Electra kabel vervangen door UTP (CAT6) kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinotje2
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-10 17:35
Hallo allen,

Ik zou graag een UTP-kabel van de meterkast naar de zolder trekken.
Helaas is er op de zolder geen loze leidingen te bekennen.

Wel zijn er 7 stopcontacten (en dus ook 7 leidingen) aanwezig, waar elektra-kabels ligt van de meterkast naar de zolder. Ik gebruik slechts 2 van de 7 stopcontacten, één voor mijn laptop en één voor mijn printer.

Kan ik een elektricien of een 'kabeltrekker' inhuren om 1 van de 7 leidingen te gebruiken voor een UTP-kabel? Dus dan wordt de stopcontact, elektra-kabel, etc. geheel verwijderd en in plaats daarvan een UTP-kabel aanleggen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Alle tips zijn welkom!

Groetjes,
Pinotje2

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-10 20:23
Euhm weet je het zeker dat er 7 leidingen lopen naar je zolder? Zijn dit allemaal verschillende groepen of heb je 7 stopcontacten geteld en gedacht ooh 7 buisjes.

Als er echt 7 zijn dan kan je idd makkelijk een eruit laten trekken met daaraan meteen een cat kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
7 wandcontactdozen betekent in de regel niet dat er 7 leidingen lopen. In een normaal huis zijn dit max 2 leidingen die vervolgens via een centraaldoos of door de muur worden doorgelust naar een andere wandcontactdoos.

Weet je heel zeker dat je 7 leidingen hebt?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinotje2
Oops, het zijn inderdaad geen 7 maar 2 leidingen die van de meterkast naar zolder loopt.
Dus ik kan 1 daarvan gebruiken voor UTP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

Grote kans dat ze alle 2 naar een centraal doos gaan, of ander verdeel punt. Dat doorgaat naar de stopcontacten

Zo offer je wel in één keer een hoop op.

Als er toevallig gebruik wordt gemaakt van een gemodificeerd centraaldoos systeem.
Dan kunnen er zelfs aftakkingen lopen naar een verdieping lager waardoor je ook stopcontacten of verlichting daar verliest.

Dus goed laten uitzoeken door een elektricien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinotje2
Bedankt voor allen voor de wijze antwoorden, ik ga denk ik eerst een elektricien inschakelen voor advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let even op normen/veiligheid. Volgen NEN1010 is het niet toegestaan om een geleidende datakabel (=UTP oid) in dezelfde buis of doos te plaatsen als een stroomgeleider, dit ivm gevaar kortsluiting etc.

Als je daadwerkelijk twee losse leidingen naar zolder hebt lopen die totaal niet in zelfde dozen uitkomen kun je inderdaad eentje geheel vervangen door UTP, maar als ze op dezelfde centraaldoos uitkomen is dat niet toegestaan of veilig.

In dat geval doe je er beter aan te kijken naar niet-geleidende oplossingen zoals POF, al is dat wel stevig aan de prijs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:44
Waarom geen Powerline? Dan hoef je helemaal geen kabels te vervangen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

loeberce schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:07:
Waarom geen Powerline? Dan hoef je helemaal geen kabels te vervangen.
Omdat powerline duur, onbetrouwbaar en weinig toekomstvast is?

TS pakt het goed aan, eerst kijken naar een duurzame oplossing, pas als dat niet haalbaar blijkt kijken naar lapmiddelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:44
Waarschijnlijk heb je wel 2 leidingen van de meterkast naar zolder.
1 voor de wasmachine aansluiting en 1 voor de overige

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
dion_b schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:18:
[...]

TS pakt het goed aan, eerst kijken naar een duurzame oplossing, pas als dat niet haalbaar blijkt kijken naar lapmiddelen.
Altijd weer die stellige vooroordelen over powerline :-).
Ik dacht ook dat het haast niet kon werken tot ik het zelf ging gebruiken....

Natuurlijk werkt het niet overal even goed maar dat gaat deze oplissing met netwerkkabel naast stroomdraden ook niet worden (als het uberhaupt al kan met verdeeldozen en beschikbare ruimte in de leidingen...). Powerline is vaak gewoon een hele valide optie voor de meeste situaties, maar natuurlijk niet altijd.

Ik heb hier in een modern appartement waar genoeg loze leidingen liggen voor netwerkkabels op een aantal plaatsen toch voor powerline gekozen omdat die leidingen nooit echt liggen waar je ze nodig hebt. Met een powerline/wifi combo heb ik nu gewoon ook op de lastige plaatsen zoals in een uithoek op een balkon achter een liftkoker een perfect wifi bereik met een speedtest van 180 op een internet verbinding van 250. En de poweline adapters zelf doen zonder storingen of ook maar enig probleem in de afgelopen 4 jaar gewoon 220 naar mijn pc en laptops. Voor dat klein beetje overhead is een bekabelde oplossing nou niet echt de moeite.

