Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

ongebruikte warmwaterleiding: kans op legionella?

Pagina: 1
Acties:

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:22
Hallo,

Wij hebben een Quooker aangesloten op het koud water, omdat wij het zonde vinden dat steeds de CV warm water gaat leveren bij een beetje warm water vraag. Dus de Quooker pakt nu kokend water met koud water om warm water te leveren. Enfin, de warm water leiding loopt via de badkamer en wordt nu in de keuken dus niet gebruikt, hierdoor is er een stuk lange leiding van boven naar beneden wat niet wordt gebruikt, hiermee bestaat de kans op legionella. In de keuken zit er een slangetje aan de warm water leiding waarmee ik hem maandelijks kan aftappen, is dat voldoende tegen legionella?

Over een paar maanden gaan wij de badkamer laten verbouwen, dan willen wij in de badkamer de warm water kraan naar de keuken aftoppen. We trekken dan wel een loze leiding door richting de cv, die kan dan later altijd nog worden aangesloten voor als wij (of volgende bewoners) wel warm water via de cv in de keuken willen hebben.

Is maandelijks de loze leiding aftappen voldoende tegen legionella?

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-11 10:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

https://www.rivm.nl/legionella/legionella-preventie

Het is ondermeer belangrijk dat 'dode leidingen' en opwarming van koud water door naastgelegen warme leidingen (hotspots) bij de aanleg worden voorkomen.

Even voor de duidelijkheid, het lijkt mij niet verstanding om advies te vragen op een techniek forum over het voorkomen van een potentieel dodelijke ziekte. Er zitten weinig bacteriologen hier.

[ Voor 89% gewijzigd door RoamingZombie op 07-06-2019 12:12 ]

Ninety percent of everything is crap.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:22
Je kunt het water in je CV hoger zetten zodat het dichtstbijzijnde aftappunt in een veilig bereik zit.
Wikipedia: Legionella pneumophila[7]
75 graden bijvoorbeeld, dit kost je een paar maanden wat extra gas, daarna zet je het weer terug.
Mocht het dan mee komen, dan sterft het direct.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 07-06-2019 12:08 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jeroen3 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:06:
Je kunt het water in je CV hoger zetten zodat het dichtstbijzijnde aftappunt in een veilig bereik zit.
75 graden bijvoorbeeld, dit kost je een paar maanden wat extra gas, daarna zet je het weer terug.
vaak is dat beperkt tot 63/64

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-11 10:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

jeroen3 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:06:
Mocht het dan mee komen, dan sterft het direct.
Hoe dan? Het is een loze leiding zonder doorstroom. Daar ga je die temperatuur echt niet zo makkelijk kunnen regelen.

Ninety percent of everything is crap.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Wat velen doen is de warmwater leiding gebruiken voor de vaatwasser. Dan spoelt hij voldoende door.

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-11 13:07
Blijkbaar als je het COMBI+ reservoir hebt kun je Quooker ook een warmwaterleiding aansluiten. Zie de tekst op de Quooker website: https://kokendwaterkranen...-combi-worden-aangesloten

Vraag:
Er is een warmwaterleiding aanwezig, die niet kan worden afgedopt. Kan de COMBI worden aangesloten?
Antwoord:
Nee, dat kan niet. In dat geval adviseren wij een COMBI+ te plaatsen. Deze wordt zowel op de warm- als de koudwaterleiding aangesloten. Het afgekoelde warme water in de leiding wordt gemengd met heet water uit het reservoir om direct voor warm water te zorgen. Zodra het warme water van de CV ketel de keuken heeft bereikt, wordt de aanvoer vanuit het reservoir afgesloten en loopt het rechtstreeks naar de keukenmengkraan. Zodoende kan er daarna doorgetapt worden. Het warme water komt nooit in het reservoir.

