Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:12
Mijn vraag:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
hm, kort samengevat is het 0,0 info wat je geeft.

is er een speciale reden waarom er gewerkt moet worden, geldt dit voor alle functies etc.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
https://www.rijksoverheid...oord/officiele-feestdagen
Er is geen wet die heeft vastgelegd dat bepaalde feestdagen vrije dagen zijn voor werknemers. Er is dus geen wettelijk recht op een vrije dag op een bepaalde feestdag. In uw cao of arbeidsovereenkomst staat of u vrij bent op feestdagen.
Daarnaast is er wel iets als gewoonterecht. Als jullie al jaren op de feestdagen standaard vrij waren dan kan dit niet zomaar veranderd worden.

[ Voor 26% gewijzigd door PolarBear op 07-06-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:12
Tens schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:54:
hm, kort samengevat is het 0,0 info wat je geeft.

is er een speciale reden waarom er gewerkt moet worden, geldt dit voor alle functies etc.
Geld voor alle functies, en er is geen reden opgegeven waarom er nu wel gewerkt moet worden anders dan dat de eigenaar vind dat het een
service verlenend bedrijf is en dat het eigenlijk 24/7 open zou moeten zijn
. Maar verder zijn wij in de weekeinden en avonden gewoon dicht (op de bereikbaarheidsdienst na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:33
Het is eigenlijk heel simpel:
Geen verplicht vrij met feestdag

Laten we eerst een groot misverstand uit de weg helpen: de overheid verplicht je niet om al je werknemers vrijaf te geven voor een erkende of nationale feestdag. Sterker nog, je hoeft in principe geeneens een toeslag toe te kennen als ze op een feestdag komen werken. Dat betekent echter niet dat je het personeel nu kunt verplichten tegenover normaal tarief op Tweede Paasdag te komen werken. Want in de meeste cao's of arbeidsovereenkomsten zijn hierover wel afspraken gemaakt. Check dat dus voordat je de vrije dagen voor dit jaar bepaalt.
https://www.sprout.nl/art...de-verplichte-vrije-dagen

Als er inderdaad nergens op papier iets over staat, word je gewoon geacht te komen werken.

Maar dat kan ik mij bijna niet voorstellen, ik heb het tenminste nog nooit gezien of gehoord dat het niet vast lag in een arbeidsovereenkomst, CAO of personeelshandboek.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 07-06-2019 11:12 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:49
Wat een opportunisme :/ Heeft de werkgever ook al plannen voor nieuwjaarsdag, 2e paasdag/pinksterdag, 1e en 2e kerstdag, hemelvaart, etc.? 8)7

Als de werkgever zo graag een dienstverlenend bedrijf wil zijn en de arbeidstijden en arbeidsduur (!) wil aanpassen dan moet hij in overleg met het personeel. En dan mag hij daar dus ook voor gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:33
Rukapul schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:13:
Als de werkgever zo graag een dienstverlenend bedrijf wil zijn en de arbeidstijden en arbeidsduur (!) wil aanpassen dan moet hij in overleg met het personeel. En dan mag hij daar dus ook voor gaan betalen.
Dan zal er eerst ergens iets vast moeten liggen.

Als het inderdaad niet benoemd wordt in een AOK, CAO of Personeelshandboek dan is het eigenlijk klaar. Dan word je geacht te werken en heb je nergens recht op.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik vermoed dat het een kleine organisatie is zonder OR. Imo gaat het nergens over om op dergelijke korte termijn (en zonder overleg) een dergelijke wijziging in beleid er door heen te drukken.

Ik zou kijken of je een flinke groep medewerkers (het liefst een meerderheid) kan verenigen een duidelijke en helder gesprek met de werkgever voeren.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:38
Sommige supermarkten zijn nu eenmaal open op (vrijwel) elke dag van het jaar.

