Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:10
Morgen heb ik een afspraak met een adviseur van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Onze google-maps situatie ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TUT4c25dTiuFrq5d2kvNzoJA/full.jpg
2-onder-1-kap op het zuid-westen
We hebben kort wat schaduw van de dakkapel van de buren, en laat in de middag (momenteel rond 18:00) van de boomtoppen naast ons huis, alleen op de onderste meter van het dak. Deze schaduw is maar voor 1 à 1,5 uur.

Wat is nu wijsheid qua panelen? Ik zat te denken aan LG panelen in 1 of 2 strings met een enkele omvormer zonder optimisers.
Of wat zijn goede vragen om te stellen aan zo'n adviseur-poppetje om beetje te pijlen of ze je ook echt een goede/doordachte aanbieding doen?

Ikzelf wil, met oog op plaatsing van een dakkapel over een paar jaar, een rij zo laag mogelijk op het dak en eventueel zo hoog mogelijk op het dak laten leggen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• DropjesLover
DropjesLover schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:33:
Morgen heb ik een afspraak met een adviseur van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Onze google-maps situatie ziet er zo uit:
[Afbeelding]
2-onder-1-kap op het zuid-westen
We hebben kort wat schaduw van de dakkapel van de buren, en laat in de middag (momenteel rond 18:00) van de boomtoppen naast ons huis, alleen op de onderste meter van het dak. Deze schaduw is maar voor 1 à 1,5 uur.

Wat is nu wijsheid qua panelen? Ik zat te denken aan LG panelen in 1 of 2 strings met een enkele omvormer zonder optimisers.
Of wat zijn goede vragen om te stellen aan zo'n adviseur-poppetje om beetje te pijlen of ze je ook echt een goede/doordachte aanbieding doen?

Ikzelf wil, met oog op plaatsing van een dakkapel over een paar jaar, een rij zo laag mogelijk op het dak en eventueel zo hoog mogelijk op het dak laten leggen.
Goed, gesprek gehad.
Op de onderste rij zou ik 5 panelen in portrait moeten kunnen leggen, en 2 net onder de nok.
De onderste rij krijgt redelijk wat schaduwwerking, dus heet optimisers nodig.
Nu doet dit bedrijf eigenlijk alleen SolarEdge systemen (parallele omvormer, optimisers) of Omni[nogwat] serieel.
Mij werd aangeraden om nu te gaan voor LG 365Wp panelen (hoogste opbrengst) met SolarEdge optimisers en een ruime omvormer. Nu een grotere omvormer is goedkoper (beter gezegd, nu maar ~€100 duurder) wanneer ik zou willen uitbreiden naar de voorkant (N-O) van ons huis met nog eens 6 of 7 panelen. Goedkoper dan een extra omvormer.

Paar vraagjes...
Je hebt een optimiser per paneel?

De optimisers van SolarEdge moet met minimaal 6 panelen verbonden zijn voor voldoende "opstart-spanning"? Tevens mag dit ook maar op 1 kant van het huis zijn, bij een Oost-West opstelling moet je minimaal 6 panelen per kant hebben.

Ook op panelen of strings die geen schaduw krijgen hebben optimisers 5% winst?

Zelf zou ik zeggen, de onderste rij op de Z-W kant met optimisers in 1 string.
Bovenste 2 in 1 string direct.
N-O kant in 1 string direct (later).

Ik krijg over een paar dagen de offerte met prijs en opbrengst en levensduur etc etc.

LG 365Wp panelen (25 jaar garantie) hebben de hoogste opbrengst, maar zijn ook het duurste met ~€1,04/Wp of ~€380/paneel
Andere panelen van bijv. QCells (12 jaar garantie) gaan maar tot 325Wp maar kosten dan ook maar ~€0,65/Wp of €200/paneel
Dat maakt ook nogal verschil...

Volgens het testrapport van zonnepanelen.net (augustus 2018) presteren de LG's (wel de 270Wp versies) minder (-6,3%) dan de Qcells (de 265Wp versie) -2,8 tot -4,6% minder dan de referentie van de SolarFrontiers.