Het warm water dat je CV ketel levert is maximaal 65 graden bij de uitlaat van de cv-ketel. Eenmaal bij de keukenkraan blijft er nog meer net 60 graden over. Is natuurlijk wel afhankelijk van de lengte van de leiding. 1 meter leiding met een diameter 15mm heeft een inhoud van 0,18 liter. Legionella wordt pas problematisch als de omgevingstemperatuur hoger ligt dan 20 graden en als het water een grotere inhoud heeft dan 1 liter. Met een leidinglengte van 5,5 meter kom je dan pas in de gevarenzone.

Je hebt de mogelijkheid om de leiding af te tappen. Doe dit nu wekelijks en laat de leiding twee lang leeg lopen dan voldoe je aan de regelgeving en vermijt je eventuele langdurige stilstand van leidingwater.

• jeroen3
Volgens mij is het enige verschil tussen de Combi en Combi+ is hoe de boel is aangesloten. Ze kosten hetzelfde.
Je kunt wellicht vragen om hem om te bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2c1oj9g.png

Of je koppelt het nu gewoon al af. Als je toch van plan bent om de badkamer te doen dan kun je ook wel even naar een noodreparatie kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 07-06-2019 13:22 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:47

de Peer

under peer review

Pakhaas schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:46:
Hallo,

Wij hebben een Quooker aangesloten op het koud water, omdat wij het zonde vinden dat steeds de CV warm water gaat leveren bij een beetje warm water vraag. Dus de Quooker pakt nu kokend water met koud water om warm water te leveren. Enfin, de warm water leiding loopt via de badkamer en wordt nu in de keuken dus niet gebruikt, hierdoor is er een stuk lange leiding van boven naar beneden wat niet wordt gebruikt, hiermee bestaat de kans op legionella. In de keuken zit er een slangetje aan de warm water leiding waarmee ik hem maandelijks kan aftappen, is dat voldoende tegen legionella?

Over een paar maanden gaan wij de badkamer laten verbouwen, dan willen wij in de badkamer de warm water kraan naar de keuken aftoppen. We trekken dan wel een loze leiding door richting de cv, die kan dan later altijd nog worden aangesloten voor als wij (of volgende bewoners) wel warm water via de cv in de keuken willen hebben.

Is maandelijks de loze leiding aftappen voldoende tegen legionella?
Hier is eerder een topic over geweest op tweakers.
Desbetreffende topic starter ging een klep (magneetventiel) maken die wekelijks even de boel een minuut liet doorspoelen.

1 x per maand lijkt me wat weinig en het is ook geen structurele oplossing natuurlijk. Wat als je het vergeet, of je vergeet het te vertellen aan de nieuwe bewoners na een verhuizing?

Moet wel zeggen dat ik de warme kraan in onze badkamer ook nóóit gebruik, dus daar loop ik net zo goed een risico.

Misschien op zijn minst een aftekenlijst bijhouden of andere vorm van reminder, totdat er ooit de kans komt om het structureel op te lossen?

• Pakhaas
jeroen3 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:20:
Volgens mij is het enige verschil tussen de Combi en Combi+ is hoe de boel is aangesloten. Ze kosten hetzelfde.
Je kunt wellicht vragen om hem om te bouwen.

[Afbeelding]

Of je koppelt het nu gewoon al af. Als je toch van plan bent om de badkamer te doen dan kun je ook wel even naar een noodreparatie kijken.
Klopt, wij hebben nu zelfs al het materiaal voor een combi+ maar vinden het zonde dat steeds de CV aanslaat om een beetje warm water te pakken, daarom besloten de warm water niet aan te sluiten. Binnenkort gaan we toch de badkamer doen en dan gelijk die loze leiding afkoppelen.

• Pakhaas
de Peer schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:28:
[...]

Misschien op zijn minst een aftekenlijst bijhouden of andere vorm van reminder, totdat er ooit de kans komt om het structureel op te lossen?
Ik ga gewoon elke zondag de kraan even aanzetten om de leiding door te spoelen. De badkamer wordt nog dit jaar aangepakt en wil dan gelijk de leiding ontkoppelen.