Zonder gekheid. Ik snap dat het bij de meesten mensen normaal is dat je feestdagen vrij bent, maar ik denk dat je het beste naar je baas kan gaan waarom dit daadwerkelijk is. Hij zal hier vast een reden voor hebben en je dit kunnen toelichten. Er zullen vast meer medewerkers niet blij zijn met deze beslissing en zeg dat je ook namens hun spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:03
@SlqmLqck Er is een verschil tussen dat al lang zo is of even een mailtje dat je aanstaande maandag moet komen werken. Bij ons worden de dagen het jaar van te voren al ingepland (onderwijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Vraag aan TS: krijg je wel een dag terug voor werken op pinkstermaandag? In mijn bedrijf wordt er ook gewerkt op feestdagen. Is bij de meeste mensen bij ons geen probleem. Degenen die dan werken, krijgen er een compensatiedag (vrije dag dus) voor terug. Maar dat inroosteren gebeurt bij ons lang van tevoren en nooit op korte termijn

[ Voor 13% gewijzigd door DutchChelsea op 07-06-2019 11:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 19:49

3DDude

I void warranty's

Arunia schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:33:
@SlqmLqck Er is een verschil tussen dat al lang zo is of even een mailtje dat je aanstaande maandag moet komen werken. Bij ons worden de dagen het jaar van te voren al ingepland (onderwijs).
Dan heb je dat mailtje toch nog niet gelezen, die lees je aanstaande dinsdag natuurlijk ;)

Markeer als ongelezen en klaar.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:25
"verplichte" vrije dagen kennen we niet in NL. En zolang er geen CAO/handboek is binnen het bedrijf, wordt dat ook lastig.
Wellicht kun je nog iets met de korte termijn voor de betreffende dag dat het bekend gemaakt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vooropgesteld dat je een beetje illuster blijft over waarom er opeens gewerkt moet worden lijkt het me niet een redelijk termijn om nu nog op de proppen te komen met zo'n eis dat jij op een dag dat je historisch gezien gewoon vrij bent moet gaan werken.
Ik zou gewoon roepen dat je al plannen hebt en eens kijken hoe daar op gereageerd wordt.
Je kan je echt wel een beetje beroepen op het gewoonterecht.

Dat wil dan niet zeggen dat je werkgever dit wel of niet kan/mag veranderen, maar echt redelijk lijkt het me in ieder geval niet om de week er voor nog even op de proppen te komen met een mededeling dat je moet komen werken.
Je kan waarschijnlijk ook niet op diezelfde termijn bepalen dat je zelf een dag vrij wil immers.
Hier had hij (veel) eerder mee op de poppen moeten komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat staat in de contract van vakantiedagen? Waarschijnlijk wordt daar genoemd.. "reguliere feestdagen conform overheid) + xx-vakantiedagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:41
markisoke schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:53:
Mijn vraag:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
ja dat mag die, zolang er niks in je contract/CAO staat moet je gewoon werken. er is geen wet die zegt dat je op bepaalde dagen vrij ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RenaldoN schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:46:
[...]

ja dat mag die, zolang er niks in je contract/CAO staat moet je gewoon werken. er is geen wet die zegt dat je op bepaalde dagen vrij ben.
Ik vraag me zeer sterk af of werkgever er consequenties aan kan verbinden dat TS in het kader van andere verantwoordelijkheden/verplichtingen (aangekondigd) niet op komt dagen als er opeens gewerkt moet worden op een dag waar het bedrijf historisch gezien gesloten was en de werkgever deze verandering dagen voordat het moet ingaan een keertje aangekondigd wordt.
Dat is gewoon belabberd werkgeverschap als daar niet een super deftige argumentering achter hangt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2019 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als werkgever er deze week mee aan komt zetten, is hij/zij gewoon een l*l... Je zou maar net een weekend weg hebben geboekt. Hoe sla je je als bedrijf op je eigen vingers... Wat zullen jullie allemaal super gemotiveerd aan het werk gaan maandag (en de komende weken)...

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/GbPU9xcAbPzKU/giphy.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Je kunt een vrije dag opnemen. Dat mag de werkgever alleen weigeren als daar zwaarwegende redenen voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het zes jaar lang wel zo ging kan je je volgens mij beroepen op rechtsvermoeden (doordat het zes jaar lang dus wel kon is het eigenlijks ook onderdeel van de overeenkomst geworden, zelfs zonder dit expliciet hierin te vermelden), daarbij is het niet zo van belang of het in een CAO of dergelijke is vastgelegd. Daarnaast is het op zo korte termijn aankondigen van zoiets gewoon niet netjes van de werkgever.

