. Die oude rommel weer in gebruik nemen kan heel misschien maar dan moet er veel gebroken worden en hopen dat er niet beschadigd én of een warmte wisselaar of een vuil afscheider plaatsen. Waarschijnlijker is dat we alles moeten uitbreken en een droogbouwsysteem aanleggen. Dure kostenpost en misschien niet rendabel.

• syrae
Ramon_1984 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:22:

Helemaal niet meer? Ik lees hen der dat 1 a 2 graden wel kan, maar weet niet of dat echt handig is.

Boven verwarmen neem ik zeker mee in de overweging. 9 kWh dus? Die kant zat ik ook op te denken.

• Ramon_1984
syrae schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:31:
[...]

Helemaal niet meer? Ik lees hen der dat 1 a 2 graden wel kan, maar weet niet of dat echt handig is.

Boven verwarmen neem ik zeker mee in de overweging. 9 kWh dus? Die kant zat ik ook op te denken.
Onderaan de streep zal je zien dat 24 x 7 met koud weer goedkoper is dan een L/W warmtepomp uit te schakelen
Pagina: 1