Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Core i5-4670 met RTX208ti voor 4k gaming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe PC om niet competitief First Person Shooters te spelen, vooral single layer, nieuwste versies. Denk dan aan Wolfenstein, FarCry, Tomb Raider, Metro Exodus, Battlefield, Call of Duty, …

Ook mijn monitor is aan vervanging toe, het toestel is zeker 13 jaar oud. Mijn oog viel op een dure, maar mooie 4k monitor (Acer Predator XB273K), ideaal voor gaming & bureau werk (op 125%). Zo kan ik weer 13 jaar voort ;)

Omdat de processor minder van belang is bij 4K gaming; neem ik de Ryzen 2600X en investeer in de RTX2080. Hier en daar lees ik dat de RTX 2080ti een must is voor 4K, maar dat is weer +/- 350EUR extra |:(

Nu zie lees ik dat mijn Core i5-4670 uit 2013 even snel is als de Ryzen 2600X bij 4k games :o
https://www.gpucheck.com/...tel-core-i5-4670-3-40ghz/

Lijkt te mooi om waar te zijn, maar vind niet veel andere referenties op internet.
- Heeft iemand elders benchmarks gezien?
- Wat is jullie mening of ervaring?

Ik zou dan nog één jaar met mijn i5 doen in combinatie met de RTX2080TI, maar wil ook niet inboeten. De machine moet high of ultra zeker meer dan 60fps halen.

Mijn huidige setup:
Crucial 2x8GB, DDR3, PC12800, CL8, Ballistix Tactical
Gigabyte H87M-HD3 iH87, SATA600 RAID, USB3.0
Intel Haswell Core i5 4670 3.40GHz 6MB Box

Beste antwoord (via poing op 06-06-2019 14:25)

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
poing schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:58:
Ik zou dan nog één jaar met mijn i5 doen in combinatie met de RTX2080TI, maar wil ook niet inboeten. De machine moet high of ultra zeker meer dan 60fps halen.
Ik zou nog even goed kijken naar de test die je aanhaalt. De meeste games in 4k ultra voor die Intel processor draaien ver onder de 60fps en een aantal haalt de 24fps maar net wanneer je kijkt naar minimal frames.

Daarnaast valt op dat de text nagenoeg hetzelfde is, onafhankelijk van de CPU die je selecteert. Ik krijg niet het gevoel dat die benchmarks ook daadwerkelijk allemaal gedraaid zijn.

Alle reacties

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:09
Hier en daar lees ik dat de RTX 2080ti een must is voor 4K, maar dat is weer +/- 350EUR extra |:(
Het is maar net wat je eisen zijn, ik kan bijna alle games spelen op een GTX 1070 op 4k, een kaart die slechter presteert dan een RTX 2060.

Je zult met dezelfde cpu op 4k geen betere frametimes halen op de plekken waar je gpu toch al een bottleneck was. Oftewel: als je nu tevreden bent met je minimale framerates die je cpu op full hd genereerd, zal je ook tevreden zij met je minimale framerates op 4k met een nieuwe gpu. Een benchmark om mijn stelling bij te zetten: https://nl.hardware.info/...-cpu-core-scaling-a-ryzen

Hier is ook te zien dat een ryzen processor slechter presteert dan een 4 core intel presteert. Dit is maar van 1 game, Hardware.info heeft nog veel meer benchmarks van games met betrekking tot cpu.

Edit: dit artikel is al een beetje verouderd maar ik denk dat dit nog steeds van toepassing is op de huidige hardware: https://nl.hardware.info/...x-1070-met-core-i5-getest

[ Voor 9% gewijzigd door Bennnie op 06-06-2019 12:17 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Die test van HWI is simpelweg bagger, de praktijk is echt totaal anders.

Wat betreft een i5 4670 die is totaal niet even snel als een Ryzen 5 2600X. Een i5 4670 is voor een steeds groter aantal moderne games simpelweg te traag, deze CPU zorgt voor serieuze framedrops waardoor de game slecht speelbaar is op de zware momenten. Maakt niet uit op welke instellingen je speelt 4K, full HD of zelfs HD ready, de CPU blijft langzaam. Een Ryzen 5 2600X kan elke game aan en heeft geen last van zulke framedrops.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • Beste antwoord

• pepsiblik
Ik zou nog even goed kijken naar de test die je aanhaalt. De meeste games in 4k ultra voor die Intel processor draaien ver onder de 60fps en een aantal haalt de 24fps maar net wanneer je kijkt naar minimal frames.

Daarnaast valt op dat de text nagenoeg hetzelfde is, onafhankelijk van de CPU die je selecteert. Ik krijg niet het gevoel dat die benchmarks ook daadwerkelijk allemaal gedraaid zijn.

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
pepsiblik schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:06:
[...]

Vandaar de post, het leek te mooi om waar te zijn. Ik zie nu ook onderdaan de tests met minimale fps, daarvoor koop ik geen 2080TI.

Het zal dus een RTX 2080 worden, met Ryzen. Ik wacht nog af welke, bestelling 2de helft van juli.

• pepsiblik
poing schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:25:
[...]

Vandaar de post, het leek te mooi om waar te zijn. Ik zie nu ook onderdaan de tests met minimale fps, daarvoor koop ik geen 2080TI.

Het zal dus een RTX 2080 worden, met Ryzen. Ik wacht nog af welke, bestelling 2de helft van juli.
Tweede helft juli opent ook de kans op Ryzen 3 (verkoop start op 8 juli) en er gaat een gerucht dat op E3 de nieuwe AMD videokaarten worden aangekondigd.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nieuwe AMD videokaarten welke binnen enkele maanden verschijnen zijn alleen geen concurrent voor de RTX 2080 en RTX 2080 Ti, maar eerder voor een RTX 2060 en RTX 2070.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1