En nul gedoe met kabels toen ik vorige week mijn Ziggo mediabox in de woonkamer heb ingeruild voor een Next en een separaat modem dat nu in de meterkast hangt. Kwestie van een powerline adapter in een wcd in de meterkast pluggen en draaien. Al het andere kon gewoon ongewijzigd blijven zitten.

Kortom, zo zwart/wit is het allemaal niet, en het is al helemaal geen lapmiddel. Als uitgangspunt is het goed om naar een bekabelde oplossing te zoeken, maar er zijn genoeg situaties waar alternatieven beter kunnen werken. Netwerkkabels naast stroomdraden in 1 buis is waarschijnlijk ook niet de oplossing hier.

[ Voor 13% gewijzigd door Yowzawood op 07-06-2019 11:55 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yowzawood schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:37:
[...]

Altijd weer die stellige vooroordelen over powerline :-).
Ik dacht ook dat het haast niet kon werken tot ik het zelf ging gebruiken....
Niks vooroordelen. Ik beheer duizenden van die dingen en heb dan ook redelijk significante statistieken erover. Laatste keer dat ik dat grondig deed had ik 70k meetpunten. Het betreft redelijk high-end 2x2 MIMO apparaten, vergelijkbaar met "1200Mbps" en "2000Mbps" sets (specifieker: prestaties nagenoeg gelijk aan de Devolo dLAN1200+) die > EUR 60 per twee kosten retail.

Ik heb de link rates tussen paren van apparaten uitgelezen. Bij PLC is de overhead tussen bruto link rate en netto TCP throughput ongeveer 50%. Gemiddelde link rate over al die apparaten was net iets meer dan 110Mbps, dus gemiddelde werkelijk haalbare TCP throughput ongeveer 55Mbps.

Ik vind 55Mbps voor EUR 60 stevig aan de prijs, zeker als je bedenkt dat nog geen EUR 15 aan UTP+aansluitmateriaal je 940Mbps netto levert.

Maar 55Mbps is een gemiddelde. Er is meer uitloop naar boven toe in de verdeling, dus de meeste apparaten zitten er (iets) onder. Enige factor waar ik beschikking over had die daarbinnen significant uitmaakt is randaarde. Zonder randaarde zit de link rate gemiddeld dichter bij de 75Mbps, dus netto ~37Mbps, met randaarde gaat het richting de 220Mbps, dus netto 110Mbps. Dat is ook te verwachten bij een MIMO-product - die tweede datastroom gaat juist over de aarde-nulpaar. Met PLC zonder MIMO ("1000Mbps" of lager) verwacht je ongeacht of je zelf randaarde hebt bij die ~37Mbps gemiddeld uit te komen.

Deze cijfers hebben trouwens positieve bias. Ik heb alleen resultaten van situaties waarin het werkt. Er zijn zeker situaties waarin PLC niet werkt, maar waar dat gebeurde staan die apparaten niet online om uitgelezen te worden (waarschijnlijk zijn ze geretourneerd...)

Een eerder onderzoek bij ~85 gebruikers met een low-end "500Mbps" PLC set leverde overigens een beeld op van 1/3 helemaal geen verbinding, 1/3 wel verbinding maar subjectief traag/instabiel en 1/3 daadwerkelijk tevreden. Dat was echter met zo'n beetje slechtste apparaat op de markt, dus dat is weer negatiever dan de werkelijkheid.

Er zijn geheid andere factoren die meespelen, maar (mede ivm privacy) had ik geen toegang tot data daarover. Wel weet ik uit eerdere onderzoeken dat leeftijd woning niet ter zake doet, gemiddeld ga je net zo vaak succes hebben in woningen <1940 dan in woningen >1997. Dat is ook niet gek, want demping is van ondergeschikt belang voor prestaties, die worden vrijwel volledig door interferentie bepaald.
[...]

