Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip
En dat is dus op een zakelijke KPN internet verbinding.
Regio Almere, Internet en TV Glasvezel.
[ Voor 3% gewijzigd door Henk007 op 06-06-2019 13:10 ]
Wanneer wij wat weten, laat ik dat even weten.
https://www.allestoringen.nl/storing/kpn
https://www.allestoringen.nl/storing/kpn/kaart/
https://storingen.help/kpn/
[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 06-06-2019 13:11 ]
KPN Glasvezel regio zuid-oost brabant.
Aldus de BSD van KPN.
Er kwam ook nog een onduidelijke opmerking voorbij dat het aan een energieleverancier kan liggen...
[ Voor 30% gewijzigd door [Mad Max] op 06-06-2019 13:13 ]
Via KPN 4G weer geen problemen.
Wel netjes dat ze dit goed op de site zetten.
Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip
Edit: wat is die website van KPN toch irritant. Je moet per se een postcode check doen om iets van storings-informatie te krijgen, en die meldt natuurlijk dat er geen storing is op mijn adres (terwijl er blijkbaar toch echt wat aan de hand is)

Is er ergens van KPN zelf een verstopte lijst met storingen en meer informatie?
[ Voor 62% gewijzigd door thePiett op 06-06-2019 13:21 ]
Are you a one or a zero
Uiteindelijk doen we allemaal maar wat
Een VPN verbinding naar kantoor blijft overigens wel actief.
Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |
Wij hebben hier gewoon KPN Prive en ook daar is het probleem aanwezig.pennenlikker schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:15:
Ik had net heel even een RDP verbinding die heel even werd opgezet en daarna meteen werd verbroken. Had KPN net aan de lijn, na een half uur. Er is een grote storing bij KPN groot zakelijk op het moment.
Wel netjes dat ze dit goed op de site zetten.
Dat heb ik tegen de man van KPN ook gezegd, maar dat was niet waar volgens hem.Brummetje schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:25:
[...]
Wij hebben hier gewoon KPN Prive en ook daar is het probleem aanwezig.
Ook is er volgens KPN nog steeds niets aan de hand:

[ Voor 4% gewijzigd door pennenlikker op 06-06-2019 13:28 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
@wbontekoe: Wat is er aan de hand @KPN ? Lijkt wel bijna bgp hijacking? https://t.co/R9iTR9p62h
Geen idee wat hiermee bedoeld wordt en of dit relevant is. Iemand duiding?
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Hetzelfde als wat @iTeV zei:StephanVierkant schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:11:
https://twitter.com/wbontekoe/status/1136592757194145793
@wbontekoe: Wat is er aan de hand @KPN ? Lijkt wel bijna bgp hijacking? https://t.co/R9iTR9p62h
Geen idee wat hiermee bedoeld wordt en of dit relevant is. Iemand duiding?
iTeV schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:20:
Lijkt op een BGP hijack/leak. Een MTR naar kpn.nl werd in eerste instantie geroute naar een IP'je van chinanet. Nu lijkt het OK te gaan.
# whois 118.85.205.122 inetnum: 118.84.0.0 - 118.85.255.255 netname: CHINANET-BB descr: CHINANET BACKBONE NETWORK descr: China Telecom
Dat lijkt me niet iets wat je hoort te zien in een trace van een Nederlandse verbinding naar kpn.nl.
Dat de records naar China Telecom lopen, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat China Telecom ook de BGP records heeft uitgestuurd. Technisch gezien kan elke BGP provider dit natuurlijk foutief uitsturen.Beaves schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:13:
Zeker relevant, wat met BGP hijacking bedoeld wordt is dat een andere provider de IP space van KPN adverteert en daardoor verkeer afvangt wat eigenlijk naar KPN moet gaan. De provider (in China) die het nu lijkt te adverteren doet dit wel vaker, de precieze reden is mij niet bekend.
Nou is dit niet voor het eerst en is het zeker aannemelijk dat het China Telecom zelf de oorzaak is. Kan iemand bevestigen waar de BGP records vandaan kwamen?
Geen enkele site is nog bereikbaar.
China telecom is wel aan het rommelen maar niet op KPN prefixes zo te zien
[ Voor 32% gewijzigd door GrooV op 06-06-2019 14:56 ]
Zie vooral mijn tweede tweet. Een VPN verbinding die succesvol tot stand is gebracht terwijl het door China heen liep en terug naar KPN werd gerouteerd.DataGhost schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:16:
[...]
