Op mijn ubuntu 18.04 systeem heb ik een crontab regel als volgt:
# m h dom mon dow user command
45 9 1-7 1,3,6,9,12 Tue root /root/script.sh
Dat zou volgens mij moeten betekenen dat het script om 09:45 wordt uitgevoerd op de 1e 7 dagen van de maand in de maanden januarie, maart, juni,september en december wanneer het een dinsdag is.
Oftewel draai elke 3 maanden op de 1e dinsdag van de maand.
Maar in werkelijkheid heeft hij nu ook al gisteren (woensdag) en vandaag (donderdag) gedraaid.
Ik heb ook de "dow" al eens in 2 veranderd (dinsdag is dag 2), maar hij blijft het script gewoon starten op een donderdag
Volgens de man pages en documentie zou dit zo toch wel moeten werken?
edit: het lijkt erop dat het "dom" en "dow" veld niet gelijktijdig mogen worden gebruikt. Weet iemand dat?
edit2: Laat maar...las over een belangrijk stukje van de man page heen:
# m h dom mon dow user command
45 9 1-7 1,3,6,9,12 Tue root /root/script.sh
Dat zou volgens mij moeten betekenen dat het script om 09:45 wordt uitgevoerd op de 1e 7 dagen van de maand in de maanden januarie, maart, juni,september en december wanneer het een dinsdag is.
Oftewel draai elke 3 maanden op de 1e dinsdag van de maand.
Maar in werkelijkheid heeft hij nu ook al gisteren (woensdag) en vandaag (donderdag) gedraaid.
Ik heb ook de "dow" al eens in 2 veranderd (dinsdag is dag 2), maar hij blijft het script gewoon starten op een donderdag
Volgens de man pages en documentie zou dit zo toch wel moeten werken?
edit: het lijkt erop dat het "dom" en "dow" veld niet gelijktijdig mogen worden gebruikt. Weet iemand dat?
edit2: Laat maar...las over een belangrijk stukje van de man page heen:
Note: The day of a command's execution can be specified by two fields - day of month, and day of week. If both fields are restricted (ie, aren't *), the command will be run when either field matches the current time. For example,
"30 4 1,15 * 5" would cause a command to be run at 4:30 am on the 1st and 15th of each month, plus every Friday.
[ Voor 28% gewijzigd door idef1x op 06-06-2019 10:35 . Reden: toevoeging ]