Nieuwe case, koeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Nu online

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil, zoals de titel al aangeeft, geen nieuw systeem maar mijn systeem verhuizen naar een andere case en wellicht onderdelen (fans/koeling) toevoegen die de geluidsproductie verlagen.
Momenteel heb ik een goedkope case, die groot en log is. Het doel is een nieuwe (relatief smalle) case te kopen, en deze horizontaal onder een tafel te monteren, zodat deze niet meer in het zicht staat. Daarnaast klaagt de vrouw des huizes nog wel eens over het geluid dat de boel nu produceert.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen duidelijk budget voor ogen, dat ligt er ook helemaal aan wat er allemaal aangeschaft moet worden. Voor de case wil ik niet meer dan 150 euro uitgeven, en dat vind ik al vrij veel.
Eventuele investeringen in (water)koeling, fans, controllers etc heb ik zelf nog geen enkel beeld bij dus qua budget wil ik daar ook nog geen bedrag aan hangen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC is compleet, en bestaat uit de volgende onderdelen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 180,50€ 180,50
1MoederbordenAsus Prime B350-Plus€ 90,04€ 90,04
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 1070 Founders Edition 8GB€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M4C3000C15€ 157,90€ 157,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 90,-€ 90,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 518,44

Uiteraard heb ik hier opslag, scherm, toetsenbord, muis etc. allemaal bij.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een case. Ik twijfel tussen deze twee:
1BehuizingenBitFenix Pandora Zwart€ 72,78€ 72,78
1BehuizingenCooltek UMX1 Plus Window Zilver€ 114,50€ 114,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 187,28

Beide cases zijn redelijk smal en er past toch een fatsoenlijke videokaart en atx-voeding in. Overigens moet er wel een nieuw moederbord worden aangeschaft bij één van deze cases, vanwege de form-factor. Daar zal ik verder zelf wel uitkomen, maar het staat eenieder hier natuurlijk vrij er toch advies over te geven!

Heeft iemand hier ervaring met (één van) beide cases op het gebied van geluid/koeling? Zij het goede cases voor wat betreft een stille build? Of maakt de case hierin niet veel verschil en gaat het echt om de CPU (water)koeling en casefans?
Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de BitFenix gezien prijs en het feit dat er 3 fans aangesloten kunnen worden.

Verder lees ik dat fans bijplaatsen in je case kunnen leiden tot betere warmte afvoer waardoor de GPU en CPU koeler minder hard hoeven te werken en de PC hierdoor in zijn geheel stiller wordt. Indien dit tot een significante afname van geluid kan leiden, wil ik daar ook in investeren. Er zijn zat artikelen en reviews te vinden over fans, maar ik krijg voor mijzelf niet goed duidelijk wat voor mij de beste aanpak zou zijn. Mijn vraag met betrekking tot casefans is ook: is het slimmer om te gaan voor 'standaard' stilte, hiermee bedoel ik: fans die op 100% vermogen het stilst zijn, of voor 'aanpasbaarheid', daarmee bedoel ik: fans die flink hard kunnen blazen, maar dan 4 pins of met een controller er tussen zodat het vermogen aangepast kan worden en een balans tussen prestatie en stilte gezocht kan worden?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Case zo smal mogelijk maar waar wel ATX-voeding in past, aangezien ik nog dik tevreden ben met mijn rm550x voeding.

Ga je overklokken?
Nee, ook n.v.t. in dit geval.

Wat verwacht je van ons?[i]
Qua case ben ik benieuwd of er iemand ervaring heeft met (één van) de twee die ik genoemd heb, of dat er nog smalle(re) alternatieven zijn die wellicht niet via tweakers te vinden zijn.

Qua koeling/fans i.c.m. geluidsreductie zou ik graag willen weten wat jullie zouden adviseren.
Fans? En zo ja, welke zijn qua luchtverplaatsing/stilte verhouding een goede keuze? 3 of 4 pins? Controller of geen controller? Etc.
Of is waterkoeling absoluut the way to go? En zo ja, wat is wederom een goede op gebied van koeling/geluid?