• Pakhaas
Ep Woody schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:11:
Wat velen doen is de warmwater leiding gebruiken voor de vaatwasser. Dan spoelt hij voldoende door.
De vaatwasser zit naast de warm water aansluiting. Kan je elke vaatwasser aan de warmwater kraan aansluiten? Oftewel, is dat goed voor de vaatwasser?

• Pakhaas
SharkyMarc schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:37:

Je hebt de mogelijkheid om de leiding af te tappen. Doe dit nu wekelijks en laat de leiding twee lang leeg lopen dan voldoe je aan de regelgeving en vermijt je eventuele langdurige stilstand van leidingwater.
Wat bedoel je met "laat de leiding twee lang leeg lopen"

De leiding zal ongeveer 5 meter zijn.

• jeroen3
De vaatwasser kan inderdaad ook. Als de vaatwasser warm water al ondersteund dan is het goed.
Anders moet je even meten hoeveel liter je uit de kraan kan halen voordat het water warm is. En hoeveel de vaatwasser per programma afneemt. Dat kan daar wel eens onder zitten.

In ieder geval scheelt dat weer verwarmen voor de vaatwasser.

Maar ik vind oneindig warm water voor handafwas ook wel fijn.
Daarna heb ik direct weer kokend water, want zoveel is er niet uit de quooker gekomen. Ondanks dat het een minuut duurt tot ik 50 graden heb van de CV.

[ Voor 25% gewijzigd door jeroen3 op 07-06-2019 15:07 ]

• Pakhaas
jeroen3 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:06:
De vaatwasser kan inderdaad ook. Als de vaatwasser warm water al ondersteund dan is het goed.
Anders moet je even meten hoeveel liter je uit de kraan kan halen voordat het water warm is. En hoeveel de vaatwasser per programma afneemt. Dat kan daar wel eens onder zitten.

In ieder geval scheelt dat weer verwarmen voor de vaatwasser.

Maar ik vind oneindig warm water voor handafwas ook wel fijn.
Daarna heb ik direct weer kokend water, want zoveel is er niet uit de quooker gekomen. Ondanks dat het een minuut duurt tot ik 50 graden heb van de CV.
Ja dat is ook zeker makkelijk, maar ik heb niet het idee dat wij vaak meer dan 15L warm water nodig gaan hebben. Ik zal morgen eens testen met warm water uit die leiding pakken.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02:59
Kan je nu helemaal niet bij de leiding dan in de badkamer? Ik zou zeggen doorzagen en dopje er op is 2 tellen werk en wel het veiligste. Anders zou ik zeggen laat óf de boiler voor die 2 maanden alsnog aan je warm water leiding of monteer er even een kraantje op met een stuk tuinslang oid? Even 1x per week doorspoelen en je zit zeker veilig.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik blijf erbij dat die aansluiting van de Combi+ handiger kan.
Eigenlijk zou hij pas na 2 (? vul een waarde in) liter de warmwaterleiding aan moeten gaan spreken.

Kom hier ook uit een situatie waar ik niet met goed fatsoen de leiding af kon doppen. Wellicht dat ik de aftakking van de warmwater leiding alsnog tegen kom bij de verbouwing van de WC, dan kan ik hem alsnog afdoppen. Maar tot die tijd gebruik ik hem als Combi+
Heb overigens wel een afsluiter in de leiding gezet, waar eventueel mee afgesloten kan worden, maar daar heb ik zeker drie meter loze leiding voor zitten.

• jeroen3
@MikeyMan Zoiets is wel te realiseren met een mangeetventiel denk ik. Want nu werkt het met een mechanisch mengventiel. Je zou een halve minuut nadat de warme aanvoerslang van de kraan warm is geworden een magneetventiel op de warmwater aanvoer kunnen openen.

Maar dan is het initiele legionellarisico niet weg als je nooit meer dan 30 seconden water gebruikt.

Nee dat kan helemaal niet. Want dan moet de mengkraan ineens kokend water mengen. Dat kan hij vast niet, aangezien het mengventiel ook bij de combi zit.

