Dakgoot vervangen; buurman wil niet meedoen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:01
De (vermoed ik) zinken dakgoot is inmiddels waarschijnlijk bijna 40 jaar oud. De aansluiting op de regenpijp is kapot en ik wil deze fatsoenlijk vervangen. Ik heb begrepen dat de dakgoot al ruim over datum is, dus ik wil geen half werk, maar het goed laten doen.

Het gaat om een paar meter dakgoot, en de prijs valt me wel mee. Omdat het een rijtjeshuis betreft met versprongen gedeelde goten, en ik van de buren links én rechts de afvoer op mijn terrein heb, heb ik ook het initiatief genomen.

De ene buur wil direct meedoen, de andere zegt 'Ik heb geen problemen dus ik betaal ook niet mee. Je kunt prima de goot doorzagen en aan elkaar maken'.

Ik vind het nogal scheef, aangezien het een gezamenlijke afvoer is. Ook zie ik 't al gebeuren dat het over 3 jaar weer lek is, wie heeft het dan gedaan? Ik neig er zelf naar er een schot in te zetten en dat hij maar een eigen afvoer maakt. Dan maak ik wel een Y stuk erin waar hij op aan mag sluiten. Dan zijn we beiden duurder uit.

Concrete vraag:
1. Kun je een buurman verplichten?
2. Kun je oude en nieuwe dakgoot aan elkaar maken?
3. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 17:21
1. Nee,

2. Ja

3. Als netjes vragen niet werkt, waarom dan nog meer moeite doen. Het is zijn stukje goot en een lekkage aan zijn kant t.z.t. mag hij dan zelf oplossen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 07:27
Ja lekker, dan maak je jouw nieuwe dakgoot aan de zijne vast omdat hij het wil, zul je zien dat het gaat lekken. En dan ben jij zeker degene die het weer mag gaan fixen ondanks zijn oude dakgoot. Ik zou ook een schot overwegen, laat het maar overlopen aan zijn kant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

1. Ja zeker kun je de buurman verplichten! Op basis van Burenrechten, burgerlijk wetboek 5.

2. Ja, maar dat moet je niet willen. Zeker niet als het verschillende materialen zijn.

3. Wijs de buurman op zijn plichten op basis van burgerlijk wetboek 5 en vraag hem netjes mee te betalen. Zegt hij dan nogsteeds nee wijs hem er dan op dat je hem een rekening gaat sturen. Hij is wettelijk verplicht mee te werken aan de vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Fornoo schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:10:
1. Nee,

2. Ja

3. Als netjes vragen niet werkt, waarom dan nog meer moeite doen. Het is zijn stukje goot en een lekkage aan zijn kant t.z.t. mag hij dan zelf oplossen.
Het lastige is dat ik het dus op de erfgrens kan afzagen en aan elkaar kan maken. De kans is het grootst dat het daar weer gaat lekken. Wie gaat dat dan betalen?
Ik kan er een schot in zetten, dan loopt het uit zijn goot alsnog mijn erfgrens op, dus dat is gewoon niet handig. Vervelende situatie zo, en je kan er uiterst weinig mee doen.

Daarnaast hebben we nog een gezamenlijke rotte schutting en daar gaat hij van zijn kant uit een eigen schutting voor zetten ipv samen iets oppakken. Maar goed, dat is weer een ander onderwerp. Jammer dat 't zo moeilijk moet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

I-King schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:19:
Daarnaast hebben we nog een gezamenlijke rotte schutting en daar gaat hij van zijn kant uit een eigen schutting voor zetten ipv samen iets oppakken. Maar goed, dat is weer een ander onderwerp. Jammer dat 't zo moeilijk moet.
Da's leuk voor hem maar hier geld hetzelfde; Ook hier kun je hem verplichten mee te betalen aan het vervangen van de schutting. Onafhankelijk van of hij er een schutting voor heeft geplaatst of niet. Die schutting die er voor staat moet overigens ook minstens (ik geloof) 20cm van de erfgrens af staan.

Prettige buurman heb je joh :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
Ja heel lastig, de andere buren zijn perfect en redelijk.
Hij geeft aan, niet mijn probleem, ik los 't zelf wel op. Met die logica die hij volgens de schutting gebruikt kan ik prima mijn dakgoot afsluiten, aangezien het niet mijn probleem is wat zijn dakgoot doet. Anyway, ik wil die situatie helemaal niet in.

Ik wil gewoon dat hij redelijk doet betreft de dakgoot (200 euro gaat 't over) en de schutting samen oppakken zodat ieder zijn eigen kant kan afwerken zoals hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Croga schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:23:
[...]

Da's leuk voor hem maar hier geld hetzelfde; Ook hier kun je hem verplichten mee te betalen aan het vervangen van de schutting. Onafhankelijk van of hij er een schutting voor heeft geplaatst of niet. Die schutting die er voor staat moet overigens ook minstens (ik geloof) 20cm van de erfgrens af staan.

Voor het gezamenlijk afvoeren van regenwater is vaak een erfdienstbaarheid of een kwalitatieve verplichting vastgelegd in de leveringsakte. Check dat, want dat is een goede "stok".

Dit kan ook met de schutting het geval zijn. Een gezamenlijke schutting is echter niet verplicht tenzij vastgelegd of indien deze er al staat (je mag ook samen afspreken iets op je eigen erf te zetten, het burenrecht is regelend). In dit geval moeten je buren meebetalen dus, maar afdwingen blijft vervelend..

Edit: was iets te snel. Bij een bestaande situatie kan je meebetalen wel afdwingen tenzij anders afgesproken.

[ Voor 22% gewijzigd door kjast op 06-06-2019 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
De bestaande situatie (inzake regenwaterafvoer) blijft volgens mij gehandhaafd, dus waarom zou buurman plotseling zijn dakgoot MOETEN vervangen?

