Hek aan het plaatsen en daarbij kabel geraakt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Beste lezers,

Afgelopen dinsdag ben ik verder gegaan in mijn voortuin met een nieuw hek te plaatsen.
Ik ben die dag aan de kant van de buren een paar palen gaan plaatsen in de grond.
Het hekwerk komt en staat volledig op onze eigen grond.
Nou krijg ik net een belletje dat de BAM morgen mn tuin komt uitgraven omdat er een kabelbreuk zou zijn waardoor de buren geen internet meer zouden hebben.
Is het normaal dat er kabels door de erfafscheiding lopen ?
Had ik dit kunnen weten ?
Ik denk dat alles eruit moet en dus al mijn werk voor niks is.
Ben ik financieel aansprakelijk hiervoor ?
Want ik neem aan dat BAM geen filantropische instelling is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:41
Je had ze aan de telefoon, en je hebt dat niet gevraagd?
Zou iig even je dekking bekijken, van je verzekering dus.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Peetman

Tjah....

https://www.kadaster.nl/producten/woning/klic-melding

Als je gaat graven moet (indien machinaal, anders kan) je een klicmelding doen, dan krijg je een kaart met daarin de locatie van de kabels. Doe je dat niet, dan ben je inderdaad aansprakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Voordat je gaat graven behoor je eigenlijk even een klic kaart te raadplegen waar kabels in de grond zitten....

https://zakelijk.kadaster.nl/klic-viewer

edit: wat @Peetman hier boven ook aangeeft

[ Voor 14% gewijzigd door Breezers op 06-06-2019 16:04 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
Heb je een situatietekening, je kan zomaar de invoer van zijn huisaansluiting geraakt hebben, maar zonder plaatje is dat niet te beoordelen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Peetman goede link!!

Vraag me wel af: hoe diep heeft @Grandisimo gegraven en mag/kan je verwachten dat op die diepte kabels / buizen liggen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
Zal vanavond even een situatie kaartje geven.
Ik werd gebeld door mijn vrouw, die had ze aan de lijn gehad.
Ik heb niks gegraven, maar een paar palen de grond in gestampt.
De eerste best diep want die staat 180cm boven de grond.
Ik heb bij de koop van ons huis niks gehoord over kabels van buren die bij ons in de grond zouden liggen, en geen aantekeningen op de kadastrale kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

@Grandisimo
Ik lees een berg tegenstrijdigheden in je posts. Dat maakt het er voor ons niet duidelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 18:03
Tv kabels willen nog wel eens op de erfafscheiding liggen. Dus best kans dat je die geraakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:16:
@Grandisimo
Ik lees een berg tegenstrijdigheden in je posts. Dat maakt het er voor ons niet duidelijker op.
Welke dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Grandisimo schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:10:
liggen, en geen aantekeningen op de kadastrale kaart.
Uit mijn hoofd maar dat kan per gemeente of per leverancier verschillen; de minimale diepte van bepaalde kabels is 50cm. En daardoor staat het niet (altijd) op de kadastrale kaart want voor bouw / graaf werkzaamheden, heb je dan eerst een vergunning nodig.

Van KPN weet ik dat hun koper "vroeger" op 60cm werden ingegraven maar dat is wel een tijdje geleden.

Allicht kan jouw gemeente exact(er) aangeven of & hoe de regels voor jouw perceel zijn vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zal vanavond even een situatie kaartje geven.
Ik werd gebeld door mijn vrouw, die had ze aan de lijn gehad.
Ik heb niks gegraven, maar een paar palen de grond in gestampt. Huh?
De eerste best diep want die staat 180cm boven de grond.
Ik heb bij de koop van ons huis niks gehoord over kabels van buren die bij ons in de grond zouden liggen, en geen aantekeningen op de kadastrale kaart. Nu heb je wel een kaart dan ofzo? Welke kaart dan? Een gewone kadastrale kaart staan geen leidingen op in ieder geval. En waarom zou je bij de koop van een huis wat over kabels moeten horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
Kadaster

Even provisorisch, de groene stippen zijn denkbeeldige palen.
Bij 6315 zou ik hun kabel hebben geraakt.

[ Voor 24% gewijzigd door Grandisimo op 06-06-2019 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
En waar zit de meterkast? Op de woningscheidende wand met de buren?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
Bij 6315 uiterst rechts, bij ons links.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
Dat is een kadasterplaatje, daar heb je niets aan en kan je nooit rechten aan ontlenen

https://wetten.overheid.nl/BWBR0040728/2019-01-01

[ Voor 8% gewijzigd door Breezers op 06-06-2019 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
Breezers schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:24:
[...]