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 07-06-2019 15:30 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jeroen3 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:28:
@MikeyMan Zoiets is wel te realiseren met een mangeetventiel denk ik. Want nu werkt het met een mechanisch mengventiel. Je zou een halve minuut nadat de warme aanvoerslang van de kraan warm is geworden een magneetventiel op de warmwater aanvoer kunnen openen.

Maar dan is het initiele legionellarisico niet weg als je nooit meer dan 30 seconden water gebruikt.
Dat zal vast kunnen, maar gaat mij boven de pet :)

En in het scenario wat je schetst ben je al te laat natuurlijk. Je zou de eerste x aantal liter door de quooker willen laten afhandelen, en de rest door de CV over laten nemen.

• Pakhaas
Mattie112 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:21:
Kan je nu helemaal niet bij de leiding dan in de badkamer? Ik zou zeggen doorzagen en dopje er op is 2 tellen werk en wel het veiligste. Anders zou ik zeggen laat óf de boiler voor die 2 maanden alsnog aan je warm water leiding of monteer er even een kraantje op met een stuk tuinslang oid? Even 1x per week doorspoelen en je zit zeker veilig.
Ik kan nu niet bij de leiding in de badkamer. Ik heb er nu een slangetje aan en kan de kraan 1x per week doorspoelen.

• Pakhaas
MikeyMan schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:22:
Ik blijf erbij dat die aansluiting van de Combi+ handiger kan.
Eigenlijk zou hij pas na 2 (? vul een waarde in) liter de warmwaterleiding aan moeten gaan spreken.
Ja dat zou dus veel beter zijn, maar zo werkt die combi+ niet.

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-11 13:07
Ik bedoelde twee minuten laten lopen. Dan weet je zeker dat al het water in de leiding ver verst is.

• Pakhaas
Ep Woody schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:11:
Wij hebben het dak vol liggen met zonnepanelen en daardoor een overschot aan stroom. Is het dan wel aantrekkelijk om de CV te gebruiken voor je vaatwasser als het opwarmen van de vaatwasser met stroom gratis is?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pakhaas schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 16:32:
[...]

Wij hebben het dak vol liggen met zonnepanelen en daardoor een overschot aan stroom. Is het dan wel aantrekkelijk om de CV te gebruiken voor je vaatwasser als het opwarmen van de vaatwasser met stroom gratis is?
Nee zeker niet... Zeker met een overschot moet je geen gas gaan gebruiken voor het verwarmen als dat niet nodig is.
Nog los van het feit dat niet elke vaatwasser hier blij van wordt en/of goed mee om gaat.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02:59
Pakhaas schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:50:
[...]

Ik kan nu niet bij de leiding in de badkamer. Ik heb er nu een slangetje aan en kan de kraan 1x per week doorspoelen.
Dan zou ik dat even zo laten tot je de badkamer aan gaat pakken.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Ep Woody
Pakhaas schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 16:32:
[...]

Dat is de afweging, een klein beetje gas gebruiken voor de vaatwasser en voorkomen dat er een (levens)gevaarlijke situatie ontstaat of alles elektrisch doen

Als je nog meer gas wil besparen kun je ook een boiler voor je CV ketel zetten en de CV blokkeren als er voldoende warm water is.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En als je de CV afkoppelt en een WP boiler weg zet voor het tapwater?
Dan gebruik je geen gas meer en benut je de zonnepanelen beter.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2019 19:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Pakhaas
Ep Woody schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 19:05:
[...]

Dat is de afweging, een klein beetje gas gebruiken voor de vaatwasser en voorkomen dat er een (levens)gevaarlijke situatie ontstaat of alles elektrisch doen

Als je nog meer gas wil besparen kun je ook een boiler voor je CV ketel zetten en de CV blokkeren als er voldoende warm water is.
Elke week aftappen krijg ik toch geen levensgevaarlijke situatie?

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-11 11:14
Beetje raar, als je bij en door quooker zelf koopt adviseren ze juist de versie die aangesloten is op de warm water al die er ligt. Anders echt in de badkamer afsluiten.