Lastig om iets goeds te zoeken :/

Oh en we wonen in een wijk waarin we eigenlijk aan panelen mogen leggen wat we willen.
De mooiere egaal zwarte panelen zijn duurder en hebben een lagere Wp dan de iets minder mooie zwart-witte panelen. Mij maakt het allemaal niet zo uit, ik stel functie boven vorm.
Hoe hebben jullie daar beslissingen in genomen?

/lange post :+

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
DropjesLover schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:25:
[...]
Toevallig ben ik me net wat aan het "inlezen" in de verhoudingen tussen wp en € om wat gevoel erbij te krijgen. Misschien heb je er zelf ook iets aan, ik heb tot noch toe de prijzen uit 1 webshop erin staan ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Mt2UM6A.png
Ik sluit niet uit dat er tikfouten in staan

Zoals ik er nu tegenaan kijk ga ik voor 320wp panelen op het grote zuidelijke vlak. En 340~360 voor twee kleine Oost en West daken.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:22
DropjesLover schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:25:
[...]

Goed, gesprek gehad.
Op de onderste rij zou ik 5 panelen in portrait moeten kunnen leggen, en 2 net onder de nok.
De onderste rij krijgt redelijk wat schaduwwerking, dus heet optimisers nodig.
Nu doet dit bedrijf eigenlijk alleen SolarEdge systemen (parallele omvormer, optimisers) of Omni[nogwat] serieel.
Mij werd aangeraden om nu te gaan voor LG 365Wp panelen (hoogste opbrengst) met SolarEdge optimisers en een ruime omvormer. Nu een grotere omvormer is goedkoper (beter gezegd, nu maar ~€100 duurder) wanneer ik zou willen uitbreiden naar de voorkant (N-O) van ons huis met nog eens 6 of 7 panelen. Goedkoper dan een extra omvormer.

Paar vraagjes...
Je hebt een optimiser per paneel?

De optimisers van SolarEdge moet met minimaal 6 panelen verbonden zijn voor voldoende "opstart-spanning"? Tevens mag dit ook maar op 1 kant van het huis zijn, bij een Oost-West opstelling moet je minimaal 6 panelen per kant hebben.

Ook op panelen of strings die geen schaduw krijgen hebben optimisers 5% winst?

Zelf zou ik zeggen, de onderste rij op de Z-W kant met optimisers in 1 string.
Bovenste 2 in 1 string direct.
N-O kant in 1 string direct (later).

Ik krijg over een paar dagen de offerte met prijs en opbrengst en levensduur etc etc.

LG 365Wp panelen (25 jaar garantie) hebben de hoogste opbrengst, maar zijn ook het duurste met ~€1,04/Wp of ~€380/paneel
Andere panelen van bijv. QCells (12 jaar garantie) gaan maar tot 325Wp maar kosten dan ook maar ~€0,65/Wp of €200/paneel
Dat maakt ook nogal verschil...

Volgens het testrapport van zonnepanelen.net (augustus 2018) presteren de LG's (wel de 270Wp versies) minder (-6,3%) dan de Qcells (de 265Wp versie) -2,8 tot -4,6% minder dan de referentie van de SolarFrontiers.

Lastig om iets goeds te zoeken :/

Oh en we wonen in een wijk waarin we eigenlijk aan panelen mogen leggen wat we willen.
De mooiere egaal zwarte panelen zijn duurder en hebben een lagere Wp dan de iets minder mooie zwart-witte panelen. Mij maakt het allemaal niet zo uit, ik stel functie boven vorm.

/lange post :+
Oh jee een solar edge adviseur, nou trek de knip maar open.
Ik zou een string van zeven stuks maken, onderste vijf met tigo optimiser,je andere kant van dak gelijk leggen want je betaalt wederom 750/1000 euro installatie kosten.
Die string van zeven kan op de tweede mpp van de omvormer. Wel panelen met 72 cellen nemen anders is je string spanning beetje laag.
Je spaart hiermee negen optimiser uit, en je hebt een beter rendement dan met solar edge want die vijf procent winst is lariekoek.
Drie procent verlies zit beter in de richting.
Je veertien panelen zijn 4500/5000 wp, maal zestig procent voor oost west maakt dat een 3 kW omvormer voldoende is.
Sterkte met je keuze....

1 PVoutput . Dongen NB

• DropjesLover
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:40:
[...]

