Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:18
Wij zijn voornemens om ons huis te gaan voorzien van zonnepanelen. Maar we lopen tegen wat praktische vragen aan waarop ik eerst wat antwoorden zoek alvorens ik de offerte teken die ik nu heb liggen.

Tijdens de bouw van ons huis hebben we maatregelen getroffen voor zonnepanelen op ons garagedak. Hier is laatst een partij gekomen om te kijken welke mogelijkheden er zijn. Hier kwam men uit op 10 panelen op het garagedak.

Heb nu een offerte van 10x Trina Solar Energy, TSM-300 met een omvormer van SolarEdge en 10x een SolarEdge Optimizer.

Hierbij is het geschatte geleverde vermogen rond de 2.83Kw op jaarbasis.

14 panelen is ook mogelijk, dan komen er nog 4 panelen op onze overkapping die naast de garage is gebouwd. Deze configuratie zou een vermogen gaan leveren rond de 3.9Kw.

Ons elektra verbruik ligt tussen de 3.9Kw en 4.2Kw op jaarbasis met een gezin van 3 personen.

Maar we zitten te dubben wat nu wijsheid is. De investering van 10 panelen ligt rond de 5K incl. Btw. Gaan we voor 14 panelen dan is de investering alweer richting 6.5K incl. Btw.

Zijn die 14 panelen echt de moeite waard? Of zijn 10 panelen al een goede optie om voor te gaan?

Heb bijgevoegd de beide berekeningen toegevoegd en een foto (3d) van het huis. De 3D weergave laat helaas niet de overkapping zien. En in de berekening komt de weergave niet helemaal goed over, zo lijkt onze garage hoger dan de buren.

https://drive.google.com/...WP7mio8oaBNNo?usp=sharing

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 21:10
Wicked-Game schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:27:
Wij zijn voornemens om ons huis te gaan voorzien van zonnepanelen. Maar we lopen tegen wat praktische vragen aan waarop ik eerst wat antwoorden zoek alvorens ik de offerte teken die ik nu heb liggen.

Tijdens de bouw van ons huis hebben we maatregelen getroffen voor zonnepanelen op ons garagedak. Hier is laatst een partij gekomen om te kijken welke mogelijkheden er zijn. Hier kwam men uit op 10 panelen op het garagedak.

Heb nu een offerte van 10x Trina Solar Energy, TSM-300 met een omvormer van SolarEdge en 10x een SolarEdge Optimizer.

Hierbij is het geschatte geleverde vermogen rond de 2.83Kw op jaarbasis.

14 panelen is ook mogelijk, dan komen er nog 4 panelen op onze overkapping die naast de garage is gebouwd. Deze configuratie zou een vermogen gaan leveren rond de 3.9Kw.

Ons elektra verbruik ligt tussen de 3.9Kw en 4.2Kw op jaarbasis met een gezin van 3 personen.

Maar we zitten te dubben wat nu wijsheid is. De investering van 10 panelen ligt rond de 5K incl. Btw. Gaan we voor 14 panelen dan is de investering alweer richting 6.5K incl. Btw.

Zijn die 14 panelen echt de moeite waard? Of zijn 10 panelen al een goede optie om voor te gaan?

Heb bijgevoegd de beide berekeningen toegevoegd en een foto (3d) van het huis. De 3D weergave laat helaas niet de overkapping zien. En in de berekening komt de weergave niet helemaal goed over, zo lijkt onze garage hoger dan de buren.

Let even op dat je de goeie eenheden gebruikt. kW is vermogen, kWh is energie(verbruik), je gebruikt ze nu door elkaar. Ik vind eigenlijk beide offertes redelijk aan de prijs, maar is lastig te zeggen zonder meer details, welke omvormers worden geoffereerd, welke panelen, etc.

ter vergelijking, ik heb nu een klein jaar geleden 12 panelen (qcells/320Wp) op mijn platte dak laten leggen, met omvormer erbij was ik bijna 1000 euro minder kwijt dan jij voor 10, inclusief BTW, alhoewel we hier meestal ex BTW rekenen, omdat je die doorgaans terug kunt vragen.

Vuistregel voor kosten, is de prijs ex BTW pakken, en dan delen door het vermogen van je panelen (Wp). Dan wil je ergens dussen de 1 en 1.3 euro/Wp uitkomen (please do correct me if I'm wrong).

Of het het waard is, tsja, er zijn een hoop redenen te noemen, financieel is het leuk, maar daarnaast heb je ook je eigen groene stroom, tof toch? Uit mijn eigen statistieken blijkt dat dat ik op jaarbasis ongeveer 35% van mijn energiebehoefte direct uit mijn panelen trek. In de goeie maanden (maart - september) is dat zelfs tegen de 50%.