Ook installateurs geven je goed advies over. Dus wees verstandig afkoppelen of anders aansluiten dit gaat op de lange termijn een keer fout

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:08
Ik heb er geen verstand van, maar bestaat er geen optie om warmwater met een bijna dicht kraantje op 't koud water aan te sluiten? Dan loopt hij wel een beetje mee naar de quooker, maar zit er iig wel een beetje stroming op de leiding. En als 't maar een klein beetje is zit je waarschijnlijk wel onder de tapdrempel.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:21

ericplan

5180 Wp PV

Misschien nuttig om je in te lezen over de manier waarop je een Legionella-besmetting kan krijgen?

https://www.rivm.nl/legionella

Risico voor besmetting bij een lopende kraan is nihil.

A'dam PVOutput

• Pakhaas
ericplan schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:35:
Misschien nuttig om je in te lezen over de manier waarop je een Legionella-besmetting kan krijgen?

https://www.rivm.nl/legionella

Risico voor besmetting bij een lopende kraan is nihil.
Maar is het een lopende kraan als ik het wekelijks aftap?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als ik dit zo allemaal lees: Is zo'n Quooker kraan dan niet een beetje een zinloos (lees: niet rendabel) apparaat aan het worden in dit geval?

Zo'n ding schaf je volgens mij aan om AL-TIJD snel warm/kokend water te kunnen tappen uit een mengkraan en dus zal er warm water vanuit een CV (óf Close-In Boiler) aangevoerd moeten worden naar dat "ding".

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wimmel_1 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:09:
Als ik dit zo allemaal lees: Is zo'n Quooker kraan dan niet een beetje een zinloos (lees: niet rendabel) apparaat aan het worden in dit geval?

Zo'n ding schaf je volgens mij aan om AL-TIJD snel warm/kokend water te kunnen tappen uit een mengkraan en dus zal er warm water vanuit een CV (óf Close-In Boiler) aangevoerd moeten worden naar dat "ding".
Euh? Whut?

Het is een boiler...
Vraag is alleen of je hem met of zonder hotfill aansluit.

En rendabel; vooral omdat je geen waterkoker meer hebt en zoals in mijn geval, anders 5 minuten op warm water kunt wachten.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 07-06-2019 21:23 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Pakhaas schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:02:
[...]

Besmetting loop je op door inademen van besmette waterdamp, zoals onder de douche. Niet door een lopende kraan.

A'dam PVOutput

• Pakhaas
ericplan schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:51:
[...]

Besmetting loop je op door inademen van besmette waterdamp, zoals onder de douche. Niet door een lopende kraan.
De warm water leiding naar de keuken zit aangesloten op de leiding naar de douche..

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb even de titel wat duidelijker gemaakt.

@Pakhaas zou je, als je zelf het laatste bericht hebt geschreven, willen editten in plaats van dubbelposten? Thanks! :)

Wise enough to play the fool

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Ik zou denken: regelmatig even door laten lopen, dan ben je veilig. Of ben ik nu naïef?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Krulliebol schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 01:20:
Ik zou denken: regelmatig even door laten lopen, dan ben je veilig. Of ben ik nu naïef?
Staat deze post nu in 'Duurzame Energie & Domotica' óf in een topic waar 't om zoveel mogelijk verbruik gaat? 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Energiebesparing is belangrijk

[ Voor 33% gewijzigd door Krulliebol op 08-06-2019 01:31 ]

• Ep Woody
Pakhaas schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:02:
[...]

Wil je jezelf met de verplichting van het wekelijks aftappen opzadelen en wat doe je als je de woning verkoopt?

Wat is het bezwaar tegen het hotfill (al dan niet met een duco mengventiel) aansluiten van de vaatwasser op de warmwater leiding, er vanuit gaande dat er in de handleiding staat dat de vaatwasser op die manier aangesloten mag worden. Dan weet je zeker dat de leiding meerdere keren per week gespoeld wordt, zonder een risico op legionelle of andere enge ziektekiemen. Voordeel van op deze manier aansluiten is dat je alleen de keren dat de vaatwasser draait de CV ketel aanspringt, en niet iedere keer als iemand zijn of haar handen wast.