[ Voor 4% gewijzigd door Fornoo op 06-06-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:10

FreakNL

Well do ya punk?

@kjast , Maar die schutting op eigen grond kost je wel 20cm, dus daar begin je dan toch niet aan ? (als je een normaal mens bent)....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:49
Doet mij denken aan die aflevering van Mr. Frank Visser: https://www.sbs6.nl/progr...nk-visser-doet-uitspraak/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@FreakNL waar haal je vandaan dat ze 20cm van de oude/mandelinge schutting af moeten staan? Mag er namelijk direct tegenaan gemonteerd worden. Zelfs met schroeven tot halverwege de paal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

gewoon tussenshotje erin en klaar desnoods ook eentje bij de buren met een zinken kapje .

gebeurd zo vaak dat buren niet mee doen of wat dan ook

en je kan de buren niet dwingen ..

Aanbieden van diensten mag in V&A, niet op het forum.

[ Voor 16% gewijzigd door deepbass909 op 06-06-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
kjast schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:29:
[...]

Voor het gezamenlijk afvoeren van regenwater is vaak een erfdienstbaarheid of een kwalitatieve verplichting vastgelegd in de leveringsakte. Check dat, want dat is een goede "stok".

Dit kan ook met de schutting het geval zijn. Een gezamenlijke schutting is echter niet verplicht tenzij vastgelegd of indien deze er al staat (je mag ook samen afspreken iets op je eigen erf te zetten, het burenrecht is regelend). In dit geval moeten je buren meebetalen dus, maar afdwingen blijft vervelend..

Edit: was iets te snel. Bij een bestaande situatie kan je meebetalen wel afdwingen tenzij anders afgesproken.
Ik zal dit eens nakijken, maar ik denk dat ik een standaardcontract heb, voor wat het waard is.
De schutting staat er al, de buurman is net een jaar 'nieuw'. De schutting was al lange tijd aan vervanging toe. Hij heeft er ook nog wat planken tegenaan geschroefd die de gammele schutting nog meer uit fatsoen trekken.
Fornoo schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:34:
De bestaande situatie (inzake regenwaterafvoer) blijft volgens mij gehandhaafd, dus waarom zou buurman plotseling zijn dakgoot MOETEN vervangen?
Het betreft een stuk goot van ongeveer 5 meter, met in het midden de afvoer die nog net op mijn erfgrens zit. De groot is op 't einde van zijn levensduur, of misschien wel er overheen. Ik kan het idd afzagen en aan elkaar knoeien, maar de vakman geeft aan dat dat snel weer lekkages tot gevolg kan hebben. Dan zit ik over 3 jaar weer met gezeur op de erfgrens, waar ligt het probleem dan?
Wellicht dat hij tegen die tijd óók inziet dat er dan iets moet gebeuren, maar dan heb je alsnog weer een lapmiddel. Erg jammer.

Ik ga nog maar eens met hem praten, eens kijken of er nog enige rede in zit.

[ Voor 37% gewijzigd door I-King op 06-06-2019 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
Wij hebben een zelfde probleem gehad (1 vd 4 wilde niet mee werken). Uit eindelijk hebben wij een verdeling van 27,5/27,5/27,5/17,5 voorgesteld waarmee de buurman die niet mee wilde doen alsnog heeft ingestemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
tattooboy1985 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:40:
gewoon tussenshotje erin en klaar desnoods ook eentje bij de buren met een zinken kapje .

gebeurd zo vaak dat buren niet mee doen of wat dan ook

en je kan de buren niet dwingen ..

ik kan op het werk wel een offerte voor u maken :)
Het stuk van de buurman heeft dan geen afvoer meer, dus of dat handig is vraag ik me dan ook weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat is de staat van de dakgoot zelf? Want hoewel ik medewerking ook zou waarderen ben ik zelf ook niet zo'n voorstander van dingen vervangen die nog in orde zijn.
Is er daadwerkelijk een reële kans dat het problemen oplevert als je eenzelfde soort dakgoot plaatst een goed aan sluit? Een dakgoot bestaat over het algemeen altijd uit gekoppelde delen en dat is, mits goed gegaan, geen enkel probleem.

Edit: oke ik heb wel héél lang over m'n post gedaan, ik zie nu dat de dakgoot niet best is.
Dan zou ik inderdaad weer in overleg gaan en achterhalen waarom hij niet wil. Als hij weet inderdaad net woont heeft hij misschien gewoon nog even het geld niet of andere prioriteiten. Misschien dat een soort regeling wel kan.

[ Voor 28% gewijzigd door Gonadan op 06-06-2019 22:46 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Gonadan schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:44:
Wat is de staat van de dakgoot zelf? Want hoewel ik medewerking ook zou waarderen ben ik zelf ook niet zo'n voorstander van dingen vervangen die nog in orde zijn.
Is er daadwerkelijk een reële kans dat het problemen oplevert als je eenzelfde soort dakgoot plaatst een goed aan sluit? Een dakgoot bestaat over het algemeen altijd uit gekoppelde delen en dat is, mits goed gegaan, geen enkel probleem.
Ben ik helemaal met je eens. Met mijn lekenoog is de dakgoot zelf nog wel redelijk. Het bezwaar van de vakman was dat zink poreus is, na zo'n lange tijd ook vol zit met rommel en dat daardoor het goed en kwalitatief verbinden niet de kwaliteit heeft als bij nieuw.

Alternatief is om de dakgoot te bekleden met rubber of ander materiaal, en zo de afvoer nog een beetje op te lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik had nog een edit. Maar de vakman wil natuurlijk wel vervangen, dat is handel. Dus ook daar altijd kritisch kijken in hoeverre dat ook echt nodig is.
Zelf doe ik het graag ook meteen goed als ik iets doe, maar moet ik wel zeker weten dat het ook echt moet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:17
I-King schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:03:
De (vermoed ik) zinken dakgoot is inmiddels waarschijnlijk bijna 40 jaar oud. De aansluiting op de regenpijp is kapot en ik wil deze fatsoenlijk vervangen. Ik heb begrepen dat de dakgoot al ruim over datum is, dus ik wil geen half werk, maar het goed laten doen.