Als je gedetailleerd advies wilt kan je overigens beter een eigen topic starten!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:55

Freakie1NL

Grote Baas

Wat een kneiter dure offertes. Zijn het gouden panelen ofzo? Converteer de offertes eerst naar standaard eenheiden die je zelf kan vergelijken. Ik zelf gebruik prijs per WP en prijs per verwachte kWh opbrengst. Anders zie je door de bomen het bos niet meer. Vind het overigens wel apart dat 4 panelen voor een 1 kW toename zorgen, deel je het aantal panelen door de geschatte opbrengst dan is dit niet realistisch.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:07
Wicked-Game schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:27:

De link doet het voor mij niet.

Je kunt beter een eigen topic openen en er een 2D screenshot uit google maps bij zetten denk ik.
zoals op een ander forum aan je al verteld te hebben denk ik dat je best wel veel schaduw in de winter hebt van buurhuis (zuidelijk) en bomen (west)
De bomen en huis staan er niet direct naast dus met deze zonnestand valt het wel mee.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Wicked-Game
Freakie1NL schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:35:
Wat een kneiter dure offertes. Zijn het gouden panelen ofzo? Converteer de offertes eerst naar standaard eenheiden die je zelf kan vergelijken. Ik zelf gebruik prijs per WP en prijs per verwachte kWh opbrengst. Anders zie je door de bomen het bos niet meer. Vind het overigens wel apart dat 4 panelen voor een 1 kW toename zorgen, deel je het aantal panelen door de geschatte opbrengst dan is dit niet realistisch.
Trina Solar TSM-300 panelen
SolarEdge Omvormer
SolarEdge P300

Incl. installatie en materieel. Dus is dan 5K incl. btw teveel? Want ik kwam via internet niet echt goedkopere aanbieders tegen die hetzelfde leveren.

De 4 panelen extra is wel opvallend inderdaad, want die liggen naar mijn mening "ongunstiger" dan de 10 op het garagedak.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:09
Wicked-Game schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:01:
[...]

SolarEdge Omvormer
SolarEdge P300

Incl. installatie en materieel. Dus is dan 5K incl. btw teveel? Want ik kwam via internet niet echt goedkopere aanbieders tegen die hetzelfde leveren.

De 4 panelen extra is wel opvallend inderdaad, want die liggen naar mijn mening "ongunstiger" dan de 10 op het garagedak.
Waarom plaats je niet zelf als het toch een plat dak is?
Heb je foto en afmetingen van dak?

1 PVoutput . Dongen NB

• Wicked-Game
Tsurany schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:38:
[...]

Ik denk eerder aan < 1 euro/Wp als je rekent met bruto prijzen, alles daar boven is echt veel te duur. Mijn installatie die eind juli het dak op gaat kost me minder dan 0,8 euro/Wp bruto.

@Wicked-Game Kan je trouwens niet nog wat panelen op je eigen dak kwijt? Het liefst leg je zoveel mogelijk panelen tegelijk, scheelt toch aardig vergeleken met twee keer leggen.
Rietenkap... :(

En dan zou alleen aan de straatkant op het deel met pannen een paar panelen kunnen. Maar dit is weer welstandscommissie gebonden. Dan zou ik moeten nagaan of dit uberhaupt wel mag.
Freakie1NL schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:56:
[...]

Er zit wel een verschil tussen incl en exl optimzers. Exl optimzers moet je zeker <1 euro/WP lukken. Met zou ik knap vinden als dat je lukt.
De offerte is inclusief optimizers.
jacovn schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:57:
[...]

De link doet het voor mij niet.

Je kunt beter een eigen topic openen en er een 2D screenshot uit google maps bij zetten denk ik.
zoals op een ander forum aan je al verteld te hebben denk ik dat je best wel veel schaduw in de winter hebt van buurhuis (zuidelijk) en bomen (west)
De bomen en huis staan er niet direct naast dus met deze zonnestand valt het wel mee.
Hi jaco, ja dat moet ik sowieso nog doen. Ik zal nog een 2d shot maken. Wel raar dat de link niet werkt, heb het gedeeld "voor internet". Dus dit zou moeten werken.

• Wicked-Game
reneeke1970 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:04:
[...]

Waarom plaats je niet zelf als het toch een plat dak is?
Heb je foto en afmetingen van dak?
Het betreft inderdaad een platdak, en de afmeting is 9x3.

Zelf installatie begin ik niet aan, laat dit liever doen ook ivm garanties. Uiteraard kom je goedkoper uit als je het zelf gaat doen.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 21:10
Wicked-Game schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:01:
[...]

SolarEdge Omvormer
SolarEdge P300
Hmm, heb je schaduw dat je voor een duurdere oplossing met SolarEdge gaat? Alsnog vind ik het heel erg duur!

• Wicked-Game
Onndertussen besloten wat meerdere partijen te vragen voor een offerte om een wat breder beeld te krijgen.

Gisteren wel even gekeken hoe het garagedak qua schaduwligging zit, en vanaf 18:00 komt de schaduw er op tot 19:00 daarna ligt het garagedak volledig in de schaduw.

Dan zou een optimizer wel voordeel kunnen bieden.

Pagina: 1