Auto zakelijk importeren uit DE en na 3 jaar weer prive

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:32
Mijn vrouw runt samen met haar vader een BV. Haar vader is de DGA (en naar verwachting gaat zij dit binnen een paar jaar overnemen, dus wordt zij DGA).

Ze willen een tweedehands auto uit Duitsland importeren (auto van maart 2013).Dit is een BTW auto die netto (dus zonder BTW) €15k kost. Daarnaast moet er nog zo'n €1500 BPM betaald worden bij het invoeren (volgens de autoweek BPM calculator).

Het doel is om de auto ongeveer 3 jaar op de zaak te rijden (puur voor woon-werk en wellicht wat andere korte zakelijke ritjes) en niet prive. Over 3 jaar willen mijn vrouw en ik dan de auto prive gaan overnemen. Ons doel is om op deze manier voor een mooi bedrag prive een auto te kunnen aanschaffen.

Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen die me tips kunnen geven hoe we dit het beste kunnen aanpakken om de auto voor een zo laag mogelijk bedrag over 3 jaar uit de zaak te kunnen trekken, Mijn vragen zijn:
- Is de BPM bij de autoweek calculator echt de BPM die ik zakelijk betaal, of betaal je zakelijk minder (zit er bv nog btw in deze berekening?
- Ik lees op de belastingdienst website dat je max 20% zakelijk per jaar mag afschrijven over een auto. Geldt deze 20% over de aanschafprijs die de BV heeft betaald of de nieuwprijs van de auto?
- Klopt de bovenstaande 20% uberhaupt, want ik lees ook dat je moet kijken naar de reeele waarde van de auto als je hem prive wilt overnemen?
- Wat zou over 3 jaar een reeel bedrag zijn voor de overname van de auto?
- Ik lees in veel artikelen dat je als DGA de auto uit de zaak simpel kunt overnemen. Geldt dit niet voor een werknemer, want mijn vrouw is natuurlijk werknemer (ondanks dat de verwachting is dat zij binnen 3 jaar DGA is van de BV)?
- Vergeet ik nog andere zaken? Of zijn er redenen waarom dit echt een dom idee is :) .

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is het een hele bijzondere auto of een auto die in Duitsland moeilijk verkocht kan worden door milleumaatregelen? Anders zou ik niet weten waarom je niet net zo goed hier een auto kan zoeken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Autoweek neemt zo niet alle opties mee, zelf zou ik kijken bij:
https://www.autotelex.nl/products/autoimport
Die gebruik immers ook (althans verstandig) als je de auto gaat invoeren.

In neem aan dat je de auto bij een bedrijf wilt aanschaffen en de btw verlegd wordt?

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Marzman schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:10:
Is het een hele bijzondere auto of een auto die in Duitsland moeilijk verkocht kan worden door milleumaatregelen? Anders zou ik niet weten waarom je niet net zo goed hier een auto kan zoeken.
Full options en lage km stand. 1e eigenaar en alleen zakelijk gebruikt voor woon-werk. Daarnaast gewoon stuk goedkoper dan in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Famous schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:11:
Autoweek neemt zo niet alle opties mee, zelf zou ik kijken bij:
https://www.autotelex.nl/products/autoimport
Die gebruik immers ook (althans verstandig) als je de auto gaat invoeren.

In neem aan dat je de auto bij een bedrijf wilt aanschaffen en de btw verlegd wordt?
Ja BTW wordt verlegd. Auto wordt overnemen van een bedrijf, dus we betalen de auto netto.

Ja had ik gelezen, wellicht dat hierdoor de betalen BPM nog wat lager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Over BPM maak ik me overigens niet teveel zorgen. Het gaat me er vooral om of ik wat vergeet met het overhevelen van de auto over 3 jaar van de BV naar prive (en hoe ik dit het meest voordelig kan doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Auto van BV naar privé moet tegen waarde economisch verkeer, of het meerdere wordt gezien als dividenduitkering (of loon als ze nog geen DGA is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-06 15:38
Ga er maar vanuit dat voor het overhevelen de Bovag koerslijst leidend is.
In dit geval is denk ik de verkoopwaarde aan een Particulier een redelijke waarde.
Inruilwaarde bij een garage wordt vrees ik niet als zakelijk gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
D-dark schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:31:
Ga er maar vanuit dat voor het overhevelen de Bovag koerslijst leidend is.
In dit geval is denk ik de verkoopwaarde aan een Particulier een redelijke waarde.
Inruilwaarde bij een garage wordt vrees ik niet als zakelijk gezien.
Hmmm, dat zou niet goed zijn. De auto heeft namelijk straks €15k aanschaf + €1,5k bpm dus €16,5k gekost. Dus incl btw zou de waarde bijna €20k zijn.
De waarde op de bovag koerslijst zit nu nog rond de €25k. Dus over een jaar of 3 zou deze waarde wellicht dalen naar €18k. Als ik deze waarde moet pakken voor de verkoopwaarde over 3 jaar dan is het zeker niet interessant.
Het kan toch ook niet zo zijn dat we zakelijk gezien de auto met minder dan €2k mogen afschrijven, omdat we de auto goedkoop hebben kunnen kopen 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:29
VivaAtloni schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:04:
[...]