Dat is een kadasterplaatje, daar heb je niets aan en kan je nooit rechten aan ontlenen

https://wetten.overheid.nl/BWBR0040728/2019-01-01
Dit is puur voor Senor Sjon.
Ik ontleen hier niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
Op je "huh ?"
Een paar palen met daaraan gaas waar klimop tegenaan komt.

En die kaart is puur omdat er een situatie schets werd gevraagd en ik dit voor handen had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Praktisch gezien zijn stampen en graven 2 verschillende dingen. Maar je snapt hopelijk wel dat het resultaat in deze hetzelfde is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05 16:05
@MAX3400 Ga je machinaal graven moet je inderdaad een KLIC melding doen met een graafverzoek bij het Kadaster, wil je niet zomaar aansprakelijk gesteld kunnen worden bij schade. Echter neem ik even aan dat TS niet machinaal gegraven heeft. Een KLIC melding was dus niet noodzakelijk. Daarnaast gaat dit om een huisaansluiting, waarbij huisaansluitingsschetsen nagenoeg altijd afwijken van de reële situatie.

Ik zou even de aansprakelijkheidsverzekering bellen of je hiervoor verzekerd bent. Uiteindelijk ben je gewoon een naïeve burger die een paar paaltjes in de grond wilt zetten voor de klimop. Dan zou het mij niets verbazen als je hiervoor verzekert bent. Die vlieger gaat natuurlijk niet op als je professioneel grondroerder bent, maar dat lijkt mij hier niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:51:
Praktisch gezien zijn stampen en graven 2 verschillende dingen. Maar je snapt hopelijk wel dat het resultaat in deze hetzelfde is?
Ik heb het woord "graven" daadwerkelijk nooit genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
alex3305 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:54:
@MAX3400 Ga je machinaal graven moet je inderdaad een KLIC melding doen met een graafverzoek bij het Kadaster, wil je niet zomaar aansprakelijk gesteld kunnen worden bij schade. Echter neem ik even aan dat TS niet machinaal gegraven heeft. Een KLIC melding was dus niet noodzakelijk. Daarnaast gaat dit om een huisaansluiting, waarbij huisaansluitingsschetsen nagenoeg altijd afwijken van de reële situatie.

Ik zou even de aansprakelijkheidsverzekering bellen of je hiervoor verzekerd bent. Uiteindelijk ben je gewoon een naïeve burger die een paar paaltjes in de grond wilt zetten voor de klimop. Dan zou het mij niets verbazen als je hiervoor verzekert bent. Die vlieger gaat natuurlijk niet op als je professioneel grondroerder bent, maar dat lijkt mij hier niet het geval.
Klopt....!
Dank je.
Wil je voortaan je laatste bericht aanpassen ipv te dubbelposten? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 06-06-2019 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grandisimo schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 17:10:
[...]

Ik heb het woord "graven" daadwerkelijk nooit genoemd.
Prima, succes ermee! (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Het gaat niet alleen om machinaal graven; er is een wettelijk grondrecht dat exploitanten (zoals bijvoorbeeld een nutsbedrijf voor het riool) op diepte X onder een privaat perceel kunnen liggen. Verder is er een belanghebbend gedoogbeleid waarbij een ISP wel een kabel op diepte X onder een privaat perceel kan hebben. Dit gedoogbeleid wordt "gecontroleerd" dat bijvoorbeeld KPN bij elke ingraving dit laat vastleggen bij de gemeente.

En in die context is het dus absoluut niet interessant of je een machinale boor tot 900m in je achtertuin steekt of dat je met een handschepje een gat van 6m diep wil maken: je bent relatief verplicht om kennis te nemen van de ondergrondse infra alvorens aan de gang te gaan.

Verder, ook zoiets, ben je als eigenaar van een perceel ook verplicht om bij "graven" alle vondsten te melden zoals bijvoorbeeld historische munten, onbekende botresten, erts & fossiele grondstoffen, etc. En ook hier maakt het niet uit of je dus 900m of 2m diep zit; je moet het melden en kan in een aantal gevallen niet eens aanspraak maken op eventuele successierechten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
zo te lezen ligt het iets genuanceerder: Je mag verwachten dat een handschepje geen schade toebrengt aan een kabel/leiding:

https://www.dirkzwager.nl...de-grond-slaan-van-palen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
Pos2007 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 17:28:
zo te lezen ligt het iets genuanceerder: Je mag verwachten dat een handschepje geen schade toebrengt aan een kabel/leiding:

Top !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Pos2007 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 17:28:

+

Ik heb niks gegraven, maar een paar palen de grond in gestampt.
Tja, dan is dus de vraag: hoe hard is er gestampt?

