Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een microATX systeem voor heavy photo editing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Air.Sin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-10 12:13
Momenteel heb ik een mini ITX systeem met intel i5 6600k, GA-Z170n Wifi, 16gb ram, Radeon RX 570 in een Coolermaster Elite 110 behuizing. Ik wilde graag overstappen op een micro ATX systeem met meer RAM. Mijn huidig systeem begint een beetje laggy te worden, als ik flink bezig ben.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor heavy photo editing en processing. Daarbij wordt er gewerkt met RAW bestanden van 24mp en in de toekomst wellicht 42. Adobe Lightroom en Adobe Photoshop zullen in iedergeval tegelijkertijd worden gebruikt, met Google Chrome op de achtergrond. Verder zal er incidenteel een 4K filmpje worden geknutseld in Adobe Premiere. De computer wordt aangesloten op een 4K monitor.
Gamen doe ik totaal niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een max, maar ik zat zelf te denken aan een bedrag van rond de 500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Dit zijn de componenten die ik wil meenemen.
De grafische kaart had ik gekocht, omdat ik graag 4K 60HZ output wilde en dit een van de weinige RX 570 kaarten was die in zo'n mini ITX systeem paste.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenSapphire PULSE ITX Radeon RX 570 4GD5 (11266-34)€ 139,15€ 139,15
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 39,25€ 39,25
1VoedingenAntec VPF Series 450W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 178,40

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 49,90€ 49,90
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L RGB€ 59,-€ 59,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 483,75

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen bepaalde merkvoorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

- microATX form factor
- de mogelijkheid om processor te upgraden in de toekomst, zonder de rest te veranderen.
- 32GB RAM
- Mogelijkheid om te overclocken
- Sterk genoeg om zonder hapering alles op uHD te kunnen weergeven op mijn monitor
- Upgrade van SSD en HDD in de toekomst

Ga je overklokken?
Ik ben niet vies van overclocken zolang het de prestaties voelbaar verbeterd. Ik doe het niet voor de kick.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren of dit een systeem is wat zal voldoen aan mijn behoeftes. Verder heb ik zel geen kaas gegeten van Ryzen en alle problemen rondom compatible DDR4, dus ik weet zo 1-2-3 niet of mijn gekozen DDR4 modules compatible zijn met mijn gekozen mobo en processor.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waterkoeling heb je niet nodig, en zeker niet die jij hebt gekozen. verder heeft het niet veel nut van 6600k naar R2600 te gaan.(alleen als je alle 6 cores gaat gebruiken)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Air.Sin
Hackus schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:05:
Waterkoeling heb je niet nodig, en zeker niet die jij hebt gekozen. verder heeft het niet veel nut van 6600k naar R2600 te gaan.(alleen als je alle 6 cores gaat gebruiken)
Als het weinig nut heeft om van 6600k naar R2600 te gaan, is het de moeite en het geld niet waard.

Ik wil in ieder geval wel een nieuw moederbord(mijn huidige is slecht te overclocken), 32GB ram en een nieuw behuizing (tower). Is het anno nu dan nog wel slim om te blijven hangen bij de 6600k, of kan ik beter gelijk mijn portemonnee opentrekken voor een aanzienlijk CPU upgrade?

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Photoshop en lightroom zijn verrassend slecht geoptimaliseerd en hebben niet veel baat bij meer dan 4 cores. Aangezien jouw 6600k hogere single core prestaties heeft dan de r2600, heeft het voor jouw weinig zin om over te stappen.

Ook zou ik afraden om alleen een nieuw moederbord en geheugen te kopen aangezien dat moederbord alweer 3 generaties oud zal zijn en je dus nauwelijks upgrade mogelijkheden zal hebben.

Dan blijft de enige optie over om even door te sparen en je budget uit te breiden. De ryzen 3600x die over een maand uitkomt lijkt me dan een mooi streven.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
wat voor scherm is dat 4k scherm?

specs

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Immanent Ike schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:21:
Photoshop en lightroom zijn verrassend slecht geoptimaliseerd en hebben niet veel baat bij meer dan 4 cores. Aangezien jouw 6600k hogere single core prestaties heeft dan de r2600, heeft het voor jouw weinig zin om over te stappen.
Voor de oudere versies, ja. Maar voor de nieuwe cloud versies geldt dat niet. Die kunnen best meer dan 4 cores hebben. Dat verbetert daarnaast met elke release. En verder gaat het niet alleen om Herzen, maar ook om het aantal instructies per cycle dat wordt verwerkt. En dat ligt bij een Ryzen veel hoger dan bij een 6th gen Intel core. Dus uiteindelijk gaat die Ryzen ook op single-core sneller zijn dan die Intel.

Dat gezegd hebbende, de bottleneck hier is waarschijnlijk RAM. Dus nieuwe reepjes (en wellicht een verse Windows 10 installatie of reset?) gaat het meest kosten-efficient zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door pepsiblik op 06-06-2019 15:12 ]

Verwijderd

Ter aanvulling aangezien ik meet een soort gelijke zoektocht bezig ben: (Bron: Pudget system)
1. Lightroom heeft wel nut van meer dan 4 cores, maar meer dan 8 wordt niet aangeraden
2. Lightroom draait schijnbaar een stukje slechter op AMD:
At the moment, an Intel CPU should always give you better performance in Lightroom Classic for your dollar. The exact amount varies by CPU, but in general you can expect 10-20% better performance with an Intel CPU over an AMD CPU.