Oh jee een solar edge adviseur, nou trek de knip maar open.
Ik zou een string van zeven stuks maken, onderste vijf met tigo optimiser,je andere kant van dak gelijk leggen want je betaalt wederom 750/1000 euro installatie kosten.
Die string van zeven kan op de tweede mpp van de omvormer. Wel panelen met 72 cellen nemen anders is je string spanning beetje laag.
Je spaart hiermee negen optimiser uit, en je hebt een beter rendement dan met solar edge want die vijf procent winst is lariekoek.
Drie procent verlies zit beter in de richting.
Je veertien panelen zijn 4500/5000 wp, maal zestig procent voor oost west maakt dat een 3 kW omvormer voldoende is.
Sterkte met je keuze....
De installatie van 8 panelen op Z-W zou excl btw €3800 met 325Wp Qcell panelen of €5100 met 365Wp LG panelen kosten.

Waar heb je informatie vandaan dat optimisers bij een schaduwloos dak zelfs negatief werken?

Overigens zou ik graag een eigen set aan panelen, tigo optimizers en een omvormer samenstellen, maar wat is een goede site?
De eerste 10 webshops van google hebben een zeer beperkt aanbod. Vaak maar enkele type panelen en alleen solaredge optimizers.

Veel van de linkjes uit de OP zijn dood :/

BThGvNeOA

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:25
solar-bouwmarkt en winkelman toch?
DropjesLover schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:00:
[...]

De installatie van 8 panelen op Z-W zou excl btw €3800 met 325Wp Qcell panelen of €5100 met 365Wp LG panelen kosten.

Waar heb je informatie vandaan dat optimisers bij een schaduwloos dak zelfs negatief werken?

Overigens zou ik graag een eigen set aan panelen, tigo optimizers en een omvormer samenstellen, maar wat is een goede site?
De eerste 10 webshops van google hebben een zeer beperkt aanbod. Vaak maar enkele type panelen en alleen solaredge optimizers.

Veel van de linkjes uit de OP zijn dood :/

• DropjesLover
Top, dankjewel!

Dan kom ik uit op:
15x (8 ZW, 7 NO) AUO BenQ SunBravo 330Wp Perc
5x Tigo TS4-R-Optimizing
1x SMA Sunny Boy 3.0
Installatie 15 panelen 2 dakdelen
4 rails, kabels...

€5.400 (excl btw)

Da's best erg interessant!

BThGvNeOA

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:42
DropjesLover schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:00:
[...]
Dat is uiteraard logisch, want een optimizer heeft altijd een bepaald rendement. Als dat rendement bijvoorbeeld 98% is (geen idee of dit klopt), dat kost die optimizer je bij een schaduwloos dak dus 2% opbrengst.

Panelen met ingebouwde optimizers?
Ik kwam net deze panelen tegen met "ingebouwde optimizers". Weet iemand hoe dat werkt, en of het wat is?
Want het zou wel een erg goedkoop alternatief zijn voor een externe optimizer.
Wat is hier het addertje onder het gras?

[ Voor 32% gewijzigd door Andrehj op 05-06-2019 16:37 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:23
En dus is een optimiser alleen zinvol als hij een ander rendementsverlies (bv door schaduw) ruimschoots compenseert.

Overigens zal een solaredge optimizer vrijwel altijd de spanning transformeren om een bepaald doelvoltage te bereiken (en dus rendementsverlies kennen bij volle belasting /geen schaduw), terwijl een Tigo bij volle belasting / geen schaduw feitelijk niets doet en dus minimaal rendementsverlies kent.

Overigens wordt vaak ook de paneeltolerantie van +- 5W genoemd als voordeel voor solaredge. Elk paneel zou het optimale presteren ongeacht deze fluctuatie. Echter de panelen hebben dan wel elk hun eigen sweetspot, het is niet zo dat de productie in elkaar stort met als het paneel moet functioneren met iets afwijkende V en I (zolang deze afwijkingen maar klein genoeg zijn).

Wat het rendement van Solaredge weer kan verbeteren is de paneel monitoring, die vroegtijdig problemen kan detecteren en daarmee productieverlies minimaliseren.