Ik heb hier in een modern appartement waar genoeg loze leidingen liggen voor netwerkkabels op een aantal plaatsen toch voor powerline gekozen omdat die leidingen nooit echt liggen waar je ze nodig hebt. Met een powerline/wifi combo heb ik nu gewoon ook op de lastige plaatsen zoals in een uithoek op een balkon achter een liftkoker een perfect wifi bereik met een speedtest van 180 op een internet verbinding van 250. En de poweline adapters zelf doen zonder storingen of ook maar enig probleem in de afgelopen 4 jaar gewoon 220 naar mijn pc en laptops. Voor dat klein beetje overhead is een bekabelde oplossing nou niet echt de moeite.
Bij jou levert de PLC blijkbaar netto 220Mbps, wat een link rate van 440Mbps impliceert. Dat is erg mooi, je zit daarmee in de top 1% - 99% van gebruikers van vergelijkbaar apparatuur haalt slechtere waardes.

Het is een misvatting om te denken dat snelheid van dingen als PLC op een of andere manier een "overhead" van een bepaald percentage opleveren. Netwerkperformance is een keten. Bij jou is op balkon WiFi blijkbaar de zwakste schakel met een nog altijd zeer mooie 180Mbps, en op je PC is PLC dat met 220Mbps. Wederom, buitengewoon goede waardes - maar die staan volkomen los van de 250Mbps internetsnelheid. Met 500Mbps internet zou je exact zelfde snelheden meten op balkon en laptop, en met 40Mbps internet zou je bij een interne snelheidsmeting wederom dezelfde 180/220Mbps meten. Extern zou je op alle plekken 40Mbps halen omdat de internetverbinding dan de zwakste schakel zou zijn.

Geen wonder dat jij tevreden bent, maar besef dat jouw resultaten allerminst representatief zijn. Ik kwam van de week nog iemand tegen die netjes randaarde had en alsnog maar 3.5Mbps haalde over z'n PLC. Dat is evengoed uitzonderlijk slecht, maar geeft aan waarom N=1 bij technologie als dit een heel slechte raadgever is.
En nul gedoe met kabels toen ik vorige week mijn Ziggo mediabox in de woonkamer heb ingeruild voor een Next en een separaat modem dat nu in de meterkast hangt. Kwestie van een powerline adapter in een wcd in de meterkast pluggen en draaien. Al het andere kon gewoon ongewijzigd blijven zitten.

Kortom, zo zwart/wit is het allemaal niet, en het is al helemaal geen lapmiddel. Als uitgangspunt is het goed om naar een bekabelde oplossing te zoeken, maar er zijn genoeg situaties waar alternatieven beter kunnen werken.
Kan, maar neem even het grote plaatje mee :o

Bij jou valt het gezien je uitzonderlijk goede PLC prestaties mee, maar stel je even voor dat je hooguit die gemiddelde 55Mbps zou halen...

Jij hebt zo'n Mediabox Next. Dat werkt voor een flink deel met IP streams. Een 4k stream kan tot 20Mbps opslurpen. Voor een goede streaming/browsingervaring heb je ongeveer 20Mbps per apparaat nodig. Jij hebt als ik het hoor een PC, een laptop en een telefoon (?) waarmee je op balkon aan het meten was. Je hebt dus om alles tegelijk te gebruiken zo'n 80Mbps nodig. Bij jou gaat dat prima lukken, maar bij die arme gemiddelde PLC gebruiker (en dan gemiddelde met een high-end set!) loop je al met twee apparaten naast die Mediabox vast. Zelfs als je de gemiddelde met randaarde neemt, heb je weinig marge over. Het werkt nu wel, maar je zou er niet meer van moeten vragen, en je moet echt niet ver onder dat gemiddelde terechtkomen.

Puur op vlak van prestaties zou ik dus zeggen dat er grote kans is dat het niet gaat werken, zonder randaarde aan zekerheid grenzenden waarschijnlijkheid zelfs.

Dan stabiliteit: iedere stoorbron tussen 2 en 80MHz kan de boel om zeep helpen. Als het gelijkmatig is drukt het de prestaties, gaat het om onregelmatige pieken, dan blijven prestaties goed maar lijdt stabiliteit eronder. Trend is dat er steeds meer stoorbronnen erbij komen op die frequenties. Schakelende voedingen zijn de grootste boosdoeners. De transitie van gloeilamp-halogeen-spaarlamp-LED is hier funest, iedere LED-lamp bevat een kleine schakelende voeding. Op zichzelf zelden een probleem (al zijn AliExpress/Action LED kerstlampjes notoir voor alle PLC weg te blazen), maar het verhoogt de ruisvloer. Tientallen lichten in huis, honderden op dezelfde fase in de straat, gaan de ruisvloer verhogen. Veel dramatischer zijn inverters van zonnepanelen. Die hoeven in theorie niet te storen, maar zowel slechte ontwerpen en slechte installatie leidt vaak tot enorme problemen - iets wat vanochtend nog in (regionaal) nieuws was:
https://www.limburger.nl/...ySFEX583wD_nakSjKN6r8tlrI (technische slechte artikel overigens). Het kan dus zijn dat wat vandaag werkt morgen niet meer werkt - of zoals ik een tijdje had, 's avonds elke ~10 minuten een minuut eruit ligt.

