Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franky076
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-05-2021
Mijn vader is onlangs overleden. Mijn moeder blijft alleen achter. Ze woont in een huurhuis.
AOW, dit stopt automatisch voor mijn vader, mij moeder krijgt een eenmalige overlijdensuitkering. Daarna krijgt ze een AOW-pensioen voor alleenstaanden.
Tevens krijgt ze dus een nabestaanden pensioen.

Mijn ouders kregen geen huursubsidie en geen zorgtoeslag.
Mijn vader heeft spaargeld staan van €.59000,-

Wat gebeurt er met de AOW uitkering en pensioen nu zij zoveel spaargeld heeft?
Wordt ze ergens op gekort?
...

Ik hoor het graag

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Spaargeld maakt niet uit voor AOW en pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:30

Speedmaster

Make my day...

Ze krijgt gewoon haar uitkeringen echter heeft ze door het vermogen geen recht op zorgtoeslag en moet zo over het bedrag boven de 30.000 euro belasting betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-10 12:31
Met het pensioen en de AOW gebeurd niets, die blijven gelijk.
Het zou anders zijn als je moeder ook AIO (Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen) zou ontvangen, maar dat is niet aan de orde.

Let wel dat je moeder vermogensbelasting moet gaan betalen over een deel van het spaargeld, volgens mij is het tot 35k vrijgesteld, daarboven betaal je 1.2%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:38
Allereerst gecondoleerd!

Als je moeder de AOW-gerechtigde leeftijd heeft, krijgt ze zelf AOW voor alleenstaanden. Als ze jonger is dan krijgt ze enkel het nabestaandenpensioen + eventueel eigen salaris. Zowel pensioen als AOW zijn niet afhankelijk van hoeveel spaargeld iemand heeft. Voor de huursubsidie is dat wel belangrijk, die zal je moeder niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franky076
Thanks iedereen voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als aanvulling.. Je moeder zou wel erfbelasting betalen over (de helft) van spaarbedrag/vermogen, ze erft het immers. Gelukkig is de eerste 6.5 ton voor partners vrijgesteld.. maar kan voor mensen met een heel dik huis komt dat nog wel eens als een verassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:05:
Als aanvulling.. Je moeder zou wel erfbelasting betalen over (de helft) van spaarbedrag/vermogen, ze erft het immers. Gelukkig is de eerste 6.5 ton voor partners vrijgesteld.. maar kan voor mensen met een heel dik huis komt dat nog wel eens als een verassing.
Dat zou alleen relevant zijn indien er sprake is van een totaal gezamenlijk vermogen van meer dan 1.3 miljoen euro. Dit is inclusief spaargelden, vastgoed en na aftrek van schulden en hypotheken. Immers heeft partner al de helft in bezit, en zodra deze de andere helft ook erft, en dit meer is dan 650K dan is er inderdaad sprake van erfbelasting.

Echter in dit soort situaties zijn er ook fiscale trucjes mogelijk op voorhand om hier onderuit te komen.

Maar dit is verder niet relevant voor de TS (helaas)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-10 15:16
Allereerst: gecondoleerd.

Een kort overzicht:

1. AOW wordt van 2x het lage bedrag aangepast naar 1x het hogere bedrag voor een alleenstaande. Netto 1575 --> 1150 ongeveer.

2. Ouderdomspensioen van je vader stopt. Er komt een nabestaandenpensioen voor terug. Dat is vaak iets lager, denk aan 70% van het ouderdomspensioen.

3. Zorgtoeslag kan veranderen door het hogere persoonlijke maar lagere gezinsinkomen. Lijkt enkele tientjes negatief.

4. Huurtoeslag krijgt je moeder niet vanwege haar te hoge vermogen in box 3. Het is misschien verstandig om de helft te schenken aan de kinderen.

5. Uitgaven zullen dalen. Denk aan de zorgverzekeringvan je vader en de boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 13:30
Theo schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:54:
[...]