Als ik de plank helemaal mis sla met mijn focus op casefans/koeling i.r.t. geluidsreductie dan zou ik dat ook graag horen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06 18:25
Waterkoeling is niet perse stiller, vanwege de pomp.
Je kan wel 3 fans in je behuizing hebben, maar je moet ze wel kunnen aansturen. Dat mobo heeft 2x4 pins casefanheaders. Je hebt dus een y-splitter nodig, of je moet 1 casefan op je voeding aansluiten (mss ook een convertertje nodig), deze kan je dan niet aansturen, en draait dan op 100%, tenzij je er een 'verzwakker' tussen hangt, dat staat deze vast op bv 50%. Ik zou een y-splitter doen, dan kan je hem via de BIOS aansturen.
Heb je nu de Wraith Spire op je CPU? Deze review van de buren is mss wel interessant.
De Founders Edition van NVIDIA heeft een blower-style koeler, deze maken ook doorgaans meer geluid dan een open-air koeler.
Sommige behuizingen hebben geluidsisolatie op de 'muren', dit gaat wel ten koste van temperatuur, en is volgens mij ook niet de standaard aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Nu online

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
SpeedQber schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:47:
Waterkoeling is niet perse stiller, vanwege de pomp.
Je kan wel 3 fans in je behuizing hebben, maar je moet ze wel kunnen aansturen. Dat mobo heeft 2x4 pins casefanheaders. Je hebt dus een y-splitter nodig, of je moet 1 casefan op je voeding aansluiten (mss ook een convertertje nodig), deze kan je dan niet aansturen, en draait dan op 100%, tenzij je er een 'verzwakker' tussen hangt, dat staat deze vast op bv 50%. Ik zou een y-splitter doen, dan kan je hem via de BIOS aansturen.
Heb je nu de Wraith Spire op je CPU? Deze review van de buren is mss wel interessant.
De Founders Edition van NVIDIA heeft een blower-style koeler, deze maken ook doorgaans meer geluid dan een open-air koeler.
Sommige behuizingen hebben geluidsisolatie op de 'muren', dit gaat wel ten koste van temperatuur, en is volgens mij ook niet de standaard aanpak.
Zoals ik al in de openingspost aangaf, moet er bij die cases sowieso een nieuw moederbord komen. Daarbij zou ik dus, volgens jou, rekening moeten houden met het aantal aansluitingen voor fans. Als je 4 pins fans op 4 pins aansluitingen aansluit, zijn ze dmv software ook aan te sturen als ik het goed heb, of klopt dit niet?

Interessant artikel van de buren inderdaad, ik heb de Wraith Spire inderdaad, wellicht kan ik daar nog iets winst op pakken.

M.b.t. de videokaart, bedoel jij dat de 'behuizing' hiervan redelijk afgesloten is en warme lucht alleen via de fan eruit kan? Zo ja, dan is daar helaas even niets aan te doen, ik ga geen nieuwe videokaart aanschaffen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:29
Een tower behuizing horizontaal gebruiken gaat ten koste van de airflow. Die behuizingen en plaatsing van de fans is ontworpen voor een airflow van beneden in het front naar boven achter. Warmte stijgt op namelijk. Horizontale behuizingen hebben de intake aan beide zijkanten en de outtake aan de achterkant maar alsnog is de afvoer van warmte minder goed dan bij een tower zodat er minimaal 5 fans met een behoorlijk toerental nodig zijn om de gewenste temperatuur te bereiken. Dit gaat ten koste van het geluidsniveau. Het is jammer dat de Fractal Design Node 605 niet meer leverbaar is want dat is de beste horizontale behuizingen. Kijk eens naar de Silverstone Grandia GD09 en GD10 want die zijn heel behoorlijk en je kunt je huidige moederbord blijven gebruiken. Wel een paar extra casefans plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 06-06-2019 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Nu online