Tenslotte kosten vs levensduur. Die kastjes gaan een keer vervangen moeten worden. Ga uit van ~5 jaar. 5 jaar waarin een set overigens EUR 60 aan stroomkosten verbruikt. Als je bedenkt dat netwerkkabels zeker 10 jaar meekunnen (mogelijk nog langer, maar ik ga even uit van Cat6 die in staat is tot 10Gbase-T te vervoeren) moet je dus 2x aanschafprijs van een PLC set + 2x stroomkosten rekenen. Dat is dus over 10 jaar gerekend EUR 240, tegenover EUR 15 max voor de netwerkkabel + aansluitspul. Zolang je aanleg < EUR 225 kost is het gewoon goedkoper. Voor dat geld kun je makkelijk een professional inhuren om het in een keer goed te doen, en met het verschil alsnog uit eten gaan.

Komt bij: achterliggende trend is dat internetverbindingen elke 10 jaar ongeveer factor 10 sneller worden. Nu is 250Mbps gangbaar, over tien jaar gaat dat richting de 2.5Gbps. Wat je zinnig met die bandbreedte gaat doen is een tweede, maar ervan uitgaande dat je in ieder geval een flink eind die richting uit wilt moet je een in-home backbone hebben die dat ook aankan. PLC zit nu met Homeplug AV 2.0 en G.hn aardig tegen de Shannon-limieten aan. Je gaat met nieuwe standaarden niet veel meer performance eruit krijgen. De nieuwste revisie chipsets gaat meer spectrum erbij halen (tot 200MHz), wat bij goed signaal de prestaties kan verdubbelen, maar weinig tot niets uithaalt in marginale situaties. Jij hebt een goed signaal, dus de volgende generatie PLC zou jouw 220Mbps zomaar tot 440Mbps of hoger kunnen verhogen, maar die arme Jan Modaal op 55Mbps gaat er weinig tot niets op vooruit. Kortom, over tien jaar is dit voor een gangbare internetverbinding sowieso geen matchende oplossing meer.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:14
Zo, na bestudering van deze laatste reply ben ik plots ook PLC expert geworden (y) Kort samengevat: liever een kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
dion_b schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:02:
[...]
Niks vooroordelen. Ik beheer duizenden van die dingen en heb dan ook redelijk significante statistieken erover. Laatste keer dat ik dat grondig deed had ik 70k meetpunten. Het betreft redelijk high-end 2x2 MIMO apparaten, vergelijkbaar met "1200Mbps" en "2000Mbps" sets (specifieker: prestaties nagenoeg gelijk aan de Devolo dLAN1200+) die > EUR 60 per twee kosten retail.
......
Het is al een stuk subtieler dan één regel waarin je aangeeft dat het "duur, onbetrouwbaar en niet toekomstvast" is :-).

Nou heb ik geen grote dataset om mijn mening op te baseren, alleen mijn eigen persoonlijke ervaring en wat ik verder lees... maar ik bespeur toch nog steeds wel enige vooroordelen of feiten die ik niet zomaar kan onderschrijven... Niet dat dat belangrijk is trouwens, maar ik ben wel een voorstander dat de voor-en nadelen zo feitelijk mogelijk blijven.

Het zal beslist zo zijn dat er woningen zijn waar de bekabeling voor de stroom en de aangesloten apparaten zo brak zijn dat Powerline geen goede optie is, maar ik verwacht eigenlijk dat het ook heel vaak wel goed gaat werken. Zelf heb ik (mijn) powerline adapters nu in 3 woningen aangesloten gehad zonder dat ik veel verschil heb gemerkt in de praktische bruikbaarheid. Niet echt representatef maar wel wat ik zelf heb gezien.