• Pakhaas
Ep Woody schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:31:
[...]

Wil je jezelf met de verplichting van het wekelijks aftappen opzadelen en wat doe je als je de woning verkoopt?

Wat is het bezwaar tegen het hotfill (al dan niet met een duco mengventiel) aansluiten van de vaatwasser op de warmwater leiding, er vanuit gaande dat er in de handleiding staat dat de vaatwasser op die manier aangesloten mag worden. Dan weet je zeker dat de leiding meerdere keren per week gespoeld wordt, zonder een risico op legionelle of andere enge ziektekiemen. Voordeel van op deze manier aansluiten is dat je alleen de keren dat de vaatwasser draait de CV ketel aanspringt, en niet iedere keer als iemand zijn of haar handen wast.
Over een paar maanden wordt onze badkamer aangepakt en direct de warmwater leiding naar de badkamer ontkoppeld, dus ja...ik wil best die paar maanden wekelijks aftappen. Zou de badkamer niet binnenkort worden aangepakt, dan zou ik een andere oplossing zoeken.

• Pakhaas
Nog even terugkomend op dit topic. Inmiddels zijn ze bezig met de verbouwing van onze badkamer. Het warme water kwam vanuit de CV naar de mengkraan voor de douche en ging daarna onder de vloer door naar de wastafel. Tussen de mengkraan van de douche en de wastafel zat een T splitsing voor het water beneden in de keuken. Ze hebben volledig nieuwe leidingen aangelegd (wilden ze sowieso vervangen). Het water komt nu vanuit de CV en splitst dan naar de mengkraan voor de douche en naar de wastafel en toilet. Dus de leiding naar beneden is volledig afgesloten. _/-\o_

We hoeven dus nu niet meer de leiding regelmatig door te spoelen. Hebben met de Quooker ook nog nooit een gebrek aan warm water gehad. Bedankt voor alle adviezen !

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:21
<edit>
Excuus, ik heb mijn reactie in het verkeerde tabblad gepost, deze was bedoeld voor het Quooker Combi topic.

[ Voor 96% gewijzigd door JeroenTheStig op 13-03-2023 21:44 ]

• dribbel79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-04-2023
Topic is vier jaar oud, I know...wij hebben precies hetzelfde issue nu. Ik overweeg:
- Quooker (Combi+) gewoon aansluiten op de warm water leiding (wordt er warm water gebruikt als ik kort kokend water pak?)
- Een kraan op de warmwater leiding zetten die ik zodanig "knijp"dat de leiding wel doorspoelt maar geen warmwater vraagt van de ketel

Andere ideeën hier?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Vraag komt regelmatig terug, de antwoorden ook.

https://gathering.tweaker...eyword=Quooker+legionella

A'dam PVOutput

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-11 14:14
En hoe zit het met de antwoorden zonder een Quooker.

In de aanbouw hebben wij een wateraansluiting.
Gaat naar de buitenkraan en naar de wasmachine.
Voor die leiding ben ik niet zo bang.

Er zit echter ook een warm waterkraan, en die wordt eigenlijk nooit gebruikt.
Moet ik hier wel bang voor zijn?

Ik ben wel van plan om hier een spoelbak te monteren (dan zou deze kraan aangesloten kunnen worden), maar dan nog zal die niet (tot niet vaak) gebruikt gaan worden.

Geen idee hoe/waar de leiding loopt, dus de dode leiding afkoppelen zal geen optie zijn.

De leiding aansluiten en wekelijks laten stromen zou een oplossing kunnen zijn, maar eigenlijk ook geen wenselijke oplossing. Meest verste punt in het huis vanaf de CV-ketel, en wil juist gasverbruik verminderen.

Hoeveel risico loop ik door dat punt af te stoppen, met als gevolg een stuk leiding waar water in blijft staan.

Of wat zijn mijn opties nog.
Pagina: 1