Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Overzetten hdds in raid 0

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• japps
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-11 17:58
Mijn vraag
Ik wil mijn server met 8 harddisks (windows server 2016) softwarematig in raid0 overzetten naar een grotere behuizing. Moeten de hdd’s in de nieuwe situatie op exact dezelfde sata poorten aangesloten worden om raid0 weer te laten werken of maakt dat niet uit?

Relevante software en hardware die ik gebruik

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3 3225 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenZotac Z68-ITX WiFi€ 0,-€ 0,-
6Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 4TB€ 149,-€ 894,-
1BehuizingenLian Li PC-Q25B€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair CMV4GX3M2A1333C9€ 26,99€ 26,99
1TelevisiesPhilips 42PFL6008K Zwart€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! System Power 7 300W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 920,99

En een sata controller waarvan ik het merk niet uit het hoofd weet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb nog niets gevonden of geprobeerd.

[ Voor 73% gewijzigd door japps op 06-06-2019 22:33 ]

Beste antwoord (via japps op 06-06-2019 22:22)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De reden dat we om hard en software vragen staat er niet voor niks. Geen idee qat er voor hardware in jouw htpc staat, glazen bollen verkopen ze niet meer. En nofi, maar even zelf zoeken had ook wel gemogen.

Had je dat gedaan, dan had je tot de conclusie gekomen dat een behuizing niks uit maakt, maar dat windows zijn disks wel degelijk in een bepaalde volgorde verwacht. Ik zou dus de hele boel labelen en weer exact zo aansluiten. Al het andere is vragen om problemen ivm hardware id's enzo.

Verder zou ik voor de zekerheid een backup maken van al je data. Het is en blijft software raid, als je een foutje maakt ben je het bokje,

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• The Eagle

The Eagle

De reden dat we om hard en software vragen staat er niet voor niks. Geen idee qat er voor hardware in jouw htpc staat, glazen bollen verkopen ze niet meer. En nofi, maar even zelf zoeken had ook wel gemogen.

Had je dat gedaan, dan had je tot de conclusie gekomen dat een behuizing niks uit maakt, maar dat windows zijn disks wel degelijk in een bepaalde volgorde verwacht. Ik zou dus de hele boel labelen en weer exact zo aansluiten. Al het andere is vragen om problemen ivm hardware id's enzo.

Verder zou ik voor de zekerheid een backup maken van al je data. Het is en blijft software raid, als je een foutje maakt ben je het bokje,

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• japps
Dank voor je heldere antwoord!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@japps Mag ik vragen waarvoor jij precies deze RAID-set gebruikt? Betreft het vluchtige data? Want 6x 4TB in RAID0 is wel heel veel data die je verliest als er ook maar iets fout gaat met één hardeschijf.

RAID0 zou je namelijk alleen moeten gebruiken bij vluchtige data welke snel te reproduceren is, maar waar bij gebruik snelheid key/van belang is en dan bedoel ik met snelheid de bandbreedte niet zozeer access time.

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 07-06-2019 18:36 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• japps
_Dune_ schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 18:35:
@japps Mag ik vragen waarvoor jij precies deze RAID-set gebruikt? Betreft het vluchtige data? Want 6x 4TB in RAID0 is wel heel veel data die je verliest als er ook maar iets fout gaat met één hardeschijf.

RAID0 zou je namelijk alleen moeten gebruiken bij vluchtige data welke snel te reproduceren is, maar waar bij gebruik snelheid key/van belang is en dan bedoel ik met snelheid de bandbreedte niet zozeer access time.
Ik gebruik het voor de opslag van media. Niet heel erg als dat verloren gaat maar ook niet heel fijn. Ik heb het ooit als raid 0 ingesteld met de enige reden om gewoon 1 partitie te kunnen hebben. Als ik het opnieuw kon doen koos ik inderdaad voor een andere optie maar even 24tb backuppen om de configuratie aan te passen heb ik helaas geen middelen voor. Wil wel nog een keer upgraden naar 6x8 of 10tb maar dat wordt nog even een tijdje sparen...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ben jij er overigens al achter wat het merk en type S-ATA controller jij gebruikt? Is wel essentieel… o en kijk de volgende keer ook zelf even, mogelijk (ik weet het bijna zeker) had je dan al het antwoord gehad.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Je data is bij zo'n configuratie in principe al verloren als je geen backups hebt gemaakt.
Het zou mij verbazen als het nog lang ongestoord bruikbaar blijft.
Wellicht helpt het je als je eerst scheidt wat echt pijn doet als het verloren gaat en wat gemaksdata is.
Dan kan je de eerste soort alvast backuppen op 1 nieuwe grote schijf en doorsparen om je backup z.s.m. compleet te krijgen.

• japps
Draait inmiddels al 5 jaar zo dus ik heb denk ik geluk gehad! Ik laat morgen even weten wat voor controller het is en of het gelukt is...

