Raspberri Pi 3B+ "For recovery mode hold shift" => lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wellicht kan hier iemand mij helpen. Mijn Raspberri Pi 3B+ die enkele weken voortreffelijk PiHole draaide werkt helaas niet meer. Wanneer ik een monitor aan de HDMI hang, krijg ik enkel de melding "For recovery mode, hold SHIFT" te zien. Op shift drukken doet helaas niets. Via Putty kan ik hem helaas ook niet bereiken. Hij krijgt wel een IP adres van de router. Iemand een idee hoe ik hem weer aan de praat krijg? De oplossingen uit deze link heb ik reeds geprobeerd:
https://lb.raspberrypi.or...8a90c8492886a98d&start=25
zijnde:
- op verschillende tijdstippen tijdens het boot proces op shift drukken
- meerdere keren kort op shift drukken

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 13:39
Als je een andere linux based pc (of VM) tot je beschikking hebt, dan zou ik eerst een diskcheck over het SD kaartje uit de RPI heen laten lopen. Wellicht er bad blocks op staan, dat komt na lange tijd nog wel eens voor (zeker als je op het sd kaartje ook swapt)

Om die reden swap ik niet meer naar de RPI en stuur ik de logs naar mijn logserver. Op die manier hou je je sd-kaart redelijk lang goed.

[ Voor 21% gewijzigd door trebor.ed op 06-06-2019 13:27 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
trebor.ed schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:25:
Als je een andere linux based pc (of VM) tot je beschikking hebt, dan zou ik eerst een diskcheck over het SD kaartje uit de RPI heen laten lopen. Wellicht er bad blocks op staan, dat komt na lange tijd nog wel eens voor (zeker als je op het sd kaartje ook swapt)

Om die reden swap ik niet meer naar de RPI en stuur ik de logs naar mijn logserver. Op die manier hou je je sd-kaart redelijk lang goed.
Bedankt voor de suggestie. Ik heb helaas geen andere lunux pc. Het euvel begon toen de stroom er ineens werd afgehaald. Een bad block zou dus weleens de oorzaak kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 13:39
Dat de stroom er af is geweest doet mij idd ook met zekerheid denken aan bad blocks. Je zou dan eventueel met een ubuntu VM aan de slag kunnen met een usbstick (sd-adapter). Of de RPI booten van een andere USB stick en vanaf deze installatie de oude sd-kaart repareren. Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Waarom niet gewoon even opnieuw je image naar je SD flashen? Zoveel werk is het allemaal niet.

Ik had dit probleem laatst ook & kwam ook niet in de recovery terecht (Raspbian).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
LocK_Out schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:32:
Waarom niet gewoon even opnieuw je image naar je SD flashen? Zoveel werk is het allemaal niet.

Ik had dit probleem laatst ook & kwam ook niet in de recovery terecht (Raspbian).
Ik had een Raspberri Pi starters kit gekocht. Deze kwam met een voorgeinstalleerde NOOBS installatie. Iets flashen heb ik nog niet gedaan. Tijd om dat eens uit te gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:50

Pierre

Van nature lui!

Ik sowieso kijken of je nog een USB stick hebt liggen, dan daar lekker van booten dan hoef je die SD kaart ook niet meer te gebruiken.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

wcduck schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:21:
... De oplossingen uit deze link heb ik reeds geprobeerd:
https://lb.raspberrypi.or...8a90c8492886a98d&start=25
...
Het zou helpen als je de volledige URL plakt. Nu is zelfs de TLD afgebroken. We hebben dus geen idee wat je bron is geweest.

Voor de rest met bovenstaande. Het moge duidelijk zijn dat je een corrupt filesystem hebt. Of de sdkaart zelf nog in orde is, weet je pas als je er een nieuwe image op zet en deze start of niet. Het is nu iig de weg kwijt.

Dat je Pi 3B+ een IP adres krijgt, zegt geen drol omdat het apparaat tegenwoordig diskless kan starten. Oftewel, het start dan van het netwerk om zo z'n schijf te krijgen via bijvoorbeeld PXE boot.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
@wcduck Welkom in de wondere wereld van Raspberry & Linux. Veel leesplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 18:25

amx

wcduck schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:33:
[...]

Bedankt voor de suggestie. Ik heb helaas geen andere lunux pc. Het euvel begon toen de stroom er ineens werd afgehaald. Een bad block zou dus weleens de oorzaak kunnen zijn.
Windows 10 met WSL?
Pagina: 1