Ik geef nu niemand de schuld maar als je kijkt wat voor materiaal je allemaal kan huren bij de Praxis om "even" een paar gaten voor te boren en daarna palen aan te stampen; dat staat gelijk aan het materiaal van een professionele tuinman. Kan je met zulk sterk, goed, zwaar materiaal dan nog wel beroepen op "even stampen" in een casus zoals dit topic?

Want als je wel met een handschepje aan de gang was gegaan, dan was een kabel / beschadiging echt wel opgevallen want je zit er met neus bovenop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Maar hoe diep zitten die palen nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik zou als ik jou was zou ik (voorzichtig) een gat graven en de desbetreffende kabel opzoeken. In principe hoort er een flap overheen te liggen of een 'lintje' met 'pas op tv kabel'.

Ik begrijp dat het om een vrij nieuwe woning gaat?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:50
.

[ Voor 96% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Deleon78 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:00:
Ik zou gewoon de BAM z'n werk laten doen ipv zelf aanmodderen.
Eh ? Dat is toch ook niet de vraagstelling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
Huis is uit 1970.
De eerste paal zit er een meter in.
De rest zit er 70cm in.
Ik heb een hamer van mijn vader geleend, lijkt een beetje op de hamer van Thor. 8)7

De voorkant heb ik nog niet gedaan omdat ik daar 50cm wou afgraven en de laatste 20cm met een schepje de rest wou weghalen omdat ik niet weet waar alles loopt.
Met al mn indenkingsvermogen had ik niet kunnen vermoeden dat er een internetkabel op dat stuk ligt.
Ik wacht morgen maar af en eventueel de verzekering inschakelen.
In ieder geval weer een ervaring rijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:50
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
Deleon78 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:50:
[...]

Zie de reactie boven de mijne :)
Ah, my bad, dacht dat je het over TS had maar ging kennelijk over de ander reactie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:52
heb hetzelfde mee gemaakt de halve straat had toen geen telefoon meer :)

het is al wel een tijdje geleden maar kan me niet herinneren dat het mijn toen geld koste

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 09:27
Nee, sommige huizen zijn draadloos en dat houden ze geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:34
Wanneer ik grondkabel aanleg dan moet dat spul zijn waar ik met een schop niet door kom, dus als een kabel niet tegen een paal kan lijkt het me dat er iets mis is met de kabel. En een klic melding zegt ook niet alles: Bij het graven van de fundering van onze recente aanbouw was er een melding gedaan en stond de kraanmachinist toch heel beteuterd naar de KPN kabel te kijken. Ding was geraakt, maar niet door, wat wel aangeeft dat die kabels echt wel wat kunnen hebben.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:40:
Wanneer ik grondkabel aanleg dan moet dat spul zijn waar ik met een schop niet door kom, dus als een kabel niet tegen een paal kan lijkt het me dat er iets mis is met de kabel. En een klic melding zegt ook niet alles: Bij het graven van de fundering van onze recente aanbouw was er een melding gedaan en stond de kraanmachinist toch heel beteuterd naar de KPN kabel te kijken. Ding was geraakt, maar niet door, wat wel aangeeft dat die kabels echt wel wat kunnen hebben.
Tot een flinke regenbui zoveel grondwaterstijging veroorzaakt, en de boel kortsluiting krijgt
En niemand meer weet wat er gebeurd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:34
FreshMaker schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:57:
[...]

Tot een flinke regenbui zoveel grondwaterstijging veroorzaakt, en de boel kortsluiting krijgt
En niemand meer weet wat er gebeurd is
Er was geen beschadiging zichtbaar en daarna heeft het een tijdje zodanig gehoosd dat hij in het water gelegen heeft en er gebeurde niks, dus dat valt wel mee. En ding is toch niet in gebruik.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Bij ons ligt de cai kabel van ziggo (die van ons en die van de buren) ook precies op de erfafscheiding.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 00:18
hier bijna het zelfde gehad maar ik had gelukkig wel Clickmelding gedaan.
resultaat geen gegevens bekend 8)
bij plaatsen van tuin afscheiding samen met toen malige buurman paar grondpalen er ingeslagen.
https://www.hornbach.nl/shop/Paalpunthouder-gegalviseerd-71-x-71-x-750-mm-incl-bevestigingsset/5057177/artikel.html
na paar weken stond stedin metingen te doen gas verbruik was extreem verhoogd in de wijk :+
met snuffel apparaat bleek er gas op te borrelen in onze tuinen.
ook deze monteurs hadden geen gegevens over leidingen in hun systeem
dus toch maar ruim gat graven (bye bye mooie afscheiding)
en ja wel 1 van de puntjes was dwars door de gasleiding gegaan jammer maar helaas.
zooi is netjes gerepareerd maar we kregen wel enkele weken later mooie rekening van stedin deze heb ik direct naar verzekering door gestuurd met als bijlage de click melding O-) .
gevolg was dat ik nette brief van verzekering kreeg (gericht aan stedin)
dat ze de pot op konden met hun rekening omdat wij in het vertrouwen van de clickmelding nooit hadden kunnen weten dat er leidingen op dit gebied aanwezig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 20:40