Maar ben geen jurist, dus kan het ook zeker fout hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:05
Krulliebol schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:30:
Je kunt een vrije dag opnemen. Dat mag de werkgever alleen weigeren als daar zwaarwegende redenen voor zijn.
Het klinkt alsof TS in een kleine organisatie werkt.
service verlenend bedrijf is en dat het eigenlijk 24/7 open zou moeten zijn
gecombineerd met een simpele 'Er is niemand anders.' en het feit dat het erg laat (dankzij de baas zelf :X ) aangevraagd wordt , dan kan dat een zwaarwegende reden zijn... Daar heeft TS op dit moment niet heel veel aan.

Beste optie op dit moment is denk ik toch maar gaan werken, en een gesprek met de baas aanvragen voor een eventuele na compensatie. Hierbij kan je dan aanvoeren dat het afgelopen 6 jaar niet hoefde (gewoonterecht), en dat hij gewoon een *** (maar dan in nettere bewoording :+ ) is voor het zo laat aankondigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:46
Als ik dit zo lees: https://www.arbeidsrechte...ijden-pauze-dagen-rooster
De werkgever maakt de tijdstippen waarop de medewerker moet werken bekend op een tijdstip zoals bepaald in de collectieve regeling. Is er geen collectieve regeling van kracht, dan kan het tijdstip waarop de arbeidstijden bekend gemaakt wordt overeengekomen worden met de medewerker. Zijn er bij uitzondering geen nadere afspraken gemaakt, dan dient de werkgever de arbeidstijden 28 dagen van tevoren bekend te maken. Is voorgaande niet (goed) mogelijk gezien de aard van de arbeid, dan wordt er 28 dagen van tevoren bepaald op welke dag een medewerker vrij heeft. Bovendien wordt dan vier dagen van tevoren gemeld op wat voor dagen en op welke uren er gewerkt moet worden (art 4:2 ATW).
Dan moet de werkgever uiterlijk 28 dagen aangeven als je op andere dagen dan je zou verwachten moet werken. Minder dan 1 week van te voren is natuurlijk kolder. Wie zegt dat je niets hebt gepland of dat je gewoon een dag in je bed wilt blijven plakken en een serie wilt binge watchen.

Er is maar 1 oplossing: Ga in gesprek met je werkgever.

Nouja. er is ook een tweede oplossing maar die is wel erg drastisch (ontslag nemen)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:12

AMDFreak

Intel is zo..

Dit hebben wij ook al eens meegemaakt op goede vrijdag.

Dit was altijd een vrije dag, echter heeft mijn werkgever toen der tijd een extra vrije dag voor terug gekregen. Echter krijgen nieuwe werknemers deze compensatie niet.. :x

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles valt of staat natuurlijk met afspraken... maar eenzijdig een (vakantie)-dag afpakken mag simpelweg niet. En als het gebruikelijk is dat 2e pinkersdag vrij is (al jaren), wat voor 90% van Nl het geval is, dan mag je daar gewoon vanuit gaan. In ieder geval heel erg slecht werkgeverschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-09 15:13
Ik heb bij een werkgever gewerkt, toevallig in dezelfde branche, en daar waren dit soort grapjes voornamelijk bedoeld om makkelijk van wat personeel af te komen.

Dat ze op die manier het beste personeel verloren drong niet echt binnen...

ben zo zelf ook vertrokken. ze bellen mij nu nog steeds af en toe met de vraag of ik specifieke dingen wil doen, of een klant wil helpen (ben al een jaar weg daar) 8)7

EDIT: zal mischien we dezelfde zijn :F

[ Voor 5% gewijzigd door htn02 op 07-06-2019 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 10:27
Krulliebol schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:30:
Dan vind ik dat de werkgever ook deze dagen die normaal wél automatisch vrij waren, ook moet verrekenen als extra vrije dagen, die je zelf mag plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Was het sowieso niet al een verplichte vrije dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:08
Krulliebol schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 01:22:
Was het sowieso niet al een verplichte vrije dag?
kom op, is letterlijk de 2de reactie in dit topic. :X
Pagina: 1