Interessant: computer wil niet direct herstarten

Pagina: 1
Acties:

• dickus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08 12:18
Sinds korte tijd heb ik het interessante verschijnsel dat mijn compu prima werkt. Wanneer ik hem echter compleet uitzet, en vervolgens weer aan wil zetten, dan weigert hij dit resoluut (hij doet dan dus echt compleet niks, je kunt je voorstellen hoe blij ik de eerste keer was dat dit gebeurde). Wacht ik vervolgens 15 minuten, en ik probeer het overnieuw dan is er niets aan de hand.

Indien ik te kort wacht (5 minuutjes), dan begint hij 1 seconden met opstarten, en slaat dan vervolgens weer (voor langere tijd) in zijn coma-toestand. Dan wil het nog wel eens helpen om 'door te starten' door direct weer op de power knop te drukken.

Het lijkt op een warmte issue, maar de computer is echter niet te warm (zowel gevoelstemperatuur als mobo-meting). Ik kan tevens de computer 3 dagen continue laten draaien zonder problemen. Kan het zijn dat mijn 235-watt voeding hier iets mee te maken heeft? Het verwijderen van wat randapparatuur helpt echter niets.

systeem: 3 jaar oude mycom kast (233watt), duron 800 (niet overgeklokt), MSI-K7T, 1 HD,1CD-writer, matrox marvel, netwerkkaart, firewirekaart, live value (niet extreem veel dus)

Verwijderd

heb je iets in je bios gedaan?

• dickus
Niet dat ik weet :) Lijkt me trouwens een redelijk aparte optie om de compu 15 minuten verplicht down te laten zijn. Maar ik zal er eens naar kijken, en tevens of de 'wachttijd' consistent is.

Verwijderd

ik heb het een keer gehad dat ie ook niet wilde rebooten, bleek dat het softwarematig werd aangestuurd.
'(

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Probeer eens een betere voeding, 235 watt houdt niet echt over.

De abit be6 heeft dit probleem vaak ook trouwens, ik weet niet of daarvan bekend is waar het in dat geval aan lag, maar misschien toch nuttig om daar een search op te doen.

• dickus
Heb het probleem met abit be6 opgezocht, dit is echter net even anders. Mijn computer doet namelijk 15 minuten helemaal niets (geen fan, geen bliepje, niets). 235 watt houdt niet over, maar verwijderen van alle randapparatuur (behalve) HD, loste het probleem niet op. Een defecte voeding is ook mogelijk, maar hij kan aan de andere kant wel 3 dagen aan een stuk stroom leveren... (en heb geen zin om voor niets geld uit te geven, en het complete systeem over te moeten hevelen :-/

Verwijderd

Heb je al gechecked of er een bios update is die je probleem omschrijft als zijnde opgelost? Probeer toch eens een dikkere psu. Bij het opstarten kan het zijn dat er eventjes veel meer stroom wordt getrokken omdat alles geinitialiseerd wordt. het kan zijn dat je voeding dat in warme toestand net niet trekt. Ik ken voedingen die bij te hoge belasting NIET opstarten. Verder kun je proberen je CPU met jumpers te configureren ipv jumperless bios. Dat hielp mij bij het overklokken van mijn CPU.

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zoals freubelaar zegt, bij het opstarten trekt je pc eventjes veel meer stroom, daar heeft drie dagen aan staan niets mee te maken.

• dickus
Het enige wat vreemd is, is dat het probleem plotseling (dus zonder hardwarematige interventie) is ontstaan. Maar zal eens kijken of 300watt het probleem oplost.

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Heb dit mainbaord ook gehad, heb hetzelfde probleem gehad, heb het mainboard omgeruild voor een Asus A7V133, heb dit probleem niet meer gehad.

MAW: je mainboard is rot.

• dickus
Superbikkel: weet je dit zeker? Waren de symptomen bij jou exact hetzelfde als bij mijn systeem? Het heeft namelijk wel wat consequenties.

Verwijderd

ik heb ook af entoe problemen met mijn comp want ik moet hem af entoe ook doorstarten met de reset knop en dan boot hij pas echt vreemd! maar dat is niet altijd volgens mij ligt het aan de bios instellingen ofzo ik ben er alleen nog niet uit

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:42
Dat je alle randapparatuur uit je kast gehaald wil niet zeggen dat je dan met een 235watt voeding uitkan.
Het nml voor de proc e.d. die veel wil hebben met het aanzetten.
Ik heb van dit probleem vaker gehoord en ze waren allemaal voeding gerelateerd.

• dickus
Bedankt dromer, ik ga maandagochtend een nieuwe voeding proberen. Mocht dit niets uitmaken dan zal ik toch eens richting moederbord moeten gaan denken.
Pagina: 1