Hetzelfde als wat @iTeV zei:
[...]
# whois 118.85.205.122 inetnum: 118.84.0.0 - 118.85.255.255 netname: CHINANET-BB descr: CHINANET BACKBONE NETWORK descr: China Telecom
Dat lijkt me niet iets wat je hoort te zien in een trace van een Nederlandse verbinding naar kpn.nl.
China: TEST PASSED.
The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
of niet....
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
https://stat.ripe.net/wid...esource=118.85.205.0%2F24
Sterker nog , 118.84.0.0 - 118.85.255.255 is van China telecom
[ Voor 17% gewijzigd door GrooV op 06-06-2019 15:24 ]
Mijn screenshot laat het duidelijk zien. Ik weet niet waar dit 118 net vandaan komt, niet van mijn posts in elk geval.GrooV schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:24:
AS4134 announced al sinds 2010 op dat subnet dus laten we even ophouden met onzin verspreiden
https://stat.ripe.net/wid...esource=118.85.205.0%2F24
Sterker nog , 118.84.0.0 - 118.85.255.255 is van China telecom
Je kunt het ook goed zien via Ripe BGPlay..
[ Voor 4% gewijzigd door Charlie_Root op 06-06-2019 15:28 ]
Ik weet niet wat het screenshot laat zien behalve een onvoltooide tracerouteCharlie_Root schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:28:
[...]
Mijn screenshot laat het duidelijk zien. Ik weet niet waar dit 118 net vandaan komt, niet van mijn posts in elk geval.
Je kunt het ook goed zien via Ripe BGPlay..
Zelfs als onvoltooide traceroute is de route raar toch? Vanuit Nederland naar India en China om vervolgens weer bij KPN in Nederland uit te komen.GrooV schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:35:
DataGhost in "Problemen met KPN verbindingen"
[...]
Ik weet niet wat het screenshot laat zien behalve een onvoltooide traceroute
[ Voor 0% gewijzigd door 3raser op 06-06-2019 15:44 . Reden: Niet langs India ]
Overigens vernomen via @Charlie_Root / Retweet.
https://twitter.com/cm3r/status/1136612465813413889
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
Er wordt hier geroepen dat het om BGP hijacking gaat dus het zou fijn zijn als er gewoon een source en destination getoond worden.3raser schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:39:
[...]
Zelfs als onvoltooide traceroute is de route raar toch? Vanuit Nederland naar India en China om vervolgens weer bij KPN in Nederland uit te komen.
Dat iets via China gerouteerd wordt zegt natuurlijk helemaal niks, misschien heeft KPN zelf gewoon een configuratie fout gemaakt .
Gewoon een kwestie van de kortste route adverteren en het verkeer gaat via jou, lang leve het BGP protocol!
Dat het niet wenselijk is dat snap ik
[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 06-06-2019 15:48 ]
Maar ja, wie weet hebben ze het zelf verprutst inderdaad. Of Huawei heeft hun backdoor per ongeluk gedemonstreerd
Ook uit jouw screenshot, uit beide zelfsCharlie_Root schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:28:
[...]
Mijn screenshot laat het duidelijk zien. Ik weet niet waar dit 118 net vandaan komt, niet van mijn posts in elk geval.
[ Voor 20% gewijzigd door DataGhost op 06-06-2019 15:55 ]
Het is door/bij meerdere grote providers gemeld. Dus dat KPN een foutje heeft gemaakt is uitgesloten.GrooV schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:46:
[...]
Er wordt hier geroepen dat het om BGP hijacking gaat dus het zou fijn zijn als er gewoon een source en destination getoond worden.
Dat iets via China gerouteerd wordt zegt natuurlijk helemaal niks, misschien heeft KPN zelf gewoon een configuratie fout gemaakt .
Gewoon een kwestie van de kortste route adverteren en het verkeer gaat via jou, lang leve het BGP protocol!
Dat het niet wenselijk is dat snap ik
nieuws: Storing bij provider zorgt voor landelijke pinproblemen in Nederland ..."Door een foutieve configuratiewijziging in het netwerk bij een derde partij, een zogenaamde transitpartij in Zwitserland, werd het internetverkeer van een deel van de KPN-klanten niet meer goed afgehandeld. Doordat deze derde partij deze wijziging ongedaan heeft gemaakt, is dit weer hersteld."