M2M

medicijnman

rc5proxy schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 00:09:
bij plaatsen van tuin afscheiding samen met toen malige buurman paar grondpalen er ingeslagen.
https://www.hornbach.nl/shop/Paalpunthouder-gegalviseerd-71-x-71-x-750-mm-incl-bevestigingsset/5057177/artikel.html
na paar weken stond stedin metingen te doen gas verbruik was extreem verhoogd in de wijk :+
en ja wel 1 van de puntjes was dwars door de gasleiding gegaan jammer maar helaas.
zooi is netjes gerepareerd maar we kregen wel enkele weken later mooie rekening van stedin deze heb ik direct naar verzekering door gestuurd met als bijlage de click melding O-) .
dat ze de pot op konden met hun rekening omdat wij in het vertrouwen van de clickmelding nooit hadden kunnen weten dat er leidingen op dit gebied aanwezig waren.
En als ik de uitspraak in rotterdam lees, zou je je vervolgens nog kunnen beroepen op het feit dat de palen niet machinaal in de grond gezet zijn en derhalve niet verwacht had mogen worden dat deze schade veroorzaken aan kabels en leiding.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

<knipje>
Dat is het vervelende van Click: officieel ben je verplicht te melden als je ergens een kabel, buis of wat dan ook onder de grond doet.
Maar er is 0 handhaving, met als gevolg dat veel zaken gewoon niet aangemeld worden. Daarnaast heb ik het idee dat Click een stuk korter bestaat als de wens van mensen om van alles onder de grond te stoppen...
Zeker in de grotere gemeentes is het regelmatig bal omdat er ergens weer een leiding wordt geraakt die niet op een kaart stond. 8)7

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:48
Hoe hoog was de rekening? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Bij jaren '30 huis in familie gaat de KPN leiding parallel aan de gevel naar de buren en het gedeelde riool (superhandig!) komt uit de woningscheidende muur.

Goeie vraag of die KPN kabel nog heel is... de glasvezel in ieder geval wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:06
Pietervs schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 01:01:
[...]

Dat is het vervelende van Click: officieel ben je verplicht te melden als je ergens een kabel, buis of wat dan ook onder de grond doet.
Maar er is 0 handhaving, met als gevolg dat veel zaken gewoon niet aangemeld worden. Daarnaast heb ik het idee dat Click een stuk korter bestaat als de wens van mensen om van alles onder de grond te stoppen...
Zeker in de grotere gemeentes is het regelmatig bal omdat er ergens weer een leiding wordt geraakt die niet op een kaart stond. 8)7
Click is leuk, maar lang niet zaligmakend. Mijn eerste ervaring met leidingen stuk trekken is nog uit een stage. Riolering aansluiten in een nieuwbouwwijk, keurig gemeld, straat eruit, graafmachine erin, 2e hap trekt ie zo 4 PVC buizen eruit die een cm of 30 onder het oppervlakte lag. Stond niet op tekening. Zat ook niets in, dus is aan elkaar geplakt bij dichtmaken en niets gezegd. :X
De andere kant aansluiten was ook nog een leuke. Geboorde leiding, uiteindelijk tegenkomen... Midden in de bouwweg moest de koppeling komen, had in de berm moeten liggen... Scheelde maar 3 meter. In die berm lag dan wel weer de tijdelijke stroomkabel voor de nieuwbouwwijk, uiteraard ook kort onder maaiveld.

Omtrent de vraag over het perceel: Bij mijn ouders komt de TV kabel van de buren onder hun study naar binnen, om vervolgens de kortste weg door de kruipruimte te nemen naar de keuken van de buren (meter of 10, study steekt flink uit naar voren en huis buren ligt verder terug naar achter, study ouders ligt tegen de openbare weg aan) en daar de hoek om te gaan naar de TV aansluiting halverwege de woonkamer. Aangezien de grond hier lekker weg zakt, hangt die kabel inmiddels dus her en der los door de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 00:18
M2M schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 00:23:
[...]