• DropjesLover
Darks schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:09:
Gegroet;

Voor onze PV installatie op onze nieuwbouwwoning heb ik net 2 offertes binnen van één leverancier. Er volgen er waarschijnlijk nog wel, maar gezien ik nogal leek ben op dit vlak wou ik hier even polsen naar de kennis over betreffende merken;

Voorstel 1:

Aleo white-backsheet X59 315 (25 jaar garantie) 13 panelen
Kostal Piko MP plus 3.6-2 1 omvormer (5 jaar garantie)
Verwachte opbrengst: 3.853 kWh
Rendement: 941 kWh/kWp
Prijs excl. BTW: 6.462,35 EUR

Voorstel 2:

Qcells Qpeak duo mono 325 wp (12 jaar garantie) 13 panelen
Kostal Piko MP plus 3.6-2 1 omvormer (5 jaar garantie)
Verwachte opbrengst: 4.076 kWh
Rendement: 965 kWh/kWp
Prijs excl. BTW: 5.991,94 EUR

Voorstel is gemaakt op basis van onze behoeftebepaling als gezin, rekening houdend met de ligging, optimale plaatsing, ..

Puur statistisch zijn de Qcells de betere presteerder, en zou ik enkel meer betalen voor de extra garantie op de panelen bij Aleo. Al is de kans dat een paneel stuk gaat blijkbaar relatief klein en is dit niet zo een gigantische kost. Volgens de adviseur zijn beide goede merken maar is Aleo iets meer 'Duits premium', maar daarom niet zeker beter.

Wat denken jullie ervan? Als jullie andere merken hebben die ik zeker eens moet raadplegen laat het gerust weten dan kan ik naar een andere leverancier gaan voor een offerte ook. Let wel; moet beschikbaar zijn op de Belgische markt.

Alvast bedankt voor jullie advies :)
Grappig, bij het gesprek dat ik afgelopen dinsdag had werd net Qcell als Duitse kwaliteit neergezet. Maar als ik op solarbouwmarkt kijk komen ze uit Korea :')

Sites als zonnepanelen.net hebben wel data over hoe panelen onderling presteren, maar dan is het nog maar de vraag of precies jouw type paneel er tussen staat en niet eentje die al 2 generaties nieuwer/beter is. En natuurlijk de vraag van hoe onafhankelijk dergelijke sites zijn.
Andrehj schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:31:
[...]

Dat is uiteraard logisch, want een optimizer heeft altijd een bepaald rendement. Als dat rendement bijvoorbeeld 98% is (geen idee of dit klopt), dat kost die optimizer je bij een schaduwloos dak dus 2% opbrengst.
Mja, een optimizer is niets meer dan een stukje elektronica dat bijhoudt wat de spanning van de string is. Dipt 1 paneel daar onder, dan wordt die spanning verhoogd, ten koste van stroom van andere panelen in de string.
Als je paneel op de spanning presteert zoals de rest, dan wordt er niet gecorrigeerd en zou er dus niks moeten gebeuren.

Het verbruik van de meet/regel-elektronica lijkt me absoluut minimaal.

Met de huidige transistor-transformatoren zijn enorm hoge rendementen te behalen.

Als ik puur naar de prijs ga kijken van mijn aanbieding, dan is zelf bij elkaar klikken op solarbouwmarkt €4400 (8 BenQ panelen, 5 tigo optimisers, 1 omvormer, incl frames en montageservice).
Mijn offerte van een bedrijf, met alles van SolarEdge, komt neer op €4600.
Beide prijzen incl btw overigens

Dat ontloopt elkaar nauwelijks, tenminste niet qua prijs.
Maar ja, je wilt natuurlijk wel gewoon het beste systeem, niet iets wat al minder presteert door een teveel aan SE optimizers.

Enige nadeel is dat wanneer ik er panelen bij wil leggen, ik weer SE optimizers er bij moet nemen.

Pfffttt :/

Edit
ohja, de adviseur zei ook dat alle installaties met SolarEdge, ook de schaduwvrije daken, beter presteren. Dat zagen ze in hun klant-monitoring systeem, werd gezegd. Wat ik vreemd vind, want dat zie je alleen als je op meerdere plekken beide systemen naast elkaar hebt liggen.
Tegelijkertijd leggen ze voornamelijk SolarEdge parallel-systemen aan en slechts sporadisch seriële systemen met Omnik omvormers.

