Toon posts:

modem irq in dos

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
dag luitjes,

ik heb hier een pc, met windows, met daarin in de dos omgeving een paar programma's die van 't modem gebruik moeten maken...
Alleen 't probleem is dat windows de modem op irq9 zet, en dos maar tot 8 gaat geloof ik. Alleen helaas kan ik in windows het irq niet veranderen, en in de veilige modus ook niet... wie kan mij helpen...

• hessel|IA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Niet moelijk gaan doen met win-modems. Gewoon een extern modem gaan gebruiken. Dit kost je anders een zee vol tijd.

Grutte Pier fansels

Verwijderd

Topicstarter
een extern modem sucks, want die gaat via de lpt poort, en dat kun je in die dos programma
's nie aan geven :(

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op vrijdag 27 juli 2001 13:09 schreef Severt het volgende:
een extern modem sucks, want die gaat via de lpt poort, en dat kun je in die dos programma
Toch ook via de com poort?

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
kicked.to/[forum=11]

Verwijderd

Nee, gek he....Modem via de LPT poort.. Jaja. je zal wel een lekker snelle verbinding hebben met internet...<duh>

• wslagendijk
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PCI of nog ISA modempje?

ISA moet je sowieso toekennen aan irq en io dus die kan je zo ff veranderen in bios.

PCI (zal wel) kan je ook wel iets aan doen geloof ik. (heb zelf nog een mooie E-tech bullet op ISA (maar ook kabel natuurlijk :) ), dus weet niet zeker.)
Maar meestal kan je wel iets van shared irq's vast zetten in bios.

Misschien zit ik er naast (sorry dan).

Verwijderd

Goeie vraag, ISA of PCI modem?
Die kun je trouwens allebei in de BIOS vastzetten op een bepaalde IRQ. Behalve als het modem dat je gebruikt een winmodem is (vergeet het dan maar!!).

In de BIOS zet je eerst PnP OS uit, en daarna het PCI slot waarin de kaart zit (moet je zelf even tellen, slot 1 zit naast je AGP port), op IRQ 3 of 4 (is IRQ voor COM 2 of 1, in die volgorde ja).

Is je modem een ISA kaart, dan zet je IRQ 3 of 4 used by Legacy card op Yes.

Vergeet niet je BIOS te saven en reboot je PC. In Windows Device Manager moet je ff checken of je nu een COM1 of COM2 poort hebt, en of Windows hem ziet. Zo ja, dan pak je properties van die poort en zet je de Poortsettings op 1 stukje hoger dan de maximale snelheid die je op je modem in kunt stellen. (Dus al dat 115200bps is, zet je de poort op 230400bps).

Mogelijk dat je weer moet rebooten, en dan moet je ook in DOS je modem kunnen bereiken.

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ja sorry het is een pci modem, met een conexant chipset... maar 't vervelende is... die bios is een ami, met maar 2 menu's.
menu 1 om de schijven in te stellen en 2 wat andere prut, maar nix over pnp etc. zoals in de award :(

dus wat nu...

Verwijderd

wat voor Conexant? een RS56-PCI is een winmodem, mag je dus zowiezo al vergeten dat je die in kunt stellen.
Wat je nog kunt checken is of je een IRQ op de modem zelf in kunt stellen.

Verwijderd

Topicstarter
jah maar stel nou, dat ik geen windows had, hoe zou ik dat modem dan alleen in dos kunnen gebruiken?

Verwijderd

als je modem een winmodem is, kun je die dus ook alleen maar in Windows gebruiken. Een winmodem gebruikt namelijk software drivers voor de aandrijving en een Pentium MMX CPU.

DOS kun je vergeten. Daarvoor heb je echt een hardwarematig modem voor nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of 't klopt wat je zegt, maar dit is een software matig modem, maar ik kan appart aanvinken of ik dos ondersteuning wil... allen kan ik die ondersteuning nie krijgen, omdat dat modem op irq9 gaat zitten :(

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

een modem op je printerpoort? Die zullen er niet veel zijn want een modem werkt serieel dus moet hij op een COM (seriele) poort...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 27 juli 2001 23:08 schreef Jorden het volgende:
als je modem een winmodem is, kun je die dus ook alleen maar in Windows gebruiken. Een winmodem gebruikt namelijk software drivers voor de aandrijving en een Pentium MMX CPU.

DOS kun je vergeten. Daarvoor heb je echt een hardwarematig modem voor nodig.
Dat is juist, maar als je een DOS venster onder Windows gebruikt moet het goed gaan. De modemcommando's die DOS programma's geven worden dan gewoon doorgegeven aan Windows, oftewel aan de WinModem driver. Geen probleem dus... Wel heb je bij de meeste drivers een tabblad DOS-support (ofzoiets) in apparaatbeheer. Daar kun je DOS-support aanzetten (support in een DOS venster natuurlijk) en een IRQ of een COM-poort emulatie kiezen.
Hiervoor moet je vaak wel de juiste driver bij je modem hebben en niet een of andere generieke 56K PCI driver...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Wat je kunt doen is de modem in een ander slot proberen, dan kan hij een ander IRQ krijgen (bijvoorbeeld IRQ 5) !

Verwijderd

dos support is hoogswaarschijnlijk alleen een dos-box suport, dus geen echte dos.
Kwestie van een fatsoenlijk hardwaremodem kopen (Etech 56K-RWM bv)
Wat voor programma moet je dan onder dos draaien?
Pagina: 1