En als ik de uitspraak in rotterdam lees, zou je je vervolgens nog kunnen beroepen op het feit dat de palen niet machinaal in de grond gezet zijn en derhalve niet verwacht had mogen worden dat deze schade veroorzaken aan kabels en leiding.
Tja gedeelte wat in de grond verdwijn is 60 cm dus wilde geen risco nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 08:15
Klic (tegenwoordig de WION/WIBON) is leuk maar zoals gezegd niet zaligmakend. Bij veel gemeenten zijn huisaansluitingen niet eens bekend laat staan meegenomen in de WION. Daarbij heeft KPN de laatste tijd een vervelende eigenschap om de kabels te vegen. Met een mini-graver wordt een sleuf met een soort ploeg getrokken, kabel er in en vervolgens zand erover. Deze kabels liggen soms nog geen 30 cm diep.

Ik zou trouwens alsnog een melding doen. Dan weet je in ieder geval of de geraakte kabel wel op de kaart heeft gestaan. Mocht dat namelijk niet zo zijn dan sta je in het geval van een schadeclaim toch wat sterker.

De kans is namelijk groot dat de BAM direct na de reparatie een revisie aanmaakt. Met de nieuwe WIBON kunnen deze bijna realtime worden verwerkt bij het kadaster.

[ Voor 32% gewijzigd door gumtree op 07-06-2019 14:49 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grandisimo
Nou hij is geweest.
Had allerlei apparatuur bij zich waardoor het zeer snel was gelokaliseerd.
Het was inderdaad bij een paal die ik erin had geslagen.
Was een beetje pech hebben zeg maar.
Blijkt dat de kabel over hun eigen grond ging maar op de plek van de paal een rare lus over mijn erf ging.
Volgens de beste man zeer vreemd, en maakt geen aantekeningen, wat in de praktijk betekend dat Ziggo de rekening oppakt volgens hem.
Met die gedachte, heb ik de rest van de palen er ook in geramd en het hele hek is nu af.
Morgen de klimop halen.
Mooi werk.

[ Voor 0% gewijzigd door Grandisimo op 07-06-2019 19:36 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Pietervs schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 01:01:
[...]

Wat je beschrijft is nu precies de reden dat Wion, nu Wibon, in het leven is geroepen. Er wordt voor vele tientallen miljoenen aan schade aan kabels en leidingen veroorzaakt door mensen die zonder informatie een graafbak in de grond zetten of ergens palen de grond in rammen. Deze wet beschrijft niet alleen de verplichting van de grondroerder een melding te doen aan het Kadaster, het verplicht netbeheerders ook hun netten in kaart te hebben. Helaas hebben veel netbeheerders hun zaken niet op orde. Reden dat je wel eens een kabel of leiding tegenkomt die niet bekend was. Wion/Wibon verplicht dan je ook daar een melding van te doen bij het Kadaster.

En over handhaving, in je tuintje niet nee. Maar er zijn echt wel kabel en leidingen lokaties waar je echt heel snel bezoek krijgt als je daar gaat graven. Denk aan Gasunie, DPO, LSNed. De leidingstraat in het Rotterdamse havengebied is ook een leuke. Daar krijg je al gezeik als je iets te lang je auto neerzet.
Mijn werkgever is netbeheerder en nabij onze netten ben je verplicht bij elke grondroerende activiteit een melding bij het Kadaster te doen, ook als je handmatig met een schep gaat graven. Daarnaast moeten wij zelf ook een seperate melding krijgen en is er de verplichting CROW500 te volgen, naast onze eigen voorschriften.
Schade wordt ook gewoon geclaimd, aantal jaren geleden een aannemer die geluidsschermen bij Rotterdam plaatste heeft een paal door een gestuurde boring met een groot aantal kabels van ons geslagen. Dat loopt in de tonnen die betreffende aannemer voor z'n kiezen krijgt.

Die handhaving richt zich overigens ook op netbeheerders die hun zaken niet op orde hebben. Er zijn al wel degelijk boetes (die kunnen oplopen tot meer dan een ton) uitgedeeld aan netbeheerders. Daarnaast loop je als netbeheerder risico op strafrechtelijke vervolging als door jouw incorrecte informatie gewonden of doden te betreuren zijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Eind goed, al goed, @Grandisimo :)

Pagina: 1