Dat zou alleen relevant zijn indien er sprake is van een totaal gezamenlijk vermogen van meer dan 1.3 miljoen euro.
Dat geldt dan wel weer alleen bij mensen die in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Nou was dat weliswaar tot voor kort standaard maar is verder niet in dit topic benoemd of dat hier ook zo is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Freeaqingme schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 12:07:
[...]

Dat geldt dan wel weer alleen bij mensen die in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Nou was dat weliswaar tot voor kort standaard maar is verder niet in dit topic benoemd of dat hier ook zo is.
Sowieso valt de erfbelasting tussen partners "best wel mee".
~650K geen belasting (en als je al de helft bezat kun je dat dus als 1.3M zien), 10% over de volgende 125K, daarna 20%.

Bij 2M en gemeenschap van goederen heb je het dan over 12.5K + 45K, 5,75% van wat je erft en bij bedragen boven de 650K zal meestal niet alles vast zitten in stenen.
Bij 900K en geen gemeenschap van goederen heb je het dan over 12.5K + 25K, 4% van wat je erft.

In het algemeen zal daar waar de 10-20% echt een probleem is binnen de vrijstelling vallen.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franky076
t_captain schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 12:02:
Allereerst: gecondoleerd.

Een kort overzicht:

4. Huurtoeslag krijgt je moeder niet vanwege haar te hoge vermogen in box 3. Het is misschien verstandig om de helft te schenken aan de kinderen.
Bedankt voor je antwoord. Vwb de schenkingen. Hoeveel mag mijn moeder dan schenken per jaar om dan hiermee ook niet in de moeilijkheden te komen? Is hier een maximum aan gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:06

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Helaas ook ervaring met een soortgelijke situatie (in dat geval was het mijn moeder die onverwacht overleed).

Volgens mij kan je een iets andere route bewandelen dan een volledige schenking.

Stel er is 60k spaargeld, dan heeft je moeder recht op de helft (uitgaande van gemeenschap van goederen). Dan blijft er 30k over die verdeeld kan worden over de overige erfgenamen (jouw moeder en jijzelf). Dit betekent dus dat jij de eerste 15k van het totale vermogen kan erven en daarmee vermindert het vermogen van je moeder met 15k. Blijft er nog 45k over. Daarvan zou je moeder een belastingvrije schenking kunnen doen van 5k, blijft er 40k over. Dan is het de vraag wat je met de laatste 10k doet. Als ze dit schenkt voor je eigen woning (bijvoorbeeld omdat je een nieuwe badkamer bouwt of je hypotheek extra aflost) kan dat volgens mij ook belastingvrij. Alternatief is om je die 10k "gewoon" te schenken, maar dan moet je er dus belasting over betalen.

Wellicht kan je ook er voor kiezen om de kosten van de uitvaart niet van de erfenis af te trekken, maar van het vermogen van je moeder. Of dat echter zomaar mag weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Speedmaster schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:26:
Ze krijgt gewoon haar uitkeringen echter heeft ze door het vermogen geen recht op zorgtoeslag en moet zo over het bedrag boven de 30.000 euro belasting betalen
Hoe kom je erbij dat ze geen recht zou hebben op zorgtoeslag. De grens voor het vermogen ligt vele malen hoger als wat zij heeft. Bron: Belastingdienst

Dus haar inkomen is alleen van belang voor de toeslagen, maar mijn inschatting daarvan is dat het inkomen niet hoog is en ruim onder deze grenzen blijft.

Huurtoeslag heeft ze geen recht op, maar dat was daarvoor waarschijnlijk ook al niet het geval.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:38
Speedy55 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:26:
[...]

Hoe kom je erbij dat ze geen recht zou hebben op zorgtoeslag. De grens voor het vermogen ligt vele malen hoger als wat zij heeft. Bron: Belastingdienst

Dus haar inkomen is alleen van belang voor de toeslagen, maar mijn inschatting daarvan is dat het inkomen niet hoog is en ruim onder deze grenzen blijft.