Het gaat om een paar meter dakgoot, en de prijs valt me wel mee. Omdat het een rijtjeshuis betreft met versprongen gedeelde goten, en ik van de buren links én rechts de afvoer op mijn terrein heb, heb ik ook het initiatief genomen.

De ene buur wil direct meedoen, de andere zegt 'Ik heb geen problemen dus ik betaal ook niet mee. Je kunt prima de goot doorzagen en aan elkaar maken'.

Ik vind het nogal scheef, aangezien het een gezamenlijke afvoer is. Ook zie ik 't al gebeuren dat het over 3 jaar weer lek is, wie heeft het dan gedaan? Ik neig er zelf naar er een schot in te zetten en dat hij maar een eigen afvoer maakt. Dan maak ik wel een Y stuk erin waar hij op aan mag sluiten. Dan zijn we beiden duurder uit.

Concrete vraag:
1. Kun je een buurman verplichten?
2. Kun je oude en nieuwe dakgoot aan elkaar maken?
3. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
toon volledige bericht
Simpel. Vergelijkbaar geval gehad met gedeelde schoorsteen laten voegen/impregneren.

Namelijk gewoon zelf betalen, het in 1 keer goed laten doen, geen bedankje van de buren krijgen en even slikken.

Sommige mensen willen/kunnen niet bijdragen aan goed onderhoud in woningen waar men dingen deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@Gonadan Eens, en dat is lastig te bepalen. Ik zie wel dat de naad naar de afvoer kapot is, en dat daar al veel aan geknoeid is. Ik kan niet beoordelen of oud en nieuw verbinden daadwerkelijk issues veroorzaakt, maar het is wel aannemelijk.

@KnoxNL Ik ga niet zijn gehele goot vervangen; stel er gaat iets mis bij hem zit ik met nog meer gebakken peren.

Dan wordt 't gewoon verbinden, evt nog met extra materiaal en dan met hem afspreken dat als het gaat lekken hij aan zet is. Als hij dat ook niet accepteert dan gaat d'r een schot in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

I-King schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:43:
[...]

Het stuk van de buurman heeft dan geen afvoer meer, dus of dat handig is vraag ik me dan ook weer af.
Dan gaat die vanzelf ook laten vervangen of een hwa laten bijplaatsen zijn meerdere wegen naar rome😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@KnoxNL Toch zou ik dat bij een schoorsteen of schutting, wat je echt deelt, sneller doen dan bij een dakgoot. Dan praat je echt over een groot deel wat puur door hem gebruikt wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 06-06-2019 22:54 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 08:13

wowi

Gewoon een meter zink extra plaatsen aan de buurman zijn kant en als het dan gaat lekken op die aansluiting is het zijn probleem. Als die dat goed vind tenminste.

[ Voor 11% gewijzigd door wowi op 06-06-2019 22:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Het verhaal van de vakman rammelt ook aan alle kanten, zink is niet na 40 jaar op en poreus.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-05 14:13
mocht de oude goot van de buurman niet te solderen zijn batuband, of bison vloeibaar rubber met geotextiel. de goten aan elkaar maken. echter het is een noodoplossing, uitstel van vervanging. het zal wel een paar jaar blijven zitten maar op de duur gaat dat ook kapot, mischien dat dan de buurman als nog zijn goot gaat vervangen.mijn ervaring is dat bison vloeibaar rubber met geotextiel wel einigetijd meekan, wel goed schoonmaken/opruwen. het hecht slecht op vervuilde/gladde ondergrondt

het beste maak gewoon 2 tussenschotjes in met een zinken kapje erover zodat jullie allebei een eigen goot hebben, ja dan moet er y stuk en 2 afvoeren gemaakt worden, pech. dan kan de buurman later zijn goot vervangen als hij er wel last van krijgt. (zoals tattooboy zegt) (is al getypt in topic)

hoe er rekening mee dat straks komt de buurman bij je klagen dat zijn goot lekt omdat jij/of een loodgieter eraan hebt gezeten. dat zijn goot oud is en allang vervangen had moeten worden zul je hem niet over horen. hoe zal ik het zeggen ? recept voor rijdende rechter.

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 06-06-2019 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:17
Punt is het blijft gewoon lastig. De ene persoon is sneller geneigd groot onderhoud te doen dan anderen.
Want op zijn beurt moet de buurman weer aansluiten op de andere buurman die misschien ook een slechte goot heeft.

Hij zou dan in dezelfde situatie als jij zitten.

Uiteindelijk is de enige oplossing, als je er niet uit komt, voor de best mogelijke verbinding met de goot voor de buren te gaan.

Ik snap dat je niet heel zijn goot gaat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mijn buurman kwam ook bij mij dat de goot rot was; of we samen wilden vervangen.

Ga ik niet doen, want volgens mij is hij prima. Lekt niet en zag er stevig uit toen ik op de ladder stond. Dus tsja :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
digifun schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:55:
Het verhaal van de vakman rammelt ook aan alle kanten, zink is niet na 40 jaar op en poreus.
40 jaar voor een dakgoot, ja het is wat vroeg maar het kan wel degenlijk dat deze op is.
(zink kan wel degenlijk poreus worden maar dit gebeurt zelden.)
ik vermoedt dat de vakman bedoelt te dun is om schoonmaken(te slijpen/schuren) en opnieuw te solderen.
en ja als het 40 jaar is en het ziet er slecht uit zoals ts vermeldt dan zou ik ook zeggen dat deze op is,
een slechte goot reapreren kan wel maar gaat snel ergens anders lekken oftewel lapwerk, een redelijk goot kan je prima opknappen met batuband bijv. echter bij een 40 jaar oude goot had ik hetzelfde geadviseerdt liever goed werk afleveren dan meerdere keren terug komen en dat dan als nog de goot vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 14:33

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

miciel schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 23:38:
[...]