Ik snap je redenatie en bij een heel zwaar data gebruik zou ik ook voor een UTP oplossing gaan, maar ik vindt ook dat voor een wat normaler gebruik dit gewoon een prima alternatief is. En dat het zeker niet duurder of onbetrouwbaarder hoeft uit te pakken. Neem ik gewoon mijn eigen situatie:

- Kijk ik naar de prijs dan heb ik nu 4 powerline adapters aangesloten om een pc (in mijn werkkamer), een laptop (van mijn vriendin), al mijn AV spullen (3 apparaten in de woonkamer) en mijn wifi gebruik (2 telefoons, 2 tablets en nog wat laptops) op een onhandig gelegen balkon (die laatste was de meest recente toevoeging). Alles bij elkaar iets van €300-400 geloof ik. Had ik dat bekabeld gedaan dan was ik iets minder kwijt geweest maar waarschijnlijk niet heel veel.... in mijn appartement ligt in elke ruimte zowel naast de WCD's als in het plafond al een loze leiding voor een datanetwerk dat uitkomt in de meterkast, maar zelfs dan.... kost je een rol netwerkkabel, een trekveer, een krimptang, het binnenwerk van de WCD's (duur grapje met plaatjes in dezelfde stijl). En dan het werk.... duurder is dan discutabel, zeker als ik ook nog een wifi AP had moeten kopen. En ook niet onbelangrijk, ga ik hier weg neem ik mijn spullen gewoon mee. Nul verloren investering.

- Kijk ik naar de betrouwbaarheid dan kan ik alleen zelf maar concluderen dat mijn Devolo's nu 4 jaar zonder probleem werken. Ik merk niets in haperen, de snelheid is prima en updates worden gewoon netjes geinstalleerd en de instelmogelijkheden zijn meer dan voldoende. En ik heb hier op een aantal groepen ook gewoon dimmers voor zowel halogeen als led aangesloten. En hoewel het fatsoenlijk en bromvrij dimmen nog steeds een mega uitdaging is merk ik niet dat dit zorgt voor storing op de powerlines. Kan natuurlijk allemaal gebeuren maar ik heb er in ieder geval geen last van.
Ik heb ook geen enkele reden om aan te nemen dat de levensduur maar iets van 5 jaar zou zijn, het lijkt me simpele technologie die toch gewoon kan blijven draaien....

- En wat betreft toekomstvast, ik vindt dat je een veel te rooskleurig en eigenlijk ook niet zo relevant plaatje schetst. Natuurlijk stijgt de internetsnelheid maar in de praktijk betekend dat allemaal niet zoveel. Ik heb 20 jaar geleden in een ander huis CAT5 aangelegd en zowel met de toenmalige snelheden als met die van nu is dat nog steeds een situatie die alles aankan wat je als normaal gebruik zou kunnen zien. De powerlines (die er toen eigenlijk nog niet waren) leveren hier nu eigenlijk gewoon hetzelfde. Natuurlijk is of wordt dat anders als je met 5 man in een huis woont en dingen gaat doen als allemaal simultaan 4 of 8k streamen maar dat is meer theorie dan praktijk. Laten we wel zijn, zelfs dingen als de next van ziggo gaan in de komende 10jaar niet veel anders doen dan 4k flink comprimeren zodat ook daar nou geen mega dataflow van te verwachten is.

En neem ik de wijzigingen die ik net heb gedaan... eerst een mediabox met modem in de woonkamer en nu een modem in de meterkast. Één powerline adapter in de meterkast erbij en het draait allemaal weer... best toekomstvast in mijn persoonlijke situatie zou ik zeggen :-). Natuurlijk had dat modem ook gelijk in de meterkast kunnen zitten maar zo'n wijziging zonder powerline was toch wel wat ingrijpender geweest.

Natuurlijk snap ik je ook wel een beetje... ik heb hier alle leidingen al lopen en als ik cat6 zou trekken en ik hing een paar Ubiquiti AP's tegen het plafond dan kon ik alles maximaal gebruiken. Maar in de praktijk heb ik daar weinig tot geen toegevoegde waarde van. Voor mij zijn die powerlines ineens een prima, flexibele optie. En ik denk dat dit voor heel veel mensen zou kunnen gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:35
en als je bv de aan/afvoer buien van je cv ketel volgt, kom je dan ook niet tot in de meterkast ?
(ervanuitgaande dat de cv ketel in de zolder staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:18:
Laatste keer gekeken in 2001? Tegenwoordig is dat stabiel, snel en geheel genormeerd dus toekomst zeker.

En duur? Ik denk dat hij met zijn elektricien wel 10 high end powerline adapters kan kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:45

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Verwijderd schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:07:
[...]

Laatste keer gekeken in 2001? Tegenwoordig is dat stabiel, snel en geheel genormeerd dus toekomst zeker.

En duur? Ik denk dat hij met zijn elektricien wel 10 high end powerline adapters kan kopen.
Of je leest dion_b in "Electra kabel vervangen door UTP (CAT6) kabel" even.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Is het een idee om de kabel gewoon via de plinten te leggen?
Pagina: 1