Huurtoeslag heeft ze geen recht op, maar dat was daarvoor waarschijnlijk ook al niet het geval.
Vermogen is meer dan enkel liquide middelen denk ik?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Brent schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:38:
[...]

Vermogen is meer dan enkel liquide middelen denk ik?
Natuurlijk maar een eventuele eigen woning staat niet in box 3 en er is meer niet bekend, dus om dan maar aan te nemen dat er meer dan 114 duizend euro vermogen is. Logica zegt mij dan dat er buiten een eventuele eigen woning maar € 59.000 vermogen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Wat naar. Gecondoleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Daar ben ik het ook helemaal mee eens, vergeet je nog wel eens als je alleen naar de vraag kijkt. Maar inderdaad gecondoleerd met het verlies en veel sterkte gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franky076
Iedereen bedankt voor het medeleven. Mijn vragen zijn beantwoord, waarvoor iedereen bedankt.

Topic kan gesloten worden, weet niet of hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-10 15:16
franky076 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:07:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Vwb de schenkingen. Hoeveel mag mijn moeder dan schenken per jaar om dan hiermee ook niet in de moeilijkheden te komen? Is hier een maximum aan gesteld?
De link heeft @We Are Borg al gedeeld. Er zijn jaarlijkse vrijstellingen en een eenmalige verhoogde als jij of je broers/zussen een huis willen kopen. Schenkingsrechten ouder-kind vallen wel te overzien, en je kunt ook kiezen om te spreiden over 2019 en (januari) 2020.

Tip: maak een proefberekening van de huurtoeslag. Als dat om een fors bedrag gaat, is het best een belangrijke factor in het budget van je moeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:19

Honesty

kattenneus!

Speedmaster schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:26:
De grens bij zorgtoeslag is 130k
t_captain schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 18:21:
[...]

De link heeft @We Are Borg al gedeeld. Er zijn jaarlijkse vrijstellingen en een eenmalige verhoogde als jij of je broers/zussen een huis willen kopen. Schenkingsrechten ouder-kind vallen wel te overzien, en je kunt ook kiezen om te spreiden over 2019 en (januari) 2020.

Tip: maak een proefberekening van de huurtoeslag. Als dat om een fors bedrag gaat, is het best een belangrijke factor in het budget van je moeder.
die vrijstelling van het huis kopen geld ook als er sprake is van aflossing van het woonhuis van de kinderen. Daarnaast mag je iets van 20k verhoogd vrijstellen

[ Voor 53% gewijzigd door Honesty op 06-06-2019 19:02 ]

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lammert de Haan
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-06-2024
franky076 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:21:

Mijn ouders kregen geen huursubsidie en geen zorgtoeslag.
Mijn vader heeft spaargeld staan van €.59000,-

Wat gebeurt er met de AOW uitkering en pensioen nu zij zoveel spaargeld heeft?
Wordt ze ergens op gekort?
...

Ik hoor het graag
Beste Franky,

De hoogte van het spaargeld is op geen enkele wijze van invloed op (de hoogte van) de AOW-uitkering en het nabestaandenpensioen.

Waar je moeder wel rekening mee dient te houden is de vermogensrendementsheffing (box 3).
Toen je vader nog leefde hadden ze samen een heffingsvrij vermogen van € 60.720 (norm voor 2019). Nu je moeder alleen is geldt voor haar een heffingsvrij vermogen van € 30.360. Over het meerdere is nu de vermogensrendementsheffing verschuldigd. Gelukkig is deze heffing enkele jaren geleden behoorlijk afgetopt en meer in overeenstemming gebracht met het werkelijk te behalen rendement i.p.v. het daarvoor geldende fictieve percentage van 4% en kunnen we weer spreken over een echte vermogensrendementsheffing i.p.v. een vermogensbelasting, zoals Nederland die in het verleden kende..

Als peildatum voor de vermogensrendementsheffing geldt 1 januari van het belastingjaar.
Pagina: 1