Ik vind het een hele knappe "fout" als je dan vanuit China besluit het verkeer van de "foute" ranges weer terug te routeren zodat de verbinding (met enige vertraging) weer werkt..Olaf schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:12:
KPN heeft een verklaring afgegeven:
[...]
nieuws: Storing bij provider zorgt voor landelijke pinproblemen in Nederland ...
Wie is die transit partij en heeft die apparatuur in zowel Nederland als China staan?Olaf schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:12:
KPN heeft een verklaring afgegeven:
[...]
nieuws: Storing bij provider zorgt voor landelijke pinproblemen in Nederland ...
Is het niet mogelijk dat het verkeer vanzelf weer terug komt omdat ze in China doorhebben dat die data daar helemaal niet thuis hoort? De routers daar zien voor welk IP adres de data bestemd is en sturen het gewoon weer terug. Als dat via een andere route gebeurt komt het bij toeval dus gewoon weer aan.Charlie_Root schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:15:
[...]
Ik vind het een hele knappe "fout" als je dan vanuit China besluit het verkeer van de "foute" ranges weer terug te routeren zodat de verbinding (met enige vertraging) weer werkt..
[ Voor 36% gewijzigd door 3raser op 06-06-2019 16:20 ]
In de comment van @heuveltjes "AS21217".3raser schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:17:
[...]
Wie is die transit partij en heeft die apparatuur in zowel Nederland als China staan?
[ Voor 22% gewijzigd door mmjjb op 06-06-2019 16:20 ]
Ik kom dat ASN niet tegen in de traceroutes, mtr's en BGP lookups die ik heb gedaan hier. Dus ik vind het een rare statement van KPN, zeker nu ineens al het verkeer via AS3320 word omgeleid. Denk dat er wel wat meer aan de hand was.
Net gekeken, dat AS nummer kwam naar voren om 11:00, de storing begon pas om 12:00
Short description: The new route 37468 4809 4134 21217 21217 21217 21217 21217 21217 13237 1136 has been announced
[ Voor 15% gewijzigd door Charlie_Root op 06-06-2019 16:46 ]
Ik kwam uit op een chinees netwerk met hoge rtt:Mmore schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:20:
In die screenshot van OVH lijkt het om servers te gaan van China Telecom in Frankrijk, niet dat het verkeer ook echt via China is verlopen? Gezien de hostname "china-telecom.franco71.fra.seabone.net"
descr: CHINANET backbone network
descr: Data Communication Division
descr: China Telecom
Dat is gewoon de APNIC beschrijving, China telecom heeft ook pops/servers/routers buiten China natuurlijkCharlie_Root schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:29:
[...]
Ik kwam uit op een chinees netwerk met hoge rtt:
descr: CHINANET backbone network
descr: Data Communication Division
descr: China Telecom
AS4134 is geen chinees netwerk maar gewoon een globaal netwerk
https://www.peeringdb.com/net/308
[ Voor 7% gewijzigd door GrooV op 06-06-2019 17:21 ]
Dat het een globaal netwerk is ben ik met je eens. Dat maakt dit ook prima duidelijk;GrooV schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 17:20:
[...]
Dat is gewoon de APNIC beschrijving, China telecom heeft ook pops/servers/routers buiten China natuurlijk
AS4134 is geen chinees netwerk maar gewoon een globaal netwerk
https://www.peeringdb.com/net/308
https://bgpview.io/asn/4134#downstreams-v4
Dit netwerk verbind China met "de wereld".
Maar als ik kijk naar de route die ik aflegde samen met de enorme rtt verschillen lijkt het me niet dat het verkeer in Amsterdam bleef of dat er kennelijk enorme overbelasting is geweest? Verder zie ik niets terug van een partij uit Zweden, ik ging via TATA rechtstreeks naar AS4134.
AS6453 (TATA)
AS4134 (CHINANET BACKBONE)
AS286 (KPN)
[ Voor 3% gewijzigd door Charlie_Root op 06-06-2019 17:49 ]
Jouw ISP a2b heeft geen peering overeenkomst met KPN, daar begint het al mee. Hierdoor moet er van transit partijen gebruik gemaakt worden, in dit geval wordt er voor Tata (tier 1) gekozen en daar is er iets misgegaan met de routing. Tata is zelf een tier1 network en heeft dus directe peering met KPN maar deze is niet gebruikt. Het lijkt er eerder op dat bepaalde routes niet meer mogelijk waren, mogelijk veroorzaakt door Safehost. Hierdoor is Tata via China telecom gegaan aangezien die route nog wel beschikbaar was en ook peering met KPN heeftCharlie_Root schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 17:43:
[...]