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Uszka schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:04:
Een tower behuizing horizontaal gebruiken gaat ten koste van de airflow. Die behuizingen en plaatsing van de fans is ontworpen voor een airflow van beneden in het front naar boven achter. Warmte stijgt op namelijk. Horizontale behuizingen hebben de intake aan beide zijkanten en de outtake aan de achterkant maar alsnog is de afvoer van warmte minder goed dan bij een tower zodat er minimaal 5 fans met een behoorlijk toerental nodig zijn om de gewenste temperatuur te bereiken. Dit gaat ten koste van het geluidsniveau. Het is jammer dat de Fractal Design Node 605 niet meer leverbaar is want dat is de beste horizontale behuizingen. Kijk eens naar de Silverstone Grandia GD09 en GD10 want die zijn heel behoorlijk en je kunt je huidige moederbord blijven gebruiken. Wel een paar extra casefans plaatsen.
Oké, bedankt voor de uitleg.
Klopt mijn veronderstelling (globaal): slechtere airflow = minder koel = harder werkende fans = meer lawaai?
In dat geval zou een tower horizontaal dus geen goed plan zijn eigenlijk, aangezien ik daarmee meer geluid vanuit de kast kan verwachten?
Er is een optie, die niet mijn voorkeur heeft, om de kast gewoon verticaal onder de tafel te monteren, dat zal dan zo dicht mogelijk tegen de muur zijn waar de tafel tegenaan staat. Echter kom ik dan in de knoei met kabels gok ik. Maar ook daar valt vast wat op te verzinnen.

Als mijn beredenering hierboven juist is, welke kast zou dan qua koeling en geluid een aanrader zijn?

En daarnaast: welke fans zou jij adviseren, als je kijkt naar prestaties/geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06 18:25
YES schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:58:
[...]Als je 4 pins fans op 4 pins aansluitingen aansluit, zijn ze dmv software ook aan te sturen als ik het goed heb, of klopt dit niet?
Ik kan me herinneren dan een vriend een mobo had met 2/3 casefanheaders, waarvan 1 alleen 4 pins kon aansturen, terwijl hij aanstuurbare 3 pins ofzo had. In ieder geval, check de manual even.
Interessant artikel van de buren inderdaad, ik heb de Wraith Spire inderdaad, wellicht kan ik daar nog iets winst op pakken.

M.b.t. de videokaart, bedoel jij dat de 'behuizing' hiervan redelijk afgesloten is en warme lucht alleen via de fan eruit kan? Zo ja, dan is daar helaas even niets aan te doen, ik ga geen nieuwe videokaart aanschaffen. ;)
De fan in een FE is kleiner, en in z'n eentje. Open-air koeler hebben meestal 2/3 fans.
Blower-style koeler zijn vooral goed als ze met veel in een rijtje staan.
Je kan nu ook al proberen de fans wat af te remmem en de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Nu online

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
@SpeedQber en @Uszka aangezien jullie hier eerder gereageerd hebben neem ik jullie er nu ook weer even in mee. Ik heb, naar aanleiding van jullie opmerkingen en aanvulling, mijn idee en daarmee aan te schaffen producten aangepast. Ik heb nu een case, CPU koeler en fan controller uitgekozen die ik wil gaan kopen ten behoeve van stilte. Het gaat om het volgende:

1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zwart€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Fan-controllers en lcd'sNZXT Grid+ V3€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 161,59

De Pure Base is volgens gamersnexus.net één van de stilste behuizingen die er te krijgen is. Andere reviews bevestigen dit. Ik zal de case, in tegenstelling tot eerdere plannen, gewoon verticaal gaan gebruiken en niet horizontaal.
Daarbij kies ik voor de Mugen 5 PCGH koeler aangezien die volgens mij heel erg stil is, een Noctua koeler zou ook een goede kunnen zijn maar die is veel duurder.
Volgens mij heeft de Pure Base case geen ingebouwde fan controller, waardoor ik ervoor kies er één bij te kopen, en wel de NZXT Grid+ V3