Hmmm, dat zou niet goed zijn. De auto heeft namelijk straks €15k aanschaf + €1,5k bpm dus €16,5k gekost. Dus incl btw zou de waarde bijna €20k zijn.
De waarde op de bovag koerslijst zit nu nog rond de €25k. Dus over een jaar of 3 zou deze waarde wellicht dalen naar €18k. Als ik deze waarde moet pakken voor de verkoopwaarde over 3 jaar dan is het zeker niet interessant.
Het kan toch ook niet zo zijn dat we zakelijk gezien de auto met minder dan €2k mogen afschrijven, omdat we de auto goedkoop hebben kunnen kopen 8)7 ?
Samengevat wil je dus “winst” uit de zaak trekken (om er persoonlijk beter van te worden) en daar geen belasting over betalen.

Samengevat wilt de belastingdienst dat over al het loon / dividend gewoon belasting wordt betaald, ook verkapt.

Dit is natuurlijk wel mogelijk, maar ook strafbaar. Daar mogen we je dus niet bij helpen. Auto van de zaak overnemen dus gewoon tegen een reëel bedrag.

Truukjes met dat de motor kapot zou zijn kent de belastingdienst ook al, dus mocht dat ergens aangedragen worden weet dan dat dat zeer risicovol is.

[ Voor 13% gewijzigd door RedHat op 06-06-2019 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-06 15:38
[...]
Tsja, zakelijk gezien is het dan een prima aanschaf van een auto met weinig afschrijving.
Dat komt de winst van de B.V. weer ten goede.

Zie dit als import en export handel. Je koopt iets goedkoop in een ander land maar bij verkoop geld de verkoopwaarde in je eigen land.

Als troost zou je in het laatste jaar natuurlijk wel groot onderhoud aan de auto kunnen laten uitvoeren.
Banden, distributieriem etc. Scheelt weer wat BTW

[ Voor 12% gewijzigd door D-dark op 06-06-2019 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Anders laat je een bedrijf de auto kopen waar je hem van lease, daarmee spreek je af dat je hem na 3 jaar overneemt voor X. :+

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:46
Is het wel interessant om de auto op de BV te kopen?

Wordt de auto ook privé gereden? Anders moet je goed uitrekenen of het niet goedkoper is privé te kopen ivm bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
[...]

Als jij denkt dat je beter af bent door een dure auto te kopen zodat je lekker veel kan afschrijven, raad ik je van harte aan om je tijd te besteden aan zaken waar je wél verstand van hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
VivaAtloni schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:01:

- Ik lees op de belastingdienst website dat je max 20% zakelijk per jaar mag afschrijven over een auto. Geldt deze 20% over de aanschafprijs die de BV heeft betaald of de nieuwprijs van de auto?
- Klopt de bovenstaande 20% uberhaupt, want ik lees ook dat je moet kijken naar de reeele waarde van de auto als je hem prive wilt overnemen?
Ja die 20% klopt. Alle activa moet afgeschreven worden over (minimaal) 5 jaar, oftewel 20% per jaar.

Op het moment van verkoop doet die afschrijving van 20% er niet toe*. Je moet gewoon een reële waarde betalen anders komt de belastingdienst langs om het voordeel als loon aan te wijzen.

*= alleen voor het bepalen van de uiteindelijke winst of verlies op de verkoop van de auto speelt de afschrijiving natuurlijk wel een rol.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Dank allen voor de antwoorden en hulp.
We hebben hierdoor besloten van de aankoop af te zien en voor een youngtimer te kiezen (en deze zakelijk en prive te gasn rijden met bijtelling).

Pagina: 1