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:43:
Ter aanvulling aangezien ik meet een soort gelijke zoektocht bezig ben: (Bron: Pudget system)
1. Lightroom heeft wel nut van meer dan 4 cores, maar meer dan 8 wordt niet aangeraden
At the moment, an Intel CPU should always give you better performance in Lightroom Classic for your dollar. The exact amount varies by CPU, but in general you can expect 10-20% better performance with an Intel CPU over an AMD CPU.
Dat geldt dus voor Classic, niet voor de nieuwe versie.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20
pepsiblik schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:58:
[...]

En verder gaat het niet alleen om Herzen, maar ook om het aantal instructies per cycle dat wordt verwerkt. En dat ligt bij een Ryzen veel hoger dan bij een 6th gen Intel core. Dus uiteindelijk gaat die Ryzen ook op single-core sneller zijn dan die Intel.
Een 6e generatie Intel heeft een hogere IPC dan de Ryzen tot nu toe. De nieuwste Ryzen gaat er waarschijnlijk wel overheen.

Zie bijvoorbeeld Passmark: https://www.cpubenchmark....D-Ryzen-5-2600/2570vs3243

Beide processoren draaien singlecore op 3,9 Ghz: Intel score is 2148 en AMD score is 2006. Intel ligt hier dus 7% voor op AMD.

• Air.Sin
Immanent Ike schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:21:

Ook zou ik afraden om alleen een nieuw moederbord en geheugen te kopen aangezien dat moederbord alweer 3 generaties oud zal zijn en je dus nauwelijks upgrade mogelijkheden zal hebben.

Dan blijft de enige optie over om even door te sparen en je budget uit te breiden. De ryzen 3600x die over een maand uitkomt lijkt me dan een mooi streven.
Adobe is heel lui bezig met het optimaliseren van Lightroom. Helaas kan ik niet zonder, anders was ik al lang al overgestapt op Capture One of iets dergelijks.
De Ryzen 3600x klinkt heel interessant. Ik ben benieuwd in hoeverre mijn werkflow positief zou kunnen beinvloeden ten opzichte van de i5 6600k.
maratropa schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:24:
wat voor scherm is dat 4k scherm?
pricewatch: LG 27UK850-W Zilver

[quote][b]pepsiblik schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:58:[/b
pepsiblik schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:58:
[...]

Voor de oudere versies, ja. Maar voor de nieuwe cloud versies geldt dat niet. Die kunnen best meer dan 4 cores hebben. Dat verbetert daarnaast met elke release. En verder gaat het niet alleen om Herzen, maar ook om het aantal instructies per cycle dat wordt verwerkt. En dat ligt bij een Ryzen veel hoger dan bij een 6th gen Intel core. Dus uiteindelijk gaat die Ryzen ook op single-core sneller zijn dan die Intel.

Dat gezegd hebbende, de bottleneck hier is waarschijnlijk RAM. Dus nieuwe reepjes (en wellicht een verse Windows 10 installatie of reset?) gaat het meest kosten-efficient zijn.
]
[...]

Ook ik vermoed dat RAM de bottleneck is hier. Mijn grootste ergernis is dat het bladeren door mijn catalogus en het toepassen van kleine edits totaal niet vloeiend is. Hoelang het exporteren van een bestand duurt, kan mij een worst wezen. Het gaat meer om ergernissen tijdens het gebruik. En die ergernissen worden gekwadrateerd op het moment dat Lightroom en Photoshop zij aan zij draaien.
Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:43:
Ik ben ook heel benieuwd naar jouw zoektocht.
Interessante details. Volgens mij heeft Pudget system het wel over creme de la creme van Intel. En daar kan AMD volgens mij gewoon nog niet aan tippen.
White Feather schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:49:
[...]

Een 6e generatie Intel heeft een hogere IPC dan de Ryzen tot nu toe. De nieuwste Ryzen gaat er waarschijnlijk wel overheen.

Zie bijvoorbeeld Passmark: https://www.cpubenchmark....D-Ryzen-5-2600/2570vs3243

Beide processoren draaien singlecore op 3,9 Ghz: Intel score is 2148 en AMD score is 2006. Intel ligt hier dus 7% voor op AMD.
Ik draai mijn 6600k momenteel stabiel op 4.4 ghz. In hoeverre is een Ryzen 2600 te overclocken ten opzichte van de 6600k?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Air.Sin Qua lightroom, beetje met previews maken bij import gespeeld? Library op een ssd?

Ik zou ook even de taskmanager in de gaten houden als je issues hebt, want een ram probleem is wel makkelijk te fixen. (waar het op lijkt) Meten is weten.

Dat scherm doet 10bits zie ik (8bits + frc). Je zou kunnen overwegen een 2dehands quadrootje te scoren om te kijken of 10 bits leuk is voor je in PS en de edit module in Lr? (hmm misschien wat duur als je voor een compleet nieuw systeem gaat)

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 10-06-2019 12:09 ]

specs

• shakedown
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 06:53
Bij zulke workload zou ik me toch eens gaan verdiepen in nvme opslag en eventueel rtx ondersteuning vanuit de video kaart. Al met al zou ik als dit je vraag is je budget eerst een stukje omhoog gooien. Spaar richting de 1000 a 1200 euro. Een 500 euro upgrade gaat je niet veel brengen. Je bent wel 500 euro kwijt terwijl je niet het gevoel hebt dat je 500 euro uitgegeven hebt.
Pagina: 1