Is dit een logisch setje zo, of zie ik zaken over het hoofd? Is het logisch een controller te kopen om zo de fans te kunnen afstemmen en het beste resultaat qua geluidsreductie/peformance verhouding te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:29
110 voor een case plus fancontroller is zonde geld. Kan je beter een behuizing kopen die uit de doos al stil zijn werk doet en/of een fancontroller heeft. Nanoxia Deep Silence 3 (of 4 als je een mATX bord neemt), Nanoxia Coolforce 1, Fractal Design R5 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Nu online

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Uszka schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:44:
110 voor een case plus fancontroller is zonde geld. Kan je beter een behuizing kopen die uit de doos al stil zijn werk doet en/of een fancontroller heeft. Nanoxia Deep Silence 3 (of 4 als je een mATX bord neemt), Nanoxia Coolforce 1, Fractal Design R5 oid.
Ik was verbaasd dat de Nanoxia's ongeveer dezelfde prijs hadden als de be quiet!, waarbij de Nanoxia wel een fancontroller heeft. Nu kom ik er achter dat de be quiet! deze standaard ook heeft.. 8)7 Heel erg bedankt voor je reactie want zonder die reactie had ik er onnodig nog een fan controller bij gekocht ook :F
Scheelt me dus weer de aanschaf van een fancontroller. Ik ga nu nog even zitten dubben tussen de Nanoxia Coolforce of Pure Base case, maar daar kom ik wel uit (volgens mij zijn ze beide erg stil en dat is wat ik wil).

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-06 23:27
Een stille case klinkt leuk maar lost niet vanzelfsprekend jouw probleem op. Ik vermoed namelijk dat het vooral jouw videokaart is die veel lawaai maakt. Die moet je dus koel houden, wat betekent dat je een redelijke airflow nodig hebt. Veel kasten zijn stil omdat de fans minder lucht verplaatsen, maar als de fans van jouw videokaart nog als een gek blijven draaien heb je daar niets aan.

Ik zou eerder een kast nemen als de fractal s5 of s2. Die geven mijn inziens een betere balans tussen stilte en airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Nu online

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Immanent Ike schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:29:
Een stille case klinkt leuk maar lost niet vanzelfsprekend jouw probleem op. Ik vermoed namelijk dat het vooral jouw videokaart is die veel lawaai maakt. Die moet je dus koel houden, wat betekent dat je een redelijke airflow nodig hebt. Veel kasten zijn stil omdat de fans minder lucht verplaatsen, maar als de fans van jouw videokaart nog als een gek blijven draaien heb je daar niets aan.

Ik zou eerder een kast nemen als de fractal s5 of s2. Die geven mijn inziens een betere balans tussen stilte en airflow.
Thanks voor je aanvulling. Ik heb zelf even, vrij amateuristisch, zitten testen waar het meeste geluid vandaan komt. Dat lijkt de cpu koeler te zijn, ook wanneer ik games (Anno 1800, Asassin's Creed Origins) draai, videokaart valt nog mee moet ik zeggen. Vandaar dat mijn idee was dat ik beter kan kijken naar een case die naast goede airflow (en dus niet al te hoge temperaturen) ook flink goed geluid weet te dempen. Uit een zooi tests en reviews haalde ik dat de be quiet! pure base 600 hierin (één van) de beste is. Deze case blijft, ook al wordt het warm doordat er sprake is van intensief gebruik, toch heel stil. Vandaar dat ik naar deze case neig.

Maar goed, feit is dat de experts hier al meermaals een andere case aanbevelen, lastig dus ;)
Pagina: 1