40 jaar voor een dakgoot, ja het is wat vroeg maar het kan wel degenlijk dat deze op is.
(zink kan wel degenlijk poreus worden maar dit gebeurt zelden.)
ik vermoedt dat de vakman bedoelt te dun is om schoonmaken(te slijpen/schuren) en opnieuw te solderen.
en ja als het 40 jaar is en het ziet er slecht uit zoals ts vermeldt dan zou ik ook zeggen dat deze op is,
een slechte goot reapreren kan wel maar gaat snel ergens anders lekken oftewel lapwerk, een redelijk goot kan je prima opknappen met batuband bijv. echter bij een 40 jaar oude goot had ik hetzelfde geadviseerdt liever goed werk afleveren dan meerdere keren terug komen en dat dan als nog de goot vervangen moet worden.
Ons huis uit 1980 heeft de afgelopen jaren na lapwerk her en der de meeste goten nieuw gekregen. Als je 1 plek repareert gaat het binnen een paar maanden later inderdaad wel weer een paar meter verder lekken. Ik begrijp niet waarom die buurman niet mee wil werken aan een nieuwe goot als die al 40 jaar oud is, het is maar een paar meter... Dat hoeft echt niet veel te kosten als je het niet al te luxe laat maken.

Bij ons huis heb ik het overigens bijvoorbeeld over een goot van 12 meter lang aan één zijde van het huis, ~30cm breed en ~20cm diep (V-vorm) met hardhouten+trespa bekisting, waarbij we voor dat stuk ongeveer 3500,- kwijt waren inclusief nieuwe zinken regenpijp. Voor een bijbouw 2 jaar geleden meen ik 1500,- voor de aan te leggen zinken goten maar zonder luxe afwerking (12 meter totaal) en dan nog iets van 20 meter aan het huis zelf wat vervangen is :X M.a.w: het kan flink in de papieren lopen als je veel goot hebt, maar voor een paar meter..

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Het gaat natuurlijk maar om de aansluiting op de regenpijp, beetje raar om dan een hele goot te vervangen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

Zink wordt niet zomaar poreus maar kan wel gaan scheuren in de hoeken en waar het is gebogen. Als je dat gaat oplappen dan blijf je aan de gang. Je soldeert het ergens dicht en 3 maanden later heb je een meter verder een lek. Ik heb laatst ook de goten laten vervangen en niet eens overlegd met de buren. Gewoon mijn nieuwe goot een halve meter door laten lopen bij het pand van de buren en dan vastsolderen. Als er een lek ontstaat heb ik er geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Misschien is het goed om eerst de mogelijke kosten in te (laten) schatten. Als die meevallen (en je hem wijst op de risico's en kosten bij problemen, is de buurman wellicht meer geneigd om mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
digifun schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 23:51:
Het gaat natuurlijk maar om de aansluiting op de regenpijp, beetje raar om dan een hele goot te vervangen.
Ja, maar aangezien de boel al een paar keer opgelapt is, hou je niet voldoende goed materiaal over om 't weer degelijk te doen --> Nieuwe goot.
Krulliebol schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 00:14:
Misschien is het goed om eerst de mogelijke kosten in te (laten) schatten. Als die meevallen (en je hem wijst op de risico's en kosten bij problemen, is de buurman wellicht meer geneigd om mee te gaan.
Het zijn 200 euro, dus dat valt allemaal wel mee.

Ik ga met de buurman praten, stel het voor en als hij nog geen interesse heeft flex ik de goot op een halve meter af en dan is 't daarna zijn zorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twiet
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 19:41
Je kunt je eigen dakgoot vervangen en op de aansluiting tussen jouw nieuwe dakgoot en de dakgoot van de buurman een expansiestuk plaatsen. Dat is een waterdichte aansluiting die het uitzetten en krimpen van het zink door temperatuurverschillen opvangt.

Het geeft meteen een duidelijke scheiding aan tussen jouw goot en de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-05 13:41
Ik wilde al een comment plaatsen; Frank visser wet wel raad, maar ik zie dat hij dit geintje al eens eerder mee heeft gemaakt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 08:59
Schot erin en aan zijn kant een afvoer van 20cm zodat het water in ieder geval richting zijn grond loopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-05 20:50
[b]I-King in "Dakgoot vervangen; buurman wil niet meedoen"
Ik denk dat een schot er in zetten juist niet mag. Want hij heeft nu afvoer (via jouw goot) en dan zou je de werking van zijn schoot aantasten.

Maar misschien kan je eerst (ook aan je buurman) uitleggen waarom je niet alleen de aansluiting op de regenpijp kan vervangen. En wat de kosten daarvan zouden zijn. Want als mijn buurman komt met een "deal of a lifetime" van slechts 250 euro of ik even wil betalen zou ik ook in eerste instantie denken ik weet ook iets anders om dat geld aan uit te geven.

Mogelijk kan je het gesprek aangaan door samen een keer op een ladder te klimmen en samen te kijken wat het probleem bij jou, maar ook eventueel bij hem is. Maar als je alleen maar een datum noemt als argument zou ik er ook niet direct zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Croga schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:23:
[...]

Nope. Die 20cm slaat nergens op. :)

Gezamenlijke erfafscheiding: hart op de erfgrens
Eénzijdige erfafscheiding tussen buren: buitenkant schutting tegen de ergrens (dus niet alleen de palen, maar ook de eventuele planken mogen de grens niet over).