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 05-06-2019 17:12 ]

BThGvNeOA

• reneeke1970
DropjesLover schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:52:
[...]

Grappig, bij het gesprek dat ik afgelopen dinsdag had werd net Qcell als Duitse kwaliteit neergezet. Maar als ik op solarbouwmarkt kijk komen ze uit Korea :')

Sites als zonnepanelen.net hebben wel data over hoe panelen onderling presteren, maar dan is het nog maar de vraag of precies jouw type paneel er tussen staat en niet eentje die al 2 generaties nieuwer/beter is. En natuurlijk de vraag van hoe onafhankelijk dergelijke sites zijn.

[...]

Mja, een optimizer is niets meer dan een stukje elektronica dat bijhoudt wat de spanning van de string is. Dipt 1 paneel daar onder, dan wordt die spanning verhoogd, ten koste van stroom van andere panelen in de string.
Als je paneel op de spanning presteert zoals de rest, dan wordt er niet gecorrigeerd en zou er dus niks moeten gebeuren.

Het verbruik van de meet/regel-elektronica lijkt me absoluut minimaal.

Met de huidige transistor-transformatoren zijn enorm hoge rendementen te behalen.

Als ik puur naar de prijs ga kijken van mijn aanbieding, dan is zelf bij elkaar klikken op solarbouwmarkt €4400 (8 BenQ panelen, 5 tigo optimisers, 1 omvormer, incl frames en montageservice).
Mijn offerte van een bedrijf, met alles van SolarEdge, komt neer op €4600.
Beide prijzen incl btw overigens

Dat ontloopt elkaar nauwelijks, tenminste niet qua prijs.
Maar ja, je wilt natuurlijk wel gewoon het beste systeem, niet iets wat al minder presteert door een teveel aan SE optimizers.

Enige nadeel is dat wanneer ik er panelen bij wil leggen, ik weer SE optimizers er bij moet nemen.

Pfffttt :/
Met het gebruik van solar edge moet je inderdaad alles voorzien, dus 9×55 euro erbij.

De werking van die dingen is niet zo simpel als jij denkt. En wat jij beschrijft zit dicht bij tigo ,maar niet bij solar edge.
Die zet namelijk altijd de spanning naar 370 volt voor de omvormer anders werkt hij niet. Dus heb jij zes of vijftien panelen, maakt niks uit word altijd omgezet wat nou eenmaal energie kost. Vandaar altijd verlies indien schaduw vrij. Het verlies zou beperkt kunnen zijn indien je toevallig een string van 12 panelen hebt die van zichzelf al 370 volt is, dan hoeft solar edge ook nauwelijks iets te doen.

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Andrehj schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:31:
[...]

Panelen met ingebouwde optimizers?
Ik kwam net deze panelen tegen met "ingebouwde optimizers". Weet iemand hoe dat werkt, en of het wat is?
Want het zou wel een erg goedkoop alternatief zijn voor een externe optimizer.
Wat is hier het addertje onder het gras?
Goedkoop alternatief??? Die panelen zonder Maxim kosten minder dan 100 euro. Een TIGO voor 45 en je bent klaar. En werkt beter, Maxim is een chip die de functie van de diodes over neemt, en houd zo de stroom gelijk, dacht ik.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Andrehj
reneeke1970 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:08:
[...]

Goedkoop alternatief??? Die panelen zonder Maxim kosten minder dan 100 euro. Een TIGO voor 45 en je bent klaar. En werkt beter, Maxim is een chip die de functie van de diodes over neemt, en houd zo de stroom gelijk, dacht ik.....
Heb jij een link naar een webshop waar ik die panelen voor 100 euro kan kopen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• reneeke1970
Andrehj schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:52:
[...]

Heb jij een link naar een webshop waar ik die panelen voor 100 euro kan kopen?
Nee, ik sla niet alles op in groot archief hoor....

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:02:
[...]

