Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jemoetwathe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-11-2024
Ben bezig met het samenstellen van mijn eerste systeem. Deze gaat bestaan uit 9 panelen op het zuiden, onder 50 graden dakhelling.Er is ook nog een plat dak, maar dat wil ik reserveren voor eventuele uitbreiding in de toekomst. Veel al uitgezocht, maar bij sommige dingen graag een second opinion.

1. Ik wil 9 panelen op 1 string doen en dan een omvormer met 2 MPP trackers, voor eventuele uitbreiding. Is dit logisch of is het beter te verdelen?
2. Er zijn zoveel type/merken panelen, maar zijn er ook merken die echt niet aan te raden zijn? Omdat ik max 9 op mijn dak kan hebben, wil ik maximale wp hebben, wat nog betaalbaar is.
momenteel kijk ik naar Q Cells 345Wp, Phono Solar 360wp en Denim 360wp. Die laatste 2 hebben een hoge wp voor een goede prijs, maar wat is de catch? Duurzaamheid, rendement op langere termijn? of zijn ze praktisch gelijk?
3. Behalve de meterkast wil ik alles zelf gaan aanleggen. Ik ga een aarde draad van de meterkast naar de omvormer aanleggen en dan door linken naar de panelen. Moet je elk paneel afzonderlijk aarden of kan dat via het ophangsysteem?

Komen vast meer vragen, blijft leuk een systeem samen te stellen, maar het moet wel werken ;-).