@I-King Gewoon jouw deel doen en op de erfgrens met een eerder genoemd expansiestuk gaan werken. Als het een meter verder gaat lekken is niet zo spannend, dat is op terrein van de buurman.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-05 14:19
Vindt het opvallend hoeveel mensen zeggen, gewoon doen als hij niet mee wil doen. Volgens mij pakt de ts het goed aan door nog een keertje te praten.
Leg kosten voor en klim zoals eerder gezegd samen op een ladder. Wil hij nog steeds niet meedoen meldt dan dat je het dan graag wil doen met een paar decimeters van zijn goot qua vervanging. Jij geen last van slechte aansluitingen op jouw deel van de goot/erf en hij wel als zijn goot gaat lekken.
Op deze manier blijf jij netjes en heeft hij geen poot om op te staan.
Eventueel kan je hem de afspraken per mail bevestiging voor in de toekomst.
Succes met je gesprek! Ben benieuwd hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-05 22:14
Afvoer echt volledig op jouw grond? Staat er iets over in het koopcontract qua delen o.i.d.?

Als jij je goot wel wilt laten vervangen lekker doen. Schot ertussen, afvoer afzagen en lekker laten dweilen bij eerste de beste regenbui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:52

Punkrocker

Mostly harmless

Señor Sjon schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:07:
[...]

Nope. Die 20cm slaat nergens op. :)

Gezamenlijke erfafscheiding: hart op de erfgrens
Eénzijdige erfafscheiding tussen buren: buitenkant schutting tegen de erfrens (dus niet alleen de palen, maar ook de eventuele planken mogen de grens niet over).
Jep.
Net als uitbouw keuken op erfgrens: Geen overhangende dakgoot, Fundering 100% op eigen grond, enz...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Je kunt de buurman alleen dwingen als vervangen de enige reële optie is. Ik lees eigenlijk alleen maar dat je problemen hebt met de aansluiting van de afvoerbuis op de goot. Ik denk dat als je de kant van "dwingen" kiest, dat de rechter dat niet als een heel sterk argument voor het vervangen van de hele goot zal zien.

Een schot plaatsen zou ik ook heel erg voorzichtig mee zijn. Dat 2 percelen een regenafvoer delen is heel normaal en in de akten zal beschreven zijn dat er een dienstbaarheid op rust. De buurman kan je dwingen om de situatie te herstellen en eventuele schade te vergoeden (goot die overloopt de zolder in omdat er totaal geen afvoer meer is bijvoorbeeld). Plaats dus zo'n schot alleen ook weer in overleg, want de buurman zal akkoord moeten gaan met deze aanpassing. Je kunt inderdaad gewoon een Y-stuk plaatsen en daar ieder een eigen afvoer op aansluiten, maar ook hiertoe kun je de buurman niet dwingen.

Als de buurman gewoon helemaal niet wil en dwingen is geen optie, dan zul je gewoon jouw deel moeten vervangen. Ik zou dan hoe dan ook een klein stukje extra vervangen (ook weer in overleg) zodat de buurman zijn nieuwe dakgoot hier later goed aan kan laten bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-05 20:26
Als hout etc goed is, kun je ook gewoon de hele goot van binnen met epdm bekleden?. Dus gewoon over het zink heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Hmm, voor de helft van 200 euro zou ik als buurman niet moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Wat wordt er voor dat geld vervangen eigenlijk? Voor €200 kan dat nooit veel zijn lijkt.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Nee, het gaat ook om maar 5 meter goot, waarvan de helft voor hem. Juist omdat het zo'n klein stukje is pak ik 't liever in 1x op. Alle andere alternatieven/workarounds kosten meer geld, zelfs 't koppelen aan oude goot zal extra werk zijn. Netto zijn die meerkosten misschien maar 100 euro en daarom ga ik voorstellen om hem alleen maar de meerkosten te laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
Als ik jou was zou ik de nieuwe goot in ieder geval iets hoger maken dan die van de buurman, loopt het iig een stuk moeilijker jouw kant op en alle rotzooi blijft bij hem liggen...

of toch nog een keer met hem gaan praten, maar dat is minder leuk voor ons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-05 10:49

aex351

I am the one

weertenaar schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 13:57:
Als ik jou was zou ik de nieuwe goot in ieder geval iets hoger maken dan die van de buurman, loopt het iig een stuk moeilijker jouw kant op en alle rotzooi blijft bij hem liggen...

of toch nog een keer met hem gaan praten, maar dat is minder leuk voor ons :)
Dus dan zorg je er eigenlijk voor dat die buurman sowieso een probleem gaat krijgen, terwijl hij naar eigen zeggen nu een prima functionerende dakgoot heeft.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
aex351 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:14:
[...]

Dus dan zorg je er eigenlijk voor dat die buurman sowieso een probleem gaat krijgen, terwijl hij naar eigen zeggen nu een prima functionerende dakgoot heeft.
omdat TS de afvoer gaat vervangen...Doet TS er niks aan en laat hij de boel verrotten/verstoppen, dan heeft de buurman toch ook een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:27

servies

Veni Vidi Servici

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:34:
Je kunt de buurman alleen dwingen als vervangen de enige reële optie is. Ik lees eigenlijk alleen maar dat je problemen hebt met de aansluiting van de afvoerbuis op de goot. Ik denk dat als je de kant van "dwingen" kiest, dat de rechter dat niet als een heel sterk argument voor het vervangen van de hele goot zal zien.

Een schot plaatsen zou ik ook heel erg voorzichtig mee zijn. Dat 2 percelen een regenafvoer delen is heel normaal en in de akten zal beschreven zijn dat er een dienstbaarheid op rust.
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk niet dat zoiets als (erf)dienstbaarheid is opgenomen in de koopakte...

Het hele vervelende is dat wanneer het zink in di dakgoot bij de buurman lek raakt het water zo verder kan stromen richting je eigen kant waar dan het hout begint te rotten... Dan heb je het bij jezelf goed voor elkaar en krijg je nog de rotzooi :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Heel veel woningen hebben gewoon alleen een zinken goot, zonder houten ombouw.
De goot zal niet specifiek als dienstbaarheid opgenomen zijn, maar meer een algemene bepaling over gezamenlijke aan- en afvoerleidingen (al dan niet in de grond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-05 21:08
Mijn huis uit 1973 had de nodige slechte plekken in de goot. Zure rommel (vuil, blad, etc) vreet blijkbaar gewoon putjes erin in de loop van de tijd. Dat hij lekte was wel duidelijk (houten gootbak slechte plekken). Was ook opgebouwd uit allemaal stukjes van 1 meter ongeveer. In totaal bijna 40 meter goot laten vervangen. Anders blijf je aan de gang. Oud zink op nieuw zink gaat niet lekker solderen.
Als je buurman echt zeurt om 100 euro: Vraag of je zijn deel op jouw kosten alsnog compleet mag vervangen. Gepruts en lekkage los je nooit op met dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 10:14
Mijn woning zit gechakeld aan de buren aan de achterkant. Voorkant niet, want daar verspringt de woning iets.
Dus de voorkant heeft een mooie nieuw goot en de achterkant een halve, omdat de woning toen leeg stond.
En de gootvervanging was door de woningbouw al in gang gezet (lang verhaal, heeft mij gratis zinken dakgoten opgeleverd).

De gootmannen hebben dus de goot laten lopen tot de grens en er een Y stuk tussen gezet.
Waar de buren en ik voorheen 1 lange goot hadden met 1 afvoer zijn het nu twee goten met elk hun eigen afvoer. Beide afvoeren komen in een Y stuk op de regenpijp uit die op de grens tussen beide woningen staat.

Het ziet er niet uit, omdat ik een zinken goot heb en de buren een kunstof goot.
Gelukkig is het aan de achterkant van de woning. En zolang het werkt zal het mij m'n reet roesten.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:17
Voila, dat zou ik ook doen.
Zorg dat je de boel kan scheiden, en anders betaal je zelf die 200€, en stuurt een deel van de rekening naar de buur, en als je dan zin hebt kan je bij de kantonrechter je gelijk gaan proberen te halen.

Je motivatie om die goot te vervangen is die van "goed beheer van jouw patrimonium, en het vermijden van toekomstige schade".
Zorg voor wat foto's en eventueel kan je de oude goten bij houden tot dit uitgesproken is.

Of je daarna nog hallo tegen elkaar kan zeggen is iets anders.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-05 20:53
Als je zelf niet plaatst zal binnen de kortste keren links en rechts van je de goot uit elkaar getrokken worden. Niet jouw probleem maar wees erop voorbereid. Hier ook een buurman niet meegegaan bij renovatie, die heeft nu een vergiet.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:07

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

plaspvd schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:39:
@FreakNL waar haal je vandaan dat ze 20cm van de oude/mandelinge schutting af moeten staan? Mag er namelijk direct tegenaan gemonteerd worden. Zelfs met schroeven tot halverwege de paal
Nee, zekerniet. Als jij een andere schutting neer wilt zetten en niet samen met jouw buren wilt handelen, dan dien jij een X-afstand uit de erfgrens te blijven. Jij mag zeker niet direct iets weer tegen de bestaande schutting plaatsen, zonder enige vorm van overleg. Dat toen-der-tijd allemaal moeten uitzoeken voor mijn eigen woning en op dit moment heeft een broertje van mij ermee te maken... gelukkig hebben wij geen moeilijke buren.

Een gezamenlijke schutting mag exact op de erfgrens andere optie heb je niet, dan uit de erfgrens te blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 07-06-2019 17:22 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat is dat nou continue voor raar gedoe met "het probleem blijft aan zijn kant". Nee; dat blijft het niet. Als het bij de buurman lek is loopt het gewoon onder het zink alsnog alle kanten op en heeft TS er dus ook last van, of misschien zelfs wel als eerste.
Gonadan schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:48:
Ik had nog een edit. Maar de vakman wil natuurlijk wel vervangen, dat is handel. Dus ook daar altijd kritisch kijken in hoeverre dat ook echt nodig is.
Zelf doe ik het graag ook meteen goed als ik iets doe, maar moet ik wel zeker weten dat het ook echt moet.
Uren zijn ook handel, en repararen is uren... steeds maar weer. Vervangen is eenmalig uren + materiaal voor de komende x (veel) jaar. Gewoon goed advies. Die goten zijn na x jaar gewoon op, veelal ook vanwege een tekort aan expansiestukken in combinatie met de smerig hete zomers die we nu hebben.
Essie689 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:38:
Wij hebben een zelfde probleem gehad (1 vd 4 wilde niet mee werken). Uit eindelijk hebben wij een verdeling van 27,5/27,5/27,5/17,5 voorgesteld waarmee de buurman die niet mee wilde doen alsnog heeft ingestemd.
Brutalen hebben de halve wereld 8)7

Naja, als hij niet meedeed en je zou moeten verbinden op zijn grens was je zelf allicht net zo duur uit. Dat is met spouwmuurisolatie ook zoiets; doen je buren niet mee, moet je borstels plaatsen... $$... vervolgens kunnen de buren alsnog isoleren maar zonder meerprijs van die borstels.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-06-2019 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Je kunt op je kop gaan staan en dreigen wat je wilt, maar als de buurman niet wil meewerken, houdt het toch echt op helaas.

Mocht er vervolgens schade aan jouw kant ontstaan, bijvoorbeeld een rotte gootconstructie, dan kan de buurman daar later aansprakelijk voor worden gesteld. Dat is zuur, maar helaas de realiteit. Dat je voorzichtig als argument kunnen noemen natuurlijk. Uiteindelijk zou ik hier geen ruzie om gaan schoppen, is het gewoon niet waard.

Zink kan wel degelijk poreus worden. De zinken goten in onze vorige woning leken, zo op het oog, nog prima. Toen ik de goot optilde schrok ik toch even; het zonlicht scheen er 'gewoon' doorheen. Ontelbaar miniscule gaatjes als ware het een fijn vergiet. Ik verwacht dat je hetzelfde zult zien, na 40+ jaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

kabeltjekabel schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 18:54:
Uren zijn ook handel, en repararen is uren... steeds maar weer. Vervangen is eenmalig uren + materiaal voor de komende x (veel) jaar. Gewoon goed advies. Die goten zijn na x jaar gewoon op, veelal ook vanwege een tekort aan expansiestukken in combinatie met de smerig hete zomers die we nu hebben.
Klopt, maar de kans dat je dat dan steeds bij diezelfde vakman blijft doen en hem aanbeveelt bij vrienden is een stuk minder groot. ;)
Het ging mij er meer om dat vakmannen soms wat sneller iets zouden willen vervangen dan je zelf wilt. Dat op zich niet slecht, maar het kan geen kwaad om kritisch te kijken of het ook écht nodig is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Gonadan schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:52:
[...]

Klopt, maar de kans dat je dat dan steeds bij diezelfde vakman blijft doen en hem aanbeveelt bij vrienden is een stuk minder groot. ;)
[...]
Ahaa! Dan is het dus gewoon logisch dat die vakman meteen met vervanging aan komt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

kabeltjekabel schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 20:59:
[...]

Ahaa! Dan is het dus gewoon logisch dat die vakman meteen met vervanging aan komt zetten.
Precies, maar het betekent niet per definitie dat hij gelijk heeft en de buurman ongelijk. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Gonadan schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:03:
[...]

Precies, maar het betekent niet per definitie dat hij gelijk heeft en de buurman ongelijk. ;)
Ah, op die manier.

Maar gezien het het type is wat ook zelf een extra schutting gaat plaatsen.... zet ik toch in op het gelijk van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik ook hoor. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_Dune_ schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 17:21:
[...]

Nee, zekerniet. Als jij een andere schutting neer wilt zetten en niet samen met jouw buren wilt handelen, dan dien jij een X-afstand uit de erfgrens te blijven. Jij mag zeker niet direct iets weer tegen de bestaande schutting plaatsen, zonder enige vorm van overleg. Dat toen-der-tijd allemaal moeten uitzoeken voor mijn eigen woning en op dit moment heeft een broertje van mij ermee te maken... gelukkig hebben wij geen moeilijke buren.

Een gezamenlijke schutting mag exact op de erfgrens andere optie heb je niet, dan uit de erfgrens te blijven.
Klopt niet. Je mag gewoon tot aan de grens, tenzij je je aan aanvullende regels moet houden. Maar mocht er precies op die grens een gezamenlijke schutting staan, dan mag je die niet zomaar slopen. Heb het laatst helemaal uitgezocht, omdat wij onze achtertuin vernieuwen en de buren niet. Uiteindelijk tot een compromis gekomen met de buren overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:07

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:55:
[...]

Klopt niet. Je mag gewoon tot aan de grens, tenzij je je aan aanvullende regels moet houden. Maar mocht er precies op die grens een gezamenlijke schutting staan, dan mag je die niet zomaar slopen. Heb het laatst helemaal uitgezocht, omdat wij onze achtertuin vernieuwen en de buren niet. Uiteindelijk tot een compromis gekomen met de buren overigens.
Dan denk ik dat het erg afhankelijk is van wat er in het bouwbesluit staat, want hier mag het niet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02
Als er inderdaad een erfdienstbaarheid is (zou wel moeten als er maar 1 afvoer is) dan is de buurman sowieso al verplicht om mee te betalen aan vervanging van de regenpijp/aansluiting (niet jouw goot), zelfs als je aan zijn goot niets doet.

Aansluiting op zijn goot zijn dan ook sowieso zijn kosten. Scenario met €0 aan kosten bestaat voor hem dan dus niet (alleen je geld daadwerkelijk krijgen kan een ander verhaal zijn).

De vraag zal natuurlijk wel zijn of vervangen technisch noodzakelijk zijn maar een inspectie van 2 partijen zou m.i. daarvoor moeten volstaan (IANAL).

Maar ja, wat heb je er allemaal aan...wie zit er te wachten op een rechtzaak voor €200? Voor mij zou dit echter een principekwestie worden. No way dat ik dan maar op mijn kosten ga vervangen.

Als er geen erfdienstbaarheid is kan je kont veel eenvoudiger tegen de krib. Hij mag zijn eigen afvoer aan gaan leggen, hier geef je hem een redelijke termijn voor en jij plaats bij vervanging van jouw goot een mooi schotje op de erfgrens. Buurman moet zelf gaan klussen of is uiteindelijk meer kwijt zonder een nieuwe goot als resultaat.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 08-06-2019 07:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat zou 't de TS (@I-King ) extra kosten om die paar meter goot ineens mee te laten nemen? Volgens mij is dat tientjes werk én de discussie achteraf niet eens waard....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:06

SomerenV

It's something!

wimmel_1 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:42:
Wat zou 't de TS (@I-King ) extra kosten om die paar meter goot ineens mee te laten nemen? Volgens mij is dat tientjes werk én de discussie achteraf niet eens waard....
Moet de buurman wel toestemming geven om iets te laten vervangen op zijn grond. Overigens zou ik zelf niet snel betalen om iets te laten vernieuwen op de grond van een ander, ook al is het tientjeswerk, puur uit principe. Nu gaat het hier om 200 euro, dus wel iets meer dan tientjeswerk.

Ik zou fijn de goot vervangen samen met de andere buurman, zorgen dat de verbinding naar de niet-meewerkende buurman prima is en het zo laten. Desnoods een schot er tussen zodat de problemen met zijn goot niet alsnog naar jou toe komen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

_Dune_ schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:01:
[...]