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:26
japps schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:13:
Draait inmiddels al 5 jaar zo dus ik heb denk ik geluk gehad! Ik laat morgen even weten wat voor controller het is en of het gelukt is...
Er moet maar 1 schijf de geest geven en het is volledig gedaan. RAID 0 met 2 schijven was nog te doen, maar dat werd vroeger vooral voor snelheid gedaan. Tegenwoordig met SSD's heeft dat zo goed als geen bestaansrecht meer.

http://specs.tweak.to/16567

• The Eagle

The Eagle

japps schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:57:
[...]

Ik gebruik het voor de opslag van media. Niet heel erg als dat verloren gaat maar ook niet heel fijn. Ik heb het ooit als raid 0 ingesteld met de enige reden om gewoon 1 partitie te kunnen hebben. Als ik het opnieuw kon doen koos ik inderdaad voor een andere optie maar even 24tb backuppen om de configuratie aan te passen heb ik helaas geen middelen voor. Wil wel nog een keer upgraden naar 6x8 of 10tb maar dat wordt nog even een tijdje sparen...
Ik zou als ik jou was eerst eens naar iets als Amazon Glacier gaan kijken. 24TB backup kost bijna niks meer. Alleen in evt terugzetten zitten kosten. Maar das in jouw geval dan eenmalig.
Nu is het idd wat al gezegd is: 1 disk stuk en je kunt fluiten naar al je data. Dat wil je echt niet :X

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-11 16:59

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@The Eagle Volgens mij betaal je voor storage zo'n $0,0045 per GB/maand?. Als je 20TB in gebruik hebt zit je dan toch op ~$90/maand volgens mij?.

Natuurlijk heb je dan 20TB ergens staan, maar gratis is het ook niet imo?.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:56
Ik heb sterk het vermoeden dat de "media" gedownload is. Dus de backup is al aanwezig op internet in de vorm van torrents en usenet etc. Snap daarbij de keuze voor raid 0 nog niet, maar goed.

Roomba E5 te koop

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:06
Tortelli schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:17:
@The Eagle Volgens mij betaal je voor storage zo'n $0,0045 per GB/maand?. Als je 20TB in gebruik hebt zit je dan toch op ~$90/maand volgens mij?.

Natuurlijk heb je dan 20TB ergens staan, maar gratis is het ook niet imo?.
Kost alleen aan storage al $80 per maand inderdaad, maar je wilt het ook nog terughalen.
Een bulk get van 20 TB kost ongeveer $40,-

Dus als je dit in 1 maand zou doen kost het je grofweg $120,-

Nie techt goedkoop, en zelfs met mijn 750/750 glas die ik thuis heb duurt zoiets wel even, en veel mensen moeten het met minder doen.

• The Eagle

The Eagle

En als je het lokaal zou moeten doen ben je nog veel meer kwijt ;)
Punt is, bij een dergelijke actie kijk je waar je het even het voordeligste kunt stallen, disks uit raid, en weer terug. En daarna inrichten met backup storage in de cloud. Zolang je daar niks weghaalt is dat niet zo duur.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:06
Glacier is een van de goedkoopste alternatieven zoals je zelf al zegt. Afhankelijk van het soort "media" kan $80 per maand heel duur zijn of juist niet. Zeker als je het als backu in de cloud wilt gebrukken loopt dat per jaar hard op.

Als het eigen productiewerk of familiefilms/foto's zijn is het dat wellicht waard, maar over 2-3 jaar genomen kun je beter zelf een oplossing inrichten, de terugverdientijd is dan niet echt lang.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:28

DataGhost

iPL dev

japps schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:13:
Met 5 jaar uptime is de kans echt heel erg groot dat het sowieso al binnenkort huilen is, als je niet tijdens het omprikken al iets verkeerd doet en misschien alles kwijt bent. Je kan dan beter even door de zure appel heenbijten en een compleet nieuwe server met nieuwe schijven regelen, dat op een fatsoenlijke manier opzetten (RAIDZ2 ofzo) en de data overzetten naar de nieuwe server. Daarna elke maand $prijsvanserver/60 in een potje opbouwen en je kan over 5 jaar wederom zonder pijn een nieuwe bestellen.

Sowieso is 5 jaar een redelijke afschrijftermijn voor computerapparatuur, de garantie zal ook al van je schijven af zijn. Je hebt de schijven waarschijnlijk ook tegelijkertijd bij dezelfde winkel gekocht en ze hebben even lang onder dezelfde belasting gedraaid, dus als er eentje kapot gaat (en dat duurt niet lang meer gok ik) zal het waarschijnlijk nog geen week duren tot de rest ook kapot is, dus opnieuw beginnen met de resterende oude schijven heeft ook geen zin.

[ Voor 32% gewijzigd door DataGhost op 08-06-2019 14:32 ]

• japps
Het is gelukt, alles werkt (nog) zoals voorheen.

De sata controller is trouwens deze https://www.dx.com/p/iocr...reen-2037623#.XPvsKo9cKUk (order van mei 2016 zie ik nu, de 5 jaar was dus iets te enthousiast).

Dank ook voor jullie advies, ik ga op korte termijn opzoek naar wat nieuwe harde schijven...

[ Voor 15% gewijzigd door japps op 08-06-2019 19:16 ]

Pagina: 1