Dat het een globaal netwerk is ben ik met je eens. Dat maakt dit ook prima duidelijk;
https://bgpview.io/asn/4134#downstreams-v4
Dit netwerk verbind China met "de wereld".
Maar als ik kijk naar de route die ik aflegde samen met de enorme rtt verschillen lijkt het me niet dat het verkeer in Amsterdam bleef of dat er kennelijk enorme overbelasting is geweest? Verder zie ik niets terug van een partij uit Zweden, ik ging via TATA rechtstreeks naar AS4134.
AS6453 (TATA)
AS4134 (CHINANET BACKBONE)
AS286 (KPN)
Uiteraard. Wel een duur pad qua hops, maar als die wel werkt en een ander pad niet: sure thing.3raser schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:17:
[...]
Wie is die transit partij en heeft die apparatuur in zowel Nederland als China staan?
[...]
Is het niet mogelijk dat het verkeer vanzelf weer terug komt omdat ze in China doorhebben dat die data daar helemaal niet thuis hoort? De routers daar zien voor welk IP adres de data bestemd is en sturen het gewoon weer terug. Als dat via een andere route gebeurt komt het bij toeval dus gewoon weer aan.
Helemaal door China is wel een flinke stretch als dat echt het geval is geweest, though.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Kun je deze uitleg (alle punten) en de relatie van het probleem even uitschrijven? Zeker met de getoonde screenshots en traceroutes heb ik nogal wat vraagtekens bij de juistheid van jouw reactieGrooV schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:24:
[...]
Jouw ISP a2b heeft geen peering overeenkomst met KPN, daar begint het al mee. Hierdoor moet er van transit partijen gebruik gemaakt worden, in dit geval wordt er voor Tata (tier 1) gekozen en daar is er iets misgegaan met de routing. Tata is zelf een tier1 network en heeft dus directe peering met KPN maar deze is niet gebruikt. Het lijkt er eerder op dat bepaalde routes niet meer mogelijk waren, mogelijk veroorzaakt door Safehost. Hierdoor is Tata via China telecom gegaan aangezien die route nog wel beschikbaar was en ook peering met KPN heeft
These “features” are caused by changes in how China Telecom exported these routes to Tier-1 telecoms during the leak.
[ Voor 9% gewijzigd door Charlie_Root op 07-06-2019 08:18 ]
Dat is toch het zelfde als wat ik zei?
Safehost zegt ga maar via Chinanet, Chinanet roept tegen de wereld, ga maar via mij.
Dit is ook geen BGP Hijacking zoals ik al zei maar BGP Leaking, helaas dagelijkse kost
Enige rare is dat jouw traceroute via Tata ging die zelf een tier1 is, die zou nooit via een tier2 moeten gaan.
Fout ligt zowel bij Safehost als bij Chinanet, helaas in het geval van de laatste komt dit erg vaak voor omdat ze hier zelf niks tegen doen
[ Voor 11% gewijzigd door GrooV op 07-06-2019 08:32 ]
Wat ik miste in de uitleg van KPN; waarom ik via TATA ging. De uitleg van KPN was "het is niet onze schuld" maar miste alle onderbouwing. Oracle legt het beter uit.GrooV schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:31:
[...]
Dat is toch het zelfde als wat ik zei?
Safehost zegt ga maar via Chinanet, Chinanet roept tegen de wereld, ga maar via mij.
Dit is ook geen BGP Hijacking zoals ik al zei maar BGP Leaking, helaas dagelijkse kost
Enige rare is dat jouw traceroute via Tata ging die zelf een tier1 is, die zou nooit via een tier2 moeten gaan.
Fout ligt zowel bij Safehost als bij Chinanet, helaas in het geval van de laatste komt dit erg vaak voor omdat ze hier zelf niks tegen doen
Hijack of leak, geef het een naampje.
Waarom moet KPN dit uitleggen, je eigen ISP heeft geen peering met KPN. Je gaat nooit rechtstreeks naar KPN. Tata is een tier1, dus wordt die gebruiktCharlie_Root schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:23:
[...]
Wat ik miste in de uitleg van KPN; waarom ik via TATA ging. De uitleg van KPN was "het is niet onze schuld" maar miste alle onderbouwing. Oracle legt het beter uit.
Hijack of leak, geef het een naampje.
Daarnaast is internet routing best effort, niemand geeft garanties
[ Voor 4% gewijzigd door GrooV op 07-06-2019 09:30 ]