Dan denk ik dat het erg afhankelijk is van wat er in het bouwbesluit staat, want hier mag het niet.
Het bouwbesluit heeft hier helemaal niks mee te maken. Erfgrens moet je gezamenlijk overeenkomen, want gedeeld eigendom. Op eigen grond mag je plaatsen wat je wilt.

Pas bij planten, bomen en hagen komen er minimale afstanden om de hoek kijken niet bij een schutting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02
SomerenV schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 02:24:
[...]
Ik zou fijn de goot vervangen samen met de andere buurman, zorgen dat de verbinding naar de niet-meewerkende buurman prima is en het zo laten. Desnoods een schot er tussen zodat de problemen met zijn goot niet alsnog naar jou toe komen.
Maar het is dus wel essentieel te weten of er een erfdienstbaarheid is anders mag dit dus al niet, hij heeft het recht "zijn water" door jouw afvoer af te kunnen afvoeren en dat mag je niet eenzijdig aanpassen.

Andersom heeft hij de plicht mee te betalen aan het in goede staat houden van deze afvoer, ook als hij daar zelf niet op zit te wachten.

Stel dat de goot nog prima is en alleen de regenpijp van TS vervangen hoeft te worden dan zou die rekening nog steeds mee betaald moeten worden door beide buren.

Mijn inziens zal buurman dus sowieso moeten betalen voor zijn deel van de regenpijp en eventuele kosten voor het aansluiten op zijn goot (ook als hij niets aan zijn goot wil doen). Hier is het dan wel zaak dat vervanging inderdaad aantoonbaar aanbevolen is.

@I-King
Ik zou zorgen dat je van minimaal twee partijen een offerte hebt met daarin:
  • Argumentatie waarom vervanging raadzaam is
  • Kosten van de regenpijp
  • Kosten dakgoot per woning
  • Kosten aansluiten wanneer niet vervangen
Kosten van de pijp worden gedeeld, verder betaalt ieder zijn eigen kosten, ook als je niet mee doet (en hier heb je geen keuze).

Maar allereerst check of er inderdaad een erfdienstbaarheid is. Geen erfdienstbaarheid? Dan simpel; jouw voorwaarden;
: meedoen aan vervanging of zelf je afvoer regelen.
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 08:57:
[...]
Pas bij planten, bomen en hagen komen er minimale afstanden om de hoek kijken niet bij een schutting.
Volgens mij verschilt dit per omgevingsvergunning en zijn er wel degelijk gevallen waar het minimum 20cm is.

Sowieso zal de schutting bereikbaar moeten kunnen zijn voor eventueel noodzakelijk onderhoud. Als jij iets tegen de schutting monteert en bij wijze van schilderen noodzakelijk zou zijn dan zou je het zelf aangebrachte moeten verwijderen (of als er een heg als afscheiding is om te snoeien).

[ Voor 45% gewijzigd door assje op 08-06-2019 17:38 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

assje schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 15:50:
[...]

Volgens mij verschilt dit per omgevingsvergunning en zijn er wel degelijk gevallen waar het minimum 20cm is.

Sowieso zal de schutting bereikbaar moeten kunnen zijn voor eventueel noodzakelijk onderhoud. Als jij iets tegen de schutting monteert en bij wijze van schilderen noodzakelijk zou zijn dan zou je het zelf aangebrachte moeten verwijderen (of als er een heg als afscheiding is om te snoeien).
Geen idee wat dit met een omgevingsvergunning het maken heeft, want dit zijn allemaal geen vergunningsplichtige zaken.

De nadelen die jij opnoemt vinden plaats aan je eigen kant van de erfafscheiding en dat is dus je eigen keus. Haal gerust bronnen aan als ik ongelijk heb.....

Je mag zelfs een mooi tuinhuis van 3 meter hoog tegen je erfafscheiding plaatsen. De max grootte daarvan verschilt wel weer per bestemmingsplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat vergunningsplichtig is verschilt nogal per gemeente en ook de eisen daaraan kunnen best variëren. Daarnaast kan het voor je mooie tuinhuis ook nog weer uit maken of je een straat achter je erfafscheiding hebt of gewoon nog meer tuintjes.
Je kunt hierin onmogelijk stellen dat de één gelijk heeft en de ander niet, dan moet je het handboek van de gemeente erbij pakken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
Laten of zelf bekleden met EPDM, ietsje overlap aan de kant van de dwarsliggende buurman.
EPDM is makkelijk zelf te verwerken, kijk eens op YouTube.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
D.deJong schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:40:
Laten of zelf bekleden met EPDM, ietsje overlap aan de kant van de dwarsliggende buurman.
EPDM is makkelijk zelf te verwerken, kijk eens op YouTube.
e dat trek op den duur wel weer los van de goot,ter hoogte van de overlapping. en dan heb je een lekkage.
het beste is om de epdm door te leggen en dan heeft de buurman gratis een (nieuwe) goot.
(en het kost ook weer niet de hoofdprijs) de dakgoot moet hiervoor wel nog enige maten van stevig zijn/er goed uitzien. is je goot echt rot/op(hangt deze door) dan kan je beter een nieuwe goot nemen
(maar dan moet wel de buurman mee willen werken)

nu kan ik vanaf hier niet de staat van de goot bekijken, maar als de goot niet al te slecht is, is het een goede optie om over na te denken. overigens kan je epdm in een doorgezakte/rotte goot plakken maar het wordt er niet mooier op. (maar als de buurman niet mee wilt doen is het wel een goed idee)

[ Voor 31% gewijzigd door miciel op 09-06-2019 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@I-King is het een goot in beugels?
Zo ja vervangen tot 10 cm over de erfgrens met de buren en aanhelen op de oude goot. (kan de buurman aanhelen op jouw nieuwe goot tzt)

Alle goede bedoelingen ten spijt maar een goot van 40 jaar oud is gewoon vervangen.
Geen lapmiddelen gebruiken, je blijft ermee bezig.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1