Met het gebruik van solar edge moet je inderdaad alles voorzien, dus 9×55 euro erbij.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kvbk79il9c.39.00.png

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-11 14:10
@Andrehj Vorige week nog 310wp black (C-sun) voor 105 excl. BTW binnen gekregen. Als je er meer als 30 koopt zijn ze daar €100,-/stuk.

Panelen blijven maar zakken in prijs.

• Andrehj
reneeke1970 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 19:04:
[...]
Nee, ik sla niet alles op in groot archief hoor....
Vind je het dan erg dat ik het niet geloof? Want ik vind nergens full-black panelen onder de 129 euro (incl BTW).

Edit: Misverstand waarschijnlijk ontstaan door het verschil van de BTW. Als je rekent ex-BTW dan lukt het inderdaad, maar inclusief BTW dus niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 05-06-2019 22:22 ]

• Noord27
Andrehj schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:03:
[...]

Vind je het dan erg dat ik het niet geloof? Want ik vind nergens full-black panelen onder de 129 euro (incl BTW).
https://www.jenm-zonnepan...-bvm6610m-300-bk-5bb.html

http://www.solarchamp.eu/...el-zwart-csun-310-wp.html

• Andrehj

• reneeke1970
Andrehj schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:21:
[...]

Dank voor deze prijzen. Dat is dan inderdaad zo'n 28 euro goedkoper dan de hierboven gevonden Jinko's met ingebouwde "optimizers".
Maar geen overjarig model van 290 wp

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
Andrehj schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:21:
[...]

Dank voor deze prijzen. Dat is dan inderdaad zo'n 28 euro goedkoper dan de hierboven gevonden Jinko's met ingebouwde "optimizers".
300wp is wel een beetje de norm hedendaags.

Wat is echt full-black? De ene noemt het mono, de andere partij FB.

Ik heb geen ervaring met Jinko optimizers. Hoop volgende week wel ervaring te hebben met Tigo's. Kan over het verschil tussen deze beiden dus niet mee praten.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
@DropjesLover
8 stuks Jinko JKMS290M-60B-MX Mono PERC Maxim Intelligent Full Black 290Wp (8*125) = 1000
montagemateriaal schuin dak, aarding, kabels, stekkers = 200 ex
2000 watt omvormer 400 ex
transportkosten van materiaal, voorrijkosten, electrawerk en montage 850 ex
2320 watt voor 2450 euro ex is 1 euro en 6 cent ex.

Prijzen zijn winkelman dhz pakket in combinatie met Doe het samen installateur.

Het wordt goedkoper als je 6 panelen op N-O er bij-ingooit op een 3000 watt omvormer in 1 string.

Ik wens u veel wijsheid en zon toe!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• DropjesLover
Lardman schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:06:
@DropjesLover
8 stuks Jinko JKMS290M-60B-MX Mono PERC Maxim Intelligent Full Black 290Wp (8*125) = 1000
montagemateriaal schuin dak, aarding, kabels, stekkers = 200 ex
2000 watt omvormer 400 ex
transportkosten van materiaal, voorrijkosten, electrawerk en montage 850 ex
2320 watt voor 2450 euro ex is 1 euro en 6 cent ex.

Prijzen zijn winkelman dhz pakket in combinatie met Doe het samen installateur.

Het wordt goedkoper als je 6 panelen op N-O er bij-ingooit op een 3000 watt omvormer in 1 string.

Ik wens u veel wijsheid en zon toe!
Hmmmm, daarin is de montage wel heel erg goedkoop, die kom ik nergens zo goedkoop tegen. Ik woon te ver van Hengelo om hun eigen montageservice te gebruiken.
Geen idee hoe ik een doe het samen installateur moet vinden, google laat me redelijk in de steek :/
Die panelen klinken te mooi om waar te zijn, €123 (excl btw) per stuk incl ingebouwde optimiser :P

Dat is wel een ding wat ik moeilijk vind. Hoe bepaal je nu wat het beste paneel is. Iedereen belooft 25 jaar energiegarantie en 10 - 25 jaar productgarantie. Ik wil best extra betalen voor kwaliteit, maar de LG 365Wp panelen zijn wel heel erg duur vergeleken met deze...

BThGvNeOA

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Volgens mij woont migjes niet ver van jou vandaan en sun-solar zit ook